Jump to content

Utkvittering av Kängor och Ryggsäck?

Recommended Posts

Enligt vad jag har fått veta av FM så kan man kvittera ut sina kängor under informationsdagarna som hålls på regementet man blivit placerad på. Går det att kvittera ut andra saker som till exempel ryggsäck?

Btw, använder alla Sacci Stridssäck 2000?

• Forumsledning

Alla förband låter inte blivande vpl hämta ut kängor under infohelg, normalt bara jägarförband motsv. och några andra som har gått om det eller att det finns andra behov.

Man kvitterar normalt inte ut något annat som t.ex ryggsäck. Kanske KJ eller FJS jag har glömt om de hade gjort det där nån gång. (Det skulle försvinna en hel del mtrl då är min gissning)

Stridssäck 2000 är standard inom FM. Hur de olika förbanden använder den eller hur ofta osv är dock olika.

Alla sånna här frågor kommer ni få svar på under infohelg eller inryck, så det finns inga anledningar till oro eller sånt. Det skjiljer sig olika från förbanden så det svaret man får behöver inte ens stämma.

Följdfråga.

Om man har ett par kängor sedan innan som man har gått in, kkan det vara okej att man brukar dom eller ska man behöva smuggla in dom vid ett senare tillfälle? :rolleyes:

Jag antar att du menar att du kör med egna kängor, isf så är det nog samma som när det gäller glasögon.

Bruka de på egenrisk, går de sönder får du ingen ersättning.

• Forumsledning

Använd ALLTID BARA kronans/tilldelad materiell alla första veckorna / hela GSUn om ni inte vill få befälens höga röst 2mm i ansiktet när han frågar vad som är fel på den utrustning ni har fått ut.

Efter GSU motsv. kan man fråga om man får använda egna/andra kängor. Om man inte har ett papper från läkare motsv som påvisar att man måste ha något som inte är standard.

Det är inga specialkängor det är fråga om det är Marschkänga 90. Borde jag skrivt från första början kanske.

Eftersom du, som Kimster påpekade, lär få använda dina tilldelade i början så kan du ju i så fall lika gärna fortsätta att använda dem.

Slipper du slita på dina egna grejer också.

Den gamle (nåja) instruktören Mordred säger:

1. Ta med

2. Putsa upp dem

3. Använd

4. Ha en bra förklaring till varför du har ett par extra Marschkängor i ditt skåp, eller lås in det extra paret (kronans eller dina egna) bland de civila kläderna.

5. Upprepa.

Eftersom du, som Kimster påpekade, lär få använda dina tilldelade i början så kan du ju i så fall lika gärna fortsätta att använda dem.

Hellre slita på kängorna än på fötterna med att gå in nya kängor.

Förvisso inte helt fair mot dom andra som måste göra det så kanske lika bra å skita i det.

• Forumsledning

Hellre slita på kängorna än på fötterna med att gå in nya kängor.

Förvisso inte helt fair mot dom andra som måste göra det så kanske lika bra å skita i det.

Slita på fötter ? men asså jag (och det finns säkert ett par tusen till) gick in mina kängor, och det slet inte nånting, kanske man hade skoskav de första dagarna som i alla skor, men klarar man inte det så kanske man inte ska gå alls, ett plåster så löste det sig, snarare var det skitbra sen när man plötsligt hade 2 par kängor man kunde använda, för precis som du så hade jag ett par egna ingångna vid inryck.

Ni kommer inte gå 10milen dagen efter inryck... utan det kommer ge med sig succesivt...

Guest Fågel Fenix

Jag skulle inte vilja, eller våga för den delen, fråga på en extramönstring/infohelg om man fick kvittera ut en ryggsäck alt. kängor.

Antingen får man det eller så får man det inte. Jag och mina kamrater på infohelgen 05 fick ut kängor och ryggsäck. Dock fick vi ut kängor med stålhätta och var således tvugna att byta så fort vi ryckte in i jan 06. :banghead: Synd att bli av med ett par väl invanda kängor. Får du ut utrustning så har du väldigt mycket igen av att använda den flitigt innan inryck. Men det borde väl vara en självklarhet om man har sökt någon av dom tjänsterna som har ev. utkvittering av mtrl innan inryck.

Jag skulle inte vilja, eller våga för den delen, fråga på en extramönstring/infohelg om man fick kvittera ut en ryggsäck alt. kängor.

Antingen får man det eller så får man det inte. Jag och mina kamrater på infohelgen 05 fick ut kängor och ryggsäck. Dock fick vi ut kängor med stålhätta och var således tvugna att byta så fort vi ryckte in i jan 06. :-P Synd att bli av med ett par väl invanda kängor. Får du ut utrustning så har du väldigt mycket igen av att använda den flitigt innan inryck. Men det borde väl vara en självklarhet om man har sökt någon av dom tjänsterna som har ev. utkvittering av mtrl innan inryck.

Vad var det för ryggsäck?

@Kimster

Jag kan nästan med 100% säkerhet säga att det inte alls "normalt bara jägarförband" som får ut kängor.

Det har blivit allt mer vanligt med infohelger på senare tid på andra förband.

När jag var på infohelg på AJB fick vi ut kängor. Ingen nyhet men men.

Nyinrycket på P4 hade ochså infohelg, där de fick ut kängor.

Polare på Ing2 hade också infohelg med utlämning av kängor.

Sen finns det säkert fler som har infohelg som jag inte har någon erfarenhet av...

Hehe. Tänk om det blir som i USA. Jägarna byter huvudbonad i protest mot att alla andra också får en basker...

(Amerikanska Rangers bytte 2003 till "tan beret" från sin gamla svarta i protest mot att det beslutades att hela amerikanska försvarsmakten skulle få svart basker)

Ni som oroar er för ev kängtilldelning eller inte kan sluta göra det.. Huruvida det kommer att gå bra för er eller inte, hänger inte på om ni har ett par kängor som är ingådda eller inte vid inryck. NI kommer att hinna gå in dom kängor ni blir tilldelade innan ni sätts på allt för stora prövningar.

Vad som kan ställa till större problem för er än ev skavsår eller blåsor(som är övergående och behandlingsbara på kort tid) är marschfrakturer och dom kan ni förhindra med att ha förtränat innnan innryck.

Era funderingar är lika naturliga som mina när jag ryckte in. När jag fick frågan om det var något jag funderade på av ssk på regementet när vi hade haft hälsoundersökning efter inryck, sade jag att jag var lite orolig för min kondition. Hon tittade bara milt på mig och sa."Det är ingen fara, du kommer att ha gott om tillfällen att träna upp den!" Så sant hon hade... Med andra ord det kommer att med största sannolikhet att gå bra för er utan några ingådda kängor vid inryck!!

Ni som oroar er för ev kängtilldelning eller inte kan sluta göra det.. Huruvida det kommer att gå bra för er eller inte, hänger inte på om ni har ett par kängor som är ingådda eller inte vid inryck. NI kommer att hinna gå in dom kängor ni blir tilldelade innan ni sätts på allt för stora prövningar.

Vad som kan ställa till större problem för er än ev skavsår eller blåsor(som är övergående och behandlingsbara på kort tid) är marschfrakturer och dom kan ni förhindra med att ha förtränat innnan innryck.

Era funderingar är lika naturliga som mina när jag ryckte in. När jag fick frågan om det var något jag funderade på av ssk på regementet när vi hade haft hälsoundersökning efter inryck, sade jag att jag var lite orolig för min kondition. Hon tittade bara milt på mig och sa."Det är ingen fara, du kommer att ha gott om tillfällen att träna upp den!" Så sant hon hade... Med andra ord det kommer att med största sannolikhet att gå bra för er utan några ingådda kängor vid inryck!!

Det är kanske inte just för att jag ska ha ett par väl ingångna kängor vid inryck jag vill ha ut dem, iaf inte i första hand. Jag och en polare planerar en Sarek-vandring och då skulle jag gärna ha ett par rejäla fotdon.

@Kimster

Jag kan nästan med 100% säkerhet säga att det inte alls "normalt bara jägarförband" som får ut kängor.

Det har blivit allt mer vanligt med infohelger på senare tid på andra förband.

När jag var på infohelg på AJB fick vi ut kängor. Ingen nyhet men men.

Nyinrycket på P4 hade ochså infohelg, där de fick ut kängor.

Polare på Ing2 hade också infohelg med utlämning av kängor.

Sen finns det säkert fler som har infohelg som jag inte har någon erfarenhet av...

Tiderna förändras, man känner sig gammal...