Jump to content

Russian Systema


Slagbjörn

Recommended Posts

OT: Tränar man andningsteknik i KM?

 

Eftersom andning är en av de funktioner som börjar sköta sig själv helt och hållet hos en verkligt stressad människa i likhet med syn,hörsel, kontroll över blåsa och tarm osv så lägger man inte nån vidare kraft på det, eftersom kroppen så att säga kommer att sköta det där själv utan att man har så mycket att säga till om.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
OT: Tränar man andningsteknik i KM?

 

Eftersom andning är en av de funktioner som börjar sköta sig själv helt och hållet hos en verkligt stressad människa i likhet med syn,hörsel, kontroll över blåsa och tarm osv så lägger man inte nån vidare kraft på det, eftersom kroppen så att säga kommer att sköta det där själv utan att man har så mycket att säga till om.

 

Fast enligt mig finns det en vits med att träna andning, då jag har märkt att man gärna håller andan vid brottning, slag o dyl.

När man håller andan ökar också reaktionstiden och man orkar inte lika mycket som man gör vid regelbunden andning (Även vid armhävningar, sit-ups etc,), således, andningsträning = bra?

 

 

Edit: sylt i tangentbordet

Link to comment
Share on other sites

Det är ju såklart bra att andas rätt så man kan träna så effektivt som möjligt. Att detta som Jake påpekar sedan flyger ut genom fönstret i en skarp situation gör ju egentligen inget. Har du lyckats drilla lite extra hårt på grund av att du andas rätt så har du igen det när det träffar fläkten, även om du håller andan just då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den instruktör jag tränar för eller med, lägger högsta vikt med andningen. Enligt honom så vinner eller försvinner man, om man ej kan andas rätt. Stressövningarna som vi har, vidtalar han vikten att ta det lugnt och att andas. Gäller KM.

 

Edit: åkte jag dit på en forumräkning till :)

Link to comment
Share on other sites

Har tränat KM ett par år nu och aldrig haft lektion i andning. Min personliga erfarenhet är i linje med detta då det vid extrem stress behövs hjärnverksamhet till annat. Andningen är något kroppen lätt tar över och sköter själv, därför så är det av mindre vikt att lära sig kontrollera den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tråden börjar hamna lite smått OT, men jag tänker ge den mina tankar inom detta område då det är intressant.

 

Tycker att man i många moderna kampsporter/självförsvarssytem helt har glömt bort andningen. Lite kanske det har att göra med att man i de "äldre", traditionella system lade stor vikt vid detta och ofta med lite hokus-pokus inställning. Men det man ofta ser när nybörjare i moderna kampsporter tävlar för första gångerna är att de "glömmer" att andas. Man tar chippande andetag och håller andan precis som man skulle dyka under vattnet. Detta gör givetsvis att man snabbt tappar all ork, hur tränad man än är.

Motmedlet mot detta är helt enkelt mera tävlingsrutin. En person som tävlat förut har oftast lärt sig sin läxa, och är dessutom mera hemmastad i tävlingsmomentet än en komplett nybörjare.

Vore faktiskt lämpligt att lära ut folk att andas "rätt" redan under träning, så att man slipper höra alla dessa coacher skrika "ANDAS!!!" så fort någon tävlar. Detta är inget man skulle behöva lägga stor vikt vid under träning, utan snarare påpeka så att folk har det i ryggmärgen.

 

Hur man skall göra i ett självförsvarssytem är ännu svårare. Där har man inte lyxen att kunna skaffa sig tävlingsrutin och på så sätt råda bot. Kanske inte något man tar upp på första 20h kursen, men väl värt att beröra om man vill vara lite mera avancerad.

 

Mina femtio cent!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Men detta ger er en chans att se vad det är vi gör, ser det verkligen så flummigt ut? :)

 

Ja, av olika anledningar.

 

1. Träningen verkar inte bygga på grovmotoriska rörelser utan snarare på finmotoriska rörelser vilket är en garanti för att något inte skall fungera under hög stress.

 

2. Det verkar vara ok att bara gå omkring avslappnad med händerna hängande längs med sidorna för att sedan göra någon minimal rörelse och fälla sin motståndare med två slag på överkroppen och nåt snajdigt halsgrepp. Jag hade föredragit en mer beredd gardställning med händerna uppe vid/framför ansiktet och satsa på attacker som fungerar även under stress.

 

 

Kort sagt, skaparen av Systema verkar inte ha beaktat kroppens reaktioner under stark stress när han byggde systemet.

Därför tror jag inte ett skvatt på det.

Link to comment
Share on other sites

Men detta ger er en chans att se vad det är vi gör, ser det verkligen så flummigt ut? :)

 

Ja, av olika anledningar.

 

1. Träningen verkar inte bygga på grovmotoriska rörelser utan snarare på finmotoriska rörelser vilket är en garanti för att något inte skall fungera under hög stress.

 

2. Det verkar vara ok att bara gå omkring avslappnad med händerna hängande längs med sidorna för att sedan göra någon minimal rörelse och fälla sin motståndare med två slag på överkroppen och nåt snajdigt halsgrepp. Jag hade föredragit en mer beredd gardställning med händerna uppe vid/framför ansiktet och satsa på attacker som fungerar även under stress.

 

 

Kort sagt, skaparen av Systema verkar inte ha beaktat kroppens reaktioner under stark stress när han byggde systemet.

Därför tror jag inte ett skvatt på det.

 

1. Jag tycker inte att det är särskilt mycket finmotorik inblandad, men du såg säkert något jag missade. Vilken del av filmen är det? :)

 

2. Det som fungerar fungerar, vilket är det relevanta. Du kan ju inte alltid räkna med att vara beredd vid ett anfall, jag går i alla fall inte omkring med händerna i gard på stan.

 

Det ska tilläggas att "att bara stå med händerna hängandes längs sidorna" är en naturligt avslappnad position, så varför inte börja där?

Utan spänning i kroppen, med bra balans.

 

Jag tror i allra högsta grad att systema funkar under stressiga förhållanden, då alla rörelser vi gör är naturliga för kroppen, biomekanik.

