Jump to content

Färgning av M90 - Försök?

Guest Guest_Magnus_*

Recommended Posts

Guest Guest_Magnus_*

Idag skall jag roa mig med att färga en värmejacka 90 med Herdins Textile Colour multi fibre - svart.

Hoppas på gott resultat.

Återkommer med resultat :)

:-P Magnus

Så var det färdigt :worthy:

Resultatet är över förväntan :)

Fodertyget är svart!

Yttertyget är som en Engelsk oljerock..fast mööörkt mörkt grönt, på gränsen till svart. Ingen flammighet överhuvud taget.

Så här gick jag till väga:

Rocken var helt öppen och alla tryckknappar öppna, luvan utrullad.

1. Tvättade först rent i 60 grader, använde vanligt tvättmedel.
  2. Använde två (2) paket Herdins Textile Colour multi fibre Nr. 318 Svart. Tvättade i 90 grader. Följde instruktionerna för Bomull = 1dl. salt. i maskin, och avslutade med en 40 graders normaltvätt med medföljande fixervätska.
  3. Använde ett (1) paket Herdins Textile Colour multi fibre Nr. 318 Svart. Tvättade i 60 grader (skall vara 70) Följde instruktionerna för polyamid = ½dl. 12% ättika i maskin, och avslutade med en 40 graders normaltvätt med medföljande fixervätska.

Eventuell vattenavstötande egenskaper plagget hade innan återfås via tumling i 130 grader, eller med hjälp av t.ex. Nik-Wax. Jag själv skall tumla i 130 i kväll.

Som sagt är jag jäkligt nöjd med resultatet, självklart vet jag inte hur resultatet blir med kamouflagemönstrade persedlar, särskilt som de två plaggen är tillverkade av tyg med olika sammansättning.

I morgon skall jag köpa en värmejacka med tjock luva som jag äntligen hittat på Ö&B.

Saker jag kommer göra annorlunda när jag färgar den tjockhuvade:

1. Jag kommer färga bommulsandelen av tyget med Herdins Textile Colour natural fibre Nr. 618. Det är enligt Herdins bäst lämpat för bommul, mer tvättäkta, och det räcker med 60 graders tvätt. Och ett (1) paket borde räcka gott. Sedan kommer jag följa punkt 2 & 3 ovan.

Herdins köper jag billigt på Ö&B.

Lycka till själva :happy: Tveka inte om det är något Ni undrar över!

:} Magnus

Ett foto skall förhoppninsvis kunna ordnas i morgon.

Nu en varning :lol:

Tvätta INTE jackan i 90 grader!!! Jag antog att den klarar det eftersom den kan tumlas i 130 :baskerHV:

Fel, fel, fe.....Tänk Brasse i 5 Myror.

Det är väl som med bastu & bad, inte tusan hoppar man i en 90 gradig bassäng bara för att man pallar med bastun vid 120!!

Följden blev en jacka som krymt någon centimeter på längden, innerfodret känns lite prassligare och blixtlåset kärvar lite längst ner :mellow:

Tursamt nog så passar den forfarande och var riktigt varm & go på stranden idag.

Nästa jacka tvättas i 60 grader!

:) Magnus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...