Virrvarr Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Vad anser ni utmärka en bra signalist, assistent och annan understödspersonal i staber utifrån era egna erfarenheter? Det skulle vara intressant att höra lite tankar, gärna från båda håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Hög stresströskel, att kunna ställa upp för kamraterna och ta extra skift framför radion fast man är trött och komig om det är någon som mår ännu mer dåligt, vara vänlig, kunna klara av att bemöta andra på ett bra sätt fast man mår piss, bra "telefonröst", kunna ordna det där extra, som t.ex kaffe, en chokladkaka m.m åt chefen som sliter mer än en själv, är det jag kommer på nu, finns nog mer om jag får lite mer tid å fundera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Samma som med all personal egentligen: 1. God kunskap om material och tjänstens innebörd 2. Förmåga att agera självständigt 3. Uthållighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C151 Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Ja, inom ramen för befattningen kunna ta initiativ och agera självständigt. Teamwork i staben är A och O, stötta varandra när det går undan - alltså även lagspelare. Och på med bössa-mössa-mask på stabsgrp och häng med nsky ut och damma av pers fördighet på ehv och annat basic. Lite humor är inte heller fel att lätta upp stämningen med i bland. Jag tror inte en fungerande stabsfunk inom TVA, SIS, EWto, LednK eller annat lednfbd skiljer sig från annat direkt stridande fbd. Kunskap- och färdighet i befattn och social kompetens bygger ett bra TEAM med träning. Övning ger färdighet, vid reflektion. H/C 151. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Stresstålig. Alla gånger det viktigaste. Har sett aldeles för många som verkat kanon bra på pappret som totalt stirrat ner i stresskonen så fort det rört ihop sig lite och försökt göra en sak i taget vilket garanterat kommer att skita sig. Påhittig. För att kunna lösa den stora varitation av uppgifter och med de stora variationer av förutsättningnar som råder måste stabspers kunna tänka utanför lådan Intitativrik. Inte vara rädd för att påpeka för chefen att "man kan även göra på det här sättet, eller har du täkt på att..." Rätt utövat är detta guld värt! Stor varningsflagga dock om det görs på fel sätt. Glad. Sist men inte minst. Glad pers höjer vädet på varje stab. De får vara hur slitna och eländiga som helst. Det skiter jag i. De skall i alla fall alltid se glada ut när jag kommer in i tältet/vagnen/båten eller var man nu är EDIT: Det är ju bra om de kan stava också... Edited February 13, 2007 by Schalldämpfer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Glömde en sak; LYDNAD! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Att man inser att man är en del av krigsmakten och därför är man soldat först och stab sedan. Förstår man och accepterar det är man en bit på vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Att man inser att man är en del av krigsmakten och därför är man soldat först och stab sedan. Förstår man och accepterar det är man en bit på vägen. Kan du utveckla det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Att man inser att man är en del av krigsmakten och därför är man soldat först och stab sedan. Förstår man och accepterar det är man en bit på vägen. Staben är ju stab? Jag kan förstå påståendet, men jag håller inte alltid med. Skyttet skjuter, staben leder. Visst är alla soldater och krigsmän och så, men man har en huvuduppgift och för stabspersonal är det staben. Precis som en skyttesoldat kan få prata i radio så kan ju stabspersonal få ta terräng. Har man sitt arbete i en stab så är det ju självklart att man är staben, för funkar inte det minsta kugghjulet så funkar ju inte resten heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Utan inbördes ordning: Stresstålighet Ordningssinne Uthållighet Känsla för verksamheten (följsamhet) Pondus (våga säga ifrån om chefen är på väg att göra fel) Teknisk kompetens /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Under min GU hade vi en gemensam kompanistab med samtliga plutoner (ledn, klarg, r3, uh och fbs (1. & 2.)) där varje stab hade ett eget sjvtält som var sammankopplade: Wellfare-tält Klarg UH Kompled----------Stex | | | | | |--------------------------------------------------Ingång | | | | | Klarg F17 R3 FBS Sovtält Lednplut (kompledn) Våra två FBS-plutoner delade stabstält. Jag var den enda stabsgrpch i min pluton, medan 2. FBS hade fyra st varav en kommenderades till stexet. Detta gjorde att jag fick mycket bajsmackor av mina befäl, men order är order... Jag kan inte heller påstå att relationen befäl-vpl inom FBS-staben var speciellt bra. Den var tom så dålig att jag som vpl inte kunde framföra min åsikt eftersom jag då skulle ha fått en avhyvling av min krigsplutch. Riktigt tråkigt, men så var det (och så var hela GU:n, men det är en annan sak...). Det plutoncheferna och stf plutch uppskattade mest var nykokat kaffe. Jag fick tom en stående order om att det alltid skall finnas kaffe som är max 3 h från nykokat i termosen. Att jag sen inte följde den alls nattetid (0000-0600) är en helt annan historia som bl.a. involverar en stabsgrpch som inte dricker kaffe, och ett scenario för övningen som endast spelades upp dagtid (0800-1700)... Jag tyckte att det viktigaste var att ta reda på och följa upp plutonernas grupper dvs position, uppgifter (H1, H2, B1 osv), vilken hf som är med vilken grp m.m samt uppdatera whiteboarden. Därefter kom o&r (ordning och reda), dvs se till att papper ligger där de ska, att sopsäcken töms, att eldpostlistor kommer in och att golvet hålls rent. I tredje hand kom att försöka se till att befälen hade det så bra som möjligt och få bort eventuella brus som störde verksamheten. Det kunde vara allt från att byra ut ett rangligt bord till att det behövdes fler lampor. När jag hade tid, ungefär varannan dag, städade jag materieltältet och inventerade plutonens materiel och skrev ner och anmälde brister på förbrmtrl som jag sedan i samverkan med UH-pluton löste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 -Hög koma-tröskel. -Prestigelös. -Fixare. -Noggrann -God koordinationsförmåga. -Att se verksamhetsnyttan med det man gör. Och kunna förklara det för andra så att suboptimeringar inte uppstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Bertil 3 Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 En person som jobbar i en stab skall enligt mitt sätt att se ha följande förmågor och färdigheter. Förmågorna är inte rangordnade. Systemförståelse Förbandets organiseration Nogrann och strykturerad Servicekänsla Ordningssinne Mvh Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Att man inser att man är en del av krigsmakten och därför är man soldat först och stab sedan. Förstår man och accepterar det är man en bit på vägen. Staben är ju stab? Jag kan förstå påståendet, men jag håller inte alltid med. Skyttet skjuter, staben leder. Visst är alla soldater och krigsmän och så, men man har en huvuduppgift och för stabspersonal är det staben. Precis som en skyttesoldat kan få prata i radio så kan ju stabspersonal få ta terräng. Har man sitt arbete i en stab så är det ju självklart att man är staben, för funkar inte det minsta kugghjulet så funkar ju inte resten heller. jag håller med GD1, knappast förvånande. om man som stabsmedlem glömmer att man är krigsman först, stab sedan är man fel ute. gör man det slutar det vanligtvis i att man sitter på staben och gnäller hur jobbigt det är och ser inte hur skyttet och övriga har det t ex. det ser dessutom till att man får en massa kaffe och wienerbrödstyper till staben i stället för begåvat folk. staben skall inte vara avskälpningsplats för lata och överåriga utan bemannas av duktiga signalister och assistenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 (edited) Att man inser att man är en del av krigsmakten och därför är man soldat först och stab sedan. Förstår man och accepterar det är man en bit på vägen. Staben är ju stab? Jag kan förstå påståendet, men jag håller inte alltid med. Skyttet skjuter, staben leder. Visst är alla soldater och krigsmän och så, men man har en huvuduppgift och för stabspersonal är det staben. Precis som en skyttesoldat kan få prata i radio så kan ju stabspersonal få ta terräng. Har man sitt arbete i en stab så är det ju självklart att man är staben, för funkar inte det minsta kugghjulet så funkar ju inte resten heller. jag håller med GD1, knappast förvånande. om man som stabsmedlem glömmer att man är krigsman först, stab sedan är man fel ute. gör man det slutar det vanligtvis i att man sitter på staben och gnäller hur jobbigt det är och ser inte hur skyttet och övriga har det t ex. det ser dessutom till att man får en massa kaffe och wienerbrödstyper till staben i stället för begåvat folk. staben skall inte vara avskälpningsplats för lata och överåriga utan bemannas av duktiga signalister och assistenter. Vi har inga kaffe- och wienerbrödstyper hos oss, utan kärnan är GU på stabsarbete. Jag tycker att gnället i första hand kommer från andra håller. Varför staben inte sover/ har stabsplatsen i tält? Varför staben äter med befäl/ blågul? (Fast det är tvärtom