Jump to content

Plutonsfärger

Recommended Posts

I tidernas begynnelse färgkodade vi plutonerna inom skyttekompaniet. Vilka var färgerna och i vilken ordning? Mitt minne säger blått, gult, rött och svart, men det är ju ett tag sedan.

Så vad gäller nu (eller senast det användes)?

Edited by Hans Engström

Om jag inte minns helt åt skogen fel så är de färger du nämner även de färger som används på före detta T2 fast för GU kompanierna. Både namnbrickor och kompanifanor är i dessa färger.

Förlåt, jag ska förtydliga mig. Färgerna användes så som han beskriver, 1:a = blått, 2a = gult. Osv. Inom krigs/fältkompanierna så kunde detta system rimligen då inte användas eftersom man då var en blanding av folk från GU kompanierna. Det jag ville säga var att systemet används fast då på kompaninivå...

HE menade inom kompaniet, plutonsfärger.

Well hello Mr Obvious... :)

Jag berättade bara vilka färger som användes/används vid K4.

Detta bara som ren upplysning till HE då han inte mindes vilka färger som användes när han gjorde GU.

Och att mitt exempel kanske kunde få HE att minnas för det var ju ändå i urtiden HE gjorde sin samhälleliga plikt.

HE menade inom kompaniet, plutonsfärger.

Well hello Mr Obvious... 8-/

Jag berättade bara vilka färger som användes/används vid K4.

Detta bara som ren upplysning till HE då han inte mindes vilka färger som användes när han gjorde GU.

Och att mitt exempel kanske kunde få HE att minnas för det var ju ändå i urtiden HE gjorde sin samhälleliga plikt.

O.k, Bror D, sorry att jag inte kunde läsa dina tankar. :) Du var ju allt annat än 'obvious' kopplat till ämnet. DXL däremot var tydligare med sitt resonemang och det systemet har säkert använts. På mitt första regemente användes inte siffernumreringen (1, 2, 3.komp osv.) på kompanierna i slutet, vilket ändå hade haltat och gett luckor då en del kompanier låg i träda vissa utb.år. Kan färgsystemet inom kompanierna vara något som skilde mellan förbanden, fastställt inom resp. GU-bat eller t.o.m inom utb.kompanierna? Mitt minne sviker mig eftersom detta var i urtiden även för mig...

Edited by Göta Lejon

På K4 -88 hade Livskvadron grönt, 2. Skv rött, 3.Skv gult och 4. Skv blått.

Det är väl samma färger som flygskvadronerna använder?

Inte riktigt, flygdivisionerna hade följande:

1.div = röd

2.div = blå

3.div = gul

4/5.div = svart

Elev = grön

FRÄD = orange

Stab = vit

Teknisk tjänst = lila

Det jag har hört är att 1:a pluton är Röd, 2:a är grön... Jag vill minnas är 3:e är gul... Koskela har järnkoll på detta om inte annat :worthy:

Två av kompanierna i Östra Aros har börjat med färgmärkning i alla fall.

EDIT: Blå är också med, borde vara 4:e.

Edited by DaRaven

HE! Från I5-tiden kommer du ihåg att tex Hammerdal hade blått, Lits gult, Hallen svart osv. :worthy:

Hursomhelst så införde mitt hvkompani en färgmärkning på de olika plutonerna. Genom att vi har haft en flygflottilj i staden vale vi just divisionsmärkningen:

1. pluton : röd

2. pluton : blå

3. pluton : gul

4. pluton : grön

SoT : vit

För att få en form av enhetlighet, något som annars saknas inom hv bestämde även vi hur markningen skulle sitta (TESA-tejp)

AK 4: på undersidan av kolven (när vapnet står i ett vapenställ är det lätt att läsa)

Stridsbälte: på okets ryggsida, längst ner mot kroken på högra bandet.

Ryggsäck: Motsvarande pos som stridsbältet, långt ner på höger sidas band

Persedelpåse: På ett av bärhandtagen, långt ner mot väskkroppen

Hjälm: Insidan

Ksp: På V sida av lådan, under bakre siktet

Grg: Runt pistolgreppet

Med plutonsmärkningen såg vi följande fördelar

Soldaten hittar sin materiel snabbt vid gemensam förvaring samt transporter

Soldaten hittar lätt sina plutonskamrater vid övningar och sammankomster. Särskilt viktigt när man har en snabb tillväxt och många nya ansikten. Soldaterna (och även cheferna) kan lätt placera in nya ansikten på dess plats i organisationen.

