Jump to content

Russian Systema


Slagbjörn

Recommended Posts

1) Det är ju skillnad på att utbilda personer som har naturliga förutsättningar och på att utbilda på bred front. Jag antar att agenter som släpptes över europa med fallskärm var en ganska utvald grupp, även om det var flera tusen?

 

2) Fungerar utbildning efter sådana linjer du beskriver även i offensiva sammanhang, eller är det en förstärkning av självförsvarsreaktioner som fungerar bäst i direkt självförsvar?

 

3) Det är knappast enkelt att utvärdera en sådan utbildning?

 

4) I vilken utsträckning handlade det egentligen om att bygga upp de här personernas självförtroende så att de skulle våga hoppa in på fientligt område?

 

 

1. Det var inte bara sabotageförband utan även stora mängder helt civila infiltratörer av alla de typer. Män, kvinnor, unga, äldre.

 

2. Du får nog definiera vad du anser skiljer ett "offensivt sammanhang" från "direkt självförsvar". För att överleva måste man ibland skada den andre, och det är svårt att skada den andre om man inte är offensiv. Jag ser själv ingen skillnad, utan min uppfattning är att med aggressivitet så klarar man sig bra i de flesta kampsituationer.

 

3. Jo, väldigt enkelt. Alla dom som överlevde och exfiltrerade debriefades såklart noga, det var hela tanken med verksamheten. I den debriefingen så ingick utvärdering av utbildningen. Dom byggde sitt system på tusentals agenters rapporter och utvärderingar.

Fairbairn i Shanghai på 20-talet var själv med i flera hundra eldstrider. Bara hans egna erfarenheter var värda ganska mycket.

 

4. Säkert mycket, men dom användes flitigt och utförde många lönnmord och hamnade i en hel del strider.

Oavsett vad så är agenterna i OSS bara ett exempel. Det finns många andra exempel som visar på samma sak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

- its not the survival of the fittest or the strongest, its the survivle of the most adapt able (enligt Darwin)

 

Nej, det har han aldrig sagt. Faktum är att han ansåg att Spencers fras "survival of the fittest" var en bättre beskrivning än hans egen "natural selection". Det där är ett påhittat citat som kommer ifrån att folk som inte kan biologi inte vet vad en biolog menar när de pratar om fitness.

Link to comment
Share on other sites

>Skalman

Alltså den mest anpassade överlever vs den mest anpassbara?

 

>JTS

I stand corrected, jag tänkte fel, och skrev då fel, menade INTE Krav Maga, utan Närkampssystemet, precis som du skriver, hoppas fö få stifta bekantskap med det personligen under kommande år, all erfarenhet är bra imho :)

 

"Systemea bygger inte på kroppens reaktioner under stark stress." Tanken är att RMA Systema ska bygga vidare på de individuella reaktionerna du har (flinch response tror jag endel kallar det ), man presenterar ett stress scenario och ser hur man reagerar och ser vad man kan göra i olika lägen, lyfter du armarna?, kryper du ihop? vrider du dig? Meningen är inte att skapa nya vanor, reflexer instinkter etc utan att se vad som finns och utveckla det :)

 

En annan aspekt som påtalades mig häromdagen är hur man tränar, tränar man med en intention? tränar man rätt eller gör man bara repetioner av något?

Tänk om man kan träna mindre antal rep med mer fokus, mer medvetenhet och ökat resultat istället för att köra nåt med 50% fighting spirit

Samma sak eller iaf liknande som om man måste göra nåt eller måste klara intrådes proven till något man verkligen vill, något man drömt om osv,

man tar saker mer seriöst, man lägger ner sitt hjärta på att förstå och få det rätt kontra göra så mycket repetitioner man orkar ...

 

Yepp, defendu är något jag gärna vill prova :)

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

>Skalman

Alltså den mest anpassade överlever vs den mest anpassbara?