Om någon slår mot ditt ansikte och du är oförberedd är det en reflex att krypa ihop och slänga upp armarna som skydd. Det går inte att träna bort, därför jobbar vi därifrån.

Link to comment
Share on other sites

1. Jag tycker inte att det är särskilt mycket finmotorik inblandad, men du såg säkert något jag missade. Vilken del av filmen är det? :)

 

2. Det som fungerar fungerar, vilket är det relevanta. Du kan ju inte alltid räkna med att vara beredd vid ett anfall, jag går i alla fall inte omkring med händerna i gard på stan.

 

Det ska tilläggas att "att bara stå med händerna hängandes längs sidorna" är en naturligt avslappnad position, så varför inte börja där?

Utan spänning i kroppen, med bra balans.

 

Jag tror i allra högsta grad att systema funkar under stressiga förhållanden, då alla rörelser vi gör är naturliga för kroppen, biomekanik.

Om någon slår mot ditt ansikte och du är oförberedd är det en reflex att krypa ihop och slänga upp armarna som skydd. Det går inte att träna bort, därför jobbar vi därifrån.

 

1. Bland annat 0.48 1.05 1.39 1.46 2.21 och 2.26

 

2. Mm, men det skall inte bara fungera i en träningslokal utan stresshormoner i 25% hastighet. Det skall även fungera på riktigt, när din motståndare kommer mot dig i full fart och verkligen vill skada dig. Det skall fungera när du är mitt i effekterna av adrenalindumpen och din puls passerar 175 Bpm.

I den situationen kommer man INTE att stå avslappnad med händerna längs sidorna i en naturligt avslappnad position, alltså skall man INTE börja där.

Självförsvarsträning bör vara så realistisk som möjligt och utgå från hur kroppen fungerar under stress.

 

Det räcker för mig med att bara se på denna och andra filmer med Systema för att avskriva det som ett system som inte är gjort för självförsvar, utan mest för att utövaren skall se cool ut på filmer och under uppvisningar.

Link to comment
Share on other sites

1. Jag tycker inte att det är särskilt mycket finmotorik inblandad, men du såg säkert något jag missade. Vilken del av filmen är det? :lol:

 

2. Det som fungerar fungerar, vilket är det relevanta. Du kan ju inte alltid räkna med att vara beredd vid ett anfall, jag går i alla fall inte omkring med händerna i gard på stan.

 

Det ska tilläggas att "att bara stå med händerna hängandes längs sidorna" är en naturligt avslappnad position, så varför inte börja där?

Utan spänning i kroppen, med bra balans.

 

Jag tror i allra högsta grad att systema funkar under stressiga förhållanden, då alla rörelser vi gör är naturliga för kroppen, biomekanik.

Om någon slår mot ditt ansikte och du är oförberedd är det en reflex att krypa ihop och slänga upp armarna som skydd. Det går inte att träna bort, därför jobbar vi därifrån.

 

1. Bland annat 0.48 1.05 1.39 1.46 2.21 och 2.26

 

2. Mm, men det skall inte bara fungera i en träningslokal utan stresshormoner i 25% hastighet. Det skall även fungera på riktigt, när din motståndare kommer mot dig i full fart och verkligen vill skada dig. Det skall fungera när du är mitt i effekterna av adrenalindumpen och din puls passerar 175 Bpm.

I den situationen kommer man INTE att stå avslappnad med händerna längs sidorna i en naturligt avslappnad position, alltså skall man INTE börja där.

Självförsvarsträning bör vara så realistisk som möjligt och utgå från hur kroppen fungerar under stress.

 

Det räcker för mig med att bara se på denna och andra filmer med Systema för att avskriva det som ett system som inte är gjort för självförsvar, utan mest för att utövaren skall se cool ut på filmer och under uppvisningar.

 

Punkt 1.

Kan i mångt och mycket hålla med. Verkar vara mycket "småfippel" a la snabba handledslås etc. Men jag tänker inte säga att det är crap innan jag prövat det själv.

 

Punkt 2.

Går alldeles utmärkt att lära ut saker som inte är "naturliga" och lyckas använda dem i en stressad situation. Repetition. Kolla bara hur boxare gör.

Det här med att hålla händerna i sidan behöver inte vara fel. Om man börjar gå upp och hålla guard så fort det blir lite hotfullt är bara att eskalera situationen.

 

Angående det sista får jag fråga om det kommer som en objektiv åsikt eller om det kommer från dig som KM utövare (instruktör?). Personligen har jag själv inom FM stött på KM folk som gett mig det intrycket, det handlar mera om att vara häftig än att lära ut något som man har nytta av. Och då kom jag in till det hela med en positiv inställning innan.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 2.

Går alldeles utmärkt att lära ut saker som inte är "naturliga" och lyckas använda dem i en stressad situation. Repetition. Kolla bara hur boxare gör.

Det här med att hålla händerna i sidan behöver inte vara fel. Om man börjar gå upp och hålla guard så fort det blir lite hotfullt är bara att eskalera situationen.

 

Angående det sista får jag fråga om det kommer som en objektiv åsikt eller om det kommer från dig som KM utövare (instruktör?). Personligen har jag själv inom FM stött på KM folk som gett mig det intrycket, det handlar mera om att vara häftig än att lära ut något som man har nytta av. Och då kom jag in till det hela med en positiv inställning innan.

 

2. Det är inte riktigt relevant att jämföra med en boxare bland annat eftersom boxarens stressnivå inte liknar den hos en person som utsätts för en riktig adrenalindump i en riktig stridssituation. Dessutom är boxning en tävlingsform med klara regler och bara ett antal godkända kombinationer att välja på eller att försvara sig mot. Att bara kunna boxning är inte ett bra utgångsläge om någon attackerar dig med något som är förbjudet inom sporten.

 

Jo, det är fel att försöka hålla händerna vid sidan när man väl har gått in i striden. Kolla exempel på när instruktören har flera motståndare. Att göra så på riktigt är självmord, men här får man illusionen av att det fungerar eftersom instruktören vet att han bara har dessa två-tre motståndare att konfrontera plus att miljön inte är fientlig. Dessutom vet han att hans elever kommer att falla som käglor när han attackerar dom. Det kan man inte vara så säker på i verkligheten.