Det ser även lite snyggare ut då vapnen är rena från tejp/skyltar/osv. Vill sold vara fältmässig/utföra paraduppgifter kan han lätt maskera sin märkning på vapnet med eltejp.

Den enda som knorrade lite var C3.pluton som inte tyckte att hans pluton skulle se ut som en julgran...

Som chef på alla nivåer i organisationen gäller det som alltid att ha ögonen öppna för bra och fungerande lösningar. Detta tycker vi fungerar.

Edited by Koskela

Okej, jag hade inte koll på alla färger uppenbarligen :blink: Vet att vi är röda bara ;) Erfarenheten är iaf att det funkar jävligt bra, med lite initialer på baksidan av tejpen så hittar soldaten snabbt sin hjälm, eller sina kåpor.. Plus att man snabbt hittar på sitt folk.

Vi kompletterade dessutom med namnbrickor i samma färg, och med grupptillhörighet.

VI kommer att göra befattningsbrickor med komp# i övre högra hörnet, och med en liten bit tejp som visar pluton längst till höger (annars blir C 3.GRUPP/1.PLUT så jobbigt att få plats med).

Vi fuskar... Eftersom vi har plutonsfärger så är plutonen redan given. Men sedan står även anrop enligt FAL-A på brickan... AT1, , EA1, GA2, etc.. Så det går ju att se grupp/pluton inom kompaniet rätt enkelt.

Nu blev det genast mycket jobbigare. Om LG har en fastställd variant så bör vi naturligtvis följa den.

Förresten, @koskela 4. grön? Borde den inte vara svart? Och utbildningsenhet grön enligt flygdivsionerna? Har för mig att PV använde svart på Hammerdals (enda skkomp mitt år, men blått som kompfärg, har för mig dom bytte de år de utbildade Brigspan i och för sig).

Nu blev det genast mycket jobbigare. Om LG har en fastställd variant så bör vi naturligtvis följa den.

Förresten, @koskela 4. grön? Borde den inte vara svart? Och utbildningsenhet grön enligt flygdivsionerna? Har för mig att PV använde svart på Hammerdals (enda skkomp mitt år, men blått som kompfärg, har för mig dom bytte de år de utbildade Brigspan i och för sig).

Grön är 4:e divisionens färg. Svart är 5:e divisionens. Lätta attacken på F16 (hatt av R.I.P.), dvs 5.div hade Petter Svart som anrop. F20, gamla kadettskolan hade Petter Grön som anrop. Deras division flög som "utbildningsdivision" på Ärna under den gamla goda tiden (oj, nu blev det känslosamt för en kasernkramare som mig)...

Ang pv på Hammerdal så hade de blå skylt. Det var ingen skillnad på färgerna, utan plutonsnummreringen stod på fordonsskylten.

Ångström ynglade av sig häromåret förresten (vi bor grannar)

/Koskela

Grön är 4:e divisionens färg. Svart är 5:e divisionens. Lätta attacken på F16 (hatt av R.I.P.), dvs 5.div hade Petter Svart som anrop. F20, gamla kadettskolan hade Petter Grön som anrop. Deras division flög som "utbildningsdivision" på Ärna under den gamla goda tiden (oj, nu blev det känslosamt för en kasernkramare som mig)...

Nja, grönt är elevernas färger. 4.division har aldrig varit flygande, ska man gå tillbaka till FVs barndom så var 1. - 3. division flygande medan 4. division var klargöring och annat markbaserat. Hade flygkåren/flottiljen en fjärde flygande division så blev den 5. Sedermera infördes stationskompanier med samma nummer som den flygdivision de tillhörde varpå 4.division försvann.

F20 borde ha haft Tore som anrop, verkar konstigt att de skulle använt F16s bokstav. Flygplanen var ju märkta 20 och inte 16.

F20 borde ha haft Tore som anrop, verkar konstigt att de skulle använt F16s bokstav. Flygplanen var ju märkta 20 och inte 16.

Rimligtvis borde det vara så kan en vän av ordningen tycka. Om man ser på färgfotografier från den gamla goda tiden, så kan man se att bland annat Mustangerna använde grön divisionsfärg, märkt F20. Vad som gör F16/F20 unikt är detta var den enda flotilljen med 4 flygande divisioner. Varför F20 hade en helt egen division tilldelad har för mig förklarats att den var endast avsedd för utbildning, medan F16:s var krigsorganiserade. Trots den tillhörigheten hette den flygande materielen "Petter"...

Hursomhelst, en simpel infanterist som jag har inte KD803:s insikt i våra flygande vänners värv. Hur det var organiserat kan man man kanske få svar på SFF:s forum? Någon hugad forumsmedlem kan ta med sig RFI:n och återkomma med ett svra som skingrar förvirringens dimmor?

/Koskela

Om man ser på färgfotografier från den gamla goda tiden, så kan man se att bland annat Mustangerna använde grön divisionsfärg, märkt F20. Vad som gör F16/F20 unikt är detta var den enda flotilljen med 4 flygande divisioner. Varför F20 hade en helt egen division tilldelad har för mig förklarats att den var endast avsedd för utbildning, medan F16:s var krigsorganiserade. Trots den tillhörigheten hette den flygande materielen "Petter"...

Det fanns flera flottiljer med fyra flygande divisioner, åtminstone F11 så här på rak arm. Men de var numrerade 1, 2, 3 och 5. Fjärde divisionen var markförband innan man gick över till systemet med stationskompanier osv. F16 hade dock aldrig mer än tre flygande divisioner samtidigt, även om de ett tag var 2, 3 och 5... Tittar man här kan man se "divisionsmärken" för F20 i färgerna röd och blå...

Att du nämner Mustang kan dock vara en delförklaring. Det indikerar sent 40- eller tidigt 50-tal och då var divisionsfärgerna inte riktigt fastställda utan förbanden kunde göra lite som de ville.

Man kan det ett steg längre och även införa färger för grupperna i plutonen.

Så hade vi det i lumpen och så har vi det i HvIP här hemma. Funkar kalasbra om man har mycket grupputrustning i plutonsbodar/kompaniförråd/motsvarande.

I lumpen var 2. pluton blå och 3. pluton gul (vilket skulle stämma med Koskelas och ice_drops inlägg). Eftersom jag låg på ett reducerat kompani kan jag inte svara på vad de andra plutonerna hade för färger. 3. grupp (min grupp, EC) hade grå som gruppfärg så våra färger blev gult-grått.

Den hv-pluton jag tillhör har även den gul som plutonsfärg men senaste gruppen jag var chef för hade gult som gruppfärg.

Säkert ett I13-hittepå med gruppfärger. Det enda man ska tänka på är att komma överens om från vilket håll märkningen ska läsas. På spadar ex.vis ska plutonsfärgen sitta närmast greppet eftersom det normala för en spade är att hållas med greppet uppåt. På bärremmar ska plutonsfärgen sitta närmast fästet osv, osv.

EDIT: stavfel.

Edited by Axial

Säkert ett I13-hittepå med gruppfärger. Det enda man ska tänka på är att komma överens om från vilket håll märkningen ska läsas. På spadar ex.vis ska plutonsfärgen sitta närmast greppet eftersom det normala för en spade är att hållas med greppet uppåt. På bärremmar ska plutonsfärgen sitta närmast fästet osv, osv.

Det används även på LG och då(03/04 iaf) enligt följande (mindre logiska) metod:

1.Plut - Vit

2.Plut - Röd

3.Plut - Gul

4.Plut - Grön

S&T - Blå

1.Grp - Vit

2.Grp - Blå

3.Grp - Grön

4. Grp - Röd

Så 2.Grp i 2.Plut = Röd-Blå

Vidare avdelade 4.Plut - som bara var utbildningspluton för pbv besättningar - varsinn enhet ur 1.Grp och 2.Grp till Komp Ch respektive Stf Komp Ch och dessa märktes Vit-Gul och Röd-Gul.

Edited by johanp

• 2 months later...
I tidernas begynnelse färgkodade vi plutonerna inom skyttekompaniet. Vilka var färgerna och i vilken ordning? Mitt minne säger blått, gult, rött och svart, men det är ju ett tag sedan.

Så vad gäller nu (eller senast det användes)?

På 2PSK I19 utb.år 06/07 använder vi dessa färger på plutonerna:

1a Röd

2a Gul

3e Grön

SoT Blå

Dock har jag sett listor med ordningen 1a Röd, 2a Gul, 3e Grön, 4e Blå & SoT Vit

Det används även på LG och då(03/04 iaf) enligt följande (mindre logiska) metod:

1.Plut - Vit

2.Plut - Röd

3.Plut - Gul

4.Plut - Grön

S&T - Blå

På 2PSK I19 utb.år 06/07 använder vi dessa färger på plutonerna:

1a Röd

2a Gul

3e Grön

SoT Blå

Dock har jag sett listor med ordningen 1a Röd, 2a Gul, 3e Grön, 4e Blå & SoT Vit

P4/2 psk-kompani använder följande:

1:a gul

2:a blå

3:e röd

4:e grön

Det verkar vara ganska uppenbart att vedertagen standard saknas... :banghead: