Guest geek Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Jag undrar om utbildningslitteratur och användarhandböcker om olika vapensystem är generellt hemliga? Kan man som civilperson få tag på (lagligt) litteraturen som används i tex följande kurs, FHS Kursplan? Är tex "Torped 613 DSU CD-rom, Örlogsskolorna" eller "Beskrivning Torped613, 1994, M7773-232210" hemliga eller hur funkar det? Vill minnas att mycket beskrivningar och dokumentationer är ganska öppna i FM, till skillnad mot många andra länders. Men jag kan ha helt fel, eller? btw... Vad står DSU för i mitt första exempel på litteratur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Jag undrar om utbildningslitteratur och användarhandböcker om olika vapensystem är generellt hemliga? Mycket av litteraturen om olika vapensystem är hemlig. Ibland finns också öppna versioner av litteraturen. Kan man som civilperson få tag på (lagligt) litteraturen som används i tex följande kurs, FHS Kursplan? Är tex "Torped 613 DSU CD-rom, Örlogsskolorna" eller "Beskrivning Torped613, 1994, M7773-232210" hemliga eller hur funkar det? Litteraturen i kursen du länkar till är allmänna handlingar. Du kan skriva till eller besöka FHS och begära att få ta del av den. Föreligger inga hinder enligt sekretesslagen får du ta del av handlingarna, annars inte. btw... Vad står DSU för i mitt första exempel på litteratur? Datorstödd utbildning. En DSU-skiva är en cd-skiva vars innehåll är anpassat för självstudier. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest geek Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Jag undrar om utbildningslitteratur och användarhandböcker om olika vapensystem är generellt hemliga? Mycket av litteraturen om olika vapensystem är hemlig. Ibland finns också öppna versioner av litteraturen. Kan man som civilperson få tag på (lagligt) litteraturen som används i tex följande kurs, FHS Kursplan? Är tex "Torped 613 DSU CD-rom, Örlogsskolorna" eller "Beskrivning Torped613, 1994, M7773-232210" hemliga eller hur funkar det? Litteraturen i kursen du länkar till är allmänna handlingar. Du kan skriva till eller besöka FHS och begära att få ta del av den. Föreligger inga hinder enligt sekretesslagen får du ta del av handlingarna, annars inte. Förefaller logiskt nu när man tänker till lite, hade de varit hemliga borde de ju heller inte varit så tydligt namgivna med källa. När du skriver "hinder enligt sekretesslagen" syftar du då på "förfrågarens" ursprung? Så om jag gör en förfrågan på "Torped 613 DSU" och är svensk ostraffad medborgare borde det inte föreligga några hinder? btw... Vad står DSU för i mitt första exempel på litteratur? Datorstödd utbildning. En DSU-skiva är en cd-skiva vars innehåll är anpassat för självstudier. /mdn Tack för svaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 28, 2007 Report Share Posted January 28, 2007 Förefaller logiskt nu när man tänker till lite, hade de varit hemliga borde de ju heller inte varit så tydligt namgivna med källa. När du skriver "hinder enligt sekretesslagen" syftar du då på "förfrågarens" ursprung? Så om jag gör en förfrågan på "Torped 613 DSU" och är svensk ostraffad medborgare borde det inte föreligga några hinder? Den svenska sekretessrätten är väldigt krånglig och jag är verkligen ingen expert. Om någon annan vill rätta mig i detta så är ni högst välkomna. För det första är det inga problem att ange hemliga handlingar med titel sådär. De är ändå upptagna i ett offentligt diarium som vem som helst kan ta del av. Titlar på handlingar är alltså alltid valda så att de inte röjer något hemligt. (Dokumentationen på torpederna är t.ex. hemlig.) Vid varje utlämning av en allmän handling skall en sekretessbedömning ske. Det som skall bedömas är om risk föreligger att sekretessbelagda uppgifter röjs genom utlämnandet. Finns ingen sådan risk ska handlingen lämnas ut. Annars får den bara lämnas ut i sådan form att risk inte föreligger. Det kan t.ex. röra sig om att delar av handlingen stryks över med svart penna (vilket var fallet när jag begärde att få ta del av uppgifter om mig själv hos SÄPO) eller att handlingen inte lämnas ut alls. Att en handling är försedd med hemligstämpel innebär alltså inte att det går att avslå en begäran utan att göra en sekretessbedömning. Den är bara en påminnelse om att en sekretessbedömning skall göras (och att ett avslag, helt eller delvis, kan komma på fråga) och en bestämmelse om hur den ska förvaras. DSU-skivan du frågar om är framtagen främst för utbildning av värnpliktiga så att de kan plugga på egen tid. Den innehåller således inga sekretessbelagda uppgifter och gissningsvis borde en begäran om att få ta del av den gå igenom. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 29, 2007 Forumsledning Report Share Posted January 29, 2007 Om en handling är offentlig har ALLA rätt att ta del av den. Ingen bedömning skall göras på VEM eller VARFÖR personen frågar efter den, det har de inte med att göra. Mer offentlighetsprincipen. http://www.sweden.gov.se/sb/d/1487/a/12528 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 29, 2007 Report Share Posted January 29, 2007 Jo men en allmän handling kan vara h-stämplad och då hanteras ärendet enligt vad mdn skriver. Men det står ju i länken och i lagen. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 29, 2007 Report Share Posted January 29, 2007 Som sagt är sekretessrätten väldigt snårig. Man får inte efterforska identiteten hos den som begär ut en allmän handling eller syftet med begäran. Å andra sidan är det så att information om vem som vill ha ut en (hemlig) handling och syftet med begäran kan göra att det inte längre kan antas finnas någon risk att hemliga uppgifter röjs. Då ska handlingen lämnas ut. Ett exempel på detta är att forskare kan få tillgång till hemliga handlingar från t.ex. Krigsarkivet som de behöver i sin forskning. Jag citerar Norstedts lagkommentar: Vad gäller det andra av de nyss nämnda exemplen – utlämnande av uppgifter av betydelse för försvaret – kan omvänt upplysningar om sökandens identitet och om hans avsikt med uppgifterna medföra att det inte längre finns någon anledning till antagande att den i sekretessbestämmelsen angivna skadan skall uppkomma. /mdn Edit: Stavfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.