Jump to content

Högtidsdräkt, Mässdräkt och Uniform istället för frack.


flying_c

Recommended Posts

Jag har en del planer på att köpa en m/ä i paradutförande, finns att läsa i en annan tråd.

Syftet är främst att ha vid salutskjutningen med den historiska föreningen och

på efterföljande slottsbal.

 

Finns det andra möjligheter att bära denna vackra uniform? (jag har sökt utan framgång)

Jag har genomfört värnplikten (näst sista kullen på I5) men

är alltså inte anställd inom FM och har bara nått furirs grad.

 

Är det tillåtet att bära uniformen istället för frack när det

dyker upp sådana tillfällen?

UniR A m/ä verkar inte finnas på nätet.

Uniformen har ju officersdetaljer vilket kan kännas lite

löjligt, ungefär som att låna morfars majorbricka bara

för att man vill vara häftig.

 

Vad säger ni, är det vidrigt eller kanske acceptabelt

och bara snyggt så länge jag ser till att inte glider runt

med för hög grad.

 

PS. Jag är självfallet mycket uppsnäppt osv. DS.

Link to comment
Share on other sites

Normalt är det anställda eller fd anställda befäl och Reservofficerare som får bära mässdräkt när andan faller på som tex. till fest. M/ä är i fest sammanhang en sällskapsdräkt och tillämpningen av bärandeetikett ger till hands att samma regler som till mässdräkt har blivit praxis.

Till det kommer musikkårer (och motsv) som bär m/ä under tjänsteutövning.

 

HV-befäl må bära sällskapsdräkt m/87 A under festtillfällen påbjudna av tjänsten.

 

Ett svar i kortversion: Det finns just inga andra tillfällen för dig att bära uniformen om du vill vara värdig.

 

/K

 

Edit: Detta var det enkla svaret som kan sägas gälla generellt. Lt P kommer säkerligen smälla mig på fingrarna och komma med undantag, lokala bestämmelser samt kryphål i tillämpningarna av reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte aktuellt nu då jag

redan pluggar och jobbar.

 

Var dock antagen till YOP i Östersund

i hela en (1) dag. Sen kom försvarsbeslutet

och tillintetgjorde mina planer.

Jag startade till och med en tråd om det

hela för ganska exakt 3 år sedan.

Det hade nästan varit värt det för att

bära uniformen på fester :D

 

För övrigt kommer ju uniformen

från infanteriet medan saluttruppen

av helt naturliga skäl består av artillerister.

En snabbcheck med en annan i föreningen

visade att jag var helt ute och cyklade

i mina planerade köp. Men det är något

jag tänker klaga över i min andra tråd.

Link to comment
Share on other sites

Sök anställning i FM så kan du bära den med stil.

FA

BFA

BSA

YO/TA OP

YO/Spec

RO

är nuvarande vägar in.

Kontakta RekryC eller närmaste förband.

 

/K

Samt hemvärnet naturligtivs (enligt direktiv rörande inköp meddelst kreditkort för HV förband, samt enligt skatteverket).

 

När mitt bröllop blir av så ska det bli intressant att se vad som händer när jag försöker köpa mässdräkt. :D

Link to comment
Share on other sites

Att bära uniform trots att man inte har ett anställningsförhållande eller inte tjänstgör är förstås helt fel, men än värre skulle vara att ikläda sig en tjänsteställning man inte innehar. Om du skulle bära en artilleriuniform vid din verksamhet inom saluttroppen så skulle den ha din riktiga tjänsteställning.

Link to comment
Share on other sites

Det besked jag fått från HKV Prot ang. "m/Ä", är att det är endast m/1886 som omfattas av någon form av regelverk - allt annat är att betrakta som maskeradkostym och det är således i stort sett upp till den enskildes förmåga att göra bort sig i fråga om man vill bära någon annan och i vilket sammanhang.

 

Så, är man t.ex. medlem i någon "husartropp"/motsv, så torde man utgöra ett pittoreskt inslag på valfri frackmiddag om man representerar sin tropp, eller något...

Link to comment
Share on other sites

Det besked jag fått från HKV Prot ang. "m/Ä", är att det är endast m/1886 som omfattas av någon form av regelverk - allt annat är att betrakta som maskeradkostym och det är således i stort sett upp till den enskildes förmåga att göra bort sig i fråga om man vill bära någon annan och i vilket sammanhang.

 

Så, är man t.ex. medlem i någon "husartropp"/motsv, så torde man utgöra ett pittoreskt inslag på valfri frackmiddag om man representerar sin tropp, eller något...

 

Rent juridiskt finns det förstås inget hinder men det hör till ett gott uppträdande att inte klä sig i uniform om man inte har "rätt" till det. I allmänhetens ögon betraktas en uniformsklädd alltid som militär, oavsett hur det ligger till på riktigt. I samband med uppträdande och "tjänst" däremot på organiserade historiska evenemang så är det ju förstås acceptabelt.

 

Jag gillar din formulering angående den enskildes förmåga ovan. En uniformskädd utan anställning, utan anledning, hamnar otvetydigt i en penibel situation när denne måste förklara sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan i alla fall lugna er med att uniformen

jag bar senast hade furirs (motsv.) grad.

Helt i sin ordning med andra ord.

 

Jag skickade ett mail till majoren

som är ansvarig vid skjutningen

för att höra hans syn på saken.

Vid senaste balen frågade jag om

det kanske fanns någon möjlighet

att bära andra (civila) skor på

dansen istället för kängor.

Han tittade bara snett på mig,

något sådant alternativ fanns

inte i hans världsbild.

Det gick alldeles utmärkt

att dansa i kängor.

 

Så chansen är väl inte så

stor att han skulle tillåta

något sådant som jag nu

föreslog att bära till

synes utan anledning.

Edited by flying_c
Link to comment
Share on other sites

Du kan väl köpa hur många uniformer du vill, men bara som samlare.

Många uniformsystem är ju redan borta och nya kommer till. En viss

poäng kan det alltid vara att spara på dessa för att kunna minnas...

Därifrån till att använda är det en avgrund Där finns ett kristallklart

regelverk! LÅT BLI om du inte är behörig!!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag har slagit till på uniformen.

Kommer dock bara att bära den

i samband med olika historiska

evenemang.

 

Första tillfället blir i maj vid

saluten i Uppsala. Det är salut

två gånger årligen här.

Förhoppningsvis dyker

det även upp ytterligare

ett gäng tillfällen.

 

Om det mot förmodan skulle

vara någon på balen som

inte kan godta att jag har

uniformen trots att skjuter

salut samt bevarar militärhistoria,

ja då får de ta den saken

med mig på plats.

 

Känns kul att bevara

en så vacker uniform.

 

Och om ni nu själva

skulle ha rätt att bära den,

passa i 190/75-85 och

vilja bära uniformen

vid festlighet. Ja då

är det väl bara att kontakta

mig då. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jag har slagit till på uniformen.

Kommer dock bara att bära den

i samband med olika historiska

evenemang.

 

Första tillfället blir i maj vid

saluten i Uppsala. Det är salut

två gånger årligen här.

Förhoppningsvis dyker

det även upp ytterligare

ett gäng tillfällen.

 

Om det mot förmodan skulle

vara någon på balen som

inte kan godta att jag har

uniformen trots att skjuter

salut samt bevarar militärhistoria,

ja då får de ta den saken

med mig på plats.

 

Känns kul att bevara

en så vacker uniform.

 

Och om ni nu själva

skulle ha rätt att bära den,

passa i 190/75-85 och

vilja bära uniformen

vid festlighet. Ja då

är det väl bara att kontakta

mig då. :happy:

 

Är balen organiserad i samband med salutskjutningen och avsedd för dess deltagare så kan jag tänka mig att det går att bära, men aldrig som officer om du inte har sådan utbildning. En officersuniform kan inte på enkelt sätt göras om till manskapsuniform utan att förstöra den. Så det blir nog IG ändå tyvärr.

 

Fast uniformen är snygg och bör bevaras, hemma, på museum eller på person med officers grad/förordnande.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag säkert trög å alla säger : Läs Reglementet!

Men jag är inne på samma spår som flying_c. Ett bröllop är i antågande. Inte mitt eget, men väl inom familjen.

Jag skulle oxå vilja bära m/Ä till denna tillställning. Just m/Ä för att den är så fruktansvärt vacker! Precis som nyss nämnda så är jag "bara" gruppchef med furirs grad i Hv.

Om det nu skulle vara helt uppåt väggarna å bära den, kan då ngn vänlig själ med bild visa vad jag ska bära istället? Jag har vääääldigt svårt å tro att det finns en annan "godkänd" uniform som är lika fin som m/Ä.

 

/Hensoldt

Link to comment
Share on other sites

[OT]

Vi bara reda ut lite saker rent allmänt ang. klädsel.

Uniform kan bäras då det står HÖGTIDSDRÄKT på inbjudningkortet.

I detta begrepp innefattas: Frack, Folkdräkt, UNIFORM.

 

Sedan finns det. CIVIL HÖGTIDSDRÄKT:

Detta skriver man då värden och värdinana av någon andledning vill undvika att folk

anländer iförd uniform.

Detta begrepp innefattar: Frack och folkdräkt.

 

SMOKING

Ja, det är ungefär vad det står. Svart, eller väldigt mörk blå med gördel och fluga i svart. Alltså INTE i några pajasfärger

bara för att matcha sitt sällskaps kläning.

Här vet jag inte om det finns någon uniform som motsvaras av just detta, det får Lt P svara på.

 

Anekdot: Från början fanns frack som kvällsdräkt vid middag. Mellan de olika delarna av en längre middag så hände det

att mänen smet iväg för att röka och prata viktiga saker. Kvinnorna gick åt sitt hål och vad de pratade om vet jag inte :)

Åter vid middagsbordet så hände det att vissa kvinnor blev irriterade (inte arga, utan mer hosta) av röken. Man kom då på den

ypperliga idén att hänga av sig frackrocken utanför rökrummet och iföra sig en smoking jacket. Efer avslutad cigarr bytte man

åter till fracken. Smokingen kom sedan att bli ett eget plagg. Av denna historia kan man då dra lärdomen att smokingbyxa och

frackbyxa inte har olika antal revär vilket många hävdar, byxan var ju den samma!

 

 

KAVAJ: Är egentligen samma som mörk kostym även om det börjar luckras upp mot även andra färger.

Dock är det inte samma som udda byxa och kavaj.

 

Så läs på inbjudningskortet. Står det Kavaj, smoking eller civil högtidsdräkt så glöm uniformen.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Icke sa nicke. Jag har burit uniform då både kavaj och eller smoking varit anbefallt. Vid smoking får man dock välja att gå ner i finhetsgrad gentemot smoking bärarna.

 

Men jag hoppas ingen har den dåliga smaken att bjuda till bröllop med smoking anbefallt...huvvaligen.

Link to comment
Share on other sites

Men jag hoppas ingen har den dåliga smaken att bjuda till bröllop med smoking anbefallt...huvvaligen.

Just det är ett exempel på traditionsskillnad mellan Sverige och Danmark, där (här) är det gärna så att man har smoking till bröllop.

 

Mer smoking till det svenska folket! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan väl köpa hur många uniformer du vill, men bara som samlare.

Många uniformsystem är ju redan borta och nya kommer till. En viss

poäng kan det alltid vara att spara på dessa för att kunna minnas...

Därifrån till att använda är det en avgrund Där finns ett kristallklart

regelverk! LÅT BLI om du inte är behörig!!

 

:)

 

Ja, så länge det är en uniform så är det kristallklart. En "uniform" som inte längre regleras i senaste UniR FM är per definition (enligt HKV PROT) inte en uniform - precis som Sir Vival säger, det är "maskeradkostym" som du kan bära precis som du vill.

 

Som allt bärande av militära prylar så gäller ju sunt förnuft, och att man för sig själv (och gärna andra) kan motivera varför man bär något.

Link to comment
Share on other sites

Så läs på inbjudningskortet. Står det Kavaj, smoking eller civil högtidsdräkt så glöm uniformen.

/martinator

Läs UnirFM 2003, sidan 86!

6.2 Sällskapsdräkt

... Sällskapsdräkt används när smoking (mörk kostym) bärs enligt civilt bruk.

Link to comment
Share on other sites

SMOKING

Ja, det är ungefär vad det står. Svart, eller väldigt mörk blå med gördel och fluga i svart. Alltså INTE i några pajasfärger

bara för att matcha sitt sällskaps kläning.

Här vet jag inte om det finns någon uniform som motsvaras av just detta, det får Lt P svara på.

Högtidsdräkt

Stor mässdräkt eller paraddräkt

 

Smoking

Liten mässdräkt eller daglig dräkt

 

Kostym

Daglig dräkt

Link to comment
Share on other sites

C1 är aldrig fel om du är behörig.

 

Glöm inte daglig mässdräkt(M/48 med fluga) , också motsvarande smoking.

 

Borde inte arméns mässdräkt ersättas med M/Ä och flottan få tillbaka officersfracken, som komplement, mässdräkten är ju egentligen bara lättnad i klädsel till paraduniformen dvs jackan med epåletter och sabel lades av och ersattes med kadetternas korta jacka för att det var mer bekvämnt ombord i kajutor och gunrum.

Link to comment
Share on other sites

Att kalla m/Ä för maskeraddräkt borde vara klassat som landsförräderi!

 

Maskeraddräkt blir det per definition när någon bär en uniform som denne egentligen inte har "rätt" att bära. Än mer maskerad, och på gränsen till lagbrott, när en högre tjänsteställning än den som innehas bärs. Förutom att det är pinsamt så är det riktigt dumt, om det inte är just maskerad d.v.s.

Link to comment
Share on other sites

Den som sätter på sig kragspeglar, medaljer m.m som han inte har rätt till skall givetvis straffas på hemskaste sätt. Däremot tycker jag inte det är fel att bära uniformen med dom grader DU har samt eventuella medaljer. Jag tog det som självklart att man inte hänger på sig lull-lull man inte har rätt till. Därför som jag inte ens skrev det.

Saken är den att temat för bröloppet är 1700 tal. Nu vet jag iofs inte när m/Ä hade sina glansdagar, men den är iaf mer stilren i sammanhanget än m/stålgråpermissuniform.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...