Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

Tårgas

Recommended Posts

Vad är egentligen det kemiska namnet för tårgas och vad är dess sammansättning?

Vad är det för skillnad mellan olika typer av tårgas?

Vanligaste tårgaserna är klorobenzyldenemalononitril (betecknas CS) respektive kloroacetonfenon (betecknas CN). CS är nyare och starkare. CN avtar långsammare.

Tårgas på sprayburk (mace) är oftast CN medan polis, militär m.m. oftare använder CS. Vilken sort FM använder vet jag dock inte.

seattle.jpg

Länktips i ämnet: http://www.phrusa.org/research/chemical_we...s/chemjama.html

då var det nog CS jag sniffade under en övn. (naturligtvis med skyddsmask 90 på) :P

Titta på bilden. En av poliserna som står bakom han som skjuter tårgas, har inte han en paintballmarkör????

Lite offtopic, men lite nyfiken på varför han har en sådan. Märka demostranter för senare identifiering, eller för att med lite våld få dem att avbryta sin verksamhet?? :notify

Det vi hadde NBC-tjänst inder vår slutövning så stog vi i "gaskammaren" och befälet tände några faklor och la ner i en hink. Efter en stund frågar vårt befäl om våra masker läckte, men våra masker höl tät. Då beordrar han mask av så vi rycker av oss maskerna, vilken trevlig vad ska man säga smak man fick i munnen. av våran pluton var det min grupp som stanade kvar längst.

Titta på bilden. En av poliserna som står bakom han som skjuter tårgas, har inte han en paintballmarkör????

Lite offtopic, men lite nyfiken på varför han har en sådan. Märka demostranter för senare identifiering, eller för att med lite våld få dem att avbryta sin verksamhet?? :notify

Det är ett pepperballvapen. Som en paintballmarkör, fast med pepparpulverkulor istället.

Guest
Det vi hadde NBC-tjänst inder vår slutövning så stog vi i "gaskammaren" och befälet tände några faklor och la ner i en hink. Efter en stund frågar vårt befäl om våra masker läckte, men våra masker höl tät. Då beordrar han mask av så vi rycker av oss maskerna, vilken trevlig vad ska man säga smak man fick i munnen. av våran pluton var det min grupp som stanade kvar längst.

Hmm, vi testade gas ute först, då var det en som fick närmast andnöd och fick snabbevakueras när hans getskägg tillät massivt insipprande av gas. I gaskammaren var det verkligen inga machofasoner utan räckte att nån hostade för att befälet oroligt skulle fråga om den personen mådde bra. Sen fick vi gå ut och behålla gasmaskerna på en evighet innan vi tilläts ta av dem.

Min mask läckte en smula och det man fick ner i halsen var fan inte trevligt.. med andra ord, fram för mer tårgas till polisen i demonstrationer a la Göteborg. Visst lär oskyldiga drabbas men stridslusten hos mupparna som vill slåss lär ju minska dramatiskt.

LD, jag kan knappt tro att du skriver något sådant här...  Hur är det med dig?

9x19: tackar för den info'n :) men en liten fråga. var på kroppen siktar man för att få störst verkan?? För skjuta i ansiktet är väl uteslutet? ;)

Ang Kravallerna i gbg, så tror jag att situationen där polisen öppnade eld mot "mupparna". Den hade troligtvis aldrig uppkommit om polisen hade haft tårgas och vattenkanoner till hjälp, och satt i dess i ett tidigt skede.

9x19: tackar för den info'n :) men en liten fråga. var på kroppen siktar man för att få störst verkan?? För skjuta i ansiktet är väl uteslutet? ;)

Jag vet faktiskt inte. Förmodligen siktar man väl på överkroppen då det är lättast att träffa där. Kan vara svårt att helt undvika att träffa andra kroppsdelar i de situationer vapnet är tänkt att användas (demonstrationer osv). OC-pulvret sprids ju en aning vid träffen så det hamnar nog i ögonen och munnen på offret ändå.

Vapnet som syns i bilden är en Jaycor Tactical Systems SA200. Fylls med komprimerad luft i en luftflaska som också tjänar som axelstöd. Magasinet rymmer 180 stycken pepparkulor och utgångshastigheten är 75-115 m/ sekund. Luftflaskan är avsedd att räcka för ca ett fullt magasin.

En recension finns i aprilnumret av Guns & Weapons for Law Enforcement. Kolla även Jaycors websida, http://www.pepperball.com/ .

Tårgas är ju inte farlig. Jag var instruktör för mina meniga när de skulle in i kammaren, befälen var för lata för att själva gå in.

Mina order var att hålla ett kortare BRAK-pass, typ med upphopp, springa lite och armhävningar.

När väl svetten lackar och folk börjar klia sig det är då det börjar bli lite roligt.

Tårgasfackla 4 vad det jag använde mig av. Rummet som var på ca 10 kvadrat gick det åt två facklor till, sen blev det mycket svart. När halva plutonen hade gått igenom så var det bara att dra av två till, då var det mycket mörkt där inne.

Soldaterna fick om de ville lätta på masken lite så de fick smaka, bara en gick på det. Och jävlar vilken panik han fick. :)

För att inte vara sämre så när alla hade gått igenom så gick jag själv ut utan gasmask på efter att ha varit där inne i 30 minuter. Dock så kunde man inte se så kaxig ut efterssom man vek sig totalt så fort man var ute.

Med mask av så är "tillfrisknandet" bättre än om du har masken på. Ett tipps om ni själva vill smaka nästa gång ni är i kammaren.

9x19: Man siktar på bröstkorgen, ammuntionen(består av  cayenne-pulver) "dammar" då rakt upp i ansiktet. Men det verkar som om smärtan från kulorna vid träff är rätt elak i sig :)

Dem har på den sidan, som du länka till, en massa demo videos: http://www.pepperball.com/video/index.html#

Guest Greven

9 x 19 >>> Tack för bra info, men jag vill bara understryka att internationellt används paintballvapen av polis just som det skrevs här ovan märka individer i folkmassor. Det är ju enklare att ge ordern - AB grip mannen med den gröna markeringen på bröstet snarare än AB grip den svartklädde mannen med rånarluva som skriker. Så gissningen var ju inte helt fel.

Tårgas + #snowman# = fiasko

Scenario:

Halva plutonen uppställd på led iförda skyddsmask, nedfällt dok, regnrock...

Instruktör glad i hågen går förbi soldaterna med tårgasfackla fastsatt på pinne. Soldater beordras vrida på huvudet och ta några djupa andetag. #snowman# gör som tillsagd och vrider och andas... #snowman# upptäcker att en sveda börjar infinna sig i näsa och svalg.

#snowman# tänker: -Det är ju ändå tårgas... det ska nog kännas lite...

Soldater beordras in i kammaren, #snowman# har svårt att andas... beslutar sig för att hålla andan en stund... BRAK påbörjas... #snowman# måste nu ha luft! #snowman# drar ett gigantiskt halsbloss... tvärstannar i böjsträcket... flyger upp och springer ut. #snowman# sliter av sig masken och hostar rök... #snowman# var dagens hjälte och pajas.

:withstupid:

#snowman# tog ett nytt filter och marscherade in och gjorde succé i kammaren! :sneaky2:

Faan! Varför är det aldrig någon som har filmkameran igång vid sådana tillfällen?!  

:devil

Jag har bilder från sådan övn.

men jag som är teknisk okunning. vet ej hur man för över bilden hit.

Men om bidrag av assistans så ska jag nog kunna ordna bilder om hur det ser ut.

Mvh

Vlad

Menar du bara tårgaskammaren så har jag koll på den, men det vore kul att se #snowman" komma utrusandes tänkte jag på. :)

Kapten var tydligen NBC-befäl på bataljonen.. han älskade tårgasen.. fick pröva på det tre gånger och han var alltid lika lycklig. Tät klädsel är alltid lika skoj. :what:

Dessutom ville kasta tårgas på oss när vi byggde bro någon gång, men det fick han aldrig göra, förmodligen för att det pågick försök nästan varenda gång..  Är det någon som använt, eller vet om det får användas "skarpt" i utb.?

Förresten.. Vlad. Du får ta å scanna in dem. Har du ingen scanner blir det svårt. Sedan är det bara att fixa lite space på webben, t.ex. passagen att lägga upp dem på och skriva in adressen här.

ing Jag har dem på digitalkamera. brukar ha med mig den på övningarna.

numera så ligger dom på CD.

mvh

Vlad

För att använda tårgas under övning, så måste man enligt SäkI. Ta ut soldater ur momentet/övningen,  som har astma eller astmabesvär, allergier (även nickelall.), hud-infektioner, -allergier och -irritationer, linser(det kan komma kristaller bakom linserna som sedan fräter på hornhinnan), har hål i trumhinnan, svårt förkyld, lider av bindhinneinflammationer samt som tidigare lider av allvarlig ögonsjukdom.

Dessa personer får ej heller göra tillpassningskontroll :)

Så om befälet tänker överraska med ett c-anfall med hjälp av tårgas, då är det stor risk att överraskningsmomentet går om intet. Då han måste lyfta ur ovan nämnda personal, gör han inte det begår han ett tjänstefel där han gravt åsidosätter  gällande säkerhetsbestämmelser :sneaky2

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp :)

Håhåjaja.. skoskav, träningsvärk, allmän trötthet och tandsten räknade du inte med.. annars tror jag det blev komplett. :)

Ska i sammanfatta det som att det är omöjligt att utföra att "anfall" med tårgas mot intet ont anande trupp, som inte har gasmask och tät klädsel på sig? ;)