Jump to content

Arn

Stefan F

Recommended Posts

Nå? Vad tror ni. Kommer Arn-filmerna lyckas där "Snapphanar" blev... mindre bra.

SFs pressrelease om Arn i det Heliga Landet

EDIT: en till artikel

DN om projektet

"Filmerna har arbetsnamnen "Tempelriddaren" och "Riket vid vägens slut", precis som de två sista böckerna."

Vågar vi hoppas på en duglig svensk "Kingdom of Heaven". :)

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Nå? Vad tror ni. Kommer Arn-filmerna lyckas där "Snapphanar" blev... mindre bra.

Vågar vi hoppas på en duglig svensk "Kingdom of Heaven". :baskerKav:

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men vi kan ju vända på resonemanget. Känner vi till några svenska historiska kostymdramer som faktiskt blivit bra? Mina förväntningar är mycket lågt ställda

Vågar vi hoppas på en duglig svensk "Kingdom of Heaven". :D

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men vi kan ju vända på resonemanget. Känner vi till några svenska historiska kostymdramer som faktiskt blivit bra? Mina förväntningar är mycket lågt ställda

Skulle väl vara Det Sjunde Inseglet isåfall...

Hoppas bara att den för Sverige feta budgeten kan ge ett bra resultat. Det kanske ligger närmare till hands att jämföra med Hamilton filmerna. Det skall bli skönt att förhoppningsvis slippa se överdrivna produkt placeringar som det är i senare Hamilton.

Tja, man får nog räkna med ett resultat mittimellan clownen manne och kingdom of heaven, på samma sätt som hamilton gled in mellan valfri jönssonligan och valfri bondrulle.

Men publiken kommer otvivelaktigt att lida mest när det svenska svårmodet ska samsas med glättig buskis?

@StafanF

Bortsätt från Svart-Stinas pinsamma repliker och klyschor så tyckte jag faktiskt att Snapphanar var bra! En annorlunda "filmupplevelse" gentemot andra svenska filmer.

Förutom Svart-Stinas pinsamheter så var ju något av det fånigaste när "hjältarna" gled runt på societetsbjudningen i lånta fjädrar utan att någon misstänkte något, trots att det var så uppenbart att de inte hörde dit, inte ens till den samhällsklassen.

Såsom alltför ofta i svenska produktioner mycket väl inspelat och producerat, men med pinsamt dålig dialog och dumma faktafel.

Det var någon klok recenscent som skrev att när man tittade på Snapphanar så skulle man inte jämföra det med "utländska" (amerikanska...?) produktioner, utan man skulle ställa det mot andra svenska historiska produktioner. Och då har vi kvar "Kalabaliken i Bender" och "Sverige åt svenskarna"... :baskerHV:

Snapphanar blev tyvärr alldeles för upphaussat.

Jag tänker på TV-serien som Guillou presenterade, och böckerna, vilka jag tyckte var bra. Om Nätterqvist bara är vettig i rollen så kan det nog bli helt ok.

[ironi]

Tre solar

[/ironi]

@StafanF

Bortsätt från Svart-Stinas pinsamma repliker och klyschor så tyckte jag faktiskt att Snapphanar var bra! En annorlunda "filmupplevelse" gentemot andra svenska filmer.

Förutom Svart-Stinas pinsamheter så var ju något av det fånigaste när "hjältarna" gled runt på societetsbjudningen i lånta fjädrar utan att någon misstänkte något, trots att det var så uppenbart att de inte hörde dit, inte ens till den samhällsklassen.

Såsom alltför ofta i svenska produktioner mycket väl inspelat och producerat, men med pinsamt dålig dialog och dumma faktafel.

För att inte prata om det urusla manuset och katastrofala skådespeleriet! Skiten gick i repris igår, det gjorde ont, det hade inte blivit bättre sedan jul.

Bra spenderade licenspengar SVT!

För att citera någon utvärdering man fått "bra idé, dåligt genomfört" (ang snapphanar alltså, första avsnittet byggdes upp rätt snyggt, och förutom att hela världen utom farsan till huvudrollsinnehavaren verkade sjukligt naiv, bra genomfört. Sen blev det mest pinsamt tycker jag, när kriget tog slut blev det lite "jaha, vad skall de göra i ett å ett halvt avsnitt till då?")

Den delen av Arn-böckerna som utspelar sig i Jerusalem med omnejd tror jag kommer få svårt att mäta sig med tex kingdom of heaven. De astronomiska budgetena som holywood-filmerna har gör att alla andra filmer bleknar. Man vänjer sig helt enkelt vid en viss kvalitet med effekter mm. sorgligt men sant.

...och eftersom 'Kingdom of Heaven' i Director's cut-version blev en av 21:a århundradets bästa filmer så är det nog dags att säga morsning och goodbaj till Arn, även om det vore roligt att ha fel i den här frågan. :D

Vad jag förstått funderade man iaf i början att nyttja ett "äldre klingande språk" i filmen, vet inte om det föll undan eller om man kommer få höra lite "thonkur svärdur" :Malaj:

Jag har inte läst några andra böcker av Jan G, varken Hamilton eller annat men tyckte en trilogi(+1) skulle passa att lyssna på när jag gick till jobbet och fastnade rätt rejält...

Kan även rekommendera att göra en liten historisk resa, I "Arns" fotspår då miljöerna är mycket intressanta. De som gnäller skyhögt om förvanskning av historia genom böckerna osv tror jag inte tänker tillräckligt långt. Hade inte mitt intresse väckts, genom böckerna, hade jag inte en haft en aning om Gestilren och Lena, platser som jag nu läst vidare om och besökt..... jag har till och med besökt kyrkor och gillat det skarpt!

Lite bilder från Arn Tour 2006:

Minnesstenen vid Lena (Kungslena):

arntour5hx2.th.jpg

Minnesstenen vid Gestilren:

gestilren2rn8.th.jpg

Ruinen efter Gudhems kloster:

arntour1mz5.th.jpgarntour6wu3.th.jpg

Varnhems kyrka och klosterruin:

arntour4mb7.th.jpgarntour2jv7.th.jpg

Forshems kyrka och en av de stenhuggarkonstverk som har en rätt stor del i böckerna:

forshem2hk7.th.jpg

Resterna av Arnäs borg:

arnaes2ye9.th.jpg

På det hela taget en mycket intressant resa som lärde mig en hel del och det var lite detektivarbete att hitta platserna. På ringarna efter böckerna har det ploppat upp en hel del kring verksamheter som gynnar fritidshistorikerna, såsom nummer man kan ringa på plats och få en guidning via mobiltelefonen. Denna verksamhet lär knappast minska. Kungagravarna inne i Varnhems kyrka är mycket pampiga, så gå in där...

Vad jag förstått funderade man iaf i början att nyttja ett "äldre klingande språk" i filmen, vet inte om det föll undan eller om man kommer få höra lite "thonkur svärdur" :Malaj:

...

Från DN-länken i första posten:

"Peter Flinth och Jan Guillou är överens om att språket som talas i filmen kan vara skillnaden mellan kvalitet och kalkon. Det kan inte vara medeltidssvenska för det förstår vi inte och heller inte modern svenska med dess tidsbestämmande uttal och maner.

- Vårdad 1800-talssvenska med inslag av äldre ord. Accenter från danska och norska kommer vi att använda. Det är mycket viktigare att lyckas med det än att varenda svärdsknapp ska vara tidstypisk, säger Jan Guillou."

Vad jag förstått funderade man iaf i början att nyttja ett "äldre klingande språk" i filmen, vet inte om det föll undan eller om man kommer få höra lite "thonkur svärdur" ,O

...

Från DN-länken i första posten:

"Peter Flinth och Jan Guillou är överens om att språket som talas i filmen kan vara skillnaden mellan kvalitet och kalkon. Det kan inte vara medeltidssvenska för det förstår vi inte och heller inte modern svenska med dess tidsbestämmande uttal och maner.

- Vårdad 1800-talssvenska med inslag av äldre ord. Accenter från danska och norska kommer vi att använda. Det är mycket viktigare att lyckas med det än att varenda svärdsknapp ska vara tidstypisk, säger Jan Guillou."

Se där, det missade...isländska...då blir det ju thonkur svärdur! :Malaj:

Asså mina förväntningar är inte alls höga... men jag måste erkänna att även fast jag avskyr svensk film så tyckte jag att snapphanar var... eh... inte lika dålig.. som övriga svenska filmer brukar vara... typ Göta Kanal 2...

Hur som helst så blev jag jävligt irriterad på de där idiotiska snapphanarna som vägrade fatta att så fort dom öppnade käften eller gjorde något som skulle befria skåne så dog antingen deras familjer, en hel by eller alla andra snapphanar och en massa danskar.

De gjorde inte ett enda rätt i hela jäkla filmen.

Jag hoppas att om man lägger mycket kraft på dialogen och itensiteten i karaktärerna så blir det nog en hyffsad film.

Men hur löser man det med språket väl nere i jerusalem? Det är ju en blandad skara av olika folk från europa, efter som de första som tog jerusalem var franker bordet väl det vara någon sorts franska som gäller?

En mycket irriterande sak med Snapphanar var att producenterna trodde att vi i publiken var helt korkade. Exempel:

Skarsgård vet att han ska träffa någon och att han kanske blir skjuten. Hans påklädare drar på honom ett harnesk. Sedan skickar han ut dom och står och stirrar på ett par andra harnesk i ungefär 10 minuter. Vaaaaaad kan han ha i åtanke?

Och sedan när han väl blivit skjuten och klarar sig måste han förklara för huvudpersonssnapphanen att "vi bar två stycken harnesk".

Ja, just det, språket i Jerusalem kommenterar dom inte i artikeln.

Araberna lär ju prata arabiska. Och Arn lärde sig väl arabiska? Ska vi gissa på engelska när icke-arabiska icke-skandinaver är inblandade?

Mads Mikkelsen som skurk igen?

Araberna lär ju prata arabiska. Och Arn lärde sig väl arabiska? Ska vi gissa på engelska när icke-arabiska icke-skandinaver är inblandade?

Jag hoppas på latin, för det var väl det som de talade i boken med varandra? Engelska känns lite billigt, speciellt när vi svenskar har en förmåga att bryta ganska så fruktansvärt mycket när vi försöker tala det.

Jag hoppas på latin, för det var väl det som de talade i boken med varandra? Engelska känns lite billigt, speciellt när vi svenskar har en förmåga att bryta ganska så fruktansvärt mycket när vi försöker tala det.

Jag kan absolut inte latin, men är det inte så att det talade latinet skiljer sig kraftigt beroende på vilken nationalitet som talar det beroende på att man inte känner till någon egentlig standard? Förmodligen ligger det nära italienskan, men hur skall man kunna veta det med säkerhet?

Jag kan absolut inte latin, men är det inte så att det talade latinet skiljer sig kraftigt beroende på vilken nationalitet som talar det beroende på att man inte känner till någon egentlig standard? Förmodligen ligger det nära italienskan, men hur skall man kunna veta det med säkerhet?

Stämmer gott det. Det finns till och med flera exempel från tiden då latin var ett fullt ut levande språk att männsikor från olika regioner i Europa inte kunde tala med varandra på latin, men att det fungerade utmärkt i skrift.

Mmm, det var ett tag sedan jag läste böckerna men Arn fick lära sig ett språk (tror det var latin) av munkchefen där och fick med sig hans dialekt vilket någon tyckte var hemskt lustigt när gick med i orden.

Hoppas helt klart på strider i klass med "Kingdoma of Heaven" men det är nog att hoppas för mycket. Lite ironiskt dock att i Kingdom of Heaven framställs tempelriddarorden som krigsgalna skurkar och här kommer de framställas som disciplinerade elitkrigare som slåss för sin tro.

För övrigt passar inte Sofia Helin som Cecilia :lala:

Jag har för mig att det var frankiska som talades i de delar som utspelades i Outremer (var bara tvungen :lala:)

Finns ju ett par indikationer på det i böckerna. Men att lära skådespelarna ptara 1100-tals frankisak(franska?) känns lite överamitiöst.

Gammal-engelska skulle kanske funka?

Säga vad man vill om svensk film; vi brukar i alla fall vara hyfsat bra på att låta rollfigurer tala ett någorlunda realistiskt språk.

Åtminstone jag stör mig på att det pratas engelska i en annars så bra film som Marie Antoinette. Godafton, herr Wallenberg, säger jag.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...