Händerna uppe vid ansiktet för att snabbare kunna parera attacker och för att snabbare själv kunna attackera är en grundregel.

 

Jag talar i detta helt och hållet som privatperson. Dina erfarenheter av andra självförsvarssystem är inget jag ser behovet av att gå in på i den här tråden.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.

 

Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.

 

Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?

 

Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.

 

Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.

 

Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?

 

Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.

 

 

Grejen med Systema är ju att man inte tränar in en magisk "teknik" som alltid funkar "om han bara kommer med armen i den här vinkeln, med lagom kraft på en torsdag" Jag tror att sparringen vi gör ger mycket mera än vad teknikträning gör. Det som kan se ut som tekniker är egentligen principer, det är lite luddigt, men om man ska försöka förklara det enkelt så är principer något som kan appliceras i flera olika situationer. Ett lås som funkar på marken funkar stående med, eftersom att det går att böja leden på samma sätt. Det svåra är ju att få in personen i låset. Vad gör du om han anfaller på "fel" sätt, så att du inte har någon teknik för det? Med principer det inte något intränat, utan något som kommer spontant i den situationen. (Eller så blir man, som ofta på träningen med, bara helt stirrig och nervös när kniven kommer farandes)

 

Jag tycker personligen att kniv är jättesvårt, då det går så j*kla fort, men vår tränare har ju som ni ser bättre koll på det.

Trots det har jag sett honom också bli träffad många gånger. Ingen är supermannen, slåss du, kan du få ont.

"Det handlar inte om att vinna, utan om att överleva" Det är bättre att bli skuren än att bli stucken, även om man ju helst inte vill bli träffad alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag kastar mig glatt in i debatten från höger...

 

Min uppfattning är att det i många system/stilar fungerar just så här, eleverna genomför "attacker" och nedkämpas effektivt, dvs faller som käglor, instruktören kan vara extremt skicklig och kunnig på många saker, men eleverna formas efter hur de tränas utbildas och hur träningen genomförs.

Mao menar jag att det är svårt att vara kritik eller falla utanför sin egen stil och tänkande och att utvärdera den "innifrån".

 

Man blir ju formad och "van" vid att genomföra vissa attacker och att få dessa hanterade inom systemets ramar, mao har man en mental formning som påverkar ens agerande.

Sällan är man adrenallinstinn och till 110% övertygad om att nita sin tränare/partner.

 

Jag har genom åren tränat varierande "kampsporter" som judo, karate (wado-ryu) Wing Chun (Simon Lau/Wai-Po Tang) Modern Arnis/kali-sikaran (Fighter Centre, Johan Skålberg) blandat med div. seminarium av blandade former av kampsport, ex: Mike Inay- arnis, Ed Parker Kenpo, Omar Bouiche, Sambo, Ernest Emerson, Emerson Combat Systems. Samt även tränat en del med mma typen när den var hyfsat ny i Sverige.

Min mening var inte att köra någon form av "martial-arts name-dropping", min mening var att visa att det har funnits stor variation och blandning av olika stilar och människor när jag har tränat under ca: 18 år, mer eller mindre intensivt . På senare år har det endast varit FM's närkampssystem som blivit utövat.

 

Min uppfattning är att mycket av de tekniker och koncept som fungerat alldeles utmärkt under lång träning i samma klubb, inte riktigt fungerat lika bra när du träffar någon utanför klubben/stilen/konceptet.

Dels för att personen inte alls är samkörd med dig, din stil, din tanke. Dels därför att personen har ingen inlärd mental kunskap att han "bör" reagera på något specellt sätt inför en viss teknik.

 

Jag har tränat med bl.a en duktig brottare och han fattade ju inte alls vad jag höll på mig utan körde på sitt race, vilket fick mig att bita i gräset.

Dessutom hade han sjuk styrka, han var dock inte riktigt intrimmad på låga sparkar, armbågar och slag...

 

Jag tror att det är mkt. svårt att komma utanför sin box, man kan ju, troligen inte, greppa folk på stan, se till att de attackerar till 100% och sedan utvärdera.

 

Jag tror ändå att man bör tänka lite längre och koppla på mer agressivitet och tempo om man skall ha en uppfattning om hur det kommer att fungera, på båda håll.

 

Denna video tycker jag är ett intressant exempel på vad jag menar, utan att för denns skull mena att videon är korrekt eller inte manipulerad på något sätt.

 

Jag tror att man skulle tjäna mycket på att dels bjuda in andra klubbar men andra stilar/metoder (boxning, kick-boxning, muay-thai) samt är helt övertygad om att man skall träna i "stress zonen", dvs när man är trött och med hög puls.

 

Stryk kommer man att få, det är bara att satsa på att det blir hanterbart och att du i slutänden klarar dig hyfsat oskadd. Sparring med [nästan] full kontakt tycker jag är en självklarhet om man skall vara förberedd för en ev. konfrontation, man/jag blev rätt förvånad första gångerna jag fick näsan knäckt, läppen blodad eller en rattankäpp i ansiktet. Man bör has en uppfattning om att man inte är helt utslagen fast man fått en ordentlig smäll.

Första gången jag fick en sparringpartners fot i ansiktet, tillräckligt hårt för att jag skulle ha märken efter skosnören och öljetterna för dem över näsan/kinden, trodde jag att jag var helt sönderslagen och säckade ihop. Men det var ju ingen fara.. förutom att det gjorde ont och var obehagligt.

 

Ouhm well, hoppas jag fick fram vad jag ville ha sagt och inte förlorade mig i svammel...

 

Btw, kniv är sjukt svårt, det går fort och blir snabbt söligt. Skjutvapen/fordon är absolut det bästa svaret på knivar och annat vasst och spetsigt... Jag har, extremt sakta, övat kniv-tekniker med vass kniv, man kan lungt säga att fokus utan tvekan är på kniven...

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.

 

Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.

 

Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?

 

Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.

 

 

Grejen med Systema är ju att man inte tränar in en magisk "teknik" som alltid funkar "om han bara kommer med armen i den här vinkeln, med lagom kraft på en torsdag" Jag tror att sparringen vi gör ger mycket mera än vad teknikträning gör. Det som kan se ut som tekniker är egentligen principer, det är lite luddigt, men om man ska försöka förklara det enkelt så är principer något som kan appliceras i flera olika situationer. Ett lås som funkar på marken funkar stående med, eftersom att det går att böja leden på samma sätt. Det svåra är ju att få in personen i låset. Vad gör du om han anfaller på "fel" sätt, så att du inte har någon teknik för det? Med principer det inte något intränat, utan något som kommer spontant i den situationen. (Eller så blir man, som ofta på träningen med, bara helt stirrig och nervös när kniven kommer farandes)

 

Jag tycker personligen att kniv är jättesvårt, då det går så j*kla fort, men vår tränare har ju som ni ser bättre koll på det.

Trots det har jag sett honom också bli träffad många gånger. Ingen är supermannen, slåss du, kan du få ont.

"Det handlar inte om att vinna, utan om att överleva" Det är bättre att bli skuren än att bli stucken, även om man ju helst inte vill bli träffad alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har tränat Systema i Nrkpg sen hösten 06, ska inte påstå att jag är särskilt framstående, min erfarenhet inom "kamp sports" världen i övr är ej särsklt stor heller,

mina erfarenheter av andra stilar är mest av arten andra utövare, inte tränat nåt under någon handledning etc,

 

Under de åren jag tränat RMA Systema har jag dock fått tillfälle att träna med folk som tränar andra för skarp tj av olika slag bla

Alex Kostic

 

Martin wheeler

 

slut del 1

Link to comment
Share on other sites

Jag har också personligen träffat Helan & Halvan som endel kallar dem online, dvs Mikhail Ryabko

 

& Vladimir Vasiliev

 

Det jag såg där var väldigt duktiga människor från väldigt olika backgrunder, ink kravmaga aikido karate mfl. falla som käglor tänkte jag säga men af inte lyckas spec med vad de tänkt iaf mot främst Mikhail, det gjorde intryck på mig.

 

Precis som de gånger utövare från andra stilar klagat över att man "anfallit fel".

Hos oss har folk väldigt varierand backgrund, jag känner inte själv till allas backgrund men vår tränare har i de grupper som finns nu bla poliser och OVs, och några "Starke man" killar, ett kalas gäng allihop :)

 

 

Det jag uppskattar med Systeman är alla möjligheter jag Nu Ser på hur man Kan agera, och många brister jag själv har, men inte tänkt på, också det väldgt nyttigt.

 

Systema är praktskt framför allt gäller det alla såna övningar som varit mer scenario aktiga;

Hur agerar du om du blir omkullvräkt i kön till puben? Upptryckt mot en väg med en kniv mot din strupe? eller kanske strypt bakfrån när du sätter dig en bil?

 

Och i alla dessa lägen har jag för mig själv haft som mål att Undkomma, ta mig loss helt enkelt, vilket Systeman definitivt gett mig många verktyg & synvnklar på hur man kan göra :)

 

Slut del 2

Link to comment
Share on other sites

Iom ett grönt intresse och engagemang har så frågan givetvis uppkommit om ett väpnat hot, vi tränar med pistol atrapper, och knivar kedjor och annat men en ak att öva med full munderng vore definitivt nyttgt.

(men det verkar inte finnas g3s i blue/red guns tillgängligt.)

 

Jag har dessutom hört från endel med längre erfarenhet om det som kallades utb Handgemäng, och som så vitt jag fattat det introducerades i firman av nu bortgångne Allan Mann, (civilt idag kallat Defendu ) som ska vara mer genomtänkt & praktiskt än det som firman har idag, enligt de som provat båda.

 

Weapon retention OSS

Link to comment
Share on other sites

Ok. det här vart Längre än avsett.

Åter till Systema :)

 

Har sökt objektiva opartiska klipp om Systeman och de jag hittar är:

Go Warrior en dokumäntär serie som Discovery kör ibland

 

och Weaponology

http://www.youtube.com/watch?v=BXsLRD6hcrA

 

Här ser vi lite på skillnaderna på de 3 olika huvud stilarna som en viss röd pil använder sig av:

"Rukou bashni bouy" (hand to hand på ryska så vtt jag förstår) mest avsett för vanliga grunts as far as I heard

Sambo VDV Luftlandsättnngs /Luftburna Inf, Marint nf etc

Systema vissa spetsnaz enheter

 

Rätta mig gärna, fråga gärna om du undrar nåt eller om jag uttrycker mig oklart

 

Mvh G

Link to comment
Share on other sites

Ah, Systema igen. Att man aldrig slipper detta ämne.

 

Jag har dessutom hört från endel med längre erfarenhet om det som kallades utb Handgemäng, och som så vitt jag fattat det introducerades i firman av nu bortgångne Allan Mann, (civilt idag kallat Defendu ) som ska vara mer genomtänkt & praktiskt än det som firman har idag, enligt de som provat båda.

 

Vad är det som är mer genomtänkt och praktiskt i den gamla handgemängsutbildningen än i dagens Närkampssystem menar dom du har pratat med?

Link to comment
Share on other sites

Ok. det här vart Längre än avsett.

Åter till Systema :)

 

Har sökt objektiva opartiska klipp om Systeman och de jag hittar är:

Go Warrior en dokumäntär serie som Discovery kör ibland

 

och Weaponology

 

 

Här ser vi lite på skillnaderna på de 3 olika huvud stilarna som en viss röd pil använder sig av:

"Rukou bashni bouy" (hand to hand på ryska så vtt jag förstår) mest avsett för vanliga grunts as far as I heard

Sambo VDV Luftlandsättnngs /Luftburna Inf, Marint nf etc

Systema vissa spetsnaz enheter

 

Rätta mig gärna, fråga gärna om du undrar nåt eller om jag uttrycker mig oklart

 

Mvh G

 

Well, först undrar jag lite över hur du definierar objektivitet.

Systema verkar vara en blandning av österländsk mystik och Aikido och Ryssk brottning. Mina stora frågetecken ligger fortfarande kring hur man lyckas slå ner 3-5 motståndare utan att höja garden eller genom att följa upp fällningarna och samtidigt förväntas överleva i en skarp närkampsituation.

I min förhistoriska tid tränade jag Kung Fu och var då och besökte en Aikido klubb där man förevisade hur man försvarade sig genom att likt Systema röra sig runt och grejja, vilket fungerade sjukt bra på de elever som lärt sig systemet och visste hur de skulle falla men inte lika bra på andra som inte tränat Aikido.

 

Jag är väldigt skeptisk till hur systemet framställs då man visar hur man genom små vinkeländringar i handleden får motståndare att flyga kors och tvärs som man vill för att sen i sparring stå och kroka vilt mot axlar och huvud för att avsluta med att hålla i tröjan och sätta ett par knän i huvudet på motståndaren när det bara behövs ett enda slag med en särskild vinkel i träningslokalen....

Link to comment
Share on other sites

JTS >

de som jag pratat med som provat handgemängs utb genom firmans försorg och även den kravmaga som erbjuds idag i olika block,

anser att Handgemängs utb var mer praktisk pga av mindre fokus på aggresivitet, och mer på fokus på lösa uppgiften,

dvs försätta motståndaren ur stridbart skick, och skydda dig själv, samt att de upplever att det är för mycket grab and knee som de formulerar det,

 

jag ska här infilka att jag själv inte provat det firman lär ut idag med en instruktör, och inte heller handgemäng via firman (för ung)/defendu,

även om jag är villig att prova båda :)

Har provat ESDS med instruktör dock, lärorikt :)

 

GC1 >

Det jag menar med objektvitet är att de reportagen gjorts av olika tv team, som haft möjligheten att själva välja källor och granska dem, mot att ha gjorts av Systema utövare eller Instruktörer, Vladmir Vasilev har tex en egen kanal på youtube, eller film klipp av Systema kritska som själva väljer scener och snuttar ur vad de själva hittar, oftast utan möjlighet attt se vart klippen kommer från.

 

Sedan kan man givetvis argumentera om det kommerseilla intresset från tv teamens sida, deras mål är givetvis att få sälja sitt färdg producerade mtrl till i detta fall Discovery channel, men båda produktons teamen har alltså gjort flera avsnitt inom samma genre, inom samma ämne skulle man nog kunna säga, de har egen erfarenhet av flera saker inom samma område och har alltså möjlgheten att kunna nämna det de finner både postivt och negativt om kampstilar resp. sf förband.

 

 

Ingen österländsk mystik, har fått kommentaren en gång att Systema bara är en sekt, och det från en indivd som ej satt sin fot hos oss,

vi har inga spec ceremonier, inget bugande för nån mästares foto lr dyl. Det enda vi gör i slutet på varje träningspass är att sätta oss ner och kommentera passet.

 

Ang Aikidon så har de ansett att Systeman liknar det de gör, men att ursprunget inte kommer från samma håll, har själv för lite erfarenhet av Aikido för att uttala mig mer känner jag.

 

Finns det en särskild stil som kallas "Rysk brottning"? har nästan ingen egen erfarenhet av regelrätt brottning.

 

Att man inte alltid kan följa upp fällningar när man tränar förstår jag, om du fälls och någon ställer sig på din fot får du en skada som inte är försvarbar under tränings tillfällen, när någon faller kan man göra mycket, det kan vara bra att sätta ett knä i munnen, eller att ta tag en arm och bryta handleder armbåge och sparka sönder bröstkorgen på ena sidan samtdgt, I ett skarpt läge där man själv vet att förlorar man dör man.

 

 

Har svårt att se mig själv inte använda armar och händer aktivt vid en konfrontation med 3-5 opponenter, om jag skjuter m45an från höften använder jag ju både armar och händerna och det är definitvt den fördelen jag själv föredrar i ett militärt läge, i ett civlt läge hoppas jag det finns polare närheten,

men ja, det finns fördelar med att vara ensam också, mer rörigt för dem, sällan en grupp på 5 pers som kan attackera koordinerat och samtidgt

Men i ett skarpt läge, civilt eller militärt är inget givet, det påpekar vår instruktör ibland, man kan halka, man kan bli skjuten, stucken eller skuren och gripas av panik, man kan få en flaska slagen i huvudet, Inget är givet.

 

 

Jag har själv sett hur en av mina vänner, som tränat längre och helt klart duktigare i mina ögon kollrat bort instrk aikido ( vi hyrde tid i deras dojo)

och några stilar till, intressant och lärorikt för alla inblandade.

 

Har ingen erfarenhet av Kung Fu, hur tränar man då? roligt?:)

 

 

Förstår varför man vill sätta knän i ansiktet samtidigt som man hindrar/begränsar motståndarens möjligheter att röra sig, vissa slag kan slå ut en motståndare, helt klart, med viss skillnad från person till person, dock är jag osäker på vad du sett så det blir svårt att säga mer

 

kanske handlar det om kroppsfintar, när allt går snabbt och motståndare slår hårt och lägger mycket kraft bakom ett slag eller spark och man själv plötsligt flyttar sig ur vägen och rycker tag i benet ifråga så det fortsätter snabbare än planerat i samma riktning?

 

Ibland övas moment stegvis, först träna röra sig undan sparken sen lägger man steg vis på saker som kan göras, så man ser vad man kan göra i olika skeeden i rörelsen, tex ta tag i benet, skalla, slå, bryta, knäcka, hoppa på, bakbinda, söka igenom etc

 

hoppas mina svar leder till mer klarhet :)

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

Tja, då ska jag slänga in en brandfackla så får vi se om jag blir söndersmulad: alla korta närkampsutbildningar är bluff, det enda som fungerar är träning med hård sparring över lång tid.