 

 

Fitness är, oerhört förenklat, ett mått på hur stor del av nästa generation som en viss individs avkomma utgör. Om du vill ha ett krångligare svar:

 

"Natural selection on a phenotype or a genotype involves a quantity known by the technical term 'fitness'. 'Fitness' indicates a short-term meausre of expected reproductive success. Fitness is not a property of an individual: fitness summarizes a model for genotypic demography that makes certain assumptions of the population and the genotypic and individual interactions within it."

 

Från Blackwell's Concise Encyclopedia of Ecology.

 

 

Vad gäller det här med Systema så känner jag att jag inte har tillräckligt med erfarenhet av närkampssystem/kampsport (jag är kendoka för bövelen, fullständigt värdelöst som självförsvar om du nu inte råkar ha en lång pinne till hands) för att säga vare sig bu eller bä, men jag delar den skepsis som JTS lägger fram, att det är för mycket finlir. Sedan undrar jag också hur bra en teknik man lärt sig i så låg hastighet fungerar i verkligheten, eller slöar de bara ner det ännu mer i de där visningsvideorna för att alla ska kunna se ordentligt, medan man på vanlig träning tar i lite mer?

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att RMA Systema ska bygga vidare på de individuella reaktionerna du har (flinch response tror jag endel kallar det ), man presenterar ett stress scenario och ser hur man reagerar och ser vad man kan göra i olika lägen, lyfter du armarna?, kryper du ihop? vrider du dig? Meningen är inte att skapa nya vanor, reflexer instinkter etc utan att se vad som finns och utveckla det :)

 

Det är många självförsvarssystem som marknadsför sig med dessa fraser, men långt ifrån alla levererar det som sägs.

Om det nu ÄR så att detta RMA Systema verkligen levererar och är ett system som bygger på kroppens reaktioner under stress så är det såklart jättebra, men hittills jag jag själv inte sett ett enda exempel på att Systema gör detta.

 

Har du länkar till filmklipp motsv där jag kan bli överbevisad om att mina fördomar är felaktiga så skulle jag bli jätteglad.

Det är alltid kul att lära sig nåt nytt!

Link to comment
Share on other sites

>Skalman helt klart intressant, tackar och bockar för ett utförligt svar :)

 

JTS + Skalman övr som undrar, det är ofta man ser Systema film klipp med just tränings scener, eller sekvenser ur en träning där det tränas i ett långsamt tempo,

det här förekommer givetvis på våra träningar, man provar ett scenario långsammare tempo och med mer kontroll för att se hur opponenterna löser läget, få dem att se möjligheter och ökar tempot gradvis (och slagens styrka) vart efter, en tanke på detta är att undvika alltför stor adrenaln rush under inlärning, och därmed optimera inlärningen.

 

Vid andra tränings tillfällen kan det olika scenarion/övningar genomföras med snabbare tempo, hårdare kraft från början för att trycka ner eleven i stress konen och se hur han agerar tex.

 

De flesta klipp som jag sett på nätet är från olika uppvisningar, instruktions filmer eller tränings seminarium, där ett sakta tempo kanske är att föredra så att alla kan se vad som händer, som någon påpekade på ett annat forum klippen visar övning, instrukting träning inte applikation, om man tycker det ser löjligt ut så kanske det är det, men tänk på att boxare hoppar hopprep som en del i sin träning ;-)

 

De klippen jag redan postat är värda att se, ska se om jag hittar nåt mer,

 

youtube kontot Systema TV är Systema Swedens officiela

 

Nån träning i vår lokal i Norrköping:

http://www.youtube.com/watch?v=6tELOctWnfE

 

och Spyrokat är instruktören i Gbgs konto

 

Seminarium med Emmanuel Manolakakis som jag missade :-(

 

Som tidigare sagt jag är bara en elev, som gärna besvara frågor så gott jag kan, lång väg från att bli så duktig som mina instruktörer,

mitt förslag är givetvis, att om man är nyfiken, komma förbi oss och se och prova på, och få egna första hands erfarenheter :)

 

Detta är dock inte nån utmanings grej, var och en får själv bedömma vad de tycker om, och jag har ingen önskan att starta nån " mn sensie pissar längre än din" debatt som verkar ske frekventivt på andra håll .

 

Jag gör min grej, det är roligt att träna, vår instruktör anser jag seriös (miss minner jag mig inte nu var han tidigare aikido instrk bla) ,, och det jag fått lära mig verkar vara användbart, det räcker för mig :)

 

När jag som tidgare nämnts stötter på någon som utan att prova Systema själv dömer ut det som någon mystiskt sekt så har jag dock svårt att inte skratta ;-)

 

fler frågor?:)

 

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

JTS + Skalman övr som undrar, det är ofta man ser Systema film klipp med just tränings scener, eller sekvenser ur en träning där det tränas i ett långsamt tempo,

det här förekommer givetvis på våra träningar, man provar ett scenario långsammare tempo och med mer kontroll för att se hur opponenterna löser läget, få dem att se möjligheter och ökar tempot gradvis (och slagens styrka) vart efter, en tanke på detta är att undvika alltför stor adrenaln rush under inlärning, och därmed optimera inlärningen.

 

Vid andra tränings tillfällen kan det olika scenarion/övningar genomföras med snabbare tempo, hårdare kraft från början för att trycka ner eleven i stress konen och se hur han agerar tex.

 

De flesta klipp som jag sett på nätet är från olika uppvisningar, instruktions filmer eller tränings seminarium, där ett sakta tempo kanske är att föredra så att alla kan se vad som händer, som någon påpekade på ett annat forum klippen visar övning, instrukting träning inte applikation, om man tycker det ser löjligt ut så kanske det är det, men tänk på att boxare hoppar hopprep som en del i sin träning ;-)

 

 

Det ser väldigt kul ut, men återigen så ser jag inte att modern stressforskning stödjer detta system.

 

Att öva tekniker långsamt kan vara bra för att få förståelse för rörelsedynamik och kroppskontroll, men lösningar skall övas i nära full fart och helst med stresspåslag. Man har inte tillgång till samma motorprogram i vilopuls som man har i hög stresspuls. Det är bara att läsa Grossman, Siddle med flera, det står svart på vitt.

 

Det jag saknar hos systema för att se det som ett system för självförsvar är ett grovmotoriskt rörelseprogram och en determination att avsluta så fort som möjligt. Det jag oftast ser är just denna långsamma balett, där en instruktör glider runt och använder finmotoriska nedtagningar och försvar mot en angripare som inte utför speciellt realistiska attacker.

 

 

Tony Blauer och hans SPEAR system är ett system som i större utsträckning bygger på kroppens reaktioner under stress.

Filmklippet är ett exempel på en typ av träning som jag anser är mer inriktad mot självförsvar än systema. Vi ser grövre lösningar, mindre finmotorik och mer aggressivitet.

Observera att jag inte har något mot systema per se, jag har bara problem med att folk kallar det självförsvar. Fysträning, kroppskontroll och koordination är saker som är viktiga att träna och det verkar systema lösa ut jättebra.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

>Dini

"inte läst igenom allt nu, men slå i solar plexus är väl inget nytt t.ex? :P Behöver en "mästare" visa det?"

 

Ser att jag tyvärr missat att svara på ditt inlägg trodde jag gjort det men icke, så jag gör om och gör rätt:

Nej att man kan slå mot solar plexus är inget nytt under solen, precis som slag mot strupe tinningen och njure är klar målområden.

Det det handlar om när den stora korta killen, Mikhail Ryabko, tränar slag tekniken i sig själv, hur man tar en smäll genom att andas och röra sin kropp tex,

och hur man slår på olika sätt, det handlar ju inte om att slå på, du vill få in kraften i slaget längre in än kroppsytan right? :)

 

lite klipp (utan ljud:-( med lite slag träning :

 

 

>JTS

"lösningar skall övas i nära full fart och helst med stress påslag"

Det sker, de långsammare övningarna är mer prova på se möjligheter, kroppsdynamik bio mekanik, sedan sker stegring, i fart & slagstyrka, efter elevernas förmåga

scenarior med fler angripare i olika miljöer är endel i att trycka ner eleverna i stresskonen, alltid intressant :)

 

Det här med att komma till skott och avsluta är något som vi tränar, givetvis, kan vara en nackdel när man tränar att inte kunna genomföra allt hela vägen, träning är dock träning, och det som visas på "Ballistic Microfight Demo" klippet påminner endel om våra träningar, det gäller att snabbt lösa läget, spec om det är fler angripare men vi har inte de där skydden, aldrig sett den där hjälmen med visir tidigare, pang på snabbt avslut, sänka snabbt ja orden är många men ju fortare desto bättre :)

 

 

vi hade en instruktör från explosiv self defense systems (sverige) som håll ett seminarium med mycket fokus på just detta med att avsluta snabbt, alltid lärorikt med ny intryck :)

 

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

Ghurkan, den där senaste videon gör inte min bild klarare direkt.

 

Vilken situation är troligast:

1. Du står vid sidan av din motståndare som inte har någon gard uppe alls och slår honom med tummen i magen så han däckar.

2. Du står framför din motståndare som håller typ boxargard uppe så du matar in ett par kroppslag mot magen utan att kunna träffa på milimetern när för att bryta hans gard och kunna svinga mot huvudet.

 

Vad tror du är bäst att träna på, eller rättare sagt, är det ena helt orealistiskt i en närkampsituation.

Link to comment
Share on other sites

>JTS

"lösningar skall övas i nära full fart och helst med stress påslag"

Det sker, de långsammare övningarna är mer prova på se möjligheter, kroppsdynamik bio mekanik, sedan sker stegring, i fart & slagstyrka, efter elevernas förmåga

scenarior med fler angripare i olika miljöer är endel i att trycka ner eleverna i stresskonen, alltid intressant :)

 

Det är ju jättebra om så sker, det konstiga är bara att jag ALDRIG har sett några exempel på det själv när någon visar systema antingen live eller via youtubeklipp motsv. Eller så har jag kanske sett det Systemaanhängare ANSER är realistisk träning, men filtrerat bort det pga att det inte stämmer överens med min verklighetsbild av realistisk träning.

 

När jag ser filmen du länkar till så får jag den vanliga känslan av sensei-syndrome.

Tuff sensei som låter eleverna slå honom, han verkar oberörd och skrattar lite. När han sen slår eleverna (på ett sätt som faktiskt inte är speciellt fysiologiskt effektivt, ingen höft, ingen rotation utan bara ett armslag) så säckar dom ihop omedelbart.

Självklart kan han vara FANTASTISKT duktig på att slå, eller så är eleven som träffas OSEDVANLIGT ömhudad. Det troliga är kanske dock att eleven är så övertygad om att det sensei gör är så farligt och effektivt att han upplever en placeboeffekt och låter sig knockas.

 

Men vad vet jag?

Link to comment
Share on other sites

>GC1

1. Du står vid sidan av din motståndare som inte har någon gard uppe alls och slår honom med tummen i magen så han däckar.

2. Du står framför din motståndare som håller typ boxargard uppe så du matar in ett par kroppslag mot magen utan att kunna träffa på milimetern när för att bryta hans gard och kunna svinga mot huvudet.

 

Troligast inget av det.

 

1.Jag kommer inte slå mot någon som inte utgör ett direkt hot mot mig själv, undantag: utgör en storfara för nån annan.

se lagbalken :)

och hypotetiskt måste jag slå mot någon som är oförberedd gör jag det bakifrån med knytnäve mot njure kanske medan jag fattar tag om huvudet?

 

2.Om opponent ställer sig med en boxar gard framför mig utgör han inget hot, han har gått i en defensiv ställning, saknar kontroll över mig och jag utökar avståndet mellan oss om det funnits aggression tidigare, helst snabbt :) Jag gör alltså en ur dragning snarare än hoppar på honom om jag får möjligheten ;-)

Måste jag hypotetiskt bekämpa honom och kan/ får/ bör/ använda ehv gör jag det mycket hellre än att då börja boxas.

 

 

Det filmsnutten visar alltså inte nån kamp träning, det här är som att se en boxare träna jabbar på en sandsäck, eller mot mitts som en coach håller upp,

det han visar är grunden för hur man kan träna slag och ta emot slag, är nog mer hela näven han använder än bara tummen:-)

 

 

Mest troliga scenario i min värld:

Rånöverfall en till två motståndare nåt tillhygge, tillhygge troligtvis kniv inblandat

går in i ett pågående rånöverfall mot nån annan, (ofrivilligt)

(pistol inte omöjligt antar jag men vet inte hur tillgången ser ut i den undre världen, har aldrig hört om nån jag känner i min stad som blivit pistol rånad, kniv däremot ja, därför känns det logiska imho : lätt litet lätt tillgängligt)

 

Bråk på krogen eller utanför eller på väg därifrån.

 

Så Ställe okänd: stolar bord inomhus, gatukanter betongsuggor etc utomhus,

tillhygge kniv eller det som finns

dtg: nån gång på kvällen

 

Nånstans längre ner i möjliga scenarior "i händelsen av ofred" :

överfall av sabotörer/infiltratörer, sabotage förband med eller utan ehv,

 

 

"Vad tror du är bäst att träna på, eller rättare sagt, är det ena helt orealistiskt i en närkampsituation"

det jag själv funnit väldigt givande är de scenarior då vi börjat med att knuffa omkull och sen omringat och med slag & sparkar så länge som möjligt nedhållit den som hamnat på marken, samt då scenarior där man blir upptryckt mot en vägg eller i ett hörn,med kniv, det känns för mig som ett tänkbart realistisk utgångspunkt;

överrumplad ensam och trängd ...

 

Nåt som jag tycker är jäkla roligt är då man kör en stor alla mot alla träning:-)

 

Tolka mig nu rätt, jag flyr hellre alt tar mig loss ur greppet för att sedan fly om det bara är jag, att stanna kvar för att bulta på nån som hoppat på mig nej.

och nej jag är ingen expert på något vis, början på en lång bana helt klart:-)

 

Var nere till Scandinavian Systema summit, 08 tror jag, i Danmark var det många från olika andra stilar / arter som också var där och då också passade på att prova på både mikhail & vladimir, erfarna individer endel instruktörer inom sin gebit sas det mig, från krav karate aikido jujutsu och säkert många fler,

och det jag såg då, både av slag verkan (framför allt mikhail :) och de "frivilliga ronderna" eller vad man nu ska kalla det var väldigt tänkvärt,

 

 

Jag ska svara på det jag kan men enklast är nog alltid att slå en bella till min instruktör, komma förbi och dela erfarenheter:-)

och då menar jag inte det som en utmaning eller nåt sånt, utan komma förbi träffa en instruktör i Systema som en kollega om man nu själv är instruktör tex,

eller kom som en annan utövare från martial art världen:-)

(kamp sport känns lite tokigt som ord vi har ju inga poängmatcher direkt)

 

och ja det jag säger är ju att egna erfarenheter alltid är guld:-)

 

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

JTS >

de som jag pratat med som provat handgemängs utb genom firmans försorg och även den kravmaga som erbjuds idag i olika block,

anser att Handgemängs utb var mer praktisk pga av mindre fokus på aggresivitet, och mer på fokus på lösa uppgiften,

dvs försätta motståndaren ur stridbart skick, och skydda dig själv, samt att de upplever att det är för mycket grab and knee som de formulerar det,

Det här ser jag som en motsägelse. All form av självförsvar bygger på aggressivitet om vi undantar bättre fly än illa fäkta eller apatiska tillstånd... dessutom är det svårt att lös uppgiften utan att vara aggressiv. Pulsen ökar, blodet leds om till de stora muskelgrupperna, adrenalin och endorfin höjer smärttröskeln osv. Eftersom vi reagerar instinktivt genom en massa kemiska processer när vi försätts i hotfulla situationer så är det inte något vi kan styra - och med hotfulla så menar jag inte träningslokaler utan verkliga livsfarliga hot där utgången är totalt oviss.

