Jump to content

Mailprogram

Adam Wilhelm

Recommended Posts

• Forumsledning

Mig veterligen är opera enbart en Webläsare och inte en fullfjädrad mailklient. Även om det finns visst stöd för att köra mail i den.

Deras webbplats säger knappt något om mail i den, så förtydliga annars hör tipset inte hemma här.

Här är About.coms Top 10 Free Email Clients.

http://email.about.com/od/windowsemailclie..._email_prog.htm

Mer info om

Open source email clients

De går grundligt igenom de olika typerna av mailklienter och hänvisar till olika resources.

http://www.oss-watch.ac.uk/resources/emailclients.xml

Har precis börjat använda mig utav OpenOffice istället för Office.

Det glädjer mig att inte använda mig utav Pyttemjuks produkter. Dock så undrar jag om det finns något gratisprogram som funkar som Outlook?

Tacksam för svar etc.

Beror på vad du har för operativsystem och krav.

Nästan samtliga e-mail klienter är gratis..Det är ofta servern som kostar.

Dom mest kända är såklart Microsoft och Mozilla/Thunderbird..

Men det finns lite andra..

Groupwise som Novell har gjort..är dock inte säker på om den är gratis eller om den bara funkar med Groupwise server samt imap?

Lotus har en e-mail klient..

Sedan finns Evolution..en av dom få som säger sig klara av att kommunicera med en exchange server!

Tyvärr är det lite bråkigt, har några kollegor som gjärna står ut med lite piller bara dom slipper outlook, men även dom har gett upp.

Har du tur så funkar det.

Men annars tjaa, hoppas du har IMAP eller POP3 öppet mot e-mail servern så har du lite valmöjlighet..

Annars är det outlook igen.

Har precis börjat använda mig utav OpenOffice istället för Office.

Det glädjer mig att inte använda mig utav Pyttemjuks produkter. Dock så undrar jag om det finns något gratisprogram som funkar som Outlook?

Tacksam för svar etc.

Jag har inte hittills hittat något som har all funktionalitet som Outlook har med avseende på planering (kalender samt "att göra" liistor) :rockon:

• 4 weeks later...
hur är thunderbird eller eudora med kaleder och grejer?

Thunderbird saknar kalender och liknande och ska ses som ett alternativ till Outlook Express, inte Outlook.

Men det finns en massa bra plugins, bla en kalender som jag använder och som fungerar utmärkt. Mozilla Calendar heter den

hur är thunderbird eller eudora med kaleder och grejer?

Thunderbird saknar kalender och liknande och ska ses som ett alternativ till Outlook Express, inte Outlook.

Men det finns en massa bra plugins, bla en kalender som jag använder och som fungerar utmärkt. Mozilla Calendar heter den

Är den kompatibel med Outlooks kalender?

Edit: Jag hittade svaret i FAQ:

Will it work with Outlook?

Outlook does not store its calendar data in an open standard format, so Calendar and Sunbird currently do not support Outlook directly. However, you may be able to export your Outlook events as an .ics or .csv file, and import them into Sunbird or Lightning using the "Calendar Files" or "Outlook Comma Separated" file type, respectively. Linux users may find this page of some use. (Follow bug 167102 for more details on Outlook integration)

Svaret är med andra ord NEJ.

Då föredrar jag Outlook.

Outlook Express använder jag INTE.

• 1 year later...

Lånar tråden.

Gillar IMAP, fin-fint att köra OE hemma och ändå ha alla mail i webmailen.

Söker därför ett mailprogram med bra IMAP stöd. Kör som sagt OE men har även prövat

Thunderbird, och det är alltid struligt med vart skickade/borttagna mail hamnar pga

"Local folders" som finns i både OE och Thunderbird.

Kör Alt-N Outlook Connector på jobbet som funkar klockrent, men då krävs ju Mdaemon

och dyra licenser...

Lånar tråden.

Gillar IMAP, fin-fint att köra OE hemma och ändå ha alla mail i webmailen.

Söker därför ett mailprogram med bra IMAP stöd. Kör som sagt OE men har även prövat

Thunderbird, och det är alltid struligt med vart skickade/borttagna mail hamnar pga

"Local folders" som finns i både OE och Thunderbird.

Kör Alt-N Outlook Connector på jobbet som funkar klockrent, men då krävs ju Mdaemon

och dyra licenser...

Prova Evolution. Det är ett mycket mer kompetent mailprogram än vad Thunderbird är.

Edit: Eh, glöm det förresten. Evolution finns inte för Windows...

Jag har för mig att thunderbird går att tukta var man vill att skickade mail hamnar. Lite bökigt att ta reda på, javisst, men det kommer du få vilket mailprogram du än väljer och tro mig, det är hästlängder enklare än gnus. ;)

Guest J-Star

Thunderbird är lätt att tukta vad gäller att styra var mailen hamnar. Och det som jag verkligen gillar med TB är att den finns i en portabel version så att den lätt kan läggas på extrent minne.

Följdaktligen har jag numer en USB-pinne av bra kvalisort som alltid följer med mig. Närhelt jag sätter i den i en USB-port så erbjuder Autoplay mig att som första alternativ starta TB. Jag slipper ha fler mailklienter på olika ställen utan tar alltid klienten med mig istället.

TB kör IMAP och POP3 samt Hotmail och Gmail.

Vidare kan man förutom TB även lägga flertalet andra program på pinnen, som exempelvis Firefox, Open Office, FTP/SFTP/SCP program med merra. Du kan ha alla "essentials" med dig.

Detta har gjort att jag har slängt ut Outlook hemma och nu enbart kör med TB för privat mail.

http://portableapps.com

/J

Många som tyckt till redan men jag måste hålla med om att TB är underbart

Personligen tycker jag att Thunderbird är ett mailprogram för idioter av idioter, men det beror nog bara på at jag har tillbringat allt för mycket tid i andra änden av sladden.

Kan du utveckla?

1) Skickar mail gör man över ett protokoll som heter SMTP (eller ESMTP nu för tiden). I protokollet ingår en hälsningsfras där klienten presenterar sig för servern för att servern ska kunna avgöra ifall klienten är legitim och får skicka epost genom den servern. I normala fall presenterar man sig med sitt hostnamn (FQDN) eller sitt IP-nummer. DVS min dator borde säga EHLO lightning.ite.kth.se eller EHLO [130.237.31.172]. Men om jag kör Thunderbird så säger den EHLO [127.0.0.1], vilket är ungefär samma sak som yxskaft.

2) När man läser epost med IMAP så ska man kunna ställa in sin "server prefix path" ifall man bara vill se sin egen inbox eller om man dessutom vill se delade publika, foldrar. Jag har inte hittat någon sådan inställning i Thunderbird. Som tur är så bryr sig Thunderbird om vilka foldrar man prenumererar på (till skillnad från Mail.app på MacOSX) så man kan slippa dem i alla fall, fast med en massa extra pill.

3) Thunderbird stöder inte authentifiering med GSSAPI. Visserligen inte användbart för det stora flertalet hemmaanvändare, men väldigt smidigt i ett kontorsnätverk eller motsvarande där man faktiskt har ett system med delegering av credentials.

Guest J-Star
Kan du utveckla?

1) Skickar mail gör man över ett protokoll som heter SMTP (eller ESMTP nu för tiden). I protokollet ingår en hälsningsfras där klienten presenterar sig för servern för att servern ska kunna avgöra ifall klienten är legitim och får skicka epost genom den servern. I normala fall presenterar man sig med sitt hostnamn (FQDN) eller sitt IP-nummer. DVS min dator borde säga EHLO lightning.ite.kth.se eller EHLO [130.237.31.172]. Men om jag kör Thunderbird så säger den EHLO [127.0.0.1], vilket är ungefär samma sak som yxskaft.

Jaha? Och varför är TB ett program för idioter på grund av detta?

2) När man läser epost med IMAP så ska man kunna ställa in sin "server prefix path" ifall man bara vill se sin egen inbox eller om man dessutom vill se delade publika, foldrar. Jag har inte hittat någon sådan inställning i Thunderbird. Som tur är så bryr sig Thunderbird om vilka foldrar man prenumererar på (till skillnad från Mail.app på MacOSX) så man kan slippa dem i alla fall, fast med en massa extra pill.

3) Thunderbird stöder inte authentifiering med GSSAPI. Visserligen inte användbart för det stora flertalet hemmaanvändare, men väldigt smidigt i ett kontorsnätverk eller motsvarande där man faktiskt har ett system med delegering av credentials.

Jaha? Och varför... ja du vet.

/J

Kan du utveckla?

Det var mera avdelningen 'av idioter' än 'för idioter'.

Jaha? Och varför... ja du vet.

Bortskalad funktionallitet och hårdkodade inställningar ger i alla fall mig intrycket att programmet är designat för mindre vetande. Designat enligt principen de-flesta-användare-kommer-inte-att-fatta-vad-det-här-är-till-för-men-de-kommer-ändå-att-pilla-på-den-så-det-är-lika-bra-att-vi-tar-bort-den

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...