Jump to content

Rivtändare


Casca

Recommended Posts

Nu blev jag nyfiken.

Vad är detta? 5 sek. fördröjd slagtändare? Tittade lite i FältarbR Spräng från 1980, och där står rivtändare med på samma ställe som slagtändare, men det stär ingen fakta om dem. Då ska man titta vidare i "Spräng och Tändmedel" FMV-M7786-001940, vilket måste vara en äldre bok än den spräng och tändmedel jag har. Här står ingenting alls om någon rivtändare (från -96). :(

Link to comment
Share on other sites

Rivtändaren är vad jag vet ute för gott och vad jag ser så har man inte planerat någon ersättare. Den finns i olika satser så det är inte helt otroligt att man skulle stöta på några om man börjar rota genom mobb.fd.

 

Det finns en tid tändare som går upp till 24 timmar om jag inte är helt ute och cyklar, annars kan man ju alltid göra en improvissation, hgrtändare som tejpas på... beret.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tid tändare som går upp till 24 timmar om jag inte är helt ute och cyklar, annars kan man ju alltid göra en improvissation, hgrtändare som tejpas på...  beret.gif

 

EOD

Lustig grej. Tidtändare10.

Verkar dock inte ha riktigt samma användningsområden som rivtändaren.

"Tidsinställningen kan varieras mellan 12 minuter och 365 dagar"

Ingår i ett kit med 20 stycken tidtändare10 och programeringsdel + lite tillbehör.

 

Någon som provat på den? Låter ju skitfräckt. :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag nyfiken.

Vad är detta? 5 sek. fördröjd slagtändare? Tittade lite i FältarbR Spräng från 1980, och där står rivtändare med på samma ställe som slagtändare, men det stär ingen fakta om dem. Då ska man titta vidare i "Spräng och Tändmedel" FMV-M7786-001940, vilket måste vara en äldre bok än den spräng och tändmedel jag har. Här står ingenting alls om någon rivtändare (från -96).  :(

hmm jag satt och läste lite FMV:s Beskrivning - Spräng och Tändmedel M7786-009231

och hittade en annan Slagtändare än den ni pratar om..

Slagtändare m/96

 

Anskaffades Feb-96

 

Slagtändare m/96 skiljer sig från övriga slagtändare enligt följande:

 

*Slagtändaren är försedd med en armeringsenhet. Armeringsenheten består av ett mekaniskt

urverks som efter armeringstidens utgång upphäver den sista säkringen. Armeringstiden vid osäkring är ca 2 minuter.

 

*Slagtändaren kan anordnas med två olika utlösningskrafter. Den högre kraften om ca 100N (10.1kg) används vid manuell dragutlösning. Den lägre kraften ca 4N (0.4kg) används då slagtändaren anordnas för utlösning med snubbeltråd.

 

*Medföljande snubbeltråd kan kastas ut ca 20 meter och behöver inge bortre fästpunkt. Detta kan utnyttjas under snöförhållanden då man inte vill efterlämna spår i snön. I änden av varje snubbeltråd finn ett markankare. Den låga utlösningskraften gör att snubbeltråden inte behöver spännas, utan kan ligga löst på barmark. Detta förutsätter att det finns viss undervegitation.

 

* Snubbeltråden kan fästas på utlösaren utan att behövas knytas fast.

 

Data:

 

Förådsbetäckning M4705-210301

Förådsbenämning SLAGTÄNDARE96

Explosivämnesvikt 1g

 

Hmmm tror inte att vi har samma Bok Ing???? :rocketl::)

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

Jodå, JBP. Det är samma bok som jag har.

 

Dock tvivlar jag på att den där slagtändare m/96 någonsin kom in i FM, det är väl enligt boken bara planerat? Och eftersom den verkar ha som huvudsyfte att vara för truppmineringar så kan ingen använda den ändå. :(

 

Och JBP, 1 kg sprängämne i en slagtändare? Blev nog fel där. :rocketl:

 

"rivtändaren" är nog ingen slagtändare, utan en förbaskat kort krutstubin med krutstubintändare.

Casca/EOD (?)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, JBP. Det är samma bok som jag har.

