Jump to content

Hemvärnssjukvård.


Guest Lt. Payne

Recommended Posts

jaha, det var den övningen...... :wub:

Fick precis höra att en syrgasdelegation från RK inte räcker för sjvberedskap 2.

 

Jag ===> :) RK

 

Ledsen för sent svar men för sjvberedskap 2 behövs att man har en mer grundläggande sjukvårdskompetens än vad RK ger sjv i HV. Vanligtvis är det "militärt utbildad" undersköterska som gäller, YOff i praktiken. Jag kan inte ge en bra förklaring till varför det är så att ni antas kunna ta hand om en skottskada och ge O2 i ofred men inte i fred men så är det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jaha, det var den övningen...... 8-/

Fick precis höra att en syrgasdelegation från RK inte räcker för sjvberedskap 2.

 

Jag ===> :) RK

 

Ledsen för sent svar men för sjvberedskap 2 behövs att man har en mer grundläggande sjukvårdskompetens än vad RK ger sjv i HV. Vanligtvis är det "militärt utbildad" undersköterska som gäller, YOff i praktiken. Jag kan inte ge en bra förklaring till varför det är så att ni antas kunna ta hand om en skottskada och ge O2 i ofred men inte i fred men så är det.

jag har fått svar på varför(det har ju gått ett tag sen jag skrev). :wub:

Vi får ge syrgas, under förutsättning att HSE också godkänner oss.

Kravet är dock en delegation från RK.

Man kan säga att RK delegationen är 1:a steg mot sjvberedskap 2.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag missförstår här, men varför ska delegationen komma från RK? Vem på RK är det som delegerar? Borde det inte gå lika bra med en regements/bataljons/kompani läkare? Eller någon på FSC?

 

(är ju lite mer saker än bara syrgas som behöver delegering och om allt ska gå genom RK först så blir jag grinig)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag missförstår här, men varför ska delegationen komma från RK? Vem på RK är det som delegerar? Borde det inte gå lika bra med en regements/bataljons/kompani läkare? Eller någon på FSC?

 

(är ju lite mer saker än bara syrgas som behöver delegering och om allt ska gå genom RK först så blir jag grinig)

Rent tekniskt är det inte RK som godkänner delegeringen, utan en militärläkare. Jag ska låta det vara osagt om han/hon kommer från FSC.

Jag håller med dig. RK är fel org att syssla med militär sjukvård.

Link to comment
Share on other sites

Angående Hemvärnssjukvården och SRK:s vara eller icke vara så finns det någon grupp som har liknande tankar som många på forumet...........

 

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...c=news&id=34017

Från texten på mil.se....

Efter lunch så tittade vi på den SISU XA-180 som vi kommer att disponera under Insatsövning Höst.

:)

En önskedröm som bara håller den övningen eller något som är pågång?

Link to comment
Share on other sites

@Tinhead, eftersom FSC ligger granne med Elfsborgsgruppen och det är FSC som håller i utbildningen utav sjukvårdarna som diskuteras här och det är FSC som står för försöket och allt vad det heter så använder man sig naturligt nog utav FSCs fordon. XA-180 är inte exlusiv för HV utan används för utbildning utav de som utbildas vid FSC, t.ex. vpl och US.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst det materialet tidigare, tyvärr står inte svaret på mina frågor där.

 

Vad jag vill veta är, som anställd på FSC arbetar man lokalt från ett förband eller är verksamheten centraliserad i västra frölunda? Vilka olika platser i landet sker FSC:s verksamhet i större skala?

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu förstår jag vad du menar, skyller på att jag sitter med en näsa fylld med snor.

 

Tyvär så vågar jag inte svara på det. Jag tror jag har en "hunch" men, jag ska luska på mitt håll så får vi se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

@hemvärns-sjukvårdaren:

hade vår hv-sjukvården betstått av samma röda korsare som jag träffar på första hjälpen grupperna, under festivaler varje sommar hade jag vart nöjd.

de består ofta av mycket väl utb personal, med intresse för vad de sysslar med.

något som verkar försvinna med det antal meter våra hv-sjkv kommer från koktrossen.

 

Tjena. Eh, jag är SRK:are. Även Första hjälpare som du du tycker är bra på "festivaler" osv.

Saken är som oftast denna.

Först får man gå kursen till HV-Sjukvårdare för SRK. Om man sen vill kan man VÄLJA till att man vill bli första hjälpare. ingen extra utbildning mer än sportskador får man då.

 

Men kan iof hålla med att det är ibland låg nivå på dom som gått utbildningen. Jag hjälper numera SRK med deras upplägg för utbildningar med ett gäng Hv-Killar så det styrs mer in på vad ni HV-Gubbar kan vilja att det ska se ut i fält.

 

Så man hoppas att det iallafall ska bli bättre.

 

Over and out

Sjgrc Groth

Link to comment
Share on other sites

@hemvärns-sjukvårdaren:

hade vår hv-sjukvården betstått av samma röda korsare som jag träffar på första hjälpen grupperna, under festivaler varje sommar hade jag vart nöjd.

de består ofta av mycket väl utb personal, med intresse för vad de sysslar med.

något som verkar försvinna med det antal meter våra hv-sjkv kommer från koktrossen.

 

Tjena. Eh, jag är SRK:are. Även Första hjälpare som du du tycker är bra på "festivaler" osv.

Saken är som oftast denna.

Först får man gå kursen till HV-Sjukvårdare för SRK. Om man sen vill kan man VÄLJA till att man vill bli första hjälpare. ingen extra utbildning mer än sportskador får man då.

 

Men kan iof hålla med att det är ibland låg nivå på dom som gått utbildningen. Jag hjälper numera SRK med deras upplägg för utbildningar med ett gäng Hv-Killar så det styrs mer in på vad ni HV-Gubbar kan vilja att det ska se ut i fält.

 

Så man hoppas att det iallafall ska bli bättre.

 

Over and out

Sjgrc Groth

 

kan väl säja att jag jobbar på hultsfredsfestivalen, där vi pratar helt andra skador och sjukdomsfall än sport, lek och idrott.

eftersom jag bytt bataljon sedan jag skrev inlägget kan jag nu mer säja att de HV-sjv vi har numera blivit mer kompetenta, men fortfarande så lever de i en lite skyddad värld.

pga vårt LOkaLa SRK mystiska inställning till vapen samt tolkning av genevekonventionen blir det mest att de sitter och lägger tryckförband på sig själva.

 

jag vet inte om de har dålig kabelteve hemma, men de verkar inte se så ofta på CNN och andra liknade kabelkanaler.

 

såg att du möjligtvis kanske tillhört US.

då vet du vad vissa förkortningar betyder, såsom EOD, OXA och IED.

dessa samt minor får inte vi öva med i spel där RK finns med, då de tydligen är förbjudna enl GK.

 

inom en kort framtid hoppas jag på att vi ser utb sjv med beväpning även i HV.

då hoppas jag även flyttar SRK in i verkligheten.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har också hört rykten om att SRK inte ska fortsätta utbilda HvSjv, inget konkret och ingen tidsplan samt ingen info om det är FM som vill avsluta avtalet eller om det är SRK.

 

Kanske finns en dold anledning till att EBG och FSC har börjat med deras "Insatsjukvårdprojekt"....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hoppas att RK i framtiden inte kommer att utbilda blivande Sjv soldater, utan att det blir en stringens genom hela försvarsmakten. Jag har själv varit på ( och hållit i övn.) där Sjv VÄGRAR gå fram till skadade med hänvisning till att terrängen är inte säkrad.

 

Ok kanske ni tänker, det borde väl ändo vara kamrathjälp inledningsvis, därefter Sjv.

JA jag håller med, men när en Grp blir fastlåst pga 2 skadade och Gruppchef gör bedömningen att han kan inte längre lösa sin uppgift pga att 2 sårade=2 som ger kamrathjälp=4 i Grp jobbar dvs 2 kvar

eller 2 skadade = 33% + 2 som jobbar med de skadade = 66% = Grp har 33% eldkraft kvar :D

 

Vänd på det istället 2 skadade= 33% borta Kamrathjälp därefter frigör Sjv SkytteGrp och tar över vården Gruppchef har fortfarande 66% av Grp att jobba med.....

 

 

Pappa som har druckit lite öl ikväll!!!! :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Har också hört rykten om att SRK inte ska fortsätta utbilda HvSjv, inget konkret och ingen tidsplan samt ingen info om det är FM som vill avsluta avtalet eller om det är SRK.

 

Kanske finns en dold anledning till att EBG och FSC har börjat med deras "Insatsjukvårdprojekt"....

 

inebär detta att HvSjv kommer att bära vapen i såfall AK4B eller Pistol 88? ,O Kommer upp läget på utb at varar den samma som på dagsens SRK?

Jag känner inte igen det som skriv hör om hvsjv som vägarar gå till skadade mm. Det före kommer inte i den sjv grupp jag är med i där är vi uppsnäpta :) men det kan helt klart varigera i landet. Vad är det för insatssjukvårdsprojetkt vad utb man där? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Har också hört rykten om att SRK inte ska fortsätta utbilda HvSjv, inget konkret och ingen tidsplan samt ingen info om det är FM som vill avsluta avtalet eller om det är SRK.

 

Kanske finns en dold anledning till att EBG och FSC har börjat med deras "Insatsjukvårdprojekt"....

 

inebär detta att HvSjv kommer att bära vapen i såfall AK4B eller Pistol 88? :banana Kommer upp läget på utb at varar den samma som på dagsens SRK?

Jag känner inte igen det som skriv hör om hvsjv som vägarar gå till skadade mm. Det före kommer inte i den sjv grupp jag är med i där är vi uppsnäpta :) men det kan helt klart varigera i landet. Vad är det för insatssjukvårdsprojetkt vad utb man där? :Malaj:

 

Orsaken till att RK har vägrat att gå fram till skadade är att de inte har haft några medel att försvara sig själva iom att RK är obeväpnade, det jag vill se är att SJV är en del av Plutonen och kan agera därefter, ( Chefens dröm, Positiv rapportering...JAG KAN, VI KAN osv) Så min dröm är SJV utb soldater på Grp nivå ( 1 st ) Plutonsjukvårdare på plut nivå ( 2 St ) vilka samtliga har grundläggande utb inom " eld-rörelse-skydd" principen och har vapen för i första hand självskydd/patientskydd men som kan användas till anfallsstrid.

 

Pappa

Link to comment
Share on other sites

Har också hört rykten om att SRK inte ska fortsätta utbilda HvSjv, inget konkret och ingen tidsplan samt ingen info om det är FM som vill avsluta avtalet eller om det är SRK.

 

Kanske finns en dold anledning till att EBG och FSC har börjat med deras "Insatsjukvårdprojekt"....

 

inebär detta att HvSjv kommer att bära vapen i såfall AK4B eller Pistol 88? :tveka: Kommer upp läget på utb at varar den samma som på dagsens SRK?

Jag känner inte igen det som skriv hör om hvsjv som vägarar gå till skadade mm. Det före kommer inte i den sjv grupp jag är med i där är vi uppsnäpta :banghead: men det kan helt klart varigera i landet. Vad är det för insatssjukvårdsprojetkt vad utb man där? :banghead:

 

Orsaken till att RK har vägrat att gå fram till skadade är att de inte har haft några medel att försvara sig själva iom att RK är obeväpnade, det jag vill se är att SJV är en del av Plutonen och kan agera därefter, ( Chefens dröm, Positiv rapportering...JAG KAN, VI KAN osv) Så min dröm är SJV utb soldater på Grp nivå ( 1 st ) Plutonsjukvårdare på plut nivå ( 2 St ) vilka samtliga har grundläggande utb inom " eld-rörelse-skydd" principen och har vapen för i första hand självskydd/patientskydd men som kan användas till anfallsstrid.

 

Pappa

 

våra sjukvådare har aldrig vägrat gå fram, illafal. Men vet någon mer om detta ptojet på FCS med sjvinsats?

Link to comment
Share on other sites

@Engström

Jag vet inte om det är jag som minns våra Grp Sjv i ett rosa skimmer eller inte.. men vad är det som RK kan som inte de kunde? Stoppa blödning, starta HLR samt lägga avsnörande ( extremt förenklat jag vet)Meddans vad jag vill minnas så kunde Grp Sjv ta terräng, då de var en del av Grp och lärde sig " eld-rörelse-skydd" principen innans de gick vidare till SJV UTB. Samt att de därefter blev samtrimmade med Grp.

 

Du kan väl ändo inte med handen på hjärtat säga att du är nöjd med de nuvarande RK systemet?

 

För att jag är det inte och det vet mina RK om, och de håller med.

 

Enligt rykten så kommer det att bli en stor förändring ( inom LGG) ganska snart :Malaj:

Edited by pappa6116
Link to comment
Share on other sites

Grunderna om insatssjvprojektet finns att läsa i följande länk som tidigare har varit uppe.

 

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...c=news&id=34017

 

Sjukvårdarna är militärt (GU) eller civilt utb inom sjv. Alla har gjort GU, något undantag finns men ej SRK- ansluten.

 

Skall inte vara konkurrent till SRK tvärtemot samverka men ska utbilda mot insatskomp. där SRK kompetens inte räcker till.

 

Beväpningen är AK4b ej pistol 88.

 

Tanken är att de ska vara sjv och märkta enl. de regler som finns och ha sitt vapen för självskydd.

Ej vara något anfallsförband. men ha förmågan att gå in ett område där det inte är helt säkert vilket inte SRK kan utan eskort. Det kommer också att övas mer med vapnen än normalt avtalspersonal gör.

 

Den övning som varit hade en avsevärt högre nivå än de vanliga HV-sjv övn enl. deltagare.

 

 

Allt enl. källa som deltar i projektet.

För mer info rek. kontakt med EBG.

Link to comment
Share on other sites

Orsaken till att RK har vägrat att gå fram till skadade är att de inte har haft några medel att försvara sig själva iom att RK är obeväpnade, det jag vill se är att SJV är en del av Plutonen och kan agera därefter, ( Chefens dröm, Positiv rapportering...JAG KAN, VI KAN osv) Så min dröm är SJV utb soldater på Grp nivå ( 1 st ) Plutonsjukvårdare på plut nivå ( 2 St ) vilka samtliga har grundläggande utb inom " eld-rörelse-skydd" principen och har vapen för i första hand självskydd/patientskydd men som kan användas till anfallsstrid.

 

Pappa

 

Isåfall så får det bli Hemvärnssoldat med sjukvårdskunnande utan rött kors och följaktligen utan det folkrättsliga skyddet. Dvs om en fiende ser en sjukvårdare (han ser att han har sjukvårdsutrustning) som försöker ta sig fram till en skadad så är det fritt fram att sätta en kula i huvudet på sjukvårdaren, och personen kan inte dömas för detta, eftersom han sköt mot en kombattant (detta förutsätter givetvis att de andra kriterierna är uppfyllda).

Link to comment
Share on other sites

@Engström

Jag vet inte om det är jag som minns våra Grp Sjv i ett rosa skimmer eller inte.. men vad är det som RK kan som inte de kunde? Stoppa blödning, starta HLR samt lägga avsnörande ( extremt förenklat jag vet)Meddans vad jag vill minnas så kunde Grp Sjv ta terräng, då de var en del av Grp och lärde sig " eld-rörelse-skydd" principen innans de gick vidare till SJV UTB. Samt att de därefter blev samtrimmade med Grp.

 

Du kan väl ändo inte med handen på hjärtat säga att du är nöjd med de nuvarande RK systemet?

 

För att jag är det inte och det vet mina RK om, och de håller med.

 

Enligt rykten så kommer det att bli en stor förändring ( inom LGG) ganska snart :rolleyes:

 

Hej

Alla hv-soldater ska ha utökadsjv utbildning, istället för att man har sjvman. hur samtrimad man är , ärju upp till varje sjvgrp att lösa på sitt sätt. med olika aktiviteter. vad i RK systemet syftar du på? det finns skaer jag är missnnöjd med och inte missnöjd med.

 

Vad är det för förändring som kommer då?

Tackar Bamse för infon. :camo:

Edited by skyttesoldat78
Link to comment
Share on other sites

@ skyttesoldat78

Vad för utökad sjukvårdsutbildning syftar du på då?

 

 

En stor förändring i Göteborg är ju iaf insatssjv projektet, är det inte något liknande som är på gång i Stockholm tro?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte ta HV-sjv i allt för mycket försvar men tycker allt det finns en felaktig attityd bland många Hv-soldater och befäl ang. sjukvårdarnas roll.

 

Sjvgrupps (Komp) ansvar är att stabilisera den skadade för transport och transportera antagligen till sjukhus eller mötande sjvresurs eller till egen förbandsplats för vård.

 

En sjvgrupps ansvar är inte att sköta vården i stridställning!

En sjvgrupps ansvar är inte att offra livet och därmed livet på andra som behöver hjälp!

