Bushi LG Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 Läste i dagens Metro (jo, jag läser den blaskan -den är ju gratis ) att SÄPO kört i 150 knyck mellan Stockholm och Västerås för att skjutsa Mona Sahlin på hennes "valturné" i landet. Orsaken till den höga hastigheten var att de var försenade, står det i artikeln. Är det verkligen ett skäl för SÄPO att köra för fort och bryta mot hastighetsbegränsningarna? Får de köra hur de vill utan att "läge" föreligger? Bara undrar liksom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 Nej det får dom inte. Å det var ju knappast "för Rikets säkerhet" dom gasade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 1, 2007 Author Report Share Posted February 1, 2007 Nej det får dom inte.Å det var ju knappast "för Rikets säkerhet" dom gasade. Då borde kanske den ansvarsfulle blivande partiledaren (eller varför inte SÄPO kilalrna sjäva) göra en pilisanmälan och bötesfälla sig själva... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 Ta reda på fakta innan ni svarar! Poliser får köra snabbare än vad hastighetsbegränsningen anger under "brådskande tjänsteutövning", vilket inte per automatik är det samma som larm. Har de bråttom så är det bara att gasa, givetvis utan att framkalla fara. Detta fall kanske klassades som "brådskande"? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 En (alltför) snabb polischef En till snabb polis Om detta är sant kan vi alltså sluta oss till att det inte "bara är att gasa"... utan att rätten avgör vad som är "brådskande tjänsteutövning", givetvis förutsatt att polisen åker fast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
618Ljungberg Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 Sedan när är valturne ett brådskande ärende som kräver lagöverträdelser? Att hon inte planerar sin turne bättre bör inte belasta andra än henne själv. Inte för att jag tror att chauffören hade något emot att köra fort, men endå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 En (alltför) snabb polischef En till snabb polis Om detta är sant kan vi alltså sluta oss till att det inte "bara är att gasa"... utan att rätten avgör vad som är "brådskande tjänsteutövning", givetvis förutsatt att polisen åker fast. Nej, jag kanske uttryckte mig för slarvigt. Jag ska skärpa mig. Givetvis så ska varje del i ett myndighetsutövande vara försvarbart i juridisk granskning i t.ex. Personalansvarsnämnd eller domstol. Det gäller inte bara poliser utan även militärer eller för den delen civila som gör ingripande i envar. I ett av fallen ovan framgår inte vad som föranledde fortkörningen, något som är viktigt för att kunna bedöma ärendet. I fallet med polischefen så har det gjorts en bedömning där man konstaterat bristande omdöme hos polischefen tydligen, eftersom de anser att han tjänat för lite tid för att fortkörningen ska ha varit motiverad. Motivet, mina damer och herrar, och att du övervägt konsekvenserna av ditt handlande, är A och O. Men poliser får köra för fort om det krävs av dem i tjänsten, även under andra förutsättningar än larm. Dock kan en polis alla företag komma att granskas. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 Taget. Frågan blir ju intressant i ett sådant här fall. Att polisen får köra för fort för att förhindra brott el.dyl. förstår jag. Men för att inte komma försent till ett politiskt möte? Känns tveksamt anser jag personligen. Eller har SÄPO andra befogenheter än "vanliga" poliser? Har vi någon polis därute som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 2, 2007 Author Report Share Posted February 2, 2007 Taget.Frågan blir ju intressant i ett sådant här fall. Att polisen får köra för fort för att förhindra brott el.dyl. förstår jag. Men för att inte komma försent till ett politiskt möte? Känns tveksamt anser jag personligen. Eller har SÄPO andra befogenheter än "vanliga" poliser? Har vi någon polis därute som vet? Man kan ju undra om de dessutom inte har nån form av anmälningsskyldighet när en kollega gör sådär... Missuppfatta mig inte nu, gott folk, jag är INTE ute efter att "klämma åt" vare sig Mona Sahlin, SÄPO eller "vanliga" polisen. Jag blev bara vääääääääldigt förvånad att ingen ens tycks reagerat på deras beteende. Sedan kan man ju lägga till att reportern som skrev artikeln nog också körde i 150 blås eftersom de hängde på... ansvarsfullt på alla sätt (not)... edit:grisfingrar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 Undantag från vissa trafikregler för polispersonal Undantag medges efter