dalmas Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 http://www.expressen.se/index.jsp?a=854552 Man kan anställa hur många marknadsförare man vill, men när man beter sig på detta sättet spolieras allt. Frågan man kan ställa sig är: om pappan inte avbrutit pulkaåkandet vad hade hänt då? Hade patrullen ryckt ut och tagit pulkan eller motat bort familjen med bajonetterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Och Försvarsmaktens egna ord: Det är tillåtet att åka pulka i Lejonbacken vid Stockholms slott. Det beskedet ger garnisonsenheten på slottet, efter en händelse i helgen. En barnfamilj som åkte pulka i Lejonbacken i söndags, blev avvisade från platsen av högvakten, med hänvisning till trafiken nedanför backen och närheten till slottet. Familjen tog illa vid sig av händelsen. Så länge vaktposten inte störs är det tillåtet att åka pulka i Lejonbacken, klargör nu garnisonsenheten. - Vi har förtydligat för vakten att händelser som denna inte ska leda till att man kör bort familjer och turister från slottets omgivningar. Det är fritt att åka pulka så länge det inte stör bevakningsuppgiften, vaktposten eller skadar slottsbyggnaderna, säger Richard Beck-Friis Häll, chef för garnisonsenheten. Familjen som avvisades reagerade också på att ytterligare vakter kallades till platsen. Att kalla på patrullen är rutin, när det uppstår diskussioner som gör att vaktposten inte kan utföra sina bevakningsuppgifter, förklarar Richard Beck-Friis Häll. - Vi kommer att än bättre gå igenom olika typer av ageranden för vakten i sådana här situationer, för att underlätta för vakterna, så att sådana här händelser kan undvikas, säger han. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 http://www.expressen.se/index.jsp?a=854552 Man kan anställa hur många marknadsförare man vill, men när man beter sig på detta sättet spolieras allt. Frågan man kan ställa sig är: om pappan inte avbrutit pulkaåkandet vad hade hänt då? Hade patrullen ryckt ut och tagit pulkan eller motat bort familjen med bajonetterna? Ungdomligt oförstånd! (inte från Sagas del alltså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Visst var det fel. Men tidningen gillar ju att skriva lite så det verkar som världens mest traumatiska händelse någonsin. ''Skarpladdade AK5or och Bajonett'' Det är ju fan standard vid högvakt och jag tror inte vakterna stod och petade dem i näsan med bajonetten. Snart kritiserar dem väl Vpl för att dem har laddade vapen vid vakttjänst också. (Det är ju farligt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Ja, snart ska man väl som vaktchef följa med ut på alla ptrl och hålla soldaterna i handen också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Jag utgår naturligtvis från att Expressen överdriver. Men lite intressant är det ändå mot bakgrund av att vi nu tydligen skall bemanna utlandsstyrkan till större delen med nymuckade tonåringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Visst var det fel. Men tidningen gillar ju att skriva lite så det verkar som världens mest traumatiska händelse någonsin.''Skarpladdade AK5or och Bajonett'' Det är ju fan standard vid högvakt och jag tror inte vakterna stod och petade dem i näsan med bajonetten. Snart kritiserar dem väl Vpl för att dem har laddade vapen vid vakttjänst också. (Det är ju farligt) Jag hade också blivit rätt skakad om jag blivit bortkörd på det sättet. Det spelar väl ingen roll om jag vet att det är skarpladdade vapen eller inte? Hade det varit jag med min gudson så hade jag antagligen reagerat likadant. Oberäknligthet är obehagligt särskillt när det praktiserars utav 18 åringar med automatkarbin. edit: Jag hade precis ett samtal med en som tyckte svenska soldater utomlands var så lugna och trygga och fick befolkningen i sina missionsområden att känna sig trygga.... Ja, som sagts undra om det hade blivit så här vid slottet om det varit en HV högvakt, undra hur det kommer bli när man skickar sådana här soldater utomlands. Edited January 30, 2007 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skinkan Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Jag kan väl till viss del förstå vakten som tyckte att pulkaåkarna hotade HMK:s säkerhet, eller nåt... Självklart överdriver expressen, men visst lät vaktposten lite brysk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Detta bottnar nog i dålig information till vakterna om vad som är tillåtet eller inte samt att man kanske inte övat riktigt på hur man kan/ska avvisa personer som inte utgör ett direkt hot utan endast är på fel plats. (vilket dessa personer tydligen INTE var) *Fair *Firm *Friendly (Som Tuffe Uffe brukade säga) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted January 30, 2007 Author Report Share Posted January 30, 2007 Och Försvarsmaktens egna ord: Det är tillåtet att åka pulka i Lejonbacken vid Stockholms slott. Det beskedet ger garnisonsenheten på slottet, efter en händelse i helgen. En barnfamilj som åkte pulka i Lejonbacken i söndags, blev avvisade från platsen av högvakten, med hänvisning till trafiken nedanför backen och närheten till slottet. Familjen tog illa vid sig av händelsen. Så länge vaktposten inte störs är det tillåtet att åka pulka i Lejonbacken, klargör nu garnisonsenheten. - Vi har förtydligat för vakten att händelser som denna inte ska leda till att man kör bort familjer och turister från slottets omgivningar. Det är fritt att åka pulka så länge det inte stör bevakningsuppgiften, vaktposten eller skadar slottsbyggnaderna, säger Richard Beck-Friis Häll, chef för garnisonsenheten. Familjen som avvisades reagerade också på att ytterligare vakter kallades till platsen. Att kalla på patrullen är rutin, när det uppstår diskussioner som gör att vaktposten inte kan utföra sina bevakningsuppgifter, förklarar Richard Beck-Friis Häll. - Vi kommer att än bättre gå igenom olika typer av ageranden för vakten i sådana här situationer, för att underlätta för vakterna, så att sådana här händelser kan undvikas, säger han. /K Joop såg det. Tyvärr har dock händelsen och skadan skett. Som gammal "spin doctor" vet jag att de flesta bara läser de tio första raderna i texten. D v s det som familjen berättade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Jag utgår naturligtvis från att Expressen överdriver. Men lite intressant är det ändå mot bakgrund av att vi nu tydligen skall bemanna utlandsstyrkan till större delen med nymuckade tonåringar. Ja och att vi ska bemanna Högvakten med NBG. Helt abrupt kom jag att tänka på medias vinklingar när jag såg bilden i Expressen. Det hade kunnat se ut så här: Tvåbarnsfar riskerade döttrar liv En tvåbarnsfar brast under dagen allvarligt i sitt omdöme när han åkte pulka med sina barn. Vänner av ordningen anser att man absolut inte bör åka pulka: Utan hjälm; På militärt skyddsområde samt; I innerstan där fordon framförs. Yadi yadi, bla bla. Men jag vill iaf tala om att det förmodligen finns belastningspunkter hos bägge parter i detta och att jag inte tar ställning vare sig för eller mot i något avseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoran Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Är det pappan till lilla Saga, Jon Karlung som är VD för Bahnhof Internet? /Z Edited January 30, 2007 by Zoran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Man får inte dansa framför slottet heller. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,988324,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoran Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Man får inte dansa framför slottet heller. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,988324,00.html eller vara full finne: http://www.youtube.com/watch?v=eyQJaTAKJ1w /Z Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Man får inte dansa framför slottet heller. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,988324,00.html eller vara full finne: http://www.youtube.com/watch?v=eyQJaTAKJ1w /Z Full finne får man väl vara, hoppas jag. Men att p****a på en staty utanför slottet som herren ifråga hade gjort enligt texten. Det är nog helt oacceptabelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 sen när började högvakten ha skarpladdade vapen när man avhyser någon, mantlar gör man väl först när våldstrappan höjts .. fast det är klart att det låter allvarligare med "skarpladdade" vapen. schäfer med munkorg fungerade minst lika bra att avhysa fulla finnar, bara en liten flashback från min egen högvakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 30, 2007 Forumsledning Report Share Posted January 30, 2007 att ha magasin i med skarp ammo är att säga att man ett skarpladdat vapen, framförallt i en civilists ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Om magasinet är isatt, hur ser Du på ett vapen, om du inte är skytten som håller i vapnet, om vapnet har en patron i loppet eller inte . Svaret är att det gör man INTE. Alltså är vapnet att betrakta som laddat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Man får inte dansa framför slottet heller. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,988324,00.html eller vara full finne: http://www.youtube.com/watch?v=eyQJaTAKJ1w /Z Varför jagar de honom, vad har han gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Ja och som vanligt har givetvis Expressen rätt och dom hemska militärerna fel Och det finns ingen möjlighet att det faktiskt finns människor som är vana att alltid få sin vilja igenom, och därmed har STORA problem med tillsägelser från personer som dom anser vara socialt/ekonomiskt/åldersmässigt underlägsna?? Men vad vet jag.. jag VET ju inte vad som egentligen har skett, till skillnad från en del andra postare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Varför jagar de honom, vad har han gjort? Full finne får man väl vara, hoppas jag. Men att p****a på en staty utanför slottet som herren ifråga hade gjort enligt texten. Det är nog helt oacceptabelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Varför jagar de honom, vad har han gjort? Full finne får man väl vara, hoppas jag. Men att p****a på en staty utanför slottet som herren ifråga hade gjort enligt texten. Det är nog helt oacceptabelt. Ok måste de jgga ikapp honom då, ska han till finkan för det? Ang dansaren utanför slottet, såg den filmen på youtube.com för rätt länge sedan. Tänkte faktiskt lägga upp den här. Aftonbladet hann före, de måste verkligen ha lite att göra på redaktionen. – Det var lite roligt. De är ju egentligen mycket yngre än oss. Måste man vara äldre än en person för att det ska legitimt att kunna säga åt någon? Edited January 30, 2007 by SERG. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ETAB Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Man får inte dansa framför slottet heller. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,988324,00.html eller vara full finne: http://www.youtube.com/watch?v=eyQJaTAKJ1w /Z Lol, Jag känner ju den vakten som står och ser helt lost ut vid ett tillfälle . Dom är ifrån Insatskompaniet på Amf1 2006. Offtopic: Varför finns det inte en sån där lite smilygubbe med grön amfbasker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RodneyClayton Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Är det pappan till lilla Saga, Jon Karlung som är VD för Bahnhof Internet? /Z Väldigt likt på bilderna. Han har även i början av 1990-talet varit ansvarig utgivare för herrtidningen Aktuell Rapport Av någon andledning är jag inte riktigt övertygad av vinklingen Expressen har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Lustig händelse detta. Hade de åkt pulka och hamnat ute i vältrafikerad väg (som det finns ett par av i närheten) eller skadat sig själva/andra personer så hade det varit regelrätt skandal igen eftersom vakterna inte gjorde något. Medias dubbelmoral tar aldrig slut. Personligen så anser jag att vakten gjorde rätt som sade till att de inte skulle åka där (av nämnda anledningar). Sen verkar vissa inte kunna ta att man blir beordrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 http://www.expressen.se/index.jsp?a=854552 Man kan anställa hur många marknadsförare man vill, men när man beter sig på detta sättet spolieras allt. Frågan man kan ställa sig är: om pappan inte avbrutit pulkaåkandet vad hade hänt då? Hade patrullen ryckt ut och tagit pulkan eller motat bort familjen med bajonetterna? That's what happens when you send boys to do a man's job. The sooner we have a professional full-time armed forces (yrkesarmeen) in Sweden the better. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 pratade igår med en kompis som frilandsar lite som jorunlaist. Han tyckte att deetta var en typisk win-win situation för media. Oavsett vad som inträffat så hade media kunnat vinklat detta som något negativt för högvakten. Dels utfallet nu när de fick avbryta verksamheten. Men även om de hade blivit skadade eller skadat andra. Då hade frågan ställts "varför gjorde inte vakten något". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2105 Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Vet inte hur det är idag, men då jag gjorde lumpen i slutet av 90-talet var vakttjänsten och träning för högvakten inriktad på att hantera hotfulla personer. Att på ett trevligt och icke hotfullt sätt avhysa en person som inte utgör ett direkt hot mot allmänheten eller bevakningsobjektet är inte så lätt ens för en person med erfarenhet av liknande situationer. Är man dessutom klädd i uniform och bär ett vapen med monterad bajonett åker man i uppförsbacke redan från början. Som vakt på slottet är man dessutom i en ganska utsatt position (som kan ses i filmklippet med den fulle finnen). Som jag förstår det uppstod en diskussion mellan vakten och familjen. Kan man inte lösa situationen med ord hamnar man i ett läge där nästa steg är att handgripligen avlägsna personen från platsen. Detta kanske är lätt under övning, men för en ung kille i skarpt läge blir det en helt annan sak. En fråga till folk på forumet: Skulle ni klara av att lösa situationen på ett sätt som inte uppfattades som hotfullt för en familjefar och hans två små barn? Ni som varit i en sådan situation: hur löste ni den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 En fråga till folk på forumet: Skulle ni klara av att lösa situationen på ett sätt som inte uppfattades som hotfullt för en familjefar och hans två små barn? Ni som varit i en sådan situation: hur löste ni den? Jag skulle nog vilja påstå att det inte fanns någon situation som behövde lösas. Om pulkan hamnade lite för nära trafiken kunde posten kanske gå ned och säga till farsan att "skulle ni kunna åka pulka en bit ifrån vägen - du har säkert koll på läget, men om något trots allt skulle hända så får vi säkert skit för det". Med AK:n på ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 (edited) En fråga till folk på forumet: Skulle ni klara av att lösa situationen på ett sätt som inte uppfattades som hotfullt för en familjefar och hans två små barn? Ni som varit i en sådan situation: hur löste ni den? Jag skulle nog vilja påstå att det inte fanns någon situation som behövde lösas. Om pulkan hamnade lite för nära trafiken kunde posten kanske gå ned och säga till farsan att "skulle ni kunna åka pulka en bit ifrån vägen - du har säkert koll på läget, men om något trots allt skulle hända så får vi säkert skit för det". Med AK:n på ryggen. För det första bär aldrig posten AK:n på ryggen och han/hon lämnar aldrig sin post. Om en situation uppstår som posten inte kan lösa utan att släppa sin bevakningsuppgift kallar han/hon utan undantag på patrullen. Mina fem ören. /Liquid_ Edited January 31, 2007 by LIQUID_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts