Jump to content

Skillnad på Värmejacka M90 MKI & MKII

Guest Guest_Magnus_*

Recommended Posts

Guest Guest_Magnus_*

Hejsan alla glada :-P

Jag undrar vad Ni som använt den äldre och den nyare M90 värmejackan anser att de har för skillnader och för & nackdelar

Jag vet inte vilket år den nyare kom, men runt 1990 någonting!?!

Den äldre har fast, fodrad huva och den nyare har inrullbar ofodrad huva, så mycket vet jag :wacko:

Tackar o bugar för kunskap :-P

Magnus

Jag föredrar den gamla med fast huva.

Den känns mer fodrad och huvan är underbar.

En nackdel (som kanske är individberoende) är att min gamla vindrock är prassligare än den med nyare snitt.

/K

Håller med Krook. Den med stoppad huva är riktigt mysig. Enda nackdelen (förutom det där med prasslet då det börjar bli kallt) jag kan komma på är att den stoppade huvan gör att hela paketet (då jackan är ihoprullad och intryckt i huvan) blir aningen större än den med ostoppad huva. /Gusten :surprise:

Efter att ha genomlidit BA01 som den ende i min grupp med en vindrock UTAN fodrad huva finns det inga alternativ.

Versionen MED fodrad huva är hur mycket bättre som helst, finns inga nackdelar gentemot varianten utan fodrad huva.

The Swede :surprise:

Hade den med fodrad huva i lumpen och har den utan foder nu. Den med foder blir aningen större när den är hoprullad, men det är försumbar skillnad.

Den utan har inga som helst fördelar mot den utan. Jag försökte byta på förrådet när jag fick ut min, men dom är ungefär lika serviceminded som gollum (Mine! MINE! MIIIINE!!!).

Fodrad huva vilken dag som helst med andra ord.

Instämmer med föregående skribenter. Det är ingen riktig koma-rock om den inte har fodrad huva. Den fodrade huvan är dessutom klart bättre om man sover i knäppetält/ensamma vargen eftersom den håller huvudet varmt.

Guest Guest_Magnus_*

Suveräna svar :D Precis vad jag vill höra!

Har bara provat de en kort stund i affär och tycker nog att den äldre känns varmare och rejälare och ett stort plus för mig är den fodrade luvan :lala: INGET går dock upp mot verklig erfarenhet, och den har Ni, inte Jag.

Nu vet jag vilken jag skall skaffa :baskerPa:

Tack skall Ni ha :baskerFN:

Magnus

Nackdelen med den gamla är att det inte finns något riktigt bra sätt att rulla in huvan på den.

Med den nya kan man lätt knö in den i kragen, men med den gamla måste man nästan ta hjälp av någon.

Men jag skulle ta den gamla före den nya vilken dag som helst.

Nackdelen med den gamla är att det inte finns något riktigt bra sätt att rulla in huvan på den.

Med den nya kan man lätt knö in den i kragen, men med den gamla måste man nästan ta hjälp av någon.

Huvan rullas ihop inåt och fästs med den för ändamålet avsedda flärpen.

/K

Huvan rullas ihop inåt och fästs med den för ändamålet avsedda flärpen.

/K

Det _går_ ju, men det är inte så värst smidigt, och man har en korv som hänger i nacken. Men jag föredrar den ändå framför den med tunn huva, där känns huvan bara meningslös.

The Swede: Rulla in den i huvan var inget bekymmer, och hade bara snöret varit lite längre hade det kanske gått att knyta utan att behöva sätta sig på den :banghead:

och hur får man tag i en värmejacka med fodrad huva?

Rätt plats, Rätt tid, Rätt kontakter. Men ett tips är att vara lite kompis med förrådspersonal vid regementen norr om dalälven

/Från någon som har 2st med fodrad huvud

Ibland så har Ö&B den gamla till försäljning. Om du frågar på TSF så passa på att fråga efter en som är lite större så att du kan röra dig ledigt med mycket kläder under. /Gusten :)

Edit: Rättat stavfel.

Det som jag fick förklarat för mig när jag gjorde lumpen var att det var just prasligtheten som gjorde att man utvecklade den nya modellen, någon hade ansett det som en risk, eftersom man hördes bättre och hörde sämre om man rörde sig med värmejackan på. Om detta stämmer eller varför man tog bort fodret från huvan vet jag inte.

Det som jag fick förklarat för mig när jag gjorde lumpen var att det var just prasligtheten som gjorde att man utvecklade den nya modellen, någon hade ansett det som en risk, eftersom man hördes bättre och hörde sämre om man rörde sig med värmejackan på. Om detta stämmer eller varför man tog bort fodret från huvan vet jag inte.

Den gamla skrönan om att dåvarande Arméchefen Åke Sagrén kom på en vaktpost i rejäl koma som inte hörde något genom huvan på övningen Nordanvind, och därefter förbjöd den cirkulerar ännu den med.

Den gamla skrönan om att dåvarande Arméchefen Åke Sagrén kom på en vaktpost i rejäl koma som inte hörde något genom huvan på övningen Nordanvind, och därefter förbjöd den cirkulerar ännu den med.

Här på forumet har cirkulerat en liknande skröna, men då tror jag att var det en bilförare som inte såg något annat än huvans foder när han tittade åt sidan.

Annars måste även jag instämma i lovorden till den ursprungliga versionen.

Guest Guest_Magnus_*

Angående övergången till tunn huva så läste jag någonstans att de ändrade för att man skall kunna ha huvan på under hjälmen, och det går inte med den fodrade huvan om hjälmem har rätt passform dvs. !?!

:lala: M

Guest Guest_Magnus_*
Den fodrade huvan går att ha ÖVER hjälmen.

Kanske det de ville komma bort ifrån???

Era svar befäste min förutfattade mening :Malaj:

Jag har nu varit på Ö&B i Malmö och köpt en jacka med den tunna huvan, svååårt att hitta tjockisen i rätt storlek :banghead:

Skall prova att färga den svaaaart nu i veckan, då kanske kära hustrun vill synas med mig på stan :navy:

Om det blir bra så har man en ganska schysst "Sweden Duck" för under 200 kr färgad o klar :clap:

Om allt blir till belåtenhet så skall jag jaga fatt på en med tjock huva och färga den. Finns ju mååånga Ö&B att ringa runt till :/

Skall nog skaffa ett par värmebyxor oxå när jag tänker på det, de har ganska gott om dom i Malmö men tänkte självklart inte framåt.

Värmebyxorna måste väl passa mycket bra till is-fiske, jaktpass mm?

:wub: Magnus

• 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...