 

Jag har själv tränat judo i 20+ år, karate (kuokushinkai) i tre år, ju-jutsu (ju-jutsu kai) i en termin, och haft tillfälle att sparra med en del rätt begåvade personer från olika stilar under åren. Jag får medge att för mig har det bara varit en sport och motionsform och inte blodigt allvar. Från min erfarenhet, tag det för vad det är, gör jag följande påståenden:

 

1) Det är fysisk status och medfödd fallenhet för handgemäng som har den största betydelsen.

 

2) Man kan inte lära sig så mycket att det gör någon skillnad på en termin. Hård träning flera gånger i veckan i minst fem år krävs för att man ska höja sig nämnvärt över sin medfödda basnivå. Det finns förstås enstaka personer som blir ganska duktiga på ett till två år, men det är personer med ovanligt goda förutsättningar, så de har inte höjt sig så mycket egentligen, utan haft en hög ingångsnivå.

 

3) Det kvittar vilken stil man väljer, bara det är en stil som tillåter att man går på för fullt på sparring. Man måste lära sig genom att tampas med någon som gör motstånd på allvar. En teknik som är för farlig för att tillåtas på sparring lär man sig inte så den kan tillämpas mot hårt motstånd.

 

Nu när vi ska ha soldater anställda skulle man kunna införa ett närkampssystem utifrån de nya förutsättningarna, med kontinuerlig träning över flera år, och med yrkessoldater kanske vi har personer med bättre naturliga förutsättningar. Frågan är hur angeläget det är. På ett år går det lära någon med genomsnittliga förutsättningar att skjuta tillräckligt bra för att vara farlig för fienden, att lära någon slåss med bara händerna är svårare och tar längre tid, och hur viktigt är det i militärt hänseende?

 

Mitt råd till den som tänker börja träna: välj något som är så roligt att du känner att detta är något du kommer hålla fast vid över en tioårsperiod.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tränat kampsport, men jag har en del kompisar som gör det och har gjort det längre (> 5 år). De brukar försöka få mig att börja också och det brukar sluta med att vi provar att sparras. Det gör de bara en gång. De brukar kunna en del riktigt fina tekniker, men när jag som motståndare inte reagerar som de har lärt sig så blir de väldigt förvånade och nästan handlingsförlamade. Det beror på att moderna kampsporter är väldigt tävlingsinriktade och att regler om vad man får och inte får göra sätter sig lika djupt som själva träningen. "Men, så där kan du ju inte göra" brukar vara en vanlig kommentar när de har fått en armbåge i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på att moderna kampsporter är väldigt tävlingsinriktade och att regler om vad man får och inte får göra sätter sig lika djupt som själva träningen. "Men, så där kan du ju inte göra" brukar vara en vanlig kommentar när de har fått en armbåge i ansiktet.

 

Det är nog ingen tvekan om att moderna kampsporter är tävlingsinriktade och att det är ett problem för realismen om man har något annat syfte med träningen än motion och tävling. Vad jag kan konstatera är att man tenderar att utveckla en stil som utnyttjar tävlingsreglerna. Däremot har jag aldrig träffat någon som varit duktig i en stil där det gör ont att sparra som backat för en armbåge i ansiktet.

 

Det finns ett problem här ingen tvekan, ska man kunna sparra för fullt kan man inte tillåta vilka tekniker som helst. Jag har ändå uppfattningen att kunna gå för fullt på träning är en nödvändig förutsättning.

 

Som en anekdot: på en dykresa kom vi att diskutera kampsport i gruppen. Tjejen som gått israeliska försvarets självförsvarskurs som värnpliktig (vilket ju låter imponerande i alla fall på mig) lyckades till sist få killen (det var inte jag) som tränat karate (Shotokan) hela sitt liv att koppla ett grepp för att hon skulle kunna visa att hon kunde ta sig loss. Han kopplade ett enkelt halslås (vad jag skulle kalla hadaka jime) och höll ganska löst. Tror ni hon tog sig loss? Det var inte i närheten, och då använde karatekillen inte en karateteknik, bara sin storlek och livslånga vana vid handgemäng.

 

edit: jag argumenterar inte för att försvaret ska införa någon sorts pyjamasbrottning som närkampssystem. Det jag vill påstå är att utbildning i närkamp/handgemäng/självförsvar är meningslös om den inte innebär träning flera gånger i veckan under flera (5+) år, och innehåller sparring med full kraft. Med mindre höjer man sig inte så mycket över sin naturliga nivå.

Link to comment
Share on other sites

>Cykelskytt

"träning med hård sparring över lång tid." ja, det är vad som behövs, träning med inriktning på verkliga risk situationer, och övningar i att upptäcka och bedöma hot

och också en förmåga att kunna slingra sig verbalt, det har hjälpt mig.

 

 

1) Fysisk OCH Psykisk /mental status har avgjort endel i förmågan att överleva en närkamp situation, men också förmågan att anpassa sig, efter vad man själv har,

endel tjocksar är skit dåliga på att slåss, andra är brutalt bra, trots att deras kondis kanske är liknande,

- its not the survival of the fittest or the strongest, its the survivle of the most adapt able (enligt Darwin)

Men jag tror, imho att våra förmågor går att öva upp, ja, vissa saker tar längre tid för endel, beroende på bla kondis och vad man lärt sig tidigare och sin egen attityd,

men ingen föds ju till att Kunna tala enbart ett språk tex, detta är något vi lär oss när vi växer upp, Miljön alltså, intet sagt att Arvet inte spelar någon roll alls men Miljön.

 

2) Håller med, oavsett vilken art eller stil gör en termin nog inte så mycket, men, man har lärt kroppen att det kan finns ett nytt sätt att röra sig på.

Hur långt man är bered att gå innan nån träning i en kamp situation torde också bero på miljön, en svensson utan någon direkt regelbunden vana att försvara sina rättigheter, sin mat, sin familj etc under sin uppväxt tid kan här ha en nackdel, svensson har kanske blivit uppfostrade att det finns regler.

Medans någon annan, i en annan del av detta avlånga land, persson tex, fick lära sig att slutmålet är det som räknas, och således kanske direkt bedömer att om man biter nån i handen så gör det jävligt ont och då släpper de ofta.

Åter igen Miljö & Arv

 

Men ja, en bra grund kondition är alltid bra, ökar inlärnings förmågan osv :)

 

3) De flesta stilar/arter är tävlings inriktade, de siktar på att vinna poäng, inte att avsluta stridigheterna. Jag imho ser en stor skillnad på detta, både i hot bedömningen och hur man planerar och genomför en ev vålds konfrontation. Ta det här med andningen, visst fortsätter kroppen andas till viss del under ett stressat läge,

men andningen och därmed syreupptagningen är inte optimal, ställer du dig sen i en big bull/boxar stance, med armarna höjda och nacken upphöjd framskjuten och spänd underlättar det inte hjärnans syre upptagningen, och förmågan att bedöma läget, och den övriga kroppens uthållghet påverkas.

 

imho spelar andningen en roll precis som att så länge som möjlgt förbli avslappnad, och hålla sig kall och beräknande.

 

Dock, få arter stilar tillåter att man går så långt man kan/ så långt det behövs i alla lägen, det har ju tidigare gått rykten om att vissa enheter i fd sovjet, fått öva på straff fångar. Att skada någon ordentligt på en träning är inte något som är bra, oavsett vad man tränar. Har sett att det finns massa tränings hjälp numera, bla en docka att öva på att överfalla bakifrån och vrida nacken av.

 

 

"Man måste lära sig genom att tampas med någon som gör motstånd på allvar."

Definitivt, man måste ha en intention att överleva kampen, det går inte att slå tafatt.

 

 

"En teknik som är för farlig för att tillåtas på sparring lär man sig inte så den kan tillämpas mot hårt motstånd."

Systema: Inga tekniker, inga dräkter inga ceremonier.

 

Alla hot lägen behöver övas så realistiskt som möjligt, och ju fler gånger desto bättre, men tycker inte man ska låsa sig på en lösning skriven i sten, helt plötsligt ser man saker ur nya perspektiv:-)

 

Kontrakterade soldater öppnar definitivt till nya möjligheter inom närkamps utb :)

 

"Mitt råd till den som tänker börja träna: välj något som är så roligt att du känner att detta är något du kommer hålla fast vid över en tioårsperiod."

Håller med till 100% :)

 

 

> Eskil

Känner igen det där "Men, så där kan du ju inte göra", "men du anfaller ju fel" "hur fn gjorde du det där?" "det där är ju osportsligt" etc,

som att markera ett pungslag, jag kan slå sparka så det gör ont, men jag markerar bara att jag kan, och endel blir riktigt snea tyvärr.

Det roliga är när kommentarer som "hur gjorde du det där?" "jaha vad gör jag nu då?" "schyyst vad tränar du sa du" etc kommer upp, oavsett vem som säger det,

vi lär oss alla nåt nyttigt av varandra :)

 

>Cykelskytt

ang Kravmaga enligt endel som provat det inom firman så är omdömet "förkortsiktigt" "för ytligt" "för mycket grabn knee" etc,

vilket kanske inte är så konstigt om det stämmer att syftet med krav från början var att höja ett stort antal individer på en kort tid.

 

 

 

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

>Cykelskytt

"träning med hård sparring över lång tid." ja, det är vad som behövs, träning med inriktning på verkliga risk situationer, och övningar i att upptäcka och bedöma hot

och också en förmåga att kunna slingra sig verbalt, det har hjälpt mig.

 

 

1) Fysisk OCH Psykisk /mental status har avgjort endel i förmågan att överleva en närkamp situation, men också förmågan att anpassa sig, efter vad man själv har,

endel tjocksar är skit dåliga på att slåss, andra är brutalt bra, trots att deras kondis kanske är liknande,

- its not the survival of the fittest or the strongest, its the survivle of the most adapt able (enligt Darwin)

Men jag tror, imho att våra förmågor går att öva upp, ja, vissa saker tar längre tid för endel, beroende på bla kondis och vad man lärt sig tidigare och sin egen attityd,

men ingen föds ju till att Kunna tala enbart ett språk tex, detta är något vi lär oss när vi växer upp, Miljön alltså, intet sagt att Arvet inte spelar någon roll alls men Miljön.

 

2) Håller med, oavsett vilken art eller stil gör en termin nog inte så mycket, men, man har lärt kroppen att det kan finns ett nytt sätt att röra sig på.

Hur långt man är bered att gå innan nån träning i en kamp situation torde också bero på miljön, en svensson utan någon direkt regelbunden vana att försvara sina rättigheter, sin mat, sin familj etc under sin uppväxt tid kan här ha en nackdel, svensson har kanske blivit uppfostrade att det finns regler.

Medans någon annan, i en annan del av detta avlånga land, persson tex, fick lära sig att slutmålet är det som räknas, och således kanske direkt bedömer att om man biter nån i handen så gör det jävligt ont och då släpper de ofta.

Åter igen Miljö & Arv

 

Men ja, en bra grund kondition är alltid bra, ökar inlärnings förmågan osv :)

 

3) De flesta stilar/arter är tävlings inriktade, de siktar på att vinna poäng, inte att avsluta stridigheterna. Jag imho ser en stor skillnad på detta, både i hot bedömningen och hur man planerar och genomför en ev vålds konfrontation. Ta det här med andningen, visst fortsätter kroppen andas till viss del under ett stressat läge,

men andningen och därmed syreupptagningen är inte optimal, ställer du dig sen i en big bull/boxar stance, med armarna höjda och nacken upphöjd framskjuten och spänd underlättar det inte hjärnans syre upptagningen, och förmågan att bedöma läget, och den övriga kroppens uthållghet påverkas.

 

imho spelar andningen en roll precis som att så länge som möjlgt förbli avslappnad, och hålla sig kall och beräknande.

 

Dock, få arter stilar tillåter att man går så långt man kan/ så långt det behövs i alla lägen, det har ju tidigare gått rykten om att vissa enheter i fd sovjet, fått öva på straff fångar. Att skada någon ordentligt på en träning är inte något som är bra, oavsett vad man tränar. Har sett att det finns massa tränings hjälp numera, bla en docka att öva på att överfalla bakifrån och vrida nacken av.

 

 

"Man måste lära sig genom att tampas med någon som gör motstånd på allvar."

Definitivt, man måste ha en intention att överleva kampen, det går inte att slå tafatt.

 

 

"En teknik som är för farlig för att tillåtas på sparring lär man sig inte så den kan tillämpas mot hårt motstånd."

Systema: Inga tekniker, inga dräkter inga ceremonier.

 

Alla hot lägen behöver övas så realistiskt som möjligt, och ju fler gånger desto bättre, men tycker inte man ska låsa sig på en lösning skriven i sten, helt plötsligt ser man saker ur nya perspektiv:-)

 

Kontrakterade soldater öppnar definitivt till nya möjligheter inom närkamps utb :)

 

"Mitt råd till den som tänker börja träna: välj något som är så roligt att du känner att detta är något du kommer hålla fast vid över en tioårsperiod."

Håller med till 100% :)

 

 

> Eskil

Känner igen det där "Men, så där kan du ju inte göra", "men du anfaller ju fel" "hur fn gjorde du det där?" "det där är ju osportsligt" etc,

som att markera ett pungslag, jag kan slå sparka så det gör ont, men jag markerar bara att jag kan, och endel blir riktigt snea tyvärr.

Det roliga är när kommentarer som "hur gjorde du det där?" "jaha vad gör jag nu då?" "schyyst vad tränar du sa du" etc kommer upp, oavsett vem som säger det,

vi lär oss alla nåt nyttigt av varandra :)

 

>Cykelskytt

ang Kravmaga enligt endel som provat det inom firman så är omdömet "förkortsiktigt" "för ytligt" "för mycket grabn knee" etc,

vilket kanske inte är så konstigt om det stämmer att syftet med krav från början var att höja ett stort antal individer på en kort tid.

 

 

 

mvh/G

Link to comment
Share on other sites

Cykelskytt:

Din erfarenhet är att om man tränar länge så blir man bra, vilket du också verkar ha gjort.

Men vilken är din erfarenhet av att köra igenom folk genom ett kort men intensivt tärningsprogram som bygger på kroppens reaktioner under stress?

Det finns en HEL del skarp erfarenhet från 1940-talet och framåt som säger att det visst fungerar att trycka igenom folk genom ett intensivt utbildningssystem. Fairbairn, Sykes och Applegate utbildade tusentals OSS-agenter som släpptes med fallskärm över europa under 40-talet. Dom fick några dagars utbildning endast, och erfarenheterna utvärderades och användes för att vidareutveckla systemet som vissa sen kallade Defendu. Israeliska enheter och förband har goda erfarenheter av detta och även Svenska enheter och förband.

 

Jag säger inte att du har fel, men det finns mycket som pekar på att det går att göra på andra sätt än att träna länge, om man bara tränar rätt.

 

 

Gurkhan:

Inom FM används INTE Krav Maga, utan Närkampssystemet. Närkampssystemet har sina rötter i IKMF Krav Maga, men det har förenklats och förädlats och liknar inte längre IKMF Krav Maga speciellt mycket. Det är alltså fel att kalla det för Krav Maga.

Intressant att dina kamrater tycker att Närkampssystemet är FÖR ytligt och kortsiktigt, eftersom det är just det man har försökt uppnå i systemet.

Inga svåra tekniker, inget som kräver djupa instruktioner utan få och enkla lösningar som hanterar så många problem som möjligt.

Intressant att dom anser att det är för mycket hålla fast och knäa. Vet dom om några effektivare sätt att under stark stress få en person att bli medvetslös på så kort tid som möjligt så får du gärna PM:a till mig här, så skall jag se till att det kommer systemföreträdarna till del.

 

 

Vad gäller Systema så repeterar jag det jag sagt tidigare i denna och andra trådar om systemet.

Systemea bygger inte på kroppens reaktioner under stark stress. Lösningarna är alldeles för finmotoriska för att systemet i mina ögon skall kunna anses vara ett realistiskt alternativ för en person som vill träna effektivt självförsvar. Däremot är det säkert alldeles utmärkt fys och koordinationsträning, vilket förvisso också är egenskaper man behöver ha i en överlevnadssituation.

Link to comment
Share on other sites

Cykelskytt:

Din erfarenhet är att om man tränar länge så blir man bra, vilket du också verkar ha gjort.

Men vilken är din erfarenhet av att köra igenom folk genom ett kort men intensivt tärningsprogram som bygger på kroppens reaktioner under stress?

Det finns en HEL del skarp erfarenhet från 1940-talet och framåt som säger att det visst fungerar att trycka igenom folk genom ett intensivt utbildningssystem. Fairbairn, Sykes och Applegate utbildade tusentals OSS-agenter som släpptes med fallskärm över europa under 40-talet. Dom fick några dagars utbildning endast, och erfarenheterna utvärderades och användes för att vidareutveckla systemet som vissa sen kallade Defendu. Israeliska enheter och förband har goda erfarenheter av detta och även Svenska enheter och förband.

 

Jag säger inte att du har fel, men det finns mycket som pekar på att det går att göra på andra sätt än att träna länge, om man bara tränar rätt.

 

Min erfarenhet av den typ av utbildning du hänvisar till är exakt noll, så det blir ju svårt med trovärdigheten om jag uttalar mig om den; den typ av erfarenhet jag faktiskt har gör i alla fall att jag har mycket svårt att tro på korta utbildningar. Jag kastar in några frågor för att hålla debatten vid liv:

 

1) Det är ju skillnad på att utbilda personer som har naturliga förutsättningar och på att utbilda på bred front. Jag antar att agenter som släpptes över europa med fallskärm var en ganska utvald grupp, även om det var flera tusen?

 

2) Fungerar utbildning efter sådana linjer du beskriver även i offensiva sammanhang, eller är det en förstärkning av självförsvarsreaktioner som fungerar bäst i direkt självförsvar?

 

3) Det är knappast enkelt att utvärdera en sådan utbildning?

 

4) I vilken utsträckning handlade det egentligen om att bygga upp de här personernas självförtroende så att de skulle våga hoppa in på fientligt område?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...