angelägenhetsgrad. Angelägenhetsgraderna är följande: 1. Yrkesutövning 2. Brådskande yrkesutövning 3. Trängande fall -Angelägenhetsgraden bedöms och bestäms av föraren eller befäl, utifrån omständigheterna i uppdraget. -Körsättet bedöms alltid av föraren, utifrån omständigheterna i trafiken. Brådskande yrkesutövning I brådskande yrkesutövning får polis åsidosätta föreskrifter om färdhastigheten enligt TF 11 kap. 6 § Källa: Utbmtrl Säker körning Men i enlighet med TF 3:14 så begår föraren fel om denne inte håller den relativa hastigheten, dvs. en hastighet som medger säkert framförande av fordonet. Värt att notera är att det är föraren som avgör hur angeläget uppdraget är och därmed också hur fordonet ska framföras. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 5, 2007 Author Report Share Posted February 5, 2007 Värt att notera är att det är föraren som avgör hur angeläget uppdraget är och därmed också hur fordonet ska framföras. Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren... ... säger jag som aaaaaaaaaaaaaaaldrig kört för fort för att ICA stänger... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Värt att notera är att det är föraren som avgör hur angeläget uppdraget är och därmed också hur fordonet ska framföras. Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren... ... säger jag som aaaaaaaaaaaaaaaldrig kört för fort för att ICA stänger... Och du är helt insatt i hur bedömanden görs inom Säkerhetspolisen? Varför körde de för fort? Vilka andra åtaganden hade Säpo? Fanns det en hotbild? Skulle en sen ankomst kunna få konsekvenser? Vems var felet att de var sena? Om du har det beslutsunderlag som Säpo hade vid det aktuella tillfället så kan du ju tala om vilket fel de har gjort. Intill dess så kan du behålla din avundsjuka för dig själv, för det är så du uppfattas; som en avundsjuk typ som själv vill få köra fort. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Värt att notera är att det är föraren som avgör hur angeläget uppdraget är och därmed också hur fordonet ska framföras. Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren... ... säger jag som aaaaaaaaaaaaaaaldrig kört för fort för att ICA stänger... Och du är helt insatt i hur bedömanden görs inom Säkerhetspolisen? Varför körde de för fort? Vilka andra åtaganden hade Säpo? Fanns det en hotbild? Skulle en sen ankomst kunna få konsekvenser? Vems var felet att de var sena? Om du har det beslutsunderlag som Säpo hade vid det aktuella tillfället så kan du ju tala om vilket fel de har gjort. Intill dess så kan du behålla din avundsjuka för dig själv, för det är så du uppfattas; som en avundsjuk typ som själv vill få köra fort. /K Nu tillhör ju inte jag de som tycker fortkörning är det allvarligaste man kan hålla på med, men jag är misstänker att de kör fort för att de tycker det är roligt och vet att ingen kan göra något åt dem. Och att sköta chaufförstjänst åt politiker tycker inte jag är speciellt trängande. Vilka konsekvenser kan sen ankomst få? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Och du är helt insatt i hur bedömanden görs inom Säkerhetspolisen? Varför körde de för fort? Vilka andra åtaganden hade Säpo? Fanns det en hotbild? Skulle en sen ankomst kunna få konsekvenser? Vems var felet att de var sena? Om du har det beslutsunderlag som Säpo hade vid det aktuella tillfället så kan du ju tala om vilket fel de har gjort. Intill dess så kan du behålla din avundsjuka för dig själv, för det är så du uppfattas; som en avundsjuk typ som själv vill få köra fort. /K Ta mig t.ex: jag gillar inte att köra fort*, och uppskattar när andra inte gör det heller. Att polisen (och andra, t.ex. ambulans) ibland har behov att göra det har jag full förståelse för, och stöder helt. Om dom utnyttjar sin rätt att få köra fort när det inte behövs tycker jag att det är dåligt omdöme. Men som du säger, det skulle vara intressant att veta varför dom kände sig tvungna att köra för fort, själva anledningen till att dom var sena. * Köra fort = så snabbt att du stör dom som följer trafikrytmen. Som exempel - 80km/h på Essingeleden när "alla" kör den hastigheten är inte "fort", även om hastighetsbegränsningen är 70km/h. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 7, 2007 Author Report Share Posted February 7, 2007 Och du är helt insatt i hur bedömanden görs inom Säkerhetspolisen?[Nä, inte alls. Det är ju därför jag ställer frågan. Om du läser ett av mina tidigare inlägg så ser du att jag skrev att jag inte alls är ute efter att "klämma" dit någon utan bara nyfiken på om de får göra hur de vill. Ett av dina inlägg besvrade detta med hänvisning till olika trafikregler för poliser. Varför körde de för fort? Vilka andra åtaganden hade Säpo? Fanns det en hotbild? Skulle en sen ankomst kunna få konsekvenser? Vems var felet att de var sena? Det är ju liksom det som är pudelns kärna. Får de köra för fort när Mona Sahlin (som INTE sitter i regering) hälsar på oss röstare? Räcker det som skäl så kan man ju anta att de får köra hur fort de vill- när de vill? Om du har det beslutsunderlag som Säpo hade vid det aktuella tillfället så kan du ju tala om vilket fel de har gjort. Intill dess så kan du behålla din avundsjuka för dig själv, för det är så du uppfattas; som en avundsjuk typ som själv vill få köra fort. /K Nä, jag vet inte vilket beslutsunderlag de hade vid det givna tillfället och kan därför inte tala om vilket fel de gjort. Det har jag heller aldrig sagt att jag kan. MEN, utifrån de regler som du hänvisat till så ställer jag mig lite frågande till om/hur/på vilka grunder och i såfall när de får (till exempel) köra för fort. Det har väl ändå med rättssäkerheten att göra att man inte missbrukar sin ställning? Ett svar på om man missbrukat sin ställning avgörs ju först då någon "fört upp ärendet på dagordningen" vilken ingen tycks ha gjort i det här fallet. Det är ju det jag frågade efter i mina inlägg -dvs om det bara var jag som tyckte att det verkade konstigt. Hur du uppfattar mig får stå för dig. Jag har tydligt klargjort att jag undrar vad som gäller och på vilka grunder polisen och SÄPO får köra för fort. De har säkerligen en bättre och mer uppbyggd "höghastighetskörningsutbildning" än vad jag har (som inte har nån alls) och klarar därför säkert av att köra säkert vid högre hastigheter än jag skulle klara av. Har inget behov att köra fortare än jag klarar och för min skull duger hastighetsbegränsningarna gott och väl, men det var ju inte det tråden handlade om. Om du sedan tycker att jag uppfattas som en "avundsjuk typ" och att jag "kan hålla min avundsjuka för mig själv" så undrar jag om du missat det där med yttrandefrihet. Fast du kanske in de delar de demokratiska värderingarna? Du tycker alltså att bara för att jag frågar/ifrågasätter en sak så som jag inte vet mer i detalj om så är jag avundsjuk och är jag avundsjuk så skall jag hålla tyst? Är det så jag skall tolka ditt inlägg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Då så: Allvarliga hot mot Mona Sahlin i tidningen Metro häromdagen. HOT. Blivande partiledaren Mona Sahlin har utsatts för allvarliga hot. Metro kan i dag avslöja att en okänd gärningsman nyligen tog sig fram till hennes bostad i Nacka och framförde ett hotfullt meddelande på husväggen. Nu bevakas Sahlins bostad dygnet runt och vid offentliga framträdanden finns alltid livvakter från säkerhets-polisen vid hennes sida. När Metro ber Mona Sahlin kommentera händelsen vid bostaden blir svaret: – Det där vill jag inte prata om alls. Det hoppas jag du förstår. Enligt uppgifter till Metro ska det ha funnits bevakning vid bostaden när den okände mannen tog sig dit. Men intrånget upptäcktes inte förrän dagen därpå. – Texten på husväggen var mycket hotfull, hävdar Metros källa. Polisen har sedan dess lagt ner stora resurser på att identifiera gärningsmannen, men hittills utan att lyckas. När Mona Sahlin i går inledde sin turné genom landet hämtades hon av två vakter från Säkerhetspolisen och de följde sedan varje steg hon tog. För ett par år sedan utsattes Mona Sahlin för en attack i samband med ett offentligt framträdande i Norrköping. Då hade hon inget skydd. Ändå känner hon sig inte rädd i dag. – Jag har fullt förtroende för de människor jag har med mig numera. Jag har levt så här sedan i somras. Metro talade i går kväll med Jakob Larsson vid Säkerhetspolisen med anledning av händelsen vid Mona Sahlins bostad. – Jag kan inte kommentera detta, säger han. Mona Sahlins turné fortsätter i dag. Är det någon som vill göra en pudel?Eller tycker gemene man att hot mot den förmodade blivande partiledaren för Sveriges största politiska parti är en skitsak: Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren......eller? Jag kommenterar inte yttrandefriheten (vilken i vissa avseenden är begränsad,även på forumet), utan i första hand hur folk resonerar och i synnerhet folk som kritiserar tjänsteutövande utan att ha särskilt mycket fakta eller fog för kritiken. I det här fallet som i så många andra fall så väljer folk att döma i stället för att försöka förstå. Bushi LG kritiserar föraren i det aktuella fallet och raljerar över dennes omdöme. Det tycker jag är skitdåligt. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 10, 2007 Author Report Share Posted February 10, 2007 Då så:Allvarliga hot mot Mona Sahlin i tidningen Metro häromdagen. HOT. Blivande partiledaren Mona Sahlin har utsatts för allvarliga hot.... quote] Är det någon som vill göra en pudel? Eller tycker gemene man att hot mot den förmodade blivande partiledaren för Sveriges största politiska parti är en skitsak: Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren......eller? Jag kommenterar inte yttrandefriheten (vilken i vissa avseenden är begränsad' date='även på forumet), utan i första hand hur folk resonerar och i synnerhet folk som kritiserar tjänsteutövande utan att ha särskilt mycket fakta eller fog för kritiken. /K [/quote'] Ser man på... Tack Krook. Läste den artikeln först nu. Sätter ju lite mer ljus på den FÖRSTA artikeln! kritiserar tjänsteutövande utan att ha särskilt mycket fakta eller fog för kritikenUtifrån det som framgick av den första artikeln i samma blaska var skälet till fortkörningen att hon var försenad. Det får stå för tidningen, men det är utifrån detta jag ställde min fråga om detta var det skäl i sig att agera som föraren gjorde. Ditt svar visade att det fick de- under vissa omständigheter. De skäl du visade då var inte samma skäl som angavs i artikeln. Därav mitt ifrågasättande. Vissa poliser har dock blivit "straffade" för samma sak (jagat bovar etc enligt tidigare artiklar i tråden) vilket fick mig att ställa mig än mer frågande/kritisk. I det här fallet som i så många andra fall så väljer folk att döma i stället för att försöka förstå. Bushi LG kritiserar föraren i det aktuella fallet och raljerar över dennes omdöme. Det tycker jag är skitdåligt. Jag försökte visst förstå och jag ville ha svar -det var ju liksom därför jag ställde frågan. Utifrån de svar jag fick och de knappa fakta jag hade gjorde jag min bedömning. Hade jag väntat längre så hade jag haft mer input -men nånstans måste man börja. Jag har också betonat att jag INTE vill sätta dit någon -men det kanske du har missat (eller så har mitt ifrågasättande "förblindat" dig). Det svar jag sökte kom i den andra artikeln. Man kan ju undra om den andra artikeln kom som ett svar på att fler än jag undrat över hur det funkar, men det spelar ju ingen roll. Huvudsaken för mig är jag fått ett bra svar! Vilket jag fått! Är det någon som vill göra en pudel?Eller tycker gemene man att hot mot den förmodade blivande partiledaren för Sveriges största politiska parti är en skitsak: QUOTE(Bushi LG) Wow... så omdömet hos den gode SÄPO föraren sa alltså till denne att det var så angeläget att en svensk -eventuellt blivande partiledare inte kommer försent till ett möte med potentiella röstare... bra omdöme hos föraren... ...eller? Jag har aldrig påstått att ett hot mot Mona Sahlin är en skitsak! Läs citatet igen så ser du det!!! Att du ens antyder det är en ren lögn! Det tycker JAG är skitdåligt! Jag säger dock inte åt dig att hålla tyst! Men det kanske är den nivån du vill lägga det hela på... Jag skrev att en försening inte är ett (enligt mig) hållbart skäl till att köra för fort om man är tjänsteutövande -om de inte får göra det. Får de det så är det OK. Det var ju det min frågeställning handlade om! I övrigt vill jag tacka dig, Krook, för att du plockade fram en artikel från den enda Metro jag missat under veckan så att jag fick klarhet i frågan! Det var riktigt lyckat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 Här är första artikeln i sin helhet: Metro 1/2-07 Där står "På vägen mot Västerås rusar Säpobilen fram i som mest 150 kilometer i timmen. Sahlin är nämligen lätt försenad. Vi hänger på i snöslasket." Så frågan är alltså om artikelförfattaren hade helt fel och hastigheten var ett direkt svar på hotbilden mot Sahlin, eller om det verkligen berodde på att dom/hon var sena. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Blåljus för dummies av Morgonsur kan var och en läsa om de vill ha fler referenser än mig. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 Här är första artikeln i sin helhet: Metro 1/2-07 Där står "På vägen mot Västerås rusar Säpobilen fram i som mest 150 kilometer i timmen. Sahlin är nämligen lätt försenad. Vi hänger på i snöslasket." Så frågan är alltså om artikelförfattaren hade helt fel och hastigheten var ett direkt svar på hotbilden mot Sahlin, eller om det verkligen berodde på att dom/hon var sena. Själv undrar jag ju då om livvakterna visste att det var Metro-reportrar i bilen bakom eller om de helt plötsligt noterade att de var förföljda och därför accelererade upp i 150 medan de gjorde ett sök på registreringsskylten, vilket senare rapporterades som en åtgärd pga lätt försening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 21, 2009 Report Share Posted December 21, 2009 " i som mest 150 km/h..." Kan tolkas som en inte helt ovanlig omkörning på motorväg... "vi hänger på i snöslasket..." Har en svensk reporter rätt att köra i 150 på allmän väg?? Jag körde för några år sen en av 3 bussar som eskorterades av polis & säpo på diversere turer mellan bla Sturup - Malmö och även inom Malmö. Där var det inte tal om att följa hastighetsbestämmelser eller annat.... det gick undan och mer än 1 fotgängare fick snabbt ta sig bort från övergångsställen... Vilken hotbild som gällde vet jag inte men det fanns nog egentligen ingen anledning att köra så fort... annat än att man sparade en massa tid. Som kurisoa beskrev SÄPO killarna hur dom ett par veckor tidigare kört in lite av en flyg försening genom att hålla 200km/h mellan just Sturup & Malmö. HM Kungen satt tydligen och små log hela vägen, Silvia ska ha varit mer reserverad.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 När jag kör håller jag inte uppsikt efter ev bakomvarande trafik som åker i dubbla hastigheten. Men å andra sidan är livet alltid riskfyllt och risken att bli påkörd bakifrån av en blådåre med eller utan laglig ursäkt för den extrema hastigheten är ganska liten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 @Magnus Redin Menar att du inte tittar i dina speglar när du är ute och åker? Eller menar du att du inte specifikt håller utkik efter fartdårar? Är det som så att du inte håller utkik efter fordon bakom dig så tycker jag det är en tragisk inställning. För det kan sluta med en riktigt tråkig olycka för att kanske just du inte är uppmärksam bakåt och på så vis skapar en situation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Ibland får man förklarat varför noll visionen är just en vision.... @ Magnus Redin - folk med den inställningen har många namn i brandbilar, ambulanser och polisbilar... inga av dom är rumsrena. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 24, 2009 Report Share Posted December 24, 2009 Ibland får man förklarat varför noll visionen är just en vision.... @ Magnus Redin - folk med den inställningen har många namn i brandbilar, ambulanser och polisbilar... inga av dom är rumsrena. Det är därför utryckningsfordonen har blinkande ljus och sirener så de kan markera att de inte kör som andra bilar och att de behöver fri väg. När jag kör bil har jag det mesta av uppmärksamheten framåt. När jag kör om någon tittar jag bakåt för att se att jag har ett långt _avstånd_ till bakomvarande bilar och motorcyklar och att jag inte har någon bil eller motorcykel i döda vinkeln. Men jag ser inte om en bil långt bakom mig kör i 110 eller 220. Jag skulle mycket väl kunna svänga ut rakt framför en 220 km/h bil eftersom jag efter titten bakåt där jag t.o.m. har vridit på huvudet är nöjd med den fria vägen och när jag kör om är koncentrerad på att se om de jag kör om börjar göra något dumt så jag behöver avbryta omkörningen. Sedan tar omkörningen ofta en liten stund eftersom man inte får överskrida hastighetsgränsen bara för att man kör om men det händer att jag ändå kör lite fortare än skyltad hastighet. Det betyder att jag vill ha ett mycket långt avstånd till bilar bakom innan jag kör om så jag är inte säker på att risken för 220 km/h bilar i baken är så stor. Jag hoppas kungen påkallar uppmärksamhet när han kör i 200 knyck, annars kanske vi träffas någon dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 När jag kör håller jag inte uppsikt efter ev bakomvarande trafik som åker i dubbla hastigheten.Men å andra sidan är livet alltid riskfyllt och risken att bli påkörd bakifrån av en blådåre med eller utan laglig ursäkt för den extrema hastigheten är ganska liten. Men om det är SÄPO som kör så kanske de dels är mer uppmärksamma än du är men även är två som sitter fram varför en kan sköta uppsikt bakåt samt registerkoll/kommunikation medan den andre fokuserar på ratt, broms, och gasreglage? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Finns en gammal tråd från 2004 på forumet om polisens rättigheter och skyldigheter vid utryckning. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...;hl=tr%E4ngande /martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.