 

Dock tvivlar jag på att den där slagtändare m/96 någonsin kom in i FM, det är väl enligt boken bara planerat? Och eftersom den verkar ha som huvudsyfte att vara för truppmineringar så kan ingen använda den ändå.  :(

 

Och JBP, 1 kg sprängämne i en slagtändare?  Blev nog fel där. :rocketl:

 

"rivtändaren" är nog ingen slagtändare, utan en förbaskat kort krutstubin med krutstubintändare.

Casca/EOD (?)

Och JBP, 1 kg sprängämne i en slagtändare? Blev nog fel där.

Ing

 

 

Oppps sant så sant..Har dock ändrat inlägget. :)

 

 

Nån som vet om Slagtänder m/96 finns inom FVM eller om den bara kom med på papper?

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

Rivtändaren är vad jag vet ute för gott och vad jag ser så har man inte planerat någon ersättare. Den finns i olika satser så det är inte helt otroligt att man skulle stöta på några om man börjar rota genom mobb.fd.

 

Det finns en tid tändare som går upp till 24 timmar om jag inte är helt ute och cyklar, annars kan man ju alltid göra en improvissation, hgrtändare som tejpas på...  beret.gif

 

EOD

Ing: Rivtändaren bestod av en metallhylsa med någon typ av stubin. Varje hylsa brann i 5 sekunder och kunde skruvas ihop till önskad längd/tid. Tändes genom att dra i en utlösningsring.

 

Saknaden är enorm efter denna de finaste av frontsvinständmedlen. Perfekt för att tända buntladdningar m m, men framförallt för bräschladdningar.

 

Lite modig kände man sig när man drog 4 kg bräsch med 10 sekunders rivtändare.

 

EOD: Jag hoppas verkligen någon med erfarenhet prioriterar detta tändmedel på FmLog framöver. Tidtändarna har jag aldrig använt, men verkar funkis fast på ett annat område.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Casca:

 

Du får pyssla lite hemma då. Krutstubintändare finns ju, fungerar på ungefär samma sätt om jag inte minns fel.

Sedan får du ta en rackarns kort krutstubin mellan den och sprängpatronen och VIPS så har du (ungefär) samma funktion. Kanske inte riktigt lika flexibelt... verkade smutt det där med rivtändare..

Link to comment
Share on other sites

Ing: Nä, det är ingen slagtändare utan det är en fördröjningssats, man skruvar av ett lock och drar i en ring som tänder fördröjningssatsen. Smidig om man skall tända t.ex. en bräschladdning. Fort och enkelt så det är synd att de inte längre finns kvar. Hgr tändare funkar faktiskt rätt så bra men det ska vara den till Shgr 90/2000 eller Chgr 96 så att man har lite och hålla i. Antingen håller man bara i plasten och drar sprinten eller så håller man om grepen och tänder det som en vanlig hgr. Tillägga att detta inte på något sätt inte är reglementerat och skall inte ens testas med övningständare!!

 

Jag har själv aldrig gjort det...*host host*blink.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Ing: Nä, det är ingen slagtändare utan det är en fördröjningssats, man skruvar av ett lock och drar i en ring som tänder fördröjningssatsen. Smidig om man skall tända t.ex. en bräschladdning. Fort och enkelt så det är synd att de inte längre finns kvar. Hgr tändare funkar faktiskt rätt så bra men det ska vara den till Shgr 90/2000 eller Chgr 96 så att man har lite och hålla i. Antingen håller man bara i plasten och drar sprinten eller så håller man om grepen och tänder det som en vanlig hgr. Tillägga att detta inte på något sätt inte är reglementerat och skall inte ens testas med övningständare!!

 

Jag har själv aldrig gjort det...*host host*blink.gif

 

EOD

hmmmm visst ehmmm :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Casca:

 

Du får pyssla lite hemma då. Krutstubintändare finns ju, fungerar på ungefär samma sätt om jag inte minns fel.

Sedan får du ta en rackarns kort krutstubin mellan den och sprängpatronen och VIPS så har du (ungefär) samma funktion. Kanske inte riktigt lika flexibelt... verkade smutt det där med rivtändare..

INTE Pyssla med sådant hemma! Mycket dumt! (om man nu inte är spec. utbildad och har en bunker på bakgården)

 

 

*Dont try this at home kids*

Link to comment
Share on other sites

Casca:

 

Du får pyssla lite hemma då. Krutstubintändare finns ju, fungerar på ungefär samma sätt om jag inte minns fel.

Sedan får du ta en rackarns kort krutstubin mellan den och sprängpatronen och VIPS så har du (ungefär) samma funktion. Kanske inte riktigt lika flexibelt... verkade smutt det där med rivtändare..

INTE Pyssla med sådant hemma! Mycket dumt! (om man nu inte är spec. utbildad och har en bunker på bakgården)

 

 

*Dont try this at home kids*

Litar givetvis på Cascas kompetens, och vad jag menar är att sådant pill bör förberedas innan man står på platsen för sprängningen och är småstressad. ;)

 

Men vad vet jag... har aldrig provat på. Vem bjussar på prylar och plats för lite fälttester?

Link to comment
Share on other sites

Casca:

 

Du får pyssla lite hemma då. Krutstubintändare finns ju, fungerar på ungefär samma sätt om jag inte minns fel.

Sedan får du ta en rackarns kort krutstubin mellan den och sprängpatronen och VIPS så har du (ungefär) samma funktion. Kanske inte riktigt lika flexibelt... verkade smutt det där med rivtändare..

Pyssla hemma är aldrig aktuellt. Däremot är krutstubintändaren bra, men inte lika romantisk och adrenalinladdad.

 

:rocketl:

Casca

Link to comment
Share on other sites

Hmmm vet att jag lämnar ämnet lite men kan inte motstå...hehe

 

Är detta vad ni inom Amröj kallar för practical jokes EOD?? :)

pdhumor.gif

 

ber om ursäkt till alla blågula för det här taskiga inlägget :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Vet ej om det är sant men ett befäl jag känner på fd I16 skulle dra en rivtändare men hade glömt sätta dit fördröjningsröret så han drog av sprängpatronen i näven och tummen rykte. Hörde att detta var anledningen till att rivtändaren utgått. :(

Tur inte jag gjorde det samma med 4 kg sprängstav. Fokus, utbildning och respekt. Hoppas inte det är orsaken, då lär fler "farliga" moment försvinna på sikt i förlöjligandet av försvarsmakten.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte det är orsaken, då lär fler "farliga" moment försvinna på sikt i förlöjligandet av försvarsmakten.

 

Tyvärr så är det nog så som du säger Casca, borde ju räcka med att "visiterar före skarpskjutning" på rivtändaren men snart får man kanske inte kasta hgr, den kan ju smälla i handen om man inte släpper den, ta med det i säkerhetsanalysen ni!

 

För att citera Mj G

"Vad Sverige behöver är ett stort jävla krig" 2ar15.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Ja Casca, det här med "säkra SäkI" är något som alla länder armér lider av, såg ett papper där några amerikanska officerare beklagade sig över samma sak som vi gör nu. Det krävs att folk kommer hem skadade eller dödade för att vi ska få ta större risker i våra övningar.

 

Slutsumma: Åk aldrig på första missionen!!!

 

För att försvara SäkI, jag vet att det går att hålla jävligt bra/realistisk övningar. Det kräver bara mycket kunskap/tid/ork utan övningsledaren.

 

För att återkomma lite till rivtändaren, vad använder man nu för att tända bräschladdningar nu för tiden?

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Ja Casca, det här med "säkra SäkI" är något som alla länder armér lider av, såg ett papper där några amerikanska officerare beklagade sig över samma sak som vi gör nu. Det krävs att folk kommer hem skadade eller dödade för att vi ska få ta större risker i våra övningar.

 

Slutsumma: Åk aldrig på första missionen!!!

 

För att försvara SäkI, jag vet att det går att hålla jävligt bra/realistisk övningar. Det kräver bara mycket kunskap/tid/ork utan övningsledaren.

 

För att återkomma lite till rivtändaren, vad använder man nu för att tända bräschladdningar nu för tiden?

 

EOD

SäkI har aldrig varit ivägen för mig. Den är bra(oftast). Jag menar nog landet i stort, hela samhället.

 

Bräsch: De dörrbräschar jag beskrev i en annan tråd drog vi i höstas. Med TA9. 50 m dl1000 är ju alltid med, så fick jag välja så blev det nog elspränpatron med tändapparat 4, men troligast är i ett läge väl krutstubin.

 

En intressant tanke slog mig: Varför inte fundera ut en slagtändarpåle för SIB-bruk?

 

Startar en ny tråd där vi kan diskutera fram en bra slagtändarpåle konstruktin för inomhusbruk.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...