sas) Staben sitter bara och äter wienerbröd utan att göra någon nytta? o s v. En egenskap som inte nämnts här som är bra att ha är förmågan att snabbt växla tempo. Att kunna gå från "kaoset" i staben till sitt liggunderlag och bara slockna. Edited February 13, 2007 by dalmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Marre Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Är det nån som har bra tips till hur man kan hantera lägeskartan på ett vettigt sätt. Tycker att den är en stressfaktor att fylla i, utan att kladda för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Är det nån som har bra tips till hur man kan hantera lägeskartan på ett vettigt sätt. Tycker att den är en stressfaktor att fylla i, utan att kladda för mycket. Lär dig att använda några färger och rita endast symboler. skriv inget på kartan. förutom då siffror typ. 1 vid linje 1, 2 vid linje 2 osv. Såeldes bör du ha väl valda tecken för t.ex. beredd uppgifter och alternativ. Detta gör att man kommer att se mycket av kartan och dessutom ha koll på vad alla skall göra. I övrigt brukar ju större saker sällan ändra. kompani och bataljonsgränser t.ex. så de behöver du ju inte ta bort mellan att den nya komp/bat ordern kommer. Mina 0,02$. I övrigt för att inte försvinna från topic. Följsamhet, noggrannhet, kunna tempoväxla, insikt i teknologier och förbandets förmågor. Dock skiljer det ju sig från chef till chef hur de vill kunna utnyttja dig och dina kompetenser. Vissa ser en dirket som vem som helst i staben, andra ser en bara som en simpel Sgt. som per definition då inte bör kunna göra något. Dessutom skall man gärna ha mycket av grundinformationen i skallen, så att du lätt kan stödja din/dina chefer med rätt siffror och eller påståenden när dessa stakar sig. Samt för att så enkelt som möjligt kunna stötta dem i deras arbete utan att behöva läsa in sig för mycket på områdena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Vi har inga kaffe- och wienerbrödstyper hos oss, utan kärnan är GU på stabsarbete. Jag tycker att gnället i första hand kommer från andra håller. Varför staben inte sover/ har stabsplatsen i tält? Varför staben äter med befäl/ blågul? (Fast det är tvärtom sas) Staben sitter bara och äter wienerbröd utan att göra någon nytta? o s v. En egenskap som inte nämnts här som är bra att ha är förmågan att snabbt växla tempo. Att kunna gå från "kaoset" i staben till sitt liggunderlag och bara slockna. jag sade inte att alla på staben var kaffe och wienerbrödstyper. jag är själv stab i flottan från GU och jag har träffat på både den bra delen av staben och de som gick till staben för att slippa allt de tyckte var jobbigt med det gröna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Bertil 3 Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Jag har inte sett några stabsmedlemmar som beter sig som Phantom Goodbye beskriver dessa, jag vet dock inte vad berörd människa har för vanor och rutiner avseende stabsarbete och dess personal. Kaffedrickarmentaliteten existerar överhuvudtaget inte i Utlandsstyrkan och inte i mitt krigskompani heller, kaffegnället brukar ha sin grund i att alla inte har insikt i varandras arbetsuppgifter och därför tittat snett på alla som inte gör samma arbetsuppgifter som gnällaren. Systemförståelse är är ett bra sätt att överbrygga dessa klyftor mellan personalen i kompaniet, alla har sin speciella uppgift men bör kunna minst en till. Grundläggande soldatkunskaper för skydd av sin egen arbetsplats är lägsta nivå på stridutbildningen vid förbandet. Jag som kompanichef ger varje del av förbandet uppgifter efter dess kompetens och användbarhet. Stabstroppen stödjer med ledningsresurser till striden och skytteplutonen genomför den, rätt kompetens på rätt plats. Jag som chef leder och samordnar där stridsuppgiften är som svårast, detta för att ha ett så bra beslutsunderlag som möjligt. Att gnälla på varandra har genom tiderna varit ett sätt att ena genom söndring, detta ger påsikt ett Vi mot Dom tänk som absolut inte gynnar våra enheter utan bara föder gnäll och otrivsel. Handen på hjärtat Phantom! När följde du en signalist i hälarna ett helt dygn för att se om han eller hon sitter och äter Winerbröd i stabstältet i 24h Med 5 personer i betjäningspersonalen på ett hemvärnskompani så blir det ganska långa arbetspass. Har du förresten koll på vilka arbetsuppgifter "winerbrödsätarna" förväntas utföra? Det känns om att kaffegnället hanteras i ett antal andra trådar så nu släpper vi det och siktar på framtiden! Mvh Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Såeldes bör du ha väl valda tecken för t.ex. beredd uppgifter och alternativ. Där är det ju dessutom så finurligt att dessa ritar man med streckade linjer, så när de väl utförs så är det bara att fylla i. Snabbt, enkelt och minimalt med kladd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Är det nån som har bra tips till hur man kan hantera lägeskartan på ett vettigt sätt. Tycker att den är en stressfaktor att fylla i, utan att kladda för mycket. Du bör utöver de råd som getts här tidigare ha möjlighet att på ett smidigt sätt kunna ha kartan både liggande för att kunna rita på den och hängandes för att befälen ska kunna få översikt. Kan iof bli svårt i ett fordon. Men i ett tält 22/32 är en/ flera masonitskivor med krokar som går att hänga i stommen suveräna. Du ska också ha ett bord som bara får användas till lägeskartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 En fråga jag måste få ett riktigt svar på: Räknas bat.kockarna som stabspersonal? Vet att koket hamnar vid staben iaf(oftast)... Slutligen: Hur ska kockarna bemöta folket vi delar ut mat till? (enligt en yrkesskadad kapten så får kockarna(särkilt GBn som får vara "diktator" på platsen) vara hur tjuriga som helst och bestämma över allt och alla som vistas vid koket oavsett grad) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 En fråga jag måste få ett riktigt svar på: Räknas bat.kockarna som stabspersonal? Vet att koket hamnar vid staben iaf(oftast)... Slutligen: Hur ska kockarna bemöta folket vi delar ut mat till? (enligt en yrkesskadad kapten så får kockarna(särkilt GBn som får vara "diktator" på platsen) vara hur tjuriga som helst och bestämma över allt och alla som vistas vid koket oavsett grad) Vet inget om trossen men under GU lärde vi oss som chef över kompstaben så var det "min stab" och oavsett lull-lull på klaffarna så fick de samma behandling - manöver beordades vid sändning/ mottagning från den menige signalisten till i vårt fall regementschefen. Personer vars närvaro i stabstältet saknade syfte åkte ut. Oavsett grad. Vi uppfattades nog som ganska griniga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 En fråga jag måste få ett riktigt svar på: Räknas bat.kockarna som stabspersonal? Vet att koket hamnar vid staben iaf(oftast)... Slutligen: Hur ska kockarna bemöta folket vi delar ut mat till? (enligt en yrkesskadad kapten så får kockarna(särkilt GBn som får vara "diktator" på platsen) vara hur tjuriga som helst och bestämma över allt och alla som vistas vid koket oavsett grad) Kockarna tillhör inte staben. Däremot brukar som sagt stab och tross samgruppera på lägre förband. De bestämmer över "allt och alla" vid koket, framförallt vilka som släpps in. Det har att göra med att ingen är intresserad av att bli magsjuk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 En fråga jag måste få ett riktigt svar på: Räknas bat.kockarna som stabspersonal? Vet att koket hamnar vid staben iaf(oftast)... Slutligen: Hur ska kockarna bemöta folket vi delar ut mat till? (enligt en yrkesskadad kapten så får kockarna(särkilt GBn som får vara "diktator" på platsen) vara hur tjuriga som helst och bestämma över allt och alla som vistas vid koket oavsett grad) Vet inget om trossen men under GU lärde vi oss som chef över kompstaben så var det "min stab" och oavsett lull-lull på klaffarna så fick de samma behandling - manöver beordades vid sändning/ mottagning från den menige signalisten till i vårt fall regementschefen. Personer vars närvaro i stabstältet saknade syfte åkte ut. Oavsett grad. Vi uppfattades nog som ganska griniga. Just därför försöker man ordna ett avskiljt sambandsrum för Ra, för att slippa allt brus. Av förklarliga skäl låter detta sig inte göras vid tältstab, men vid ordinarie ledningsplats borde det inte vara något problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Handen på hjärtat Phantom! När följde du en signalist i hälarna ett helt dygn för att se om han eller hon sitter och äter Winerbröd i stabstältet i 24h Med 5 personer i betjäningspersonalen på ett hemvärnskompani så blir det ganska långa arbetspass. Har du förresten koll på vilka arbetsuppgifter "winerbrödsätarna" förväntas utföra? Mvh Henke om du tittat på min profil så är jag kryptotekniker, kryte, från MKO SBC. jag är den signalisten du vill att jag skall följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 (edited) Som KVM hörde jag inte till stabslaget, men jag fick se ganska mycket av deras arbete. Jag tror att följande är viktigt hos en stabschef/stabsmedlem: - Stresstålighet (duh!) - Förmåga att tempoväxla och få andra att göra detsamma - Alltid ha koll på läget, vill någon veta var en enhet