Jump to content

Bredband

111 SSK BAT

Recommended Posts

300 kr dyrt? Jag pröjsade 399 för BBB 24/1 och kom aldrig upp över 6 mbit och det kostade 500 kr att ner-gradera till 8/1 :wub:

Har exakt samma situation, vet inte vad jag ska göra egentligen. Känns som jag förlorar vad jag än gör. BBB säger att det är telekablarna i vårt hus/gata som är gamla och det är därför vi inte uppnår högre hastigheter. Telestationen ligger nämligen inte mer än 1km bort...

300 kr dyrt? Jag pröjsade 399 för BBB 24/1 och kom aldrig upp över 6 mbit och det kostade 500 kr att ner-gradera till 8/1 :wub:

Har exakt samma situation, vet inte vad jag ska göra egentligen. Känns som jag förlorar vad jag än gör. BBB säger att det är telekablarna i vårt hus/gata som är gamla och det är därför vi inte uppnår högre hastigheter. Telestationen ligger nämligen inte mer än 1km bort...

Sitter även jag på ett 24/1 från bbb som aldrig går över 7 mibi. Har ganska gamla ledningar i huset dock. Funderar att gå tillbaka till comhem via kabeltvn.

Jag kör ADSL via Telia.

Har som det så vackert heter "upp till 8 mbit/s" som hastighet, kan ej få högre pga. att jag ligger lite för långt från telestationen (endast 100m) enligt mätningar från Telia.

När jag gör mätningar på hastigheten nedströms med bredbandskollen så ligger jag runt 6,9 mbit/s.

Bundit det på 12 mån med 3 fria månader så avgiften är helt ok utslagen på 12 mån.

Ett plus till Telia och deras kundtjänst som ställt upp när det någon gång strulat med uppkoppling eller e-post, fått hjälp med bla. prisavdrag på faktura.

Någon som har erfaranhet av bredband via sattelit?

Bredband via satellit är en (i mina ögon) extremt yxig lösning. Satelliten är oftast bara downlink. Uplink är telefonmodem eller motsvarande. (Det var det i alla fall när jag provade det senast). Förutom väldigt skev bandbreddsfördelning så har man ocks extremt lång RTT (round-trip-time) eftersom signalen ska åtskilliga tusen kilometer upp i rymden och sedan ner igen.

Mobilt bredband bör väl ha gjort att satelitt lösning är helt ur spel?

lite grann kanske. dock förutsätter mobilt bredband tillgång till 3g-nätet vilket man inte har på alla ställen i sverige.

har du inte tillgång till 3-gnätet men till fast telefon så är ju sattelit-lösning en möjlighet.

men har du tillgång till fast telefon har du oftast möjlighet till en ADSL uppkoppling.....

satelit var en lösning innan ADSL var så utbyggt som det är idag.

Om man ser t.ex http://www.nmt.net så är det ju inte många ställen som inte har täckning.

Du ska inte kolla på reklamkartan på förstasidan, för den ljuger. Kolla på http://www.nmt.net/Täckning-944.aspx i stället. Där ser man att det finns gott om platser som saknar bra täckning.

Själv skulle jag säga Telia, bra att anpassa för hur mycket man behöver, samt att deras DNS är klockren

Om man inte spelar World Of Warcraft för då kommer man inte åt deras servrar just nu pga Telia Soneras avtalskonflikt med Cogent. Det är dessutom inte första gången Telia är i konflikt med Cogent.

Ett tips ang mobilt bredband!

Om ni funderar på att skaffa mobilt bredband i dag så finns det faktiskt dom operatörerna som stryper hastigheten för kunder som registrerar tung trafik på sina abonnemang, detta för att operatören har taskig bandbredd redan från början.

Tänker inte nämna vilket..... men bara en liten åtanke!

/JBP

Själv skulle jag säga Telia, bra att anpassa för hur mycket man behöver, samt att deras DNS är klockren

Om man inte spelar World Of Warcraft för då kommer man inte åt deras servrar just nu pga Telia Soneras avtalskonflikt med Cogent. Det är dessutom inte första gången Telia är i konflikt med Cogent.

