Templar Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 En fråga om svenska systemet. Kan man vara malaj under GU och senare går officersutbildning? Eller måsta man har gjort vanlig militar GU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Nja, luftvärnet behöver väl officerare de också.... Skämt åsido, nej, man måste ha en befälstjänst i botten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Nja, luftvärnet behöver väl officerare de också.... Skämt åsido, nej, man måste ha en befälstjänst i botten. Mjä, nuförtiden "räcker" det väl med att den värnpliktige bedöms ha ledaregenskaper och visat dessa under GU? Man behöver väl de facto inte gjort GU som befälsuttagen? @Templar: "malaj" är ju inget formellt begrepp utan en ful benämning på soldater som fått lägre tjänstbarhetsklassning och därför fått göra sin GU exempelvis på förrådet, Post & Bud, vaktmästare i gymnastiksalen eller som vaktsoldat. Förr i tiden skrevs så gott som alla mönstrande ut till värnpliktstjänstgöring och de som till exempel hade dålig rygg blev inte placerade på skytteförband utan fick en tjänst som ryggen klarade av, exempelvis på Post & Bud som för att sköta brevbärningen inom regementet. Mycket av de sk. "malajtjänsterna" ansågs vara grå arbetskraft och avskaffades därför. Alla värnpliktiga skulle få en utbildning som ledde till en placering i krigsorganisationen, hette det. Och nuförtiden gör inte särskilt många värnplikt alls så ekonomin var en bidragande orsak till att "malajtjänsterna" avskaffades. Och nu behöver vi inte reta upp oss på att vaktsoldater skulle vara malajer. Det är inte så idag för de som är bevakningssoldater men det har varit så en gång i tiden, iallafall inom armén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Är det någon som kan förklara skillnaden mellan mof (mobilisering och förråd) och bod (beredskap och depå). Olika förband (försvarsgrenar?) använde olika begrepp för motsvarande typ av tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Är det någon som kan förklara skillnaden mellan mof (mobilisering och förråd) och bod (beredskap och depå). Olika förband (försvarsgrenar?) använde olika begrepp för motsvarande typ av tjänst. Nog enklare om du ställer en ny fråga om det istället för här inne där folk väntar sig en lite annnan diskussion? Ang malaj och officer.. Minns inte att officers utbildning har haft krav på minst gruppchef eller liknande. Däremot 10-7-7, och det är det väl fortfarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Nja, luftvärnet behöver väl officerare de också.... Skämt åsido, nej, man måste ha en befälstjänst i botten. Mjä, nuförtiden "räcker" det väl med att den värnpliktige bedöms ha ledaregenskaper och visat dessa under GU? Man behöver väl de facto inte gjort GU som befälsuttagen? @Templar: "malaj" är ju inget formellt begrepp utan en ful benämning på soldater som fått lägre tjänstbarhetsklassning och därför fått göra sin GU exempelvis på förrådet, Post & Bud, vaktmästare i gymnastiksalen eller som vaktsoldat. Förr i tiden skrevs så gott som alla mönstrande ut till värnpliktstjänstgöring och de som till exempel hade dålig rygg blev inte placerade på skytteförband utan fick en tjänst som ryggen klarade av, exempelvis på Post & Bud som för att sköta brevbärningen inom regementet. Mycket av de sk. "malajtjänsterna" ansågs vara grå arbetskraft och avskaffades därför. Alla värnpliktiga skulle få en utbildning som ledde till en placering i krigsorganisationen, hette det. Och nuförtiden gör inte särskilt många värnplikt alls så ekonomin var en bidragande orsak till att "malajtjänsterna" avskaffades. Och nu behöver vi inte reta upp oss på att vaktsoldater skulle vara malajer. Det är inte så idag för de som är bevakningssoldater men det har varit så en gång i tiden, iallafall inom armén. Tack för förklaringen Axial, dock det behövdes inte, jag vet exakt vad malaj betyder och att det är ett fullt ord för vissa. Vill vara lite provokativ bara ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Nja, luftvärnet behöver väl officerare de också.... Skämt åsido, nej, man måste ha en befälstjänst i botten. Okat, tack. du säger så men.....Tinhead tror sig tror på motsatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Är det någon som kan förklara skillnaden mellan mof (mobilisering och förråd) och bod (beredskap och depå). Olika förband (försvarsgrenar?) använde olika begrepp för motsvarande typ av tjänst. Nog enklare om du ställer en ny fråga om det istället för här inne där folk väntar sig en lite annnan diskussion? Ang malaj och officer.. Minns inte att officers utbildning har haft krav på minst gruppchef eller liknande. Däremot 10-7-7, och det är det väl fortfarande? HHhm... Frippe säger annat. Ok guys, upp till bevis. malaj eller ej officer blir ja' eller icke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Tidigare var det så att man måste ha gjort minst 10 månaders grundutbildning och vara minst gruppbefälsuttagen. Numera räcker det med minst 10 månaders grundutbildning. Eftersom det inte längre finns några malajtjänster och det på den tiden det fanns malajtjänster var krav på befälsuttagning för att kunna söka officersutbildning så är svaret nej. Man kunde inte göra gu som malaj och därefter bli officer. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Nja, luftvärnet behöver väl officerare de också.... Skämt åsido, nej, man måste ha en befälstjänst i botten. Okat, tack. du säger så men.....Tinhead tror sig tror på motsatsen. Några av utbildningsinriktningarna innehåller kurser vilka ställer förkunskapskrav på att du har genomfört din militära grundutbildning inom motsvarande funktion. Men annars så är alla officerutbildngar öppna för alla, utan krav på att du gjort gu som befäl. källa: rekryc /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Egentligen min fråga är grundat i en fundering om hur officerskåren ser på t. ex de som har varit kökspersonal, medics eller liknande under GU. Alltså är officerskåren Regiment- och vapenkåt i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Sjukvårdspersonal har väl alltid varit attraktiva, men kökspersonal har väl oftast en annan bakgrund än den Officershögskolan velat ha. Att arméofficerare i snitt är bättre på vapentjänst än på många andra specialiteter är klart, men vad som menas med regementskåt förstår jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Egentligen min fråga är grundat i en fundering om hur officerskåren ser på t. ex de som har varit kökspersonal, medics eller liknande under GU. Alltså är officerskåren Regiment- och vapenkåt i Sverige? Den fokusering på att man ska komma från "rätt regemente" som finns i UK, dvs att om du är en Green Jacket så står du si o så högt på skalan finns väl men inte i samma utsträckning. Men kommer du från GU som vaktsoldat på LV3 och söker YOP för I22 så visst kan du ha lite att bevisa... /b Edited January 26, 2007 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrämstePI Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 //Templar Min erfarenhet är att det där spelade ganska mycket roll vid antagningen som yoff eller resoff till ett infanteriregemente, f f a yoff. De FOK:are (GB) som togs in till yoff var nästan uteslutande Skytte. När någon hade lite annan bakgrund så omtalades det som speciellt (det var ibland nån jägare, ibland nån kokgruppschef). Till resoff såg man mer på organisationsbehovet för krigsförbanden, vad hade man för resoffar i "sumpen" och vad fanns inne på GU. En annan "rolig" erfarenhet var när stora regementsslakten började och I15 lades ned, varpå många off därifrån kom till I 16 i Halmstad som hade några år kvar. Jag generaliserar vilt förstås, men utseendemässigt så såg officerarna från I15 ut som Gimli och de från I16 ut som Legolas. ´Man kan således säga att "mallen" för hur en officer såg ut skilde sig lite åt mellan regementena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 http://sv.wikipedia.org/wiki/Malajer Någon språkvetare som ver hur uttrycket Malaj kom till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Egentligen min fråga är grundat i en fundering om hur officerskåren ser på t. ex de som har varit kökspersonal, medics eller liknande under GU. Alltså är officerskåren Regiment- och vapenkåt i Sverige? Den fokusering på att man ska komma från "rätt regemente" som finns i UK, dvs att om du är en Green Jacket så står du si o så högt på skalan finns väl men inte i samma utsträckning. Men kommer du från GU som vaktsoldat på LV3 och söker YOP för I22 så visst kan du ha lite att bevisa... /b DU har helt rätt Blackadder att i UK din regiment spelar väldigt stor roll vad gäller din karriär och det var därför jag ställde frågan för att få en jämförelse mellan Sverige och UK. Tack det var just ett sånt svar jag var ut efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 //TemplarMin erfarenhet är att det där spelade ganska mycket roll vid antagningen som yoff eller resoff till ett infanteriregemente, f f a yoff. De FOK:are (GB) som togs in till yoff var nästan uteslutande Skytte. När någon hade lite annan bakgrund så omtalades det som speciellt (det var ibland nån jägare, ibland nån kokgruppschef). Till resoff såg man mer på organisationsbehovet för krigsförbanden, vad hade man för resoffar i "sumpen" och vad fanns inne på GU. En annan "rolig" erfarenhet var när stora regementsslakten började och I15 lades ned, varpå många off därifrån kom till I 16 i Halmstad som hade några år kvar. Jag generaliserar vilt förstås, men utseendemässigt så såg officerarna från I15 ut som Gimli och de från I16 ut som Legolas. ´Man kan således säga att "mallen" för hur en officer såg ut skilde sig lite åt mellan regementena. Tack, intressant info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Sjukvårdspersonal har väl alltid varit attraktiva, men kökspersonal har väl oftast en annan bakgrund än den Officershögskolan velat ha. Att arméofficerare i snitt är bättre på vapentjänst än på många andra specialiteter är klart, men vad som menas med regementskåt förstår jag inte. Jo, precis som Blackadder påpekade. UK armed forces är extremt regimentkåt. Din regiment i UK är extremt viktig för din kärriar. Så jag undrade om det spelad nån roll om man gjorde sin GU med en infanteri regiment kontra en matlagningsförband till exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Ingen regel utan undantag, har personligen läst på Militärhögskola (waaaay back in 2002) med en man som inte var befälsuttagen, utan F-soldat (7,5mån) på Tråd/Kabel. Den mannen är Yrkesofficer idag. Så de så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Templar Posted January 26, 2007 Author Report Share Posted January 26, 2007 Ingen regel utan undantag, har personligen läst på Militärhögskola (waaaay back in 2002) med en man som inte var befälsuttagen, utan F-soldat (7,5mån) på Tråd/Kabel. Den mannen är Yrkesofficer idag.Så de så! Tack Mordred! Are you the Black Knight? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfare Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Jag gjorde 7.5 månad varför får jag söka till officersprogrammet? Edit:Såg att det fans undantag! Edited January 26, 2007 by amfare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 (edited) Har sett fler officerare som inte varit GB-uttagna (minst), alla har iofs varit tekniker i karriären. Edited January 26, 2007 by tsomitore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Finns minst en gammal kokgruppchef som läser YOP markstrid just i detta nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Någon språkvetare som ver hur uttrycket Malaj kom till? Någon språkvetare är jag ju inte, men jag har jobbat som korrekturläsare för ca 100 år sedan. Men i SAOL finns besked: "Malaj: mɑlɑj⁴, sbst.², m.; best. -en; pl. -er. [eg. skämtsam anv. av MALAJ sbst.¹,] (skämts., starkt vard.) värnpliktig som inskrivits ss. icke vapenför o. fullgör sin värnplikt ss. militärarbetare l. skrivare o. d. " Och det stämmer bra för min del. När jag mönstrade tilldelades jag Kgl. Flottan och vid inmönstringen blev jag placerad i besiktningsgrupp 4. Vilket, på den tiden (runt 1960) i Flottan innebar att man inte kunde sjökommenderas. Vilket visade sig vara tursamt eftersom vår flaggkonstapel på Intendenturskolan ville skicka mig ombord HMS Marieholm som skrivbiträde. Det blev Skeppsholmen istället. Och sedan började min fantastiska karriär i Marinen. Efter Intendenturförvaltningsskolan i Solna blev jag krigskassör och vpl lt i KA och sedan 1986 dito kapten vid KA 4. Utan att ha sett insidan på en officersutbildning. Befälsreformen på sjuttio-talet medförde lite konstigheter och någon direkt glädje av att ha bredare galoner har jag inte känt av. Men några gånger har väl mässräkningarna blivit lite stora... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Egentligen min fråga är grundat i en fundering om hur officerskåren ser på t. ex de som har varit kökspersonal, medics eller liknande under GU. Alltså är officerskåren Regiment- och vapenkåt i Sverige? Den fokusering på att man ska komma från "rätt regemente" som finns i UK, dvs att om du är en Green Jacket så står du si o så högt på skalan finns väl men inte i samma utsträckning. Men kommer du från GU som vaktsoldat på LV3 och söker YOP för I22 så visst kan du ha lite att bevisa... /b Som kuriosa kan jag nämna att det vid tid för nedläggningen av I22 fanns en officer som hade sin gu på ett lv förband, vilket vet jag inte. Har var mkt kompetent och omtyckt. Efter nedläggning försvann till KJ. Skulle inte förvåna mig om han numera är på eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Som kuriosa kan jag nämna att det vid tid för nedläggningen av I22 fanns en officer som hade sin gu på ett lv förband, vilket vet jag inte. Har var mkt kompetent och omtyckt. Efter nedläggning försvann till KJ.Skulle inte förvåna mig om han numera är på eller liknande. I mitten på 90-talet var det inte bara C FJS utan även flera andra befäl på FJS som var från Luftvärnet. Men eftersom många av de allra skarpaste på mönstringen får befälstjänster i Luftvärnet så är det kanske inte så konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Som ännu mer kuriosa kan nämnas att av de äldre officerarna (50+ i alla fall) finns många som inte gjort värnplikten alls, och då talar vi inte om apelsinfänrikar och vitsippor utan helt vanliga YO/RO. Orsak? Nåja, det kan ni få fundera på själva ett tag till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Orsak? Nåja, det kan ni få fundera på själva ett tag till. Jag vet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Orsak? Nåja, det kan ni få fundera på själva ett tag till. Det var väl gräddfil till Karlberg på den tiden, kan man tänka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 26, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 26, 2007 Aspirantskola som det hette då, kan vara aktuellt idag igen har jag hört, framförallt för Flottan och kanske FV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts