Jump to content

Russian Systema


Slagbjörn

Recommended Posts

Hej, nu startar jag upp en ny tråd här, :unsure:

 

Är det någon som vet något om "Systema" som kampsport?

 

Ska prova på att träna det imorn, så lite allmän fakta vore kul, om ni vill dela med er.

 

Om intresse finns återkommer jag gärna och berättar vad jag gjorde på träningen.. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Ni kommer nog hem med ett flin. Systema är inget annat än ett skämt.

http://www.youtube.com/watch?v=dE_4bRXATLc

 

Haha, ja kan inte annat än att hålla med om man utgår från den filmen :D Höll på att skratta på mig, haha

 

Notera även att denna kille är "mästare" också. Det bästa är när han gnuggar bröstkorgen mot kniven för att sedan låta den ta ett snitt över handleden, för att avsluta tekniken med applåderande studenter.. B-)

Link to comment
Share on other sites

Är inte "Systema" bara ett annat ord för Sambo? SAMozasjtjity Bez Oruzjija. Det är i så fall ryska polisens och militärens närstridsteknik, som sedan utvecklats till en kampsport. Putin började sin kampsportskarriär som "sambist". Sporten är medlem i internationella brottningsfederationen. http://www.fila-wrestling.com/index.php?op...&Itemid=102

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

 

Gillade bl a annat att man kan slita i ören, har själv aldrig sett det förut.

 

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring. För att få lite balans lägger jag därför in denna

Skratta gott!

är en video där han får motstånd av någon som inte tror honom.
Link to comment
Share on other sites

Nu har man varit på träning i norrköping då..

Det var rätt intressant, men det kändes lite konstigt att första träningen var med pistol...

Avväpning, riktigt kul :dribble:

 

Visste för övrigt inte att det gick att böja leder åt så många håll innan idag, aj.. :rockon:

 

Systema är inte ett skämt, däremot ska man göra det som är lättast, inte krångla till det.

Fick jag veta idag :surprise:

 

Om intresse finns kan vi ju fortsätta här

Link to comment
Share on other sites

Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

 

Ärligt talat, vilka magiska ninjatricks finns det i närkampssystemet eller i Krav Maga?

Link to comment
Share on other sites

Sambo och systema är vitt skilda saker. I alla fall vad de är idag. Sambo är mer pang på och har visat sig funkat bra i NHBgalor, med aktörer som Oleg Taktarov och Fedor Emelianenko (http://video.google.com/videoplay?docid=-8055308976260561043&q=Fedor+Emelianenko)

 

Mer torsdagsnöje:

 

( hur attackerar man en 30CM kniv med en handväska?, helt underbart när han fångar upp kniven i öglan :rockon:)
Link to comment
Share on other sites

Och då känner man sig ju tvungen att svara på det...

 

 

 

ska träna igen snart, får väl se om det kan vara något...

Lite tidigt att döma ut det redan..

Det gjorde som sagt ont igår :worthy:

 

Så det är nog inte mera bluff än andra kampstilar, som Aikido.

Men det är som sagt för tidigt att säga något än..

 

Någon i norrköpingsområdet som vill hänga med och träna, så PM:a :baskerPa:

 

 

EDIT: Lade till en länk.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se en välkomponerad film med välkorigerade slagsmål där motståndaren agerar som kokongoffer som även har genomgott lobotomi ;)

Aikido är en gammal stil med traditioner som garanterat funkar i konfrontationer som stilen är skapad för, dvs obeväpnad strid med stora rustningar för några århundraden sedan. kolla från 03.19 och räkna antal gånger som vasiljiev skär ihjäl sig själv... :D

 

Men men, Systema är säkert funktionabelt med renhorn eller när utövarn vill ta livet av sig.. .;)

 

Krav maga är ju lite pang på.. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ju inte att Spetznäsorna skulle använda systema om det inte var effektivt :D

eller, vi kanske inte behöver vara rädda för dem då, nu när vi vet att systema ändå inte funkar..? :lala:

Det fungerar säkert, men det mesta som går att se på nätet består mest av Slowmotion-attack -> Ninjamove -> Rullning i ett sådant tempo att det bara ser töntigt ut. När det är någon som verkligen vet vad han sysslar med som kör med lite mer tempo ser det bättre ut.

 

Kolla bara filmen som visades innan, där han håller ner motståndaren genom att snurra en portfölj framför honom :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!

Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen :D

 

 

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.

Haha, ja verkligen, den här ryska nissen är definitivt en av dessa :lala:

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!

Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen :banghead:

 

 

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.
Haha, ja verkligen, den här ryska nissen är definitivt en av dessa :D

 

Vad bra för dig!

Här är en av de första länkarna som kom upp när jag sökte på "Krav Maga" på youtube. Jojo, de övar försvar mot svärd och använder flaschiga grapplingstekniker som grapplingsexperter skulle ha svårt att göra på en nybörjare... om de fick motstånd vill säga..... om de inte fick motstånd är det jättelätt...

 

Att sitta och såga saker över internet är lätt, framför allt när det går ut på en master som spöar elever på ett koreograferat sätt.

 

En av anledningarna att jag inte direkt avfärdar ryskt självförsvar av modern typ är sättet det kom till på. Man skickade helt enkelt en gång i tiden ut några av sina bästa kampdsortare/självförsvargurus i världens olika hörn för att lära sig nya saker. Dessa lärde sig av det, kom hem och snickrade ihop det som de ansåg var gobitarna av de olika kampsätten. Känns det igen?

Alla är olika och passar helt enkelt olika till saker!

 

Dessutom är min sensei mycket tuffare än din och kommer spöa honom vilken dag i veckan!

 

 

@JTS

Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!

Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen :D

 

 

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.
Haha, ja verkligen, den här ryska nissen är definitivt en av dessa :D

 

Vad bra för dig!

Här är en av de första länkarna som kom upp när jag sökte på "Krav Maga" på youtube. Jojo, de övar försvar mot svärd och använder flaschiga grapplingstekniker som grapplingsexperter skulle ha svårt att göra på en nybörjare... om de fick motstånd vill säga..... om de inte fick motstånd är det jättelätt...

 

Att sitta och såga saker över internet är lätt, framför allt när det går ut på en master som spöar elever på ett koreograferat sätt.

 

En av anledningarna att jag inte direkt avfärdar ryskt självförsvar av modern typ är sättet det kom till på. Man skickade helt enkelt en gång i tiden ut några av sina bästa kampdsortare/självförsvargurus i världens olika hörn för att lära sig nya saker. Dessa lärde sig av det, kom hem och snickrade ihop det som de ansåg var gobitarna av de olika kampsätten. Känns det igen?

Alla är olika och passar helt enkelt olika till saker!

 

Dessutom är min sensei mycket tuffare än din och kommer spöa honom vilken dag i veckan!

 

 

@JTS

Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

 

Är ingenting i den filmen som är speciellt flashigt.. Håll fast, sparka sparka sparka sparka knäa knäa till de släpper. Tekniker som alla kan lära sig på kort tid samt att de är extremt effektiva.. Grappling ftw:

 

 

edit: Jag har en Shihan, oroa dig inte :banghead:

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!

Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen :D

 

 

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.
Haha, ja verkligen, den här ryska nissen är definitivt en av dessa :D

 

Vad bra för dig!

Här är en av de första länkarna som kom upp när jag sökte på "Krav Maga" på youtube. Jojo, de övar försvar mot svärd och använder flaschiga grapplingstekniker som grapplingsexperter skulle ha svårt att göra på en nybörjare... om de fick motstånd vill säga..... om de inte fick motstånd är det jättelätt...

 

Att sitta och såga saker över internet är lätt, framför allt när det går ut på en master som spöar elever på ett koreograferat sätt.

 

En av anledningarna att jag inte direkt avfärdar ryskt självförsvar av modern typ är sättet det kom till på. Man skickade helt enkelt en gång i tiden ut några av sina bästa kampdsortare/självförsvargurus i världens olika hörn för att lära sig nya saker. Dessa lärde sig av det, kom hem och snickrade ihop det som de ansåg var gobitarna av de olika kampsätten. Känns det igen?

Alla är olika och passar helt enkelt olika till saker!

 

Dessutom är min sensei mycket tuffare än din och kommer spöa honom vilken dag i veckan!

 

 

@JTS

Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

 

 

Det som är lite roligt med den videon, är att det han gör med pistolen är vääääldigt likt vad vi gjorde på träningen igår... :banghead:

 

Jaja.. vi får väl se hur det går :D

Link to comment
Share on other sites

Någon i norrköpingsområdet som vill hänga med och träna, så PM:a 0:)

Vad kostar spektaklet?

 

 

Är kritisk till dessa cirkusar, då det oftast lockar dit fel sorts folk.

Att träna försvar med dom som är anledningen till att man tränar försvar känns lite som Moment 22.

Link to comment
Share on other sites

Någon i norrköpingsområdet som vill hänga med och träna, så PM:a :unsure:

Vad kostar spektaklet?

 

 

Är kritisk till dessa cirkusar, då det oftast lockar dit fel sorts folk.

Att träna försvar med dom som är anledningen till att man tränar försvar känns lite som Moment 22.

 

Det är gratis att prova på, men du kan ju ringa efter och höra.

 

Adressen och kontakt finns på: http://www.systemasweden.se

(Vet inte om man får lägga upp en länk så här,

räknas det som reklam? men BG kan ju ta bort den om det inte är okej)

 

Men jag skulle iallafall få prova på 2 gånger (en gång kvar, imorn) så att jag vet vad det är jag ska betala för om jag nu skulle vilja fortsätta. Är inte helt säker på kostnaden i så fall, jag kan ju fråga imorn, om intresset finns?

 

Men det är hyggligt folk där (verkar det så långt iaf) Men om det verkligen är de man ska vara rädd för, så lär man ju känna dem där? :D

och om man känner dem lär de ju inte göra en något.. right? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Det är gratis att prova på, men du kan ju ringa efter och höra.

 

Adressen och kontakt finns på: http://www.systemasweden.se

(Vet inte om man får lägga upp en länk så här,

räknas det som reklam? men BG kan ju ta bort den om det inte är okej)

 

Men jag skulle iallafall få prova på 2 gånger (en gång kvar, imorn) så att jag vet vad det är jag ska betala för om jag nu skulle vilja fortsätta. Är inte helt säker på kostnaden i så fall, jag kan ju fråga imorn, om intresset finns?

 

Men det är hyggligt folk där (verkar det så långt iaf) Men om det verkligen är de man ska vara rädd för, så lär man ju känna dem där? :/

och om man känner dem lär de ju inte göra en något.. right? :rockon:

Tiderna var ingen höjdare för min del, så det blir att stå över. Får helt enkelt nöja mig med kampsportstilen "the drunken monkey" :unsure:

 

Har tidigare sett att många av de som tränade kampsport på den lokala "dojon" (eller vad det nu heter) var samma person som sprang runt och sparkade ner alla på stan. :D

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skippa greppteknikerna och koncentrera sig på slagteknik. Lära sig slå med våldsam kraft och frenesi, sen är det bara att veva på när det blir aktuellet att försvara sig. Det skulle vara intressant och se någon försöka få in ett grepp på Kjell-kriminell som både fått i sig det ena och det andra och är precis oxtokig. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

@JTS

Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

 

Vilka är dessa onödiga flaschiga tekniker du avser? Och vilken video menar du som visar KM?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skippa greppteknikerna och koncentrera sig på slagteknik. Lära sig slå med våldsam kraft och frenesi, sen är det bara att veva på när det blir aktuellet att försvara sig. Det skulle vara intressant och se någon försöka få in ett grepp på Kjell-kriminell som både fått i sig det ena och det andra och är precis oxtokig. :baskerHV:

 

En instruktör jag hade var dörrvakt (bland annat) och han sa det helt motsatta. Att sparka och slå gör ingen som helst skada på en narkotikapåverkad person, förutom att han eller hon blir ännu mer ilsken. Att däremot låsa kroppen fysiskt så att personen verkligen inte kan röra sig gör susen, och om det inte gör det lägger man på lite mer tryck och sen kan personen försöka veva på dig med en bruten handled.

Link to comment
Share on other sites

@JTS

Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

 

Vilka är dessa onödiga flaschiga tekniker du avser? Och vilken video menar du som visar KM?

 

Jag syftar på videonlänken i mitt tidigare inlägg.

 

Här är den igen. Ifall du missade den.

Om du har sätt den och inte anser att det är KM de visar i den, så har iaf du fattat mitt budskap med att jag länkade den!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte skippa greppteknikerna och koncentrera sig på slagteknik. Lära sig slå med våldsam kraft och frenesi, sen är det bara att veva på när det blir aktuellet att försvara sig. Det skulle vara intressant och se någon försöka få in ett grepp på Kjell-kriminell som både fått i sig det ena och det andra och är precis oxtokig. :)

 

En instruktör jag hade var dörrvakt (bland annat) och han sa det helt motsatta. Att sparka och slå gör ingen som helst skada på en narkotikapåverkad person, förutom att han eller hon blir ännu mer ilsken. Att däremot låsa kroppen fysiskt så att personen verkligen inte kan röra sig gör susen, och om det inte gör det lägger man på lite mer tryck och sen kan personen försöka veva på dig med en bruten handled.

 

Det är klart det gör skada även om de är drogpåverkade, frågan är om de känner något eller ej. Att låsa kroppen låter ju bra, men du ska ta dig till det läget först och hur lätt är det med en vansinnig drogpåverkad människa.

Link to comment
Share on other sites

Att låsa kroppen låter ju bra, men du ska ta dig till det läget först och hur lätt är det med en vansinnig drogpåverkad människa.

 

Eller en kallt beräknande icke drogpåverkad människa som också har fått rätt mycket träning i konsten att förmedla smärta medelst slag...

Link to comment
Share on other sites

Det vi tränade igår, var inte bara grepptekniker, utan också knän, slag och sparkar. :camo:

 

Nästa gång ska vi gå igenom slagen mera i detalj. B-)

 

Fö. verkar Systema inte alls vara något skämt, jag fick prova att hoppa på min tränare... :blink:

Och låg ned på cirka 3-4 sekunder, han hade då kunnat brutit av mig armen, handleden och sparkat av knät på mig, då allt det markerades :-(

 

Däremot är det kanske inte lika kul att posta videos med bara slag och sparkar på youtube, eftersom det inte är lika "coolt" som grepptekniker. :ph34r:

 

Men min uppfattning är att Systema är någonting som du vill kunna om du blir påhoppad på gatan, eftersom det är en blandning av allt annat jag sett, plus en massa nytt. Kort sagt är det INTE sportsligt, eller snällt på något sätt. Men däremot väldigt effektivt. Problemet är att du själv kan komma att bli anmäld för grov misshandel eller liknande. 0:)

 

Andningen är också väldigt viktig. Tränade mycket det igår :rolleyes:

 

Otroligt så mycket man hinner på en och en halv timme :-P

 

OT: Tränar man andningsteknik i KM?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om det nu är någon som fortfarande minns "skämtet"...

 

Där finns nu även... just det! ett FORUM på hemsidan!

 

TADA! http://systemasweden.se/punbb/upload/index.php

 

Vilket gör att folk kan få svar på sina frågor av någon som har bättre koll än lilla jag. :baskerFN:

I och med att detta sågs som underhållning av högsta klass (med hjälp av youtube) förra gången tråden var upp tänkte jag att det kanske kunde finnas intresse.

 

 

Edit: Länk direkt till forumet istället

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...