LRRP Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Finns en SIB övning som skall visa soldater inom Airborne och Ranger hur jävligt det kan vara. Denna övning skrämde skiten ur mig, SäkI kan diskuteras. Det ringer i öronen bara jag tänker på den. Fulla bensinfat med C4 som "tändvätska". Man visste inte var och när det skulle smälla nästa gång. Att man kastades handlöst in i en vägg av tryckvågen var inte ovanligt Nånting säger mig att Ing blir alldeles varm ikroppen då han ser den här bilden. Jämför gärna höjden på "brasan" med trevåningshuset bakom. Övningen genomförs oftast på Fort Bragg, men ibland på Benning. Det är intressant att gå runt i dagsljus dagen efter.....svart svart svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 :devil Faan i H-E!! Cooooool! :devil Jag tror iof. att jag skulle tycka att det vore roligare att rigga upp det där och stå en bit bort och titta på än att löpa runt i det. "SäkI suger" eller som Fk x sa när vi var och sprängde med Lt Isacsson: "Skit i reglementet och lyssna på honom, det är han som skrivit reglementet" Meeen.. det var väl inte riktigt nära det där...... Har du börjat gräva i albumen LRRP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 13, 2002 Author Report Share Posted June 13, 2002 Sedna kommer det där med NVG in idet här med. Det bli liksom ganska ljust då ett bensinfat går i luften, hur häftiga shutters/silencers man än har så kommer man snabbt fram till att det är eyeball mk 1 som får vara aktiv inatt. Mörkerseendet blir lika med noll. Detta är en av de få övningarna där jag sett soldater få stridspsykos. och jo,1988 omkom två Airborne soldater på denna övning då de tagit skydd på helt fel ställe. Sedan dess har det enbart varit ben och armbrott (då jag gjorde övningen kastades en LRRP bakåt-in genom ett fönsterhål-gled genom ett rum och stannade mitt inne i en fientlig ksp grupp. Hehe, förresten. Stadselen i SIB anläggningen där denna övning genomförs heter........Tinnitus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Coolt :devil När vi har SIB övningar här hemma i svedala, så blir det rökfackla 4 på sin höjd :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Coolt :devilNär vi har SIB övningar här hemma i svedala, så blir det rökfackla 4 på sin höjd :( Verkar som en mycket bra tillämpningsövning av SIB. Vad gör grabben som ligger på rygg? Skademarkör eller "Shellshock" Nifelhel:Var inte så förstämd, jag måste bidra med en övning som vi genomförde 1994, mig veterligen en av de råaste i Sveriges historia: 1994 flyttades IB2 till Kristinehamn. Kvar att göra för fortverket var att röja upp de fasta installationer som fanns på övningsfältet som bunkrar, löpgravar och värn och SIB-anläggning. Allt i syfte att hindra civilister att skada sig på dessa. Ungefär samtidigt avser vår unga enhet i samarbete med XXX-FBU förening att öva SIB och hyr in en ung SSK fänrik att leda verksamheten. Han fråntas dock snabbt övningsansvaret av Mj "X", som är allmänt förbittrad på flytten av det anrika regementet.(Hotade förövrigt att spränga kanslihuset i anslutning till flytten, för att skapa lite rubriker"!") Trots den bild ni nu får av Mj "X" så var han en mycket driftig och kunnig officer på de flesta områden som gäller strid. Ett frontsvin. SIB anläggningen ska rivas och vi ska öva SIB. En bra kombination tycker Mj "X" och planerar ett lokalt avsteg från SäkI. Fredag: Mj"X" och Fk "Y" rekar förutsättningarna i SIB anläggningen. 3-skiktsbetong. 7,62 stannar efter 2 skikt och 9 mm går ibland igenom det första skiktet. Bebyggelse 2 km bort i östlig riktning. Ser bra ut. Lördag: Vi bygger bräschstöttor och stegar av diverse varianter. Kastar övnings Hgr och skarp Hgr, Går igenom fältarbetsmtrl som bergborrmaskin och spräng&tändmedel. Taktik och tillämpning i genomsök, rensning och inbrytning. Borrar 4 byggnader med 1 meters mellanrum i sockeln. Övar allt löst resten av dagen. Sedan övas samma moment i mörker. Därefter förläggning. Söndag: Uppställning 0700, ca 30 soldater. Färdiga till strid. Samma övningar fast fullt ut. Understöd med KSP endast. Inga GRG. Varje soldat utrustades med 6 skarpa HGR i varje övningsmoment. Stege/Fönster, HGR, 1 AK mag rensning in i betongen, därefter inbrytning och tagande av varje enskillt rum på motsvarande sätt. En oerhört potenshöjande upplevelse. Ca hälften av rummen var belamrade med pappfig. Så var det dags att börja öva på riktigt. Plutonchef utsågs, planering och ordergivning. Understöd och inbrytningsgrupper delades in. Hamnade som bräschsoldat i första momentet. 3 kg sprängstav m/48+15 sek rivtändare. Understödet hamrar loss, vi rycker fram till hus 1. Jag ålar till hörnet på anvisad plats, apterar bräsch, drar rivtändaren och springer tillbaka till inbrytningsgruppen. Plötsligt känner jag Mj "X" ta tag i selen och släpar mig till hörnet. "-Här ska du stå så du känner hur det känns!" Befinner mig då 4 meter från 3 Kg Bräsch. Detonationen kommer jag ihåg, och soldater som hoppar över mig för inbrytningen. När jag återfått luften är det bara att haka på, något vimmelkantig dock. När huset säkrats, understöder vi från byggnaden de andra gruppernas tagande av huset på andra sidan gatan, då det enda tillbudet händer under övningen. När övriga grupper passerar skjutgräns höger gör vi eld upphör. De flesta sätter sig ner längs väggen och lyssnar. En soldat står kvar i fönstret, han uppmanas att flytta sig i skydd. 5 s senare dunkar ett Hgr splitter in i väggen inne i huset. Gick dock som tur var bra. Samma moment genomförs ytterligare en gång. Dock inte i mörker och med mig som bräschsoldat. Som avslutning sprängde vi ett hus i taget. Ca 12 Kg åt gången. Sanslöst skön känsla att trycka på tändapparaten. 2 rutor gick i "Råtorp", regementet beklagade och glömde. Som tur är finns delar av övningen på film som jag avser att göra Mpeg av på sikt, bara någon lär mig hur man gör. Tyvärr gick mikrofonen sönder på den kameran som filmade, så visst ljud är borta. Epilog av erfarenheter: 1. Skyddsmask/halvmask+skyddsglasögon på i fullskarp SIB, annars andnöd. 2. Hgr inomhus kännetecknas av en dov icke irriterande detonation. 3. 7,62/5,56 kan användas i Betong SIB med flerskiktsbetong. 4. Bräsch är coolt 5. Alltid i skydd när man inte kan verka eller ligger i väntläge. 6. Osäkra innan du kastar m/56. (Ett otal OXA under övningen, vilka Mj "X" desarmerade genom att plocka upp dom och kasta dom in i nästa rum) 7. Galna majorer är guld värda. 8. Skydda mikrofoner vid större detonationer. 9. Håll fingrarna borta från änden på äntringsstören. 10.Skjut alltid "åttor" vid rensning. Sikten är kass efter Hgr. Novell? Jag kunde inte beskriva händelserna kortare. Regementet fick iallafall en bra avskedssalut. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jävlars H-E Casca! IB2:are från alla tider skulle ha varit stolta över er. Inklusive min morfar till frontsvin. Bra jobbat! Fan! Detta gillas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jävlars H-E Casca! IB2:are från alla tider skulle ha varit stolta över er. Inklusive min morfar till frontsvin. Bra jobbat! Fan! Detta gillas! Jo, träffar du en IB 2:are så känner han säkerligen till övningen. Vi lånade ut filmen till officersträffar motsvarande, Jag tror filmen har gått fler varv än Fäbojäntan här. :inlove Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Casca, har du något emot om jag översätter det du skrev till engelska och visar lite folk? Snälla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Casca, har du något emot om jag översätter det du skrev till engelska och visar lite folk? Snälla... Nejdå, det är preskriberat och regementet nedlagt. Skriv på du. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Tackar. Nu jädrar ska amrisarna få vad dem tål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Tackar. Nu jädrar ska amrisarna få vad dem tål... I vilket syfte? Försöka skapa respekt? Vi har trots SäkI bland de mest liberala bestämmelserna i världen vad gäller stridsskjutningar. Det vet de flesta länder om med bildade soldater. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Nja, har vissa som tjatar om hur förbaskat tuffa övningar dem har osv. Tänkte för en gångs skulle kunna visa på ett exempel från lilla Sverige. Ju, jag vet det om liberala bestämmelser. Hamnade i en debatt med en amerikan för ett tag sen det var osäkert med vissa procedurer för artilleriet eller inte. Han vägrade gå med på att det var säkert trots att vi inte har några olyckor med det. Så... Det här är mest för de icke-så-bildade soldaterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Casca:Svincool övning önskar att man fick uppleva något sådant någon gång ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Casca:Svincool övning önskar att man fick uppleva något sådant någon gång ??? Det gäller att ha lite tur i tillfälligheterna samt att vara militärt aktiv över tiden. Det lönar sig alltid i slutänden. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 LRRP, hur fungerade det med hörselskydd där, och på skjutbanan? Och hur kör man i ett skarpt läge? kanske är tur att vi skriver, och inte försöker prata med dig? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 15, 2002 Author Report Share Posted June 15, 2002 Jag har faktiskt en mycket bra hörsel. Det finns dock många inom Ranger(och US army i allmännhet) som är lite lomhörda eller som har tinnitus. Inom LRRP görs det hörselprov av givna orsaker. Aktiva hörselkåpor används och även ,ehhhhh ,såna där gummigrejer som rullas ihop och duttas in i öronen. Kommer ihåg att en stackare som kom ivägen för tryckvågen av en rejäl smäll fick förutom blåmärken på sidan som han landade på även sin gummipropp intryck långt in i öronkanalen, med sjukstugebesök som följd.... Icke att förglömma är skyddsglasögon. Som syns på bilden sysns tryckvågen ett dammoln nere på markplan...det gör satans ont att få det i ögonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Jag har faktiskt en mycket bra hörsel. Det finns dock många inom Ranger(och US army i allmännhet) som är lite lomhörda eller som har tinnitus. Inom LRRP görs det hörselprov av givna orsaker. Kommentar: Problemet är lika stort överallt. Håller man på med militär verksamhet länge och mycket så skadas hörseln till slut. Kåpor och hörselskydd i allmänhet och för oss Comtac är bra, men det finns alltid tillfällen när man råkar lyfta på hörselskyddet, glömma sätta på dom eller inte är beredd på ett eldöppnande. Händer detta lite då och då under säg 5-10 år, så är hörselnedsättningen ett faktum. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 15, 2002 Author Report Share Posted June 15, 2002 Jo, jag drog också den sltsatsen Casca. Därför var jag nitisk med hörselskydd och det verkar ha fungerat. Ibland körde jag med både kåpor och proppar. Det finns dock övningar där det är förbjudet att bära skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Problemet är lika stort överallt. Håller man på med militär verksamhet länge och mycket så skadas hörseln till slut. Kåpor och hörselskydd i allmänhet och för oss Comtac är bra, men det finns alltid tillfällen när man råkar lyfta på hörselskyddet, glömma sätta på dom eller inte är beredd på ett eldöppnande. Händer detta lite då och då under säg 5-10 år, så är hörselnedsättningen ett faktum. Casca VA! Får mycket skit från tjejen att jag inte lysnar på henne. Problemet är att jag inte hör henne alltid, särskilt om hon pratar lågt och ifrån mig. Jobbigt. /Ken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Får mycket skit från tjejen att jag inte lysnar på henne.Problemet är att jag inte hör henne alltid, särskilt om hon pratar lågt och ifrån mig. Jobbigt. /Ken Ett vanligt scenario. Du har nog inget problem med hörseln utan det är en normal försvarsmekanism att stänga av när det täcka könen orerar. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 2. Hgr inomhus kännetecknas av en dov icke irriterande detonation. 7. Galna majorer är guld värda. Later kul som bara tusan. Nagra kommentarer: 2 Det dar ar bra att veta - jag haller pa att jobba pa en mod till SoF2 baserad pa svenska forsvaret. Om det ar nagon som vill hjalpa till, ga till http://communities.msn.com/m90 7 Ja ja, galna majorer ar ju harliga. Vi hade en liknande. Han hade upptackt att hans forarbevis lat honom kora Bv, sa vid ett tillfalle horde vi en 206:a komma vralande i 90 knyck. Ilastning, och sa drog han ivag i maxfart. Genom en sjo, over diverse terrang.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 21, 2002 Report Share Posted June 21, 2002 Ja du Torak en riktigt stor guldmedalj till din major som lyckas köra i 90km/h med ett fordon som är mekaniskt begränsad till maximalt 50km/h :sneaky2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Ja du Torak en riktigt stor guldmedalj till din major som lyckas köra i 90km/h med ett fordon som är mekaniskt begränsad till maximalt 50km/h :sneaky2 Det kan handa. Jag vet inte exakt hur fort den gick, jag forsokte bara ge ett intryck av hur snabbt det kandes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Fu Johansson, om det är ett forum du tänker visa Cascas lilla upplevelse på kan du väl dela med dej adressen, jag vill VÄLDANS gärna se reaktionerna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Casca - måste få se den filmen *ståpäls* Det är ruggit skönt att spränga sig in för lite hederlig rensning. Tyvärr är ju chefens plats "bakom främre grupp" och det är lite för långt bort om du frågar mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts