Jump to content

civila vapendelar

Guest elric the sniper

Recommended Posts

Guest elric the sniper

vänder mig med tillförsikt till detta forums medlämmar!

detta för att jag tänkte försöka få tag på en mekanism till mitt tänkta bygge av en sk scoutrifle.

jag har grunnat en hel del på olika märken osv och kommit fram till att jag nog vill ha tag på en mekanism från SAKO helst då en från SAKO 75 finnlight, men jag inser att det kan bli svårt pga att den ju inte är direkt lastgammal på marknaden....

så jag tar gärna emot andra förslag, men då vill jag ha en motivering också!!

frågan är alltså, vart vänder man sig för att hitta dyliga saker begagnat???

vänder mig med tillförsikt till detta forums medlämmar!

detta för att jag tänkte försöka få tag på en mekanism till mitt tänkta bygge av en sk scoutrifle.

jag har grunnat en hel del på olika märken osv och kommit fram till att jag nog vill ha tag på en mekanism från SAKO helst då en från SAKO 75 finnlight, men jag inser att det kan bli svårt pga  att den ju inte är direkt lastgammal på marknaden....

så jag tar gärna emot andra förslag, men då vill jag ha en  motivering också!!

Vapenauktioner är ett bra ställe att leta på, kolla på www.widforss.se, dom länkar till dom två största.

Där kan du garanterat göra fynd... :ph34r:

- HvPrsk

Guest elric the sniper

jag har tänkt pipa om för att låta vapensmeden integrera kikarfästena i pipan redan vid svarvningen......

jag har en stor förkärlek till 308.

varför jag har fastnat för sakolådan, ja det vet jag inte ricktigt men den har allt som jag vill ha...

* låg öppningsvinkel på slutstycket

* ställbart tryck

* säkringen sitter "rätt"

* det går att plundra vapnet när det är säkrat (låst avtryckare)

* jag gillar de frästa spåren för kikarmontage i lådan (vet att man inte använder dem på en scout, men om jag ev skulle vilja montera ett högförstorande sikte vid något tillfälle så är det inte fel)

* magasinet har en "invikning" i plåten som gör att man skonar mjuka spetsar

det var i alla fall ett par argument, även om kanske inte alla håller som argument så går de under kategorin "jag vill ha" och ska således finnas där......

Edited by elric the sniper

jag har tänkt pipa om för att låta vapensmeden integrera kikarfästena i pipan redan vid svarvningen......

jag har en stor förkärlek till 308.

varför jag har fastnat för sakolådan, ja det vet jag inte ricktigt men den har allt som jag vill ha...

*  låg öppningsvinkel på slutstycket

*  ställbart tryck

*  säkringen sitter "rätt"

*  det går att plundra vapnet när det är säkrat (låst avtryckare)

*  jag gillar de frästa spåren för kikarmontage i lådan (vet att man inte använder dem på en scout, men om jag ev skulle vilja montera ett högförstorande sikte vid något tillfälle så är det inte fel)

*  magasinet har en "invikning" i plåten som gör att man skonar mjuka spetsar

det var i alla fall ett par argument, även om kanske inte alla håller som argument så går de under kategorin "jag vill ha" och ska således finnas där......

För mig låter det som goda argument, hoppas du hittar det du vill ha att bygga på. Personligen hade jag valt en Remington 700 i någon variant.

Det här kanske kan vara en sid asomintresserar dig: www.steyrscout.org

Lycka till med bygget!

- HvPrsk

Guest elric the sniper

tack för lyckönskningen, den kan behövas...... man kan gå på många minor när man ger sig på så här omfattande projekt!!!

det verkade som om det inte var någon annan än HvPrsk och jag som hadde något intresse i detta ämne, verkar lite skumt tycker jag! (även om jag fick de svar jag ville ha)

vi försöker ändra på det genom att utvidga ämnet till att även omfatta vad man tycker om scout-konseptet i allmännhet, då borde ju fler ha åsikter att bidra med!!

Edited by elric the sniper

Om du får tag på en SAKO låda så finns det inte så mycket att klaga på där, SAKO tillverkar en av marknades absolut starkaste lådor. Remington lådorna är ett ganska vanligt val på custombyggen, lådan är kanske inte bäst men den är defintivt en bra låda som är relativt lätt att få tag på.

Om du hittar någonstans där man kan köpa mekanismer/lådor utan att behöva köpa hela vapen så kan du väl skicka ut ett medelande här.

Rambo

Det går ju alltid att ta kontakt direkt med fabriken för köp av låda och mekanism. Den stora fördelen med Remington är att nästan "alla" gör tillbehör till dom, allt ifrån säkringar, tryck och andra små kul pinaler.

elric the sniper

Förstår ditt ha begär, det är lätt att fastna i visionen av en bössa under "projekttiden".

Scoutkonceptet som sådant är spännande, men jag har själv aldrig blivit riktigt frälst i dom.

- HvPrsk

• BlåGul -1

Håller med HvPrsk.

Gå till Auktionsverkets vapenauktion, går av stapeln under senvåren (vinterauktionen för licenspliktiga vapen slopades, åtminstone denna vinter, pga att säljarna av jaktvapen får för dåliga slutpriser)

Sen beställer du kataloger (alt surfar) hos Brownells och Nilsson Import... där finns garanterat det du behöver.