Det där verkade riktigt skumt, men min brorsa och några av mina vänner med Telia-uppkoppling spelar WoW som alltid fast den pågående konflikten

Det enda problemet för mig är att jag inte kan besöka ett visst forum annars har jag inte märkt av det alls

• 3 months later...

Hämtade vårt nya modem i förmiddags. VDSL har blivit ändrat till ADSL.

Enligt Bredbandskollen har jag nu 16-17 Mbit/sek i mottagningshastighet, och lite drygt 2 Mbit/sek i uppladdningshastighet.

Med VDSL låg jag på 10-11 Mbit/sek ner, och 7-8 upp.

Logiskt sett borde det nya vara bättre eftersom man laddar ner mer saker än man laddar upp. Och att spela t.ex. BF2 borde väl även det gynnas av snabbare mottagning, om sändning fortfarande ligger runt 2 Mbit/sek?

Lustigt nog funkade det gamla modemet i morse, och det nya har legat och väntat ett par dagar. Precis under den timmen jag var borta för att handla och hämta modemet kopplade BBB ur den gamla tjänsten, och det var perfekt timing för mig att koppla in det nya när jag kom tillbaka. Även fast det var ren tur, så gjorde BBB någonting rätt. :)

• 1 year later...

Ska byta från BBB till Comhem (vi bor i en "comhem-bostad").

Ringer därför till BBB:

"Hej, jag vill säga upp mitt bredband"

"Jamen, du kan få samma bredband, och gratis telefoni, fast 100 kronor billigare (bara du stannar hos oss)."

"... Kanske ni skulle tänkt på tidigare. Tack och hej."

Jag vet att det är så här det funkar, men jag blir irriterad. Har skrivit till BBB att jag känner mig lurad av dom, samt frågat

varför man ska behöva "hota" sig till det som uppenbarligen är korrekt pris.

Jag vet att det är så här det funkar, men jag blir irriterad. Har skrivit till BBB att jag känner mig lurad av dom, samt frågat

varför man ska behöva "hota" sig till det som uppenbarligen är korrekt pris.

Det är det som kallas för "kampanjpris". :)

• 10 months later...

Dags att flytta från min älskade 100mbit uppkoppling, ska

in i en fastighet som endast har möjlighet till ADSL.

Frågan är, skall jag jacka in någon ADSL tjänst eller är det

lika bra med mobilt som kopplas till en trådlös router?

• 1 year later...

Vill byta ut min fasta bredbandskoppling mot en lösning med ungefär följande spec;

- Det ska ingå ett (mobilt) modem som antingen sitter i "huvud"-datorn hemma, eller i en bärbar när man är på vift.

- När vi är hemma ska det gå att köra med fler än en dator samtidigt.

- Det ska vara så trådlöst som möjligt.

- Hög hastighet är inte längre något krav.

- Vi kommer förmodligen sällan/aldrig över datamängder på 10 gb/månad nedladdning.

Kollar på bbb, Tele2, Comhem... och blir bara mer och mer snurrig.

Vad har ni? Kostar? Funkar bra? Svårigheter?

• 1 month later...

Det blev mobilt bredband från Tre; 249:-/månad, bindningstid 24 månader. Router och modem ingår. Kostnadsfritt första 6 månaderna.

Tres erbjudande gäller egentligen "nu", men det var inga problem för dom att låta det börja gälla när mitt abonnemang hos BBB blir uppsagt om tre månader.

Tres säljare vill sälja.

Bredbandsbolaget däremot...

Jag pratade med två säljare, sa att jag var intresserad att köpa deras mobila bredband, men att jag ville ha erbjudandet från november/december att gälla när min nuvarande bindningstid gått ut, i mars. Dom sa nej!

Helt fantastiskt - dom vill inte ha kvar mig som kund. Undrar hur deras säljmöten går till:

"Se till att vara osmidiga! Hellre förlora en kund än att vara flexibel! Det ska bli vårt motto!!"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...