Som kommentar till att träna andning så lägger jag in samma aspekt. Andningen är en av de funktioner som sköts av autonoma nervsystemet, dvs vi kan inte hur gärna vi än vill hålla andan tills vi dör (till skillnad från delfiner där andningen är en viljestyrd handling!). Vi har under betydligt jävligare vardagstillvaro än idag lyckats överleva på ren instinkt och man ska inte underskatta dessa biologiska faktorer när man slåss. Vi har under lång tid formats under premissen äta eller ätas. En kniv idag är farlig, men en tiger var farligare för den sprang dessutom tre ggr så fort som du, var fyra ggr så stark, hade 16 klor, två enorma huggtänder och hade en sjuhelvetes vilja att äta upp dig. Det är under dessa premisser våra biologiska system växt fram. Vi har ementionellt blivit vekare idag och våran fysiska status är sämre - men våra instinkter har inte ändrats.

 

det här är min mer biologiska aspekt på närkamp - som naturvetar. Jag spelade fotboll i min ungdom.

/m

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

 

Det här ser jag som en motsägelse. All form av självförsvar bygger på aggressivitet om vi undantar bättre fly än illa fäkta eller apatiska tillstånd... dessutom är det svårt att lös uppgiften utan att vara aggressiv. Pulsen ökar, blodet leds om till de stora muskelgrupperna, adrenalin och endorfin höjer smärttröskeln osv. Eftersom vi reagerar instinktivt genom en massa kemiska processer när vi försätts i hotfulla situationer så är det inte något vi kan styra - och med hotfulla så menar jag inte träningslokaler utan verkliga livsfarliga hot där utgången är totalt oviss.

Som kommentar till att träna andning så lägger jag in samma aspekt. Andningen är en av de funktioner som sköts av autonoma nervsystemet, dvs vi kan inte hur gärna vi än vill hålla andan tills vi dör (till skillnad från delfiner där andningen är en viljestyrd handling!). Vi har under betydligt jävligare vardagstillvaro än idag lyckats överleva på ren instinkt och man ska inte underskatta dessa biologiska faktorer när man slåss. Vi har under lång tid formats under premissen äta eller ätas. En kniv idag är farlig, men en tiger var farligare för den sprang dessutom tre ggr så fort som du, var fyra ggr så stark, hade 16 klor, två enorma huggtänder och hade en sjuhelvetes vilja att äta upp dig. Det är under dessa premisser våra biologiska system växt fram. Vi har ementionellt blivit vekare idag och våran fysiska status är sämre - men våra instinkter har inte ändrats.

 

det här är min mer biologiska aspekt på närkamp - som naturvetar. Jag spelade fotboll i min ungdom.

/m

 

Gammal tråd, men....

....det beror på vad du menar med aggressivitet i sammanhanget? När jag hör ordet tänker jag på mer offensivt våld och inte rent defensivt.

Tekniker som går ut på att röra sig undfallande, parerande och i vissa fall även grepp/drag i samband med de undfallande rörelserna för att få motståndaren ur balans, främst genom att utnyttja hans egen anfallskraft, ser jag som synnerligen defensiva.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det här ser jag som en motsägelse. All form av självförsvar bygger på aggressivitet om vi undantar bättre fly än illa fäkta eller apatiska tillstånd... dessutom är det svårt att lös uppgiften utan att vara aggressiv. Pulsen ökar, blodet leds om till de stora muskelgrupperna, adrenalin och endorfin höjer smärttröskeln osv. Eftersom vi reagerar instinktivt genom en massa kemiska processer när vi försätts i hotfulla situationer så är det inte något vi kan styra - och med hotfulla så menar jag inte träningslokaler utan verkliga livsfarliga hot där utgången är totalt oviss.

Som kommentar till att träna andning så lägger jag in samma aspekt. Andningen är en av de funktioner som sköts av autonoma nervsystemet, dvs vi kan inte hur gärna vi än vill hålla andan tills vi dör (till skillnad från delfiner där andningen är en viljestyrd handling!). Vi har under betydligt jävligare vardagstillvaro än idag lyckats överleva på ren instinkt och man ska inte underskatta dessa biologiska faktorer när man slåss. Vi har under lång tid formats under premissen äta eller ätas. En kniv idag är farlig, men en tiger var farligare för den sprang dessutom tre ggr så fort som du, var fyra ggr så stark, hade 16 klor, två enorma huggtänder och hade en sjuhelvetes vilja att äta upp dig. Det är under dessa premisser våra biologiska system växt fram. Vi har ementionellt blivit vekare idag och våran fysiska status är sämre - men våra instinkter har inte ändrats.

 

det här är min mer biologiska aspekt på närkamp - som naturvetar. Jag spelade fotboll i min ungdom.

/m

 

Gammal tråd, men....

....det beror på vad du menar med aggressivitet i sammanhanget? När jag hör ordet tänker jag på mer offensivt våld och inte rent defensivt.

Tekniker som går ut på att röra sig undfallande, parerande och i vissa fall även grepp/drag i samband med de undfallande rörelserna för att få motståndaren ur balans, främst genom att utnyttja hans egen anfallskraft, ser jag som synnerligen defensiva.

 

men funkar sånt i verkligheten, när någon har beslutat att du förtjänar stryk?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Det här ser jag som en motsägelse. All form av självförsvar bygger på aggressivitet om vi undantar bättre fly än illa fäkta eller apatiska tillstånd... dessutom är det svårt att lös uppgiften utan att vara aggressiv. Pulsen ökar, blodet leds om till de stora muskelgrupperna, adrenalin och endorfin höjer smärttröskeln osv. Eftersom vi reagerar instinktivt genom en massa kemiska processer när vi försätts i hotfulla situationer så är det inte något vi kan styra - och med hotfulla så menar jag inte träningslokaler utan verkliga livsfarliga hot där utgången är totalt oviss.

Som kommentar till att träna andning så lägger jag in samma aspekt. Andningen är en av de funktioner som sköts av autonoma nervsystemet, dvs vi kan inte hur gärna vi än vill hålla andan tills vi dör (till skillnad från delfiner där andningen är en viljestyrd handling!). Vi har under betydligt jävligare vardagstillvaro än idag lyckats överleva på ren instinkt och man ska inte underskatta dessa biologiska faktorer när man slåss. Vi har under lång tid formats under premissen äta eller ätas. En kniv idag är farlig, men en tiger var farligare för den sprang dessutom tre ggr så fort som du, var fyra ggr så stark, hade 16 klor, två enorma huggtänder och hade en sjuhelvetes vilja att äta upp dig. Det är under dessa premisser våra biologiska system växt fram. Vi har ementionellt blivit vekare idag och våran fysiska status är sämre - men våra instinkter har inte ändrats.

 

det här är min mer biologiska aspekt på närkamp - som naturvetar. Jag spelade fotboll i min ungdom.

/m

 

Gammal tråd, men....

....det beror på vad du menar med aggressivitet i sammanhanget? När jag hör ordet tänker jag på mer offensivt våld och inte rent defensivt.

Tekniker som går ut på att röra sig undfallande, parerande och i vissa fall även grepp/drag i samband med de undfallande rörelserna för att få motståndaren ur balans, främst genom att utnyttja hans egen anfallskraft, ser jag som synnerligen defensiva.

 

men funkar sånt i verkligheten, när någon har beslutat att du förtjänar stryk?

 

Jadå, med lite tur så...

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju allt relativt men som exempel på ifall defensiva tekniker fungerar så självfallet, ifall man vet vad man gör och när det det passar sig att använda.

 

Ett exempel som jag kan ta är när jag var på besök hus den lokala kung fu/sanshou klubben. De tränar en hel del "golvkamp" samt kast mm. Själv har jag tränat judo i många år och ingen av dem oavsett storlek eller kunskap hade ens en chans att stå upp eller göra nått i golvet så fort jag kom nära nog att ta ett grepp, och tro mig de försökte för det tog väldigt hårt på självbilden på vissa att jag som pyjamas fjant kom å lekte med dessa hårdingar. Sen ska även tilläggas att trotts att dessa var vana att kasta å bli kastade så tog det väldigt hårt på dem när jag gjorde ett riktigt kast trotts mattan. Hade detta varit på en hård yta kan jag garantera att de stannat kvar efter det.

 

Men visst pratar vi kropsskydd, stridsväst å hjälm på motståndaren då är det en helt annan sak speciellt om du själv har det med för smällarna dämpas och rörligheten minskas extremt.

 

Sen är det oavsett vad man tränar så är det reflexerna som är de viktigaste och att de hålls i trim för de är en färskvara. Bara för att jag var snabb som en vessla förra året när jag tränade 5 pass i veckan betyder det inte att jag är nått att hänga i granen idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

 

Det här ser jag som en motsägelse. All form av självförsvar bygger på aggressivitet om vi undantar bättre fly än illa fäkta eller apatiska tillstånd... dessutom är det svårt att lös uppgiften utan att vara aggressiv. Pulsen ökar, blodet leds om till de stora muskelgrupperna, adrenalin och endorfin höjer smärttröskeln osv. Eftersom vi reagerar instinktivt genom en massa kemiska processer när vi försätts i hotfulla situationer så är det inte något vi kan styra - och med hotfulla så menar jag inte träningslokaler utan verkliga livsfarliga hot där utgången är totalt oviss.

Som kommentar till att träna andning så lägger jag in samma aspekt. Andningen är en av de funktioner som sköts av autonoma nervsystemet, dvs vi kan inte hur gärna vi än vill hålla andan tills vi dör (till skillnad från delfiner där andningen är en viljestyrd handling!). Vi har under betydligt jävligare vardagstillvaro än idag lyckats överleva på ren instinkt och man ska inte underskatta dessa biologiska faktorer när man slåss. Vi har under lång tid formats under premissen äta eller ätas. En kniv idag är farlig, men en tiger var farligare för den sprang dessutom tre ggr så fort som du, var fyra ggr så stark, hade 16 klor, två enorma huggtänder och hade en sjuhelvetes vilja att äta upp dig. Det är under dessa premisser våra biologiska system växt fram. Vi har ementionellt blivit vekare idag och våran fysiska status är sämre - men våra instinkter har inte ändrats.

 

det här är min mer biologiska aspekt på närkamp - som naturvetar. Jag spelade fotboll i min ungdom.

/m

 

Gammal tråd, men....

....det beror på vad du menar med aggressivitet i sammanhanget? När jag hör ordet tänker jag på mer offensivt våld och inte rent defensivt.

Tekniker som går ut på att röra sig undfallande, parerande och i vissa fall även grepp/drag i samband med de undfallande rörelserna för att få motståndaren ur balans, främst genom att utnyttja hans egen anfallskraft, ser jag som synnerligen defensiva.

 

men funkar sånt i verkligheten, när någon har beslutat att du förtjänar stryk?

 

Jag är ingen expert, men enligt en nära anhörig med 30 år inom kriminalvården är det synnerligen effektivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi kan börja med att det ni hittills kollat på är inget särskilt alls i jämförelse med vissa instruktioner vissa förband i Ryssland får än idag från instruktörer dels från den gamla Sovjetskolan och dels med inslag av taekwondo blandat med andra typer av kampsporter. Lite försmak från den träning de får mer eller mindre vid inryck.

 

http://www.youtube.com/watch?v=RuSiyUTEbcY

Link to comment
Share on other sites

Vi kan börja med att det ni hittills kollat på är inget särskilt alls i jämförelse med vissa instruktioner vissa förband i Ryssland får än idag från instruktörer dels från den gamla Sovjetskolan och dels med inslag av taekwondo blandat med andra typer av kampsporter. Lite försmak från den träning de får mer eller mindre vid inryck.

 

 

fint att statisterna inser att de precis är de och närmast följer med i allt, lite dubbelsidig sparring hade varit mer informativt om dugligheten. lite stormtrooper syndromet över han som besegrar ett flertal motståndare och till sist en med en kalashnikov. troligen producerat direkt för massmedia och youtube.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...