Ekvall Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Som relativt färsk skyddsvakt utan någon större erfarenhet av vilka grepp man ska använda vid avvisning av obehöriga och vid omhändertagande/motsvarande, tänkte jag kolla om det finns någon som kan kan ge några handfasta tips. Skyddsvaktsutbildning i både lumpen (som jag aldrig hann gå klart pga sjukdom) och Hv skiljde sig ganska mycket på den punkten. I Hv-utbildningen var det bara ett par enkla grepp medan de i lumpen var något mer avancerade. Eftersom minnet sviker vore det kul om någon kunde uppdatera mig och andras kunskaper om vilka grepp som är användbara. Har dock för mig att detta (greppteknik i allmänhet) kan vara ett gränsland mellan vad som är tillåtet eller ej att lära ut. Någon som har koll? Bilder och länkar mottages tacksamt. Krav maga känns som överkurs dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Som relativt färsk skyddsvakt utan någon större erfarenhet av vilka grepp man ska använda vid avvisning av obehöriga och vid omhändertagande/motsvarande, tänkte jag kolla om det finns någon som kan kan ge några handfasta tips. Skyddsvaktsutbildning i både lumpen (som jag aldrig hann gå klart pga sjukdom) och Hv skiljde sig ganska mycket på den punkten. I Hv-utbildningen var det bara ett par enkla grepp medan de i lumpen var något mer avancerade. Eftersom minnet sviker vore det kul om någon kunde uppdatera mig och andras kunskaper om vilka grepp som är användbara. Har dock för mig att detta (greppteknik i allmänhet) kan vara ett gränsland mellan vad som är tillåtet eller ej att lära ut. Någon som har koll? Bilder och länkar mottages tacksamt. Krav maga känns som överkurs dock... Tala med de som ansvarar för skyddvaktsutbildningen hos er. För det viktiga är inte att du kan alla möjliga grepp, utan att även dina kollegor använder sig av samma grepp och tekniker så att ni kan arbeta tillsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 11, 2007 Author Report Share Posted February 11, 2007 (edited) Tala med de som ansvarar för skyddvaktsutbildningen hos er. För det viktiga är inte att du kan alla möjliga grepp, utan att även dina kollegor använder sig av samma grepp och tekniker så att ni kan arbeta tillsammans. Precis, det är nog det som är det största problemet: att alla ligger på olika nivå. Det gäller ju iofs det mesta av utbildningen. Det känns som om mycket av kunskaperna försvinner eftersom man inte övar kontinuerligt (är "bara" med i en 30-timmarspluton). Jag tänkte skicka iväg ett mail till min kompanichef och föreslå att man slänger in en kväll någon vecka och övar lite grepp och repetera lite allmänt matnyttigt. Återstår att se i fall man får något gehör. EDIT: Är det förresten någon som vet om det är polisens greppteknik som lärs ut i lumpen och var man kan få reda på mer om det i så fall? Edited February 11, 2007 by Lord Väder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Övergrepp är dumt att använda (Kunde inte låta bli...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Som relativt färsk skyddsvakt utan någon större erfarenhet av vilka grepp man ska använda vid avvisning av obehöriga och vid omhändertagande/motsvarande, tänkte jag kolla om det finns någon som kan kan ge några handfasta tips. Skyddsvaktsutbildning i både lumpen (som jag aldrig hann gå klart pga sjukdom) och Hv skiljde sig ganska mycket på den punkten. I Hv-utbildningen var det bara ett par enkla grepp medan de i lumpen var något mer avancerade. Eftersom minnet sviker vore det kul om någon kunde uppdatera mig och andras kunskaper om vilka grepp som är användbara. Har dock för mig att detta (greppteknik i allmänhet) kan vara ett gränsland mellan vad som är tillåtet eller ej att lära ut. Någon som har koll? Bilder och länkar mottages tacksamt. Krav maga känns som överkurs dock... Har varken under värnplikten eller hv-skyddsvaktsutb blivit utbildad på några specifika grepp. Ganska märkligt kan tyckas då teknik många gånger överträffar ren muskelstyrka. Det enda från vpl men som ändå är rel välkänt är ju att man i många fall kan låsa en person genom att föra upp dennes arm bakom ryggen och sedan lägga sin egen arm. Personen hamnar då i spjärn mellan sin egen rörelsebegränsning och din arm. Gör tämligen ont att försöka bryta sig loss. Dock så är denna teknik inte så funktionell om den ej tillämpas genom överaskningsmoment. Ser ut ungefär så här. Bild från skyddsvakt under vpl, nedläggning av våldsam person Som någon sa är huvudsaken man tillämpar samma tillvägagångssätt inom troppen/gruppen/plutonen så att alla vet vad som händer och när. Sen är det kanske inte speciellt vanligt att man som skyddsvakt faktiskt behöver tillgripa våld, vet inte om det finns någon statistik på skarpa skyddsvakter? Men visst, jag håller med, en gedignare utbildning vad gäller just tekniker för omhändertaganden av våldsamma personer vore ju tacksamt för om dagen väl kommer vill man inte vara tvåa. Edited February 12, 2007 by Fu Pedersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 Tack för alla svar. Det viktigaste är ju som sagt inte kvantitet utan kvalitet och att alla har en gemensam grund att stå på. Skull dock vilja återgå till kärnfrågan, om det är någon som har några (2-3 st) grepp ni använder er av och som man kan använda som bas. Känner att jag skulle vilja öva upp min personliga färdighet innan jag tar upp frågan med kompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Hej! Efter att ha gått Block A i Närkamp insåg flera av oss i vårt kompani nödvändigheten att just klara av situationen utan att använda vapen. NK-grepp får man inte lära ut vidare som elev(risk för skada osv). En av mina gruppchefer är polis. Jag frågade honom om han kunde lära ut några grepp. Enligt honom måste man vara instruktör på detta, för att som polisman utbilda på det. Mitt tips är att kolla om det finns NK instruktör på orten, alternativt att utbildningsgruppen hyr in en polis som lär ut greppen. Överhuvudtaget borde FM ta sig en funderare på hur våldstrappan fungerar för hv Tillsägelse->Verkanseld... Mellantinget saknas. Personligen började jag på en krav maga kurs, mest bara för sko, att göra något kul när man tränar! /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 Hej! Efter att ha gått Block A i Närkamp insåg flera av oss i vårt kompani nödvändigheten att just klara av situationen utan att använda vapen. NK-grepp får man inte lära ut vidare som elev(risk för skada osv). En av mina gruppchefer är polis. Jag frågade honom om han kunde lära ut några grepp. Enligt honom måste man vara instruktör på detta, för att som polisman utbilda på det. Mitt tips är att kolla om det finns NK instruktör på orten, alternativt att utbildningsgruppen hyr in en polis som lär ut greppen. Överhuvudtaget borde FM ta sig en funderare på hur våldstrappan fungerar för hv Tillsägelse->Verkanseld... Mellantinget saknas. Personligen började jag på en krav maga kurs, mest bara för sko, att göra något kul när man tränar! /Koskela Fenomenet med våldstrappan är en klassiker. När min grupp var b-styrka under en övning i lumpen, spelade vi civilbefolkning som ville ta oss in på förläggningen "för att vi alltid fått vara där". Snabb diskussion uppstod. Tog uppskattningsvis två sekunder innan posttvåans ksp talade... Våldstrappa? Nåja, tillbaka till ämnet. Är det rimligt att lära ut FM Närkamp (eller vad det nu heter) till HV och dessutom lägga mer vikt på våldsanvändning i fredstid? Jag tycker att det vore guld eftersom alla då får samma kunskaper och vet hur de ska agera i olika situationer. Våldstrappan är något som förmodligen många känner sig osäkra på. Problemet är väl som vanligt tid och pengar... Blågul: Flytta gärna denna tråden till Hv/Friv eftersom det främst är Hv som avses. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Om man kan lägga upp en NK utbildning (1 block är 10h) med ambitionen att ha den kontinuerligt, så att alla soldater genomgår den, tycker jag att det är väl satsade resurser. NK är populärt, det är nog inte många som tackar nej till den. Dessutom kan den sporra till fortsatta FYS-aktiviteter, något som vi är dåliga på i organisationen. Har man sedan gått NK block får man repetera upp kunskaperna med varandra. Det kan bli den förbandsvisa utbildningen i sådana fall. Om det är överkurs att gå en NK för att lära några grepp? Jo, det kan vara. Men om man är inne på NK avstånd kan det vara bar med några fler tricks också... /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 Låter intressant. Jag skulle inte tacka nej till en sån utbildning. Fast det känns som om man skulle kunna integrera mer greppteknik och närkamp i skyddsvaktsutbildningen. Det behöver inte vara flera timmar men bara så att man har ett hum om vad man kan använda och hur man kan agera. På det planet känns skyddsvaktsutbildningen otillräcklig. Sedan finns det många delar som är bra men det tar vi i en annan tråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Hej! Efter att ha gått Block A i Närkamp insåg flera av oss i vårt kompani nödvändigheten att just klara av situationen utan att använda vapen. NK-grepp får man inte lära ut vidare som elev(risk för skada osv). En av mina gruppchefer är polis. Jag frågade honom om han kunde lära ut några grepp. Enligt honom måste man vara instruktör på detta, för att som polisman utbilda på det. Mitt tips är att kolla om det finns NK instruktör på orten, alternativt att utbildningsgruppen hyr in en polis som lär ut greppen. Överhuvudtaget borde FM ta sig en funderare på hur våldstrappan fungerar för hv Tillsägelse->Verkanseld... Mellantinget saknas. Personligen började jag på en krav maga kurs, mest bara för sko, att göra något kul när man tränar! /Koskela Mja. Att skjuta varningsskott/verkanseld är den yttersta utvägen. Det får endast ske i nödvärn för dig själv eller annan. I en verklig situation tror jag knappast att verkans eld skulle skjutas förrens in i det sista. Däremot så chokas ju gärna övningar för att framställa worst case scenario vilket gör att de som agerar blir för trigger-happy. Avvisa-Avlägsna-Omhänderta-Gripa------------------------------------------Vapenmakt Avvisa-Gå här ifrån! Avlägsna- Du får inte vara här, följ med mig. Kommer du tillbaka så kommer du bli omhändertagen. Omhänderta- Nu har du avverkat dina chanser. Du stör oss i vårt arbete är nu omhändertagen. Gripa- Du är nu gripen eftersom du begått brott varpå fängelse kan följa. En normal människa ger upp vid en avvisning. Några sliriga lirare kanske försöker igen men tröttnar när man ringer en taxi och skickar hem dem. När man kommer till hot mot skyddsvakter, då har läget eskalerat ganska rejält. Uppstår det en hotbild så har man ingen normal människa framför sig. Med vaksamhet och manstyrka torde denne kunna tas om hand utan blodvite men eskalerar det så pass att en person handgripligen eller med vapen ger sig på en skyddsvakt. Ja, då kanske varningsskott/verkanseld inte är så orimligt. Sen är det ju också så att man i första han inte ens vill komma i närkontakt med eventuellt bus. En inpasseringskontroll bör, givetvis beroende på läge, upprättas på ett sätt som i ett första läge faktiskt hindrar en ev inkräktare från att fysiskt kunna nå vakterna. Men visst, givetvis så är det ganska idiotiskt att man inte utbildar skyddsvakter på att använda ex pepparspray eller motsvarande. För vad är pepparspray ställt mot verkanseld? Man kan ju fundera lite på hur de tänker egentligen. Men det är ju bara att titta på våra poliser. Inte ens där är det än självklart att de utrustas med non-leathal vapen. Vilket är bra lustigt. Vad är ett par svidande ögon mot en avskjuten kroppspulsåder? Edited February 12, 2007 by Fu Pedersen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 @Fu P Hv:s skyddsvaktsutbildning är ju under all kritik. I utbildningsplanen finns det inget om att utbilda praktiskt just i grepptekniker, eller att använda tilhygge. Avlägsnandet sker oftast lite taffatt efter egen förmåga.."-Du skall avlägsnas från skyddsobjektet. Följ med här." Här kan det det se ut vekligen hursom helst. De få som tränar kampsport eller har en liknande erfarenhet fixar det, men vad gör man med den stora massan, Helge från Knäckebrödhults hvo, som tappar kontrollen. Är det en kolv i nacken eller ett skott i marken brevid som är hans handlingsalternativ? Det är väldigt lätt att sitta i lektionssalen och teoritesera över problemen och situationerna "ja, är han då besvärlig, ta då ett armgrepp så här....aj-aj-aj-släpp"-typ Saknar soldaten/skyddsvakten praktiska kunskaper i våldstrappan, ja då blir det lätt att han tar sats till det steget han kan hantera. Hursomhelst är vi överens om att det är dåligt med kunskaper i mellanstegen i våldstrappan. Vi är jäkligt bra på att ropa "-Halt, Skyddsvakt!" och att skjuta... /Koskela PS (=ironi) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 /Koskela PS (=ironi) Dessutom, är det helt åt skogen att låta någon bli skyddsvakt efter en helgs intro 2:a. Jag fattar inte hur man tänker här. Har även varit med om instruktörer med dåligt uppdaterade kunskaper i ämnet. Däremot har jag även varit med om kvalité där man tagit in yrkesofficerare från vpl förband som instruktörer. Dock kvarstår hv's "har du fel första gången får du en ny chans och funkar inte det så diskuterar vi oss fram till svaret" filosofi. Finns individer jag sett blivit godkända skyddsvakter som jag aldrig i livet skulle lita på skarpt. *rysa* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Däremot har jag även varit med om kvalité där man tagit in yrkesofficerare från vpl förband som instruktörer. Självklart behöver omhändertagande av personer övas löpande under året. Kompaniet jag tillhör har övat det vid ett par tillfällen de senaste två åren och det behövs ännu mera. En riktigt bra bakomövning om inte annat. Tyvärr gavs det inte mycket sådan utbildning under själva skyddsvaktsutbildningen (eller omförordnandet). Jag håller med Fu Pedersen om att det gäller att ha bra och kunniga instruktörer, jag har dock större förtroende för de ur utbildningsgruppen som "enbart" utbildar skyddsvakten än när man slänger in vilken yrkesofficer som helst som kanske inte har utbildat skyddsvakter på flera år. Bara för att man är yrkesofficer är man inte bäst på allt. Det finns riktigt duktiga yrkesofficerare också, men se till att ställa kunskapskrav som matchar det du ska öva mot när du anmäler att du behöver en instruktör från ett förband. Glöm sedan för all del inte att öva på annan bevakningstjänst där skyddslagen INTE gäller. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Däremot har jag även varit med om kvalité där man tagit in yrkesofficerare från vpl förband som instruktörer. Självklart behöver omhändertagande av personer övas löpande under året. Kompaniet jag tillhör har övat det vid ett par tillfällen de senaste två åren och det behövs ännu mera. En riktigt bra bakomövning om inte annat. Tyvärr gavs det inte mycket sådan utbildning under själva skyddsvaktsutbildningen (eller omförordnandet). Jag håller med Fu Pedersen om att det gäller att ha bra och kunniga instruktörer, jag har dock större förtroende för de ur utbildningsgruppen som "enbart" utbildar skyddsvakten än när man slänger in vilken yrkesofficer som helst som kanske inte har utbildat skyddsvakter på flera år. Bara för att man är yrkesofficer är man inte bäst på allt. Det finns riktigt duktiga yrkesofficerare också, men se till att ställa kunskapskrav som matchar det du ska öva mot när du anmäler att du behöver en instruktör från ett förband. Glöm sedan för all del inte att öva på annan bevakningstjänst där skyddslagen INTE gäller. /D På min intro2a hade vi en riktigt bra kapten från P10 (råkade även på han under min VPL 03-04) han pluggade i samma veva till polis så han hade en hel del kunskaper "bortom" den militära skyddsvakten. Det gav rätt mycket attt han hade en övergripande kunskap som många saknar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 På min intro2a hade vi en riktigt bra kapten från P10 (råkade även på han under min VPL 03-04) han pluggade i samma veva till polis så han hade en hel del kunskaper "bortom" den militära skyddsvakten. Det gav rätt mycket attt han hade en övergripande kunskap som många saknar. Hade du skyddsvaktsutbildningen integrerat i introduktionsutbildningen, om jag har uppfattat dig rätt? Annars upplevde jag att tiden känndes otillräcklig med två helger intro och en helg skyddsvakt. Jag vet inte hur det ser ut nu men jag har hört (obekräftat) att det på vissa förband (Bl. a EBG) förekommer att man klumpar ihop både intron och skyddsvakten i samma block, dvs allt på två helger. Det, om något, måste ju innebära att utbildningen blir lidande. Hur ska man kunna få plats med någon som helst utbildning i greppteknik då? Är det någon som har några erfarenheter av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 På min intro2a hade vi en riktigt bra kapten från P10 (råkade även på han under min VPL 03-04) han pluggade i samma veva till polis så han hade en hel del kunskaper "bortom" den militära skyddsvakten. Det gav rätt mycket attt han hade en övergripande kunskap som många saknar. Hade du skyddsvaktsutbildningen integrerat i introduktionsutbildningen, om jag har uppfattat dig rätt? Annars upplevde jag att tiden känndes otillräcklig med två helger intro och en helg skyddsvakt. Jag vet inte hur det ser ut nu men jag har hört (obekräftat) att det på vissa förband (Bl. a EBG) förekommer att man klumpar ihop både intron och skyddsvakten i samma block, dvs allt på två helger. Det, om något, måste ju innebära att utbildningen blir lidande. Hur ska man kunna få plats med någon som helst utbildning i greppteknik då? Är det någon som har några erfarenheter av det? På vår utb-grp genomförs Intro1 och Intro2 fördelat på två helger där intro2 =skyddsvaktsutb. Dock ska det ske försök på att genomföra Intro 1+2 vid ett tillfälle detta utb år. För individer som har skyddsvaktsutb i färskt minne kan detta vara ett smidigt sätt att snabbt få in dem i verksamheten. Men som du säger, det är forserat nog i utbildningen redan idag när det ligger på två helger, hur blir det då när det ska genomföras på samma helg? Under VPL genomförde vi, som inte ens hade skyddsvakt som någon form av huvuduppgift, EN VECKAS skyddsvaktsutbildning. HV som har skyddsvakt som HUVUDUPPGIFT genomför samma utb på en helg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Under VPL genomförde vi, som inte ens hade skyddsvakt som någon form av huvuduppgift, EN VECKAS skyddsvaktsutbildning. HV som har skyddsvakt som HUVUDUPPGIFT genomför samma utb på en helg? Alla i HV ska ju ha genomfört minst 89(?) dagars GU så man kan ju se HV-utbildningen som en ombeväpning och repetitionskurs. Om man däremot inte genomfört skyddsvaktsubildningen under värnplikten så känns det som att man behöver mer utbildning. Vilket du får på ditt nya hemförband, men då är du ju redan godkänd, vilket känns konstigt. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 På vår utb-grp genomförs Intro1 och Intro2 fördelat på två helger där intro2 =skyddsvaktsutb. Dock ska det ske försök på att genomföra Intro 1+2 vid ett tillfälle detta utb år. För individer som har skyddsvaktsutb i färskt minne kan detta vara ett smidigt sätt att snabbt få in dem i verksamheten. Men som du säger, det är forserat nog i utbildningen redan idag när det ligger på två helger, hur blir det då när det ska genomföras på samma helg? Under VPL genomförde vi, som inte ens hade skyddsvakt som någon form av huvuduppgift, EN VECKAS skyddsvaktsutbildning. HV som har skyddsvakt som HUVUDUPPGIFT genomför samma utb på en helg? Ja, visst låter det halvt vansinnigt. Sedan är ju grepptekniken egentligen en piss i Mississippi gentemot all juridik som ska in i skallen och helst ska stanna där också. Jag tycker att man borde införa någon form av krav på repetitionsutbildning med jämna mellanrum på kompaninivå men organiserat av utbildningsgruppen. Är inte fem års ganska lång tid att inte ha någon repetitionsutbildning på mer än enstaka övningar? Nu vet jag inte hur det ser ut på insatsplutonerna och andra kompanier men på min pluton (30h) har det hittills varit ganska dåligt med det. Ett skyddsvaktsbaskrav light kanske? Nu är det iofs beslutat att man ska lägga mer krut på skyddsvaktsbiten inom EBG så förhoppningsvis blir det bättre. Den som lever får se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 Alla i HV ska ju ha genomfört minst 89(?) dagars GU så man kan ju se HV-utbildningen som en ombeväpning och repetitionskurs. Om man däremot inte genomfört skyddsvaktsubildningen under värnplikten så känns det som att man behöver mer utbildning. Vilket du får på ditt nya hemförband, men då är du ju redan godkänd, vilket känns konstigt. /D Jag håller helt och hållet med om att det för min egen del skulle behövas mer utbildning som skyddsvakt. Det beror främst på att jag inte blev färdig skyddsvakt förrän knappt ett år sedan och då i Hv:s regi. Men den sista meningen är jag inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar. Vadå redan godkänd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Alla i HV ska ju ha genomfört minst 89(?) dagars GU så man kan ju se HV-utbildningen som en ombeväpning och repetitionskurs. Om man däremot inte genomfört skyddsvaktsubildningen under värnplikten så känns det som att man behöver mer utbildning. Vilket du får på ditt nya hemförband, men då är du ju redan godkänd, vilket känns konstigt. /D Jag håller helt och hållet med om att det för min egen del skulle behövas mer utbildning som skyddsvakt. Det beror främst på att jag inte blev färdig skyddsvakt förrän knappt ett år sedan och då i Hv:s regi. Men den sista meningen är jag inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar. Vadå redan godkänd? Han menar att du ska öva upp dina färdigheter på skyddsvakt i ditt hemmaförband. Dock är ju poängen lik förbannat att du är godkänd = Du får gå skarp skyddsvakt, så fort du blivit godkänd på skyddsvakts utb. även om kunskaperna är långt från befästa. Jag har också efterlyst krav på repetitionsutbildning/skyddsvaktsprov iaf en gång per år. Har för mig jag nämt det vid Batråd i ngt sammahang men det är ju klart en fråga att ta upp som enskild punkt i ett Batråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Även om du får mer utbildning/praktik på ditt förband så har du ju redan blivit godkänd som skyddsvakt på introkursen. Så i värsta fall kan du hamna som skyddsvakt i ett skarpt läge med bara 1-2 dagars skyddsvaktsutbildning, vilket känns som på tok för lite. Har du tur har du en veckas utbildning från värnplikten, 1-2 dagar utbildning från introkursen och flera års praktik och repetitionsutbildning på hemmaförbandet (HV-kompaniet motsv). /D Fu Pedersen förstod vad jag menade och kunde förklara bättre än vad jag själv kunde. Edited February 12, 2007 by Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
618Ljungberg Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 (edited) För 3. bat Louis De Geer och 4. bat Östgöta kustbataljon så ser dagens intro ut som följande. Intro 1 Info om din bataljon och HV, soldategler, mm. 1dag. Intro 2 Skyddsvaktutbildning, inskjutning och behörighetsbevis på tilldelat vapen. 2dagar. Intro 3 Sjukvårdsutbildning, utbildning handgemäng samt praktikfall skyddsvakt. 1dag (troligtvis då det inte står något annat). Edited February 12, 2007 by 618Ljungberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 (edited) Dexter & Fu Pedersen: Aha! Se där! Ytterligare ett infall av tillfällig analfabetism och sinnesförvirring. Ska försöka LÄSA inlägget nästa gång INNAN jag svarar. Detta är inte första gången. Tack för förtydligandet... Det här skyddsvaktsproblemet känns som om det är något att ta upp på RiksHVtinget. Läge att skriva en motion? Edited February 12, 2007 by Lord Väder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 För 3. bat Louis De Geer och 4. bat Östgöta kustbataljon så ser dagens intro ut som följande.Intro 1 Info om din bataljon och HV, soldategler, mm. 1dag. Intro 2 Skyddsvaktutbildning, inskjutning och behörighetsbevis på tilldelat vapen. 2dagar. Intro 3 Sjukvårdsutbildning, utbildning handgemäng samt praktikfall skyddsvakt. 1dag (troligtvis då det inte står något annat). Spännande att sjvtj kommer EFTER uthämtning av vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 För 3. bat Louis De Geer och 4. bat Östgöta kustbataljon så ser dagens intro ut som följande.Intro 1 Info om din bataljon och HV, soldategler, mm. 1dag. Intro 2 Skyddsvaktutbildning, inskjutning och behörighetsbevis på tilldelat vapen. 2dagar. Intro 3 Sjukvårdsutbildning, utbildning handgemäng samt praktikfall skyddsvakt. 1dag (troligtvis då det inte står något annat). Spännande att sjvtj kommer EFTER uthämtning av vapen. Desto roligare att det kommer INNAN utbildning i HANDGEMÄNG! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Dexter & Fu Pedersen: Aha! Se där! Ytterligare ett infall av tillfällig analfabetism och sinnesförvirring. Ska försöka LÄSA inlägget nästa gång INNAN jag svarar. Detta är inte första gången. Tack för förtydligandet... Det här skyddsvaktsproblemet känns som om det är något att ta upp på RiksHVtinget. Läge att skriva en motion? Största problemet är att långt från alla hemvärnare är skyddsvakter. I Insatsplutonerna ser det förmodligen bra ut men i ord hemvärnet så är det först senaste åren det börjat tryckas på att alla ska vara skyddsvaktsutb. Tror stabsfolk är undantagna (ej säker dock). Så kontentan är att det inte finns instruktörer nog att utbilda befintlig personal i skyddsvakt. Prioriteten måste ju vara att utbilda folk så de kan vara med och öva på skyddsvaktscenarion på övningar. Dock så kommer pga personalbrist detta vara omöjligt på vår bat så det kommer bedrivas paralellverksamhet på nästa batöv istället. Ett gäng utb sig till skyddsvakter medan de andra deltar i batövningen. Jag, och fler med mig i batrådet hade hellre sett att man utb sold innan övningen så de kan tillämpa sina kunskaper under den. Vi fick dock bakåt på förslaget från utb grp pga personalbrist. Tyvärr känns det som många i ord hv kommer hinna göra majoritet av sina 30 timmar utan att hinna befästa skyddsvaktsbiten. Men visst. Frågan kan aldrig skadas att tas upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted February 12, 2007 Author Report Share Posted February 12, 2007 Största problemet är att långt från alla hemvärnare är skyddsvakter. I Insatsplutonerna ser det förmodligen bra ut men i ord hemvärnet så är det först senaste åren det börjat tryckas på att alla ska vara skyddsvaktsutb. Tror stabsfolk är undantagna (ej säker dock). Så kontentan är att det inte finns instruktörer nog att utbilda befintlig personal i skyddsvakt. Prioriteten måste ju vara att utbilda folk så de kan vara med och öva på skyddsvaktscenarion på övningar. Dock så kommer pga personalbrist detta vara omöjligt på vår bat så det kommer bedrivas paralellverksamhet på nästa batöv istället. Ett gäng utb sig till skyddsvakter medan de andra deltar i batövningen. Jag, och fler med mig i batrådet hade hellre sett att man utb sold innan övningen så de kan tillämpa sina kunskaper under den. Vi fick dock bakåt på förslaget från utb grp pga personalbrist. Tyvärr känns det som många i ord hv kommer hinna göra majoritet av sina 30 timmar utan att hinna befästa skyddsvaktsbiten. Men visst. Frågan kan aldrig skadas att tas upp! Förstår vad du menar. Inom EBG kommer det att detta året vara ett "krav" på att man ska vara skyddsvaktsutbildad innan höstens stridsövning. Tycker att det är en bra idé då detta kan fungera som en morot/"hot" för att få folk att gå utbildningen och på så sätt lyckas med målsättningen att alla ska vara skyddsvakter efter året. Kniven mot strupen funkar bra om man vill panga lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Blå Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Hoppas det inte är en konstig fråga men vad ingår egentligen i skyddsvaktsutbildningen? På mitt hembesök informerades om att jag, om jag antas, skulle gå skyddsvaktsutbildningen. Om jag inte missminner mig fick/får man på gamla K4 gå ordningsvaktsutbildningen under GU... Som sagt, vilka moment och vad skiljer skydds-/ordningsvakt? Hinner inte söka och läsa igenom utan hoppas på svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 (edited) Dexter & Fu Pedersen: Aha! Se där! Ytterligare ett infall av tillfällig analfabetism och sinnesförvirring. Ska försöka LÄSA inlägget nästa gång INNAN jag svarar. Detta är inte första gången. Tack för förtydligandet... Det här skyddsvaktsproblemet känns som om det är något att ta upp på RiksHVtinget. Läge att skriva en motion? Största problemet är att långt från alla hemvärnare är skyddsvakter. I Insatsplutonerna ser det förmodligen bra ut men i ord hemvärnet så är det först senaste åren det börjat tryckas på att alla ska vara skyddsvaktsutb. Tror stabsfolk är undantagna (ej säker dock). Så kontentan är att det inte finns instruktörer nog att utbilda befintlig personal i skyddsvakt. Prioriteten måste ju vara att utbilda folk så de kan vara med och öva på skyddsvaktscenarion på övningar. Dock så kommer pga personalbrist detta vara omöjligt på vår bat så det kommer bedrivas paralellverksamhet på nästa batöv istället. Ett gäng utb sig till skyddsvakter medan de andra deltar i batövningen. Jag, och fler med mig i batrådet hade hellre sett att man utb sold innan övningen så de kan tillämpa sina kunskaper under den. Vi fick dock bakåt på förslaget från utb grp pga personalbrist. Tyvärr känns det som många i ord hv kommer hinna göra majoritet av sina 30 timmar utan att hinna befästa skyddsvaktsbiten. Men visst. Frågan kan aldrig skadas att tas upp! Inom Elfsborgsgruppen är målet att ALLA hemvärnssoldater inklusive avtalspersonal skall vara skyddsvakter. Edited March 13, 2007 by larsev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts