Jump to content

VISA / Master card

amfvrak

Recommended Posts

Funderar på att byta bank. (ICA banken) och såg att det är mastercard som gäller där. För tillfället har jag Nordea och kör på VISA.

Är det någon egentlig skillnad på korten? Några tjommar på jobbet hävdade att det är svårare att få ut "cashish" i utlandet med Master card iom. att det märket är "mindre". Annars var det tydligen ingen skillnad.

Någon som har något att säga om ICA banken?

Tacksam för svar!

// Amfvrak :)

Jag har hittills aldrig stott pa en enda butik/uttagsautomat/restaurang som accepterar VISA men inte MasterCard. Nu har jag inte varit i alla jordens horn, men pa en hel del stallen i Europa och USA. Mitt primara svenska kort ar VISA, mitt sekundara ar MasterCard samt att jag har ett amerikanskt MasterCard. Samtliga kort fungerar alldeles utmarkt. Det enda strulet har borta ar att man far halla reda pa i vilken automat man tar ur pengar, eftersom du latt aker pa avgifter om du tar ut pa nagon annan bank an din egen (galler det amerikanska kortet, avgifter pa de svenska varierar). Storande moment som man slipper i Sverige. Nagon storre skillnad de tva betalningssatten emellan tror jag knappast finns idag, har mer med din bank att gora an nagot annat.

Några tjommar på jobbet hävdade att det är svårare att få ut "cashish" i utlandet med Master card iom. att det märket är "mindre".

Min erfarenhet är blygsam men tyder på motsatsen till det dina arbetskamrater hävdar. Under resa i Kanada råkade jag på flera uttagsautomater där Mastercard accepterades men inte Visa. Oftast fungerade både Mastercard och Visa, men de undantagen jag såg var till Visas nackdel.

Jag har hört rykten om att Visa har något bättre täckning än Mastercard i Europa och att Mastercard är något mer accepterat än Visa i Nordamerika, men förutom några av uttagsautomaterna i Kanada har jag inga bevis för att så faktiskt är fallet.

... Under resa i Kanada råkade jag på flera uttagsautomater där Mastercard accepterades men inte Visa. Oftast fungerade både Mastercard och Visa, men de undantagen jag såg var till Visas nackdel.
Råkade ut för exakt samma sak i Kanada förra sommaren, framförallt i de tre västligaste provinserna.

I övrigt har jag aldrig haft några problem. Har dock alltid både VISA och Mastercard med för säkerhets skull.

Som bank tycker jag ICA har fungerat alldeles utmärkt.

VISA har inskrivet i sina avtal med bankerna att alla former av avgifter för pengauttag eller användning är förbjudet. Så har du VISA och någon säger åt dig "3 kronor avgift för köp" kan du be dem gå och kamma sig.

/J

Edit: Trott och kan inte lasa...

For ovrigt undrar jag om fordelar/nackdelar for bankerna i att anvanda exempelvis VISA som kreditkort jamfort med MasterCard? Och detsamma for bankkort? Bankerna erbjuder olika kort, formodligen baserade pa olika avtal och liknande. Nagon som kan ge en enkel overblick?

• BlåGul -1
J-star mycket intressant med tanke på alla avgifter som affärer/krogar får betala för att dra kort i sina kortläsare

Har du någon källa på detta ?

VISAs regelverk.

Se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article144622.ece

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=253392

... Under resa i Kanada råkade jag på flera uttagsautomater där Mastercard accepterades men inte Visa. Oftast fungerade både Mastercard och Visa, men de undantagen jag såg var till Visas nackdel.
Råkade ut för exakt samma sak i Kanada förra sommaren, framförallt i de tre västligaste provinserna.

I övrigt har jag aldrig haft några problem. Har dock alltid både VISA och Mastercard med för säkerhets skull.

Som bank tycker jag ICA har fungerat alldeles utmärkt.

Jag var i Kanada, Ontario och Qubec närmare bestämt, och upplevde aldrig något problem med att ta ut pengar med mitt VISA-kort. Systmet fanns representerat på alla bankomater undantaget dem som inte var uppkopplade på det internationella banknätet. Det var inte alltför roligt att få ett meddelande som påstod "service unavailble" när man skulle ta ut pengar första gången. Visat har även funkat alldeles utmärkt i Grekland och Skåne :dribble:

ICA's Mastercard kan användas kostnadsfritt utomlands för uttag, både på bank och ATM. Det kan dessutom - om du har kredit inkopplad - användas i de flesta p-automater (de flesta tar kreditkort, inte alla tar kontokort).

VISA är gångbart i princip överallt, något mer än MC, men den skillnaden är kanske hårfin..

Jag har bägge, mycket pga ohejdad vana..

• 6 months later...

Väcker och lånar tråden för en relaterad fråga:

Jag har SEB Mastercard kreditkort idag och funderar på att byta till någon annans Mastercard där man får bonusar av olika slag, jag tänker på t.ex Statoil, ICA, SAS, Forex.

Vems kort ska man ha, och vad får man för fördelar?

Det fina med VISA är väl att man får reseförsäkring om man betalar resan med kortet? Rätta mig om jag har fel :happy:

Har du läst det finstilta i den försäkringen? Har både visa och mastercard OCH en separat reseförsäkring. Ja den kostar några kronor, men det är det värt.

Som det nämns har VISA lite fler ställen där det kan användas. Men det är sällan problem. problem är det i stället där de endast tar lokala/nationella kort. Tex Norge och Tyskland har en del av detta på mindre bensinstasjoner, butiker och liknande.

JS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...