Det vill säga man ska inte behöva gå in i oskyddad terräng, det är inte sjv uppgift att dra den skadade från stridställningen till bra skydd! Därmed inte sagt att sjv inte ska in i stridzonen.......

 

Tänk istället över hur duktiga ni är på att ta hand om skadeutfall i er pluton, både rent medicinskt och taktiskt! Klarar ni av uppgiften?!

 

Har alla en god grundläggande sjv-utb och övar ni regelbundet omhändertagande i stridsmiljö?....

Eller är det så att ni bara har Baskrav sjv och inget mer eller kanske bara litar på en person med god sjv (plutsjv odyl) i gruppen eller plutonen?.....

 

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Jag tror att det är extremt ovanligt att sjv övas rätt (enl. mig) i dagen Hv även IP/IK.

 

 

Om det nu skulle vara någon som mot förmodan tänkte att "Oj, vad han gillade SRK Hv-sjv" så läs mina andra inlägg... :clap:

Link to comment
Share on other sites

syfttar: På 40 timmar sjv för HV-sold.

 

Kanske det. ingen anning. finns det inte en riska att det utveklas ett a och b sjv så att säga´. Hoppas det inte blir så.

en itresat fråga är om sjvinsat kommer ha mer sjv utb än hv-sjv? :D

 

Den 40 timmars utbildningen är så länge den hålls av rödakorset betydligt sämre än den redan bristfälliga 40 timmars utbildningen du får som värnpliktig. Handen på hjärtat, tror du verkligen man kan rädda ett liv efter den utbildningen?

Link to comment
Share on other sites

syfttar: På 40 timmar sjv för HV-sold.

 

Kanske det. ingen anning. finns det inte en riska att det utveklas ett a och b sjv så att säga´. Hoppas det inte blir så.

en itresat fråga är om sjvinsat kommer ha mer sjv utb än hv-sjv? :)

 

Den 40 timmars utbildningen är så länge den hålls av rödakorset betydligt sämre än den redan bristfälliga 40 timmars utbildningen du får som värnpliktig. Handen på hjärtat, tror du verkligen man kan rädda ett liv efter den utbildningen?

 

Jag tror att man kan rädda liv beroende på skada. beroende på vad och hur dom utbildas. Vad tror du själv? tror du att man kan rädda liv efter b.l.a. att fåt HLR utb? Det tror jag att man kan. Vad tycker du är dåligt i sjv utbildningen, vad är det för brister du syftar på? en annan itressant fråga är om sjvinsat kommer ha mer sjv utb än hv-sjv?

 

Jag tänker inte ta HV-sjv i allt för mycket försvar men tycker allt det finns en felaktig attityd bland många Hv-soldater och befäl ang. sjukvårdarnas roll.

 

Sjvgrupps (Komp) ansvar är att stabilisera den skadade för transport och transportera antagligen till sjukhus eller mötande sjvresurs eller till egen förbandsplats för vård.

 

En sjvgrupps ansvar är inte att sköta vården i stridställning!

En sjvgrupps ansvar är inte att offra livet och därmed livet på andra som behöver hjälp!

Det vill säga man ska inte behöva gå in i oskyddad terräng, det är inte sjv uppgift att dra den skadade från stridställningen till bra skydd! Därmed inte sagt att sjv inte ska in i stridzonen.......

 

Tänk istället över hur duktiga ni är på att ta hand om skadeutfall i er pluton, både rent medicinskt och taktiskt! Klarar ni av uppgiften?!

 

Har alla en god grundläggande sjv-utb och övar ni regelbundet omhändertagande i stridsmiljö?....

Eller är det så att ni bara har Baskrav sjv och inget mer eller kanske bara litar på en person med god sjv (plutsjv odyl) i gruppen eller plutonen?.....

 

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Jag tror att det är extremt ovanligt att sjv övas rätt (enl. mig) i dagen Hv även IP/IK.

 

 

Om det nu skulle vara någon som mot förmodan tänkte att "Oj, vad han gillade SRK Hv-sjv" så läs mina andra inlägg... :lala:

 

Mycket bra syn pungter, sen är det också så att hvsjv går ju med plut vid behov som en plutsjv. hur det övas och att det övas rätt är mycket upp till cheferna. men jag tror att det skiljer sig markant mellan olika komp och bat.

Edited by skyttesoldat78
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...