är grupperad, om den återkommit eller hur långt den kommit med sin uppgift, ska personen idealt kunna få svar inom tio sekunder - Servicekänsla, dvs. acceptera att ens främsta arbetsuppgift är att underlätta andras arbete - Uppehålla god arbetsdisciplin och ta ansvar trots alla de möjligheter som finns att löka ur (iallafall hade vår stab det förhållandevis "lyxigt" och alla förstod inte att det var övning och inte semester) - Ordningssinne, både för att strukturera sitt eget och andras arbete och för att upprätthålla den rent fysiska ordningen i staben EDIT: @SnowFlax Låg du inne 2006? Jag var inne i F21:s gigantiska stabstält-komplex på Nordex några gånger, det var en intressant upplevelse även om våra stabstroppchefer hade roligt åt organisationen där. Våran egen stab upptog tre sjukvårdstält plus två sovtält, förutom på Nordex där allt packades in i ett rum på kanske 6x6 meter, så det var viss skillnad. Edited February 14, 2007 by Mr_Confused Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Just därför försöker man ordna ett avskiljt sambandsrum för Ra, för att slippa allt brus. Av förklarliga skäl låter detta sig inte göras vid tältstab, men vid ordinarie ledningsplats borde det inte vara något problem. Och det tycker jag är vansinnigt. En del i vad som utmärker bra stabspers är just att de är tämligen väl insatta i läget. Jag vill kunna plocka i stort sett vem som helst som snabbt kan ge mig en briefing. Denne någon kan vara signalist, lotta, stabsass, kryptör eller någon stabsmedlem. Om signalisterna, likt FRO tyvärr ofta gör, kurar ihop sig för sig själva i ett annat rum går den effekten förlorad. Dessutom krånglar det till det när/om jag vill stridssignelera eller ha personsamtal med någon. Nu gällde ditt påstående iofs kanske högre förband, men jag vill påstå att "min" syn fungerar upp till brigadnivå ungefär Vi kan således på min önskelista lägga till: Se sig själv som en del i helheten snarare än fackspecialist och att pers är flexibel på så sätt att man inte begär ifyllda M-blanketter eller vad det nu vara må när det inte är läge för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Just därför försöker man ordna ett avskiljt sambandsrum för Ra, för att slippa allt brus. Av förklarliga skäl låter detta sig inte göras vid tältstab, men vid ordinarie ledningsplats borde det inte vara något problem. Och det tycker jag är vansinnigt. En del i vad som utmärker bra stabspers är just att de är tämligen väl insatta i läget. Jag vill kunna plocka i stort sett vem som helst som snabbt kan ge mig en briefing. Denne någon kan vara signalist, lotta, stabsass, kryptör eller någon stabsmedlem. Om signalisterna, likt FRO tyvärr ofta gör, kurar ihop sig för sig själva i ett annat rum går den effekten förlorad. Dessutom krånglar det till det när/om jag vill stridssignelera eller ha personsamtal med någon. Nu gällde ditt påstående iofs kanske högre förband, men jag vill påstå att "min" syn fungerar upp till brigadnivå ungefär Vi kan således på min önskelista lägga till: Se sig själv som en del i helheten snarare än fackspecialist och att pers är flexibel på så sätt att man inte begär ifyllda M-blanketter eller vad det nu vara må när det inte är läge för det. Stabsrum skulle jag hellre ha. Bara då kan lägeskarta/ or och krigsdagbok uppdateras i realtid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 @SnowFlaxLåg du inne 2006? Jag var inne i F21:s gigantiska stabstält-komplex på Nordex några gånger, det var en intressant upplevelse även om våra stabstroppchefer hade roligt åt organisationen där. Våran egen stab upptog tre sjukvårdstält plus två sovtält, förutom på Nordex där allt packades in i ett rum på kanske 6x6 meter, så det var viss skillnad. Det stämmer bra, jag muckade 8/12-06. Staben var riktigt enorm, men det var kul att träffa andra vpl-stabsnissar och även trevliga yo. Ledn-pluton hade en yo (från TS-plut) som sålde chokladkakor och annat godis. Han var min räddning och lånade ut sin privata usb-kabel när en grpch behövde hjälp med att föra över digitalkamerabilderna från patrullen in i patrullrapporten. Synd att jag aldrig fick möjlighet att besöka er, men det längsta jag kom från staben var till drvmstn. I övrigt höll jag mig i staben eller i sovtältet. Det var en riktigt stor nackdel med att vara den enda stabsgrpch i plutonen, jag hade gärna följt med på någon patrull. Vet att mina plutonskamrater var riktigt besvikna över hur lite samverkan det blev med F17. Det blev på sin höjd någon eskort av enheter från någon annan pluton mellan camperna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts