Jump to content

Förbrukningsmateriel

Recommended Posts

Kanske en dum fråga, men ändå.

Om nu tilldelad materiel som strumpor tex., slits ut eller skokräm tar slut eller annat småtjafs... hur gör ni på erat kompani?

Behöver ni ta en dag ledigt från jobbet för att åka 140 kilometer tor. för att nå ett förråd där man kan byta/komplettera?

Eller har ni tröttnat och kör med egenhändigt inköpt utrustning?

Jag har inte något problem med att köpa ut grejor för egna pengar från internet eller från ICA för att komplettera/vårda min utrustning,(så basha inte mig för det) men jag är intresserad av hur det är tänkt. Vår materialmäster sade ungefär att fixa det själv du, om du orkar.

Tycker nog att det borda finnas en plan för det dära... men vat vet jag, Lasse i ledet?

Pappsen

Om nu tilldelad materiel som strumpor tex., slits ut eller skokräm tar slut eller annat småtjafs... hur gör ni på erat kompani?

Behöver ni ta en dag ledigt från jobbet för att åka 140 kilometer tor. för att nå ett förråd där man kan byta/komplettera?

Jag har inte något problem med att köpa ut grejor för egna pengar från internet eller från ICA för att komplettera/vårda min utrustning,(så basha inte mig för det) men jag är intresserad av hur det är tänkt. Vår materialmäster sade ungefär att fixa det själv du, om du orkar.

Tycker nog att det borda finnas en plan för det dära... men vat vet jag, Lasse i ledet?

Pappsen

Våra soldater ska anmäla ev behov till gruppcheferna som skickar ärendet uppåt till plutonchefen. Om inte prylen finns i plutonsförrådet kontaktas kvartermästaren som kollar kompaniförrådet eller åker ut till TSF och hämtar/byter. Är det prylar som behöver prövas får man åka med/åka själv ut.

Funkar rätt bra hittils.

/D

Pappsen

Nu har jag ca 10 min bilkörning till närmsta förråd så det går lätt att fixa själv.

Tycker Du ska be din Kompanichef se över om han har placerat rätt man som mtrl.mäster. Han verkar ha en fruktansvärt destruktiv attityd till sina arbetsuppgifter. Han kan ju förslagsvis samla ett gäng ärenden och köra in å hämta för att sedan dela ut hemma.

Andra gör så.....iaf dem som har förstått varför de har den tjänst de har. Annars får Du väl beställa kronofrakt...

Lycka till.

Glömde en sak. En någorlunda driftig kvm förser sig med ett eget lager av s.k. småtjafs å gömmer undan i hemmaförrådet just för att slippa köra för en burk skokräm eller borttappad borstviska. Ingår så att säga i uppgiftens natur att serva eget förbands personal snabbt och smidigt på bästa sätt.

Smågrejer (skokräm, CLP etc.) anmäls och tas ut som Dexter beskrev (kan erkännas att jag var hans KVM tills december). Mtrl. byte sker av mig centralt (eller någon annan som orkar/vill). LG är en timmes resväg bort så det är görbart. Stora problmet är at å hemvärsnsoldaten att inse att det inte räcker att greppa KVM på en övning under lunchen och säga att hans strumpor är trasiga.

Att ha en liten kompanipott med utrustning är alltid bra. Att kanske ha 6-10st strumpor i de olika storlekarna, fältskjortor osv är bara praktiskt. Sedan går det alltid att nyttja posten eller bussgods om man behöver skicka saker mellan regementet och kompaniet.

Förlåt, men jag måste ställa en dum fråga. :) "Skokräm"?? Är detta något som ska ingå i våran utrustning?

Varför ska du som privatperson betala vårdkostnaden för Försvarsmaktens materiel? Bortsett från att du gör det via skattsedeln, vill säga.

Förlåt, men jag måste ställa en dum fråga. :dribble: "Skokräm"?? Är detta något som ska ingå i våran utrustning?

@magasinstopp

Intressant fråga, har under mina snart 15 år i henvärnet aldrig fått ut skokräm. Det har man alltid själv fått stå för. Kanske dax att på allvar köra lita svensk fyrkantighet. :baskerHV: tror att om man kom in på förrådet för 3 gången med "vita" kängor som skrek efter fett så skulle det nog komma skokräm snarast.

II63

Skokräm, precis som CLP, batterier etc. tar vi på Snabbköpet med org/akt/kassa. Gäller bara att ligga på folk så dom anmäler detta.

Jag har aldrig haft problem med att få ut skokräm varken från plutonen eller TSF (Elfsborgsgruppen), ett leende och trevligt uppträdande verkar vara nyckeln till förrådspersonalens hjärta.

Hos oss ( skånska gruppen, kristianstad) kommer det en latbil med continer inredd som ett mini förråd, där kan man byta mtrl. som ingår i den personliga utrustningen, behöver plutonen nåt så får plutch ringa till KM å betälla så skickar han det med på denna bilen nästa gång den kommer, denna bil kommer ca en gång i månaden till vårt plutförråd och dit är det ingen som har mer än 1-2 mil enkel resa å köra, funkar faktiskt riktigt bra.

I min Ungdoms grupp så delar vi materiell med HV, och vi har ett liiitet förråd med diverse förbrukningsföremål. Alternativt så beställer man från Utbildningsgruppen i Gävle så blir det uppkört med minibuss.

Edit:Ändrade ett faktafel.

Edited by Fk Satan
Faktafel, bytte ut regemente till utbildningsgrupp

Vår kära Fiende SödertörnsGruppen har löst frågan på enklaste sätt: Man tilldelar inte soldaten "småtjafs". Strumpor, kalsonger underställ o.dyl. skaffar du själv, om du anser att du behöver sådana för din tjänst. Vi tilldelas endast sånt som syns på utsidan."Likformighet"... :rolleyes:

Jajamensan! I sin oändliga vishet har man på STG inte på två år lyckats bestämma sig för vilket förråd vi ska använda, Berga eller Livgardet. Därför tycker man att vi (som bor i sthlmstrakten) ska åka ut till Väddö (som inte ens är ett regemente)! :o

Vi har väl inte riktigt några alternativ... Fast det blir ett himla gnäll när man passar på att även införskaffa sån mtrl som syns på utsidan och är bättre än kass-skräpet FM delat ut. :rolleyes:

/Bolle, som har tagit time-out från HV för att inte tappa den sista gnistan av hopp... :unsure:

I norr dvs Luleå så måste man ta tjänstevägen då det gäller CLP, skokräm mm..

Iofs har det börjat bli rejält med tillgång till CLP nu.

"Tigger" man lite på TSF i boden såå kan man få en burk med skokräm.

Tyvärr så måste vi köra 10mil ToR istället för 2mil ToR av någon anledning jag tror endast F21 kan svara på?

Som inte släpper in oss till deras TSF :rockon:

Således kostar det en hel del pengar, så joo jag köper hellre strumpor i stan än betalar överpris i form av bensin för att hämta ett par strumpor i boden.

Vår kära Fiende SödertörnsGruppen har löst frågan på enklaste sätt: Man tilldelar inte soldaten "småtjafs". Strumpor, kalsonger underställ o.dyl. skaffar du själv, om du anser att du behöver sådana för din tjänst. Vi tilldelas endast sånt som syns på utsidan."Likformighet"... :rockon:

Jajamensan! I sin oändliga vishet har man på STG inte på två år lyckats bestämma sig för vilket förråd vi ska använda, Berga eller Livgardet. Därför tycker man att vi (som bor i sthlmstrakten) ska åka ut till Väddö (som inte ens är ett regemente)! :o

Vi har väl inte riktigt några alternativ... Fast det blir ett himla gnäll när man passar på att även införskaffa sån mtrl som syns på utsidan och är bättre än kass-skräpet FM delat ut. :rockon:

/Bolle, som har tagit time-out från HV för att inte tappa den sista gnistan av hopp... :unsure:

Det här hjälper kanske inte dig Bolle, eftersom du tagit TIME OUT men...

FM skall förse dig med de saker du skall ha (i form av kläder på U-listan). Skall man vara riktigt krass så är det en ökad skaderisk att använda icke M-nummersatt materiel. Dina kalsonger har inte genomgått samma rigorösa tester som FM:s gjort. Om de smälter och orsakar dig brännskada vid (låt oss ta ett dåligt, hypotetiskt exempel) t ex en gnista från kaminen så kan FM hävda att de inte tar det ansvaret eftersom du inte använt deras grejer. MAO -De skall se till att du får ut det du skall ha! PUNKT!

Hänvisa dem till deras egna bestämmelser!

...

Det här hjälper kanske inte dig Bolle, eftersom du tagit TIME OUT men...

Jodå, hela min grupp har TO under ett utb-år eftersom STG skyller alla problem på att de flyttat från AMF1. Sen får vi se om de lyckats bättre när de sluppit administrera en hel grupp, de verkar ju ha svårt för sånt. Deras verksamhet hittills är inget annat än pinsam.

FM skall förse dig med de saker du skall ha (i form av kläder på U-listan). Skall man vara riktigt krass så är det en ökad skaderisk att använda icke M-nummersatt materiel. Dina kalsonger har inte genomgått samma rigorösa tester som FM:s gjort. Om de smälter och orsakar dig brännskada vid (låt oss ta ett dåligt, hypotetiskt exempel) t ex en gnista från kaminen så kan FM hävda att de inte tar det ansvaret eftersom du inte använt deras grejer. MAO -De skall se till att du får ut det du skall ha! PUNKT!

Japp, vi har försökt framhålla ungefär de argumeneten. Vi har funderat på att gå ut endast i tilldelad utrustning, för att sen anmäla oss till sjukvårdarna när vi går sönder/fryser ihjäl/brinner upp men det känns lite väl obekvämt. Jag krigar helst med strumpor, kallingar och handskar på.

Hänvisa dem till deras egna bestämmelser!

Mer än gärna! Har nån ett exempel på dylika bestämmelser?

/Bolle

Låt trossvägen jobba i förbandet.

Anmäl till grpch... osv. KVM sammanställer och tar ut förbrukning till nästa övning/möte.

Byta personliga persedlar; snacka med polarna i plut, samåk till närmsta TSFD.

Viktigt att KVM har bra kontakt med TSFD-pers. Allt går >10ggr snabbare.

Fbdch/KVM bra kontakt med Utbgrp, underlättar det ekonomiska m.m.

Samarbete - Dialog.

Lycka till.

Fungerar bra på insats i Blekinge.

H/ C 151.

Skokräm, precis som CLP, batterier etc. tar vi på Snabbköpet med org/akt/kassa. Gäller bara att ligga på folk så dom anmäler detta.

Jag har aldrig haft problem med att få ut skokräm varken från plutonen eller TSF (Elfsborgsgruppen), ett leende och trevligt uppträdande verkar vara nyckeln till förrådspersonalens hjärta.

Man kan även använda sig av det faktum att det är lättare att få något när man säger att man "skall ha" istället för att be.

Ber man, får motparten rent psykologiskt alternativen ja/nej på näthinnan, och vem som helst som är osäker svarar nej liksom för att gardera sig i en snabb beslutssituation. Användbart i många situationer i livet.

• 4 months later...

Hos oss funkar det bra "kalmar-kronoberg" man anmäler till kvm och hon fixar nästan alltid det man behöver.

Skokräm och annat små kraffs är inga problem att få.

Men ibland måste man åka till kallinge och byta själv. Då blir det en bit att åka, växjö-kallinge.

Jag har själv köpt in lite saker till mig själv, tex ny väska, vapenrem, mörker kikare m.m

Men jag har ingen annan hobby att lägga pengar på, så det är okej för mig.

Plutch karlsson 1621.

• 1 month later...

Kvm är materielansvarig och ska ordna så att det finns ett förstahandsbehov av till exempel skokräm, hudsalva, batterier med mera. Han / hon är den som ska ha kontakten med TSF vad gäller förbrukningsmateriel eftersom allt måste listföras och betalas. Vad gäller personlig materiel som t.ex. strumpor och skjortor åligger det var soldat att själv boka tid och byta på TSF. Men man ska inte driva detta till dumhet utan gör istället som så att ni anmäler detta till närmsta chef för vidare anmälan till kvm som ser till att byta ut kompaniets materiel. Lämpligen gör man upp en dag i månaden som det är öppet i "hemma förrådet" för att hämta ut förbrukningsmaterial och lämna in personlig materiel som behöver bytas ut. En dålig kvm bör bytas ut eftersom han sitter på den posten för ett serva kompaniets personal och inte för att i ett självändamål samla på sig prylar som ligger i ett förråd för kvm att titta och klämma på.

Tänk på att all utrustning skall vara märkt med M-nummer, alltså funkar det inte med egenhändigt inköpta prylar.