Jump to content

Camelbak

Vapenfett 101

Recommended Posts

Jag funderar på att utrusta mig med en Camelbak, men som vanligt när man står på Militaryshop med späckad plånka så upptäcker man att det finns femtielva varianter. Vad rekommenderar ni som "combat"-version?

Tänker du ha den under uniformsjackan, så bör du skaffa en modell "platt". Jag har en som jag haft i ett par år nu och är väldigt nöjd med. En lagom storlek på den är 1,5 till 2 liter...

camelbak.gif

Det finns säkerligen de som är billigare än Camelbak, så kolla runt lite innan du bestämmer dig...

- HvPrsk

Stämmer bra det.

Stridsväst 2000

"Runt öppningens övre del runt halsen finns hällor på bägge sidor avsedda för att fästa slang från vätskesystem."

"I ryggen finns även en bälg ihålighet i nätväven i vilket man kan stoppa i ett vätskesystem. "

Källa: SoldF.com såklart! :D

Edited by Doyle

Men försvaret har inte beställt några camelbaks än.

// Karl Z

Försvaret har köpt in ett antal Source Hydration 1,5 liters ca. Jag har långlånat en av kungen. Anpassad för SV 2000. Kjellberg upplyste oss för ett tag sedan att den säljs av bl a Recon.

Casca

Jag har själv en Platupus (från Recon såklart, man är väl lokalpatriot och Måns skall vär få äta han med).

Plasten är ju rätt tunn, är det någon som har erfarenhet av den i kraftig kyla? Den är väl gjord i PET emedan Camelbacken är i PVC. Jag tror inte att det borde vara någon skillnad egentligen. Någon som vet bättre?

Jag har själv en Platupus (från Recon såklart, man är väl lokalpatriot och Måns skall vär få äta han med).

Plasten är ju rätt tunn, är det någon som har erfarenhet av den i kraftig kyla? Den är väl gjord i PET emedan Camelbacken är i PVC. Jag tror inte att det borde vara någon skillnad egentligen. Någon som vet bättre?

Vet inte om det är någon skillnad, dock har jag vid flera tillfällen ramlat på min camelbak, och den är hel efter 5-6 års användning, inte bara militärt utan mountainbike och andra aktiviteter.

Jag tror även att Blackhawk kör reklam för sina Hydrastorm när de kör över dem med en bil utan att de spricker.

Vill man släcka mindre bränder funkar det med Camelbak, jag har sköljt ögon med min, funkar bra.

Bara att lägga lite press på lägeln och öppna munstycket.

Jag tycker att skall man ha en militärt kan det vara bra med en basic variant, enkel bärpåse utan fickor = lätt att stuva in i större ryggsäck vid förflyttning etc.

Jag har en enkel, "Classic" tror jag den heter idag, och en H.A.W.G, den används mest som liten rygga, gillar den skarpt.

Köpte den mest med tanke som rygga till mtb, men den har mer använts som "stads-patrullsäck", perfekt när man är ute och småhandlar, samt ha vatten i på sommaren... "Hydrate or die"

Nog svamlat, köp en camelbak... :D på tok för få camelbak behövande i släkten... ;)

Edited by 2Sharp

Låter som att majoriteten rekommenderar en liten och relativt fri från "lull-lull". En sån får det bli! Visst kan man hitta billigare märken, men skall man ha balla gadgets så måste det vara "original"! :D I'm here for the gear!

TvåVass: Släktpenetrationen av Camelbaks har just stigit!

Skall du ha en enkel sak så har du ju Camelbak Storm.

024-51.jpg

Men kolla här dom ligger ca 100 kr billigare på varje camelbak jämfört med Militaryshop.

promoteq

Enligt deras hemsida "Storm saknar bärremmar för att kunna integreras så smidigt som möjligt i t ex Din stridsväst eller ryggsäck."

Någon som kan bekräfta eller förneka. Detta suger ju pung isåfall. Skulle mycket heller ta med remmar som Fu Kjellbergs bild visar.

Tyvärr måste jag bekräfta att på nya modellen av storm så har dom tagit väck bärremmarna.

Om du har tur kanske man kan hitta en med remmar.

Kolla in här: camelbak

Annars skulle jag välja denna:

pl_20131.jpg

Just nu har jag en fattigmansblåsa från Coopforum för 200 kr.

Nu mer grön än på bilden och grön paracord på dragkedjor.

Fattigmansblåsa :rocket:

Tyvärr måste jag bekräfta att på nya modellen av storm så har dom tagit väck bärremmarna.

Om du har tur kanske man kan hitta en med remmar.

Kolla in här: camelbak

Annars skulle jag välja denna:

pl_20131.jpg

Just nu har jag en fattigmansblåsa från Coopforum för 200 kr.

Nu mer grön än på bilden och grön paracord på dragkedjor.

Fattigmansblåsa  :rocket:

Hur är denna om man vill packa ner den i en större väska. Tar inte bärsystemet för stor plats ?

(Som ni kanske förstår går jag i köpartankar :uzi )

Målobs. Vad har du tänkt att huvudsyftet skall vara med vätskeblåsan?

Civilt eller militärt?

I rygga eller på ryggen?

Volym? Har du vanliga fältflaskor med också? (lättare att fylla på vätskeblåsan med fältflaskan än doppa blåsan i en bäck)

Många frågor. men om man vet mer är det lättare att hjälpa dig. :D

Angående remmar och dylikt:

Ju "finare" modell man köper desto mer remmar och integreringsmöjligheter får man, men samtidigt är dessa möjligheter "standardiserade" enligt vad tillverkaren tycker är bra.

Däremot stämmer ju inte hans ide om bra alltid ihop med ens egna behov.

Min erfarenhet är att man oftast gör bäst i att köpa den billigaste varianten och "modda" den efter eget behov.

Sy på extra bärremmar och ordna fästpunkter för stridssele och sådant klarar till och med jag av, och då kan det ju inte vara svårt!!!

(Sitter just nu och skissar på en väska till min 3 liters Camelbak)

Målobs. Vad har du tänkt att huvudsyftet skall vara med vätskeblåsan?

Civilt eller militärt?

I rygga eller på ryggen?

Volym? Har du vanliga fältflaskor med också? (lättare att fylla på vätskeblåsan med fältflaskan än doppa blåsan i en bäck)

Många frågor. men om man vet mer är det lättare att hjälpa dig. :blink:

Vill ha en vätskeblåsa framförallt till att ha i ryggsäcken. Dock ska möjligheten finnas att bära den separta.

Isolerad är ett måste då det mycket troligt kan bli tal om vinterturer och då är det skoj med fryset vatten.

Vanligen brukar jag ha en 0,5 petflaska att dricka ur och en 1,5 l för läger och matlagning.

Användningsområderna blir nog civil frilufsliv av lite hårdare slag. volymen jag hade tänkt är 2-3 liter.

Mottager alla tips tacksammt

/målis

Fick mail från promoteq fast det var söndag. Står så här:

Hej!

Vi har inte Hotshot på lager. Det är en ny produkt för "Industrial Safety" och vi lagerhåller främst deras militära produkter. Vi kan ta hem den och priset blir 519 kr inkl.moms + 70 kr i postavgifter. Leveranstid ca 6 veckor efter orderdatum.

Låter ju överkomligt.

Skall bli intressant vad M-shop säger o vad deras pris hamnar. Brukar ligga en hundring dyrare.

:rocket:

Fick mail från promoteq fast det var söndag. Står så här:

Hej!

Vi har inte Hotshot på lager. Det är en ny produkt för "Industrial Safety" och vi lagerhåller främst deras militära produkter. Vi kan ta hem den och priset blir 519 kr inkl.moms + 70 kr i postavgifter. Leveranstid ca 6 veckor efter orderdatum.

Låter ju överkomligt.

Skall bli intressant vad M-shop säger o vad deras pris hamnar. Brukar ligga en hundring dyrare.

:rocket:

Du är en klippa. Man tackar. Det blir till att börja spara lite sen så..........:ph34r:

Snackade med M-shop idag och dom verkade inte så pigga på att ta hem den.

Dom så att deras katalog skulle vara färdig i slutet på februari. Skulle bli en maffig historia på ca 200 sidor. ska bli spännande.

Målobs: säg till om det blev en sådan. Nyfiken på recension. :lol:

Finns det idag några planer på att värnpliktiga ska få ut nån vätskeblåsa och kommer dessa i så fall komma ut inom en rimlig tidsperiod (de närmaste 15 månaderna :ph34r: )??

Som jag fattat det så har man ju än så länge bara införskaffat ett mindre antal för utlandsstyrkan.

Ni som varit nere (i Kosovo) den senaste tiden kanske kan avslöja hur dessa vätskeblåsor var?

Bra?

Sådär?

Kass?

Eftersom jag har ett behov utav lättåtkommlig vätska främst vid marsch, då jag har min Berghaus på mig så har jag enbart skaffat mig själva "blåsan" på 3 liter med bitventil. Funkar fin fint att ha den i sidofickan och den har faktiskt pallat med en del omild behandling.

Förövrigt strålande att blanda modell större groggar i.