Jump to content

Ställföreträdande gruppchef

Recommended Posts

Hur vill ni att er ställföreträdare skall vara och vilken arbets- och rollfördelning mellen gruppchefen och ställföreträdaren tycker ni är bäst?

Skall ställföreträdaren ha ansvar för all utrustning och sköta inventering osv?

Vilka fördelar och nackdelar ser ni med olika lösningar?

Frågorna är visserligen ganska allmänna men rör i huvudsak säk eller skytteförband osv (särskilt flygbassäk med internationell inriktning och R10 beredskap).

Tacksam för alla tips och åsikter.

Mvh Harald

Edit: specifierade förband och inriktning inom parantes.

Edited by Harald

Nej jag menar stf gruppchef, att gruppchefen är vagnchef är iofs sant, men plutonchefen är också vagnchef. På vissa förband har skytten den befattningen, på vissa har föraren den. Vagnchefen lämnar vagnen förhållandevis ofta. Ordergivning eller orientering kan vara två skäl. Ett annat kan vara teknisk plats t.ex. då är stf. gruppchef radiovakt och svarar på anrop.

Edited by Rickard N

• Forumsledning

Jag har kört två olika system som skyttegruppchef. Ett i lumpen som roterade och ett utlandsstyrkan där Stf/GrpC var statiska roller.

Under lumpen roterande vi på posten gruppchef/stf. Intervallet fick vi bestämma själva i gruppen.

Och jag tycker det funkade ypperligt.

Ofta blir man i fält rätt sliten som gruppchef. Ordergivningar, rekar, planering och man går på helspänn och utvärderar läget, leder gruppen i striden hela dagarna. Därför var det skönt att var tredje dag turas om. Andra grupper i vår pluton körde veckovisa skiften. Där tyckte jag mig dock se att Stf GrpC ”taggade av” eftersom Stf GrpC visste att han troligen inte under hela fältveckan/övningen skulle kliva in som gruppchef och leda striden. Därför engagerade Stf GrpC inte lika mycket i planeringen och förstå det taktiska läget, osv.

Böt man var 3e dag var bägge cheferna tvungna att sätta sig in i fiendeläget, planeringen för striden, osv.

Det gjorde då att om en av oss togs bort klev den andra lättare in som chef.

Gruppchefen: gick på ordergivningar, planerade striden med plutonchefen, indelade gruppen, rekade framryckningsvägar, förläggningsplatser, skötte gruppradion, ledde gruppen i striden

Stf: hade befälet över förläggningen, skötte arbetet i förläggningen, tog över gruppen när GrpC var på andra uppdrag. StfC ledde ofta gruppen i marschen fram till stridsområdet. GrpC gick med PC, för att sedan när gruppen bröt sig loss från plutonen ta över förande av gruppen fram till stridsställningen.

Materielen var inte speciellt omfattande och kunde lätt hållas koll på av oss bägge grpC utan stora excel-ark och inventeringslistor. Vården skedde i regel plutonsvis på fredagar inför helgpermission, utan att GrpC behövde deltaga på nya ordergivningar, utföra planering av nya stridsuppgifter, etc.

I utlandsstyrkan fick vi inte köra så och man var rekryterad som Gruppchef resp. Stf. GruppC.

Man fick inte rotera, även om många uppgifter sedan i realiteten löstes på omgångarna enskilt.

Dessutom finns en löneskillnad och rollen då var uttalat att Stf tar hand om mtrl. Inventering. Stf GrpC indelar och kontrollerar vården (resp fordonsansvarig tog hand om sin del och begärde hjälp av GrpC/Stf GrpC för mer personal). Stf GrpC ser till att rätt mtrl är med fordonet vid fältlastning och inför uppgifter som involverar hela gruppen. Stf GrpC leder enskild egen omgång i striden och ev. patruller, eskorter, vaktpass, osv.

Stf GRpC rekvirerar erforderlig materiel och påtalar brister för Stf PlutC och fixar förbrukningsmateriel med kompaniets QM.

Gruppchefen går på ordergivningar, indelar personal inför uppgifter, sköter kontakterna med plutonchef, skriver rapporter, skriver färdrapporter och har det formella ansvaret för gruppen och dess gruppmedlemmar. Leder gruppen när den är samlad i striden, vagnen, patruller eskorter, vaktpass och leder sin egen omgång när gruppen är delad. Gruppchefen leder utvärdering, debriefing-samtal/utvärderingar och sköter även kontakterna med övriga delar inom pluton, kompani, bataljon, utländska enheter gruppen enskilt skall samarbeta med, osv.

Det finns fördelar med bägge sätten. Och jag tycker de passade bra som det blev med tanke på miljön.

I ren strid i fält så var det bra att turas om och risken för att man skulle stupa var stor.

I utlandsstyrkan var det mer fasta scheman och där var det bra att ha en fast rollfördelning och dessutom väldigt mycket gruppmateriel att hålla reda på.

(Vill poängtera att min bakgrund inte sträcker sig längre än 10 mån värnplikt)

Jag vill att ställföreträdaren ska arbeta självständigt och vara pålitlig.. Som gruppchef är det skönt om man kan veta att förläggningen kommer vara klar när man kommer tillbaka från ordergivningen och att allt är i sin ordning, så man inte känner ett behov av att dubbelkolla allting osv.

I lumpen hade vi också ett roterande system bland gruppcheferna till en början. Ett problem jag upplevde med detta var att arbetsfördelningen försvårades, eftersom jag skötte vissa saker förra veckan när jag var gruppchef blev det naturligt att jag skulle göra det nästa vecka när jag var stf. Soldaterna kunde förvänta sig att jag skulle veta saker som gruppchefen inte hunnit berätta för mig än, eftersom jag var den som hade infon förra veckan osv. Jag tror på tydliga roller och gott om tid att växa in i dem.

Vi roterade också under GU och det enda problemet som uppstår är ju att man vid byte måste ta en 5 - 10 min och briefa in pågående ang lite mer detaljer osv.

Ang uppgifter tycker jag som tidigare skrivit att Stf sköter förläggning osv. Det var ju dom uppdelningarna som lärdes ut också.

• Forumsledning

@gizama

Varför är det så då?

För att du löser alla hans uppgifter också?

Han inte får bestämma något och blir omotiverad?

Att Du inte tilldelar uppgifter.

Nu kanske inte du är Gruppchefen, men det framgår inte.

Att en Stf inte "gör något" behöver ju automatiskt inte betyda att han är värdelös utan att han inte har någras uppgifter att lösa. Texo m Chefen redan löst dem själv, inte tilldelat/delegerat, osv.

Jag hade en stf en gång som var väldigt hängiven uppgiften, ordna för chefen....

Detta fick till konsekvens att en gång när plutonchefen skulle gå in och väcka mig för en ny uppgift (i tältet), sätter sig stf:en upp och ropar rakt ut (i sömnen): -NEEEJ! Han skall sova! Och lägger sig ner för fortsatt sömn... :banghead:

Något förvånad plutch skakar försiktigt liv i mig. Vi hade ialla fall väldigt roligt åt detta, bra länge!

/K

Jag hade en stf en gång som var väldigt hängiven uppgiften, ordna för chefen....

Detta fick till konsekvens att en gång när plutonchefen skulle gå in och väcka mig för en ny uppgift (i tältet), sätter sig stf:en upp och ropar rakt ut (i sömnen): -NEEEJ! Han skall sova! Och lägger sig ner för fortsatt sömn... :-P

Något förvånad plutch skakar försiktigt liv i mig. Vi hade ialla fall väldigt roligt åt detta, bra länge!

/K

det där måste jag lära min stf.

allmänt i plutonen är det väl att stf svarar för saker som förläggning etc och

chefen är på ordergenomgångar och leder striden.

problemet med våra övningar är att jag kan leda gruppen någorlunda

i ca 30 h vilket gör att stf kanske inte får så mycket övning i befattning

som han vill ha. höll vi på längre skulle vi inte kunna fortsätta så