PB-Syte Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Smart. Är det någon som vet om rullbanorna är klara att ta emot Hercules samt eventuellt ännu större flygplan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 En C-130 behöver väl inte så mycket asfalt för att komma upp i vädret? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Smart. Är det någon som vet om rullbanorna är klara att ta emot Hercules samt eventuellt ännu större flygplan? Det landar Hercules lite då och då på F6-området, så det är lungt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 En C-130 behöver väl inte så mycket asfalt för att komma upp i vädret? /K Så sant så, men det kanske kommer större fåglar typ C17 eller i värsta fall Antonov, som kan ses lite då och då på ESGG (Landvetters flygplats) i samband med SRVs räddningsaktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted January 30, 2007 Author Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Smart.Är det någon som vet om rullbanorna är klara att ta emot Hercules samt eventuellt ännu större flygplan? Ja, banan kan redan idag ta emot Hercules planen. K3 (som är närmsta granne!) använder ju redan idag drygt 60% av området, bl.a. UAV versamheten samt fallskärmsjägarnas luftäventyr (i C-130!) utgår från gamla F6... Edit: 2:a... Edited January 30, 2007 by PB-Syte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Enligt en snabb koll i GoogleEarth är banan på F6 drygt 2300 m, vilket inte är något problem för t.ex. en C-17 (fältmässig som den är) men kan vara i minsta laget för en startande civil widebody (framför allt med full last). Ska höra mig för och se om jag kommer upp med några mer konkreta siffror. EDIT: omformulering Edited January 30, 2007 by C DK012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Enligt en snabb koll i GoogleEarth är banan på F6 drygt 2300 m, vilket inte är något problem för t.ex. en C-17 (fältmässig som den är) men kan vara i minsta laget för en startande civil widebody (framför allt med full last). Ska höra mig för och se om jag kommer upp med några mer konkreta siffror. EDIT: omformulering Får väl landa på vintern, när det ligger is på Vättern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Enligt en snabb koll i GoogleEarth är banan på F6 drygt 2300 m, vilket inte är något problem för t.ex. en C-17 (fältmässig som den är) men kan vara i minsta laget för en startande civil widebody (framför allt med full last). Ska höra mig för och se om jag kommer upp med några mer konkreta siffror. EDIT: omformulering KARLSBORG RWY 06/24 Asphalt 2300X40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 det finns en flygplats inom 9 mil från F6 som kan ta emot stora plan och det är Lidköpings Flygplats.... det har landats med bla 737 där och jag TROR även att det varit nån 747 nere... den banan är dessutom nyligen renoverad och inflygningsleden är röjd så i värsta fall får de väl transportera alltihop dit... händer ganska frekvent att gäster till SAAB i trollhättan och Volvo i Skövde använder den banan (ligger närmare än Landvetter som annars är närmaste bana med den kapaciteten) om nu inte Jönköping kan ta emot stora plan också (borde de kunna), men frågan är om det inte ligger längre bort från Karlsborg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 (edited) Det verkar onödigt, då F6 rullbana är längre än både Lidköpings och Jönköpings diton... Edited January 30, 2007 by SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Det verkar onödigt, då F6 rullbana är längre än både Lidköpings och Jönköpings diton... ja, men hur är bärigheten? klarar den VIKTEN av en större maskin? varken Trollhättans eller Skövde flygplatser gör det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Smart. Är det någon som vet om rullbanorna är klara att ta emot Hercules samt eventuellt ännu större flygplan? Jag vet inte vad en rullbana är men jag har sett Hercules starta och landa på F6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Jag vet inte vad en rullbana är men jag har sett Hercules starta och landa på F6. En rullbana är vad vissa brukar kalla start- eller landningsbana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Vad sålde dom området för och hur mycket måste dom betala ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Äntligen! Ett återtagande Vilket fd regementsområde står på tur? F.d. I5.... mmh, eller ska vi kicka ut högskolan i Umeå? Framåt Västerbottningar! /Koskela (kasernkramare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted February 4, 2007 Report Share Posted February 4, 2007 Äntligen! Ett återtagande Vilket fd regementsområde står på tur? F.d. I5.... mmh, eller ska vi kicka ut högskolan i Umeå? Framåt Västerbottningar! /Koskela (kasernkramare) Jag håller med dig Koskela!! till poch med vakten finns ju kvar ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Trevligt att dom vågar sattsa lite Men köpa tillbaks mer är väl inte så svårt eller? I11 så klart och renodla det som Infanteri regemente Smålands Infanteri Regemente Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Nilsson Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Men vad är det som händer har vindarna vänt eller är detta bara ett sätt att lura möparna innan nästa nedläggning. En stark upprustning av en garnison brukar efterföljas av en nedläggning. Nu känner jag olyckskorparna komma för nära jag ändrar mig givetvis, köp tillbaka alla gamla regementen och flottiljer, vad är det värsta som skulle kunna hända? Att vi tvingades återinföra allmänvärnplikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Har hört detta surra i en tid nu, NBG luftburen skvadron + ISTAR. alla måste de ha en sänga att sova i, samt en matsal att äta i. Då det redan i dag finns underhållspersonal från F7 där och håller "flygplattsen" i brukbart skick, så torde det inte hända så mycket mer än att köpet blir av. Sedan kommer kanske en och annan mer mattant att anställas kanske, samt en vaktis må hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Äntligen! Ett återtagande Vilket fd regementsområde står på tur? F.d. I5.... mmh, eller ska vi kicka ut högskolan i Umeå? Framåt Västerbottningar! /Koskela (kasernkramare) Tja, P10 har väl knappt hunnit städas ur eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 (edited) [OT-ish] P10 har fått en del byggnader (utanför kasern) och skjutbanorna rivna, man håller på att bygga om, och håller på att överföra det kommunala gymnasiet in i kasernerna, och tror de tänker inkvartera en del företag där när ombyggnationen är klar. Har hör rykten att Hemvärnet är kvar och att deras material är i princip granne med gymnasiet. (en bra mix att lägga gymnasium bredvid diverse barnförbjudna förråd - om det är sant ). Så ett återköp kan bli ganska svårt att organisera. /studerar i Strängnäs [/OT-ish] Edited February 7, 2007 by Kaliber600 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Nu är det nog dags att rita kors i taket ! Försvarsmakten har nämligen gett fortifikationsverket i uppdrag att köpa tillbaka gamla F6 området i Karlsborg. Området skall främst användas som bas för delar av Nordic Battlegroup, men även för K3:s vpl utbildning (precis som idag!). Mellan 150 och 300 man ur NBG skall vara placerade på det nygamla området... Källa! (sidan 26!)... Vi får ju inte glömma att UAV håller till på F6. Har UAV förresten flyttat till andra hangarer på området? Det var snack om det 2002. Här är förresten en bild på F6 och K3. Slutvärnet är väldigt långt även från luften. 600 meter om jag minns rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Ahh... Man blir nostalgisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts