Jump to content

Sverige blir anfallet II


Unicorn

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Kan inte göra annat än att hålla med mina föregående talare.

Skrämmande, oroande och nära. Man kan inte bygga upp (rusta ned) sitt försvar med iden om att inget kommer hända.

Kommer hänvisa till denna text om någon nära vän eller familjemedlem ifrågasätter mitt val att göra GMU.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

En officer jag frågade sade lite skämtsamt att invasionsarméer är lika utdaterat som karolinsk plutonseld och kavalleriangrepp. 

 

Ett scenario jag funderat över är den s.k proxykrigsföring som Ryssland (även USA) ägnat sig åt. Exempel på detta är Ukraina där Ivan har låtit beväpna och träna ukrainare som definierar sig som ryssar. Samma sak i Syrien där USA låtit träna jihadister för att störta Al-Assad. 

Hur ser vi på ett sådant scenario i Sverige? Ivan stödjer en militant, högerextrem organisation som med hjälp av vapen skapar oroligheter?

/Narva
 

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det var MYCKET skämtsamt eftersom anfall mot annans territorium fortfarande är något som genomförs. Som officer borde vederbörande ha koll på det.

Det är en ganska stor mängd reguljära ryska förband i Ukraina-kriget.

Ryssland påverkar redan idag viktiga processer i Sverige. Att de skulle beväpna grupper som skulle kunna ställa till med rejält med oro nationellt är inte utopiskt men idag är det svårgörligt.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Narva said:

En officer jag frågade sade lite skämtsamt att invasionsarméer är lika utdaterat som karolinsk plutonseld och kavalleriangrepp. 

 

Ett scenario jag funderat över är den s.k proxykrigsföring som Ryssland (även USA) ägnat sig åt. Exempel på detta är Ukraina där Ivan har låtit beväpna och träna ukrainare som definierar sig som ryssar. Samma sak i Syrien där USA låtit träna jihadister för att störta Al-Assad. 

Hur ser vi på ett sådant scenario i Sverige? Ivan stödjer en militant, högerextrem organisation som med hjälp av vapen skapar oroligheter?

/Narva
 

Ett krig skulle inte starta plötsligt med att horisonten fylls med ryska fartyg. förmodligen börjar de med illegalister, specialförband och medlöpare som ställer till oreda. Sen händer något som Ger Ryssland en ursäkt att skicka trupp för att bevaka sina intressen och återställa lugnet. Men specialförband, drönare och bombflyg kan inte besätta Land, till det behövs Infanterister.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Otroligt bra skrivet och nu kan vi konstatera att Du @Unicorn måste ha varit synsk...

 

Nu är vi påväg exakt mot ditt beskrivna scenario...

 

Finland blir medlem 2023.

Sverige kommer stå utanför gud vet hur länge.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2007 at 7:29 PM, Peo said:

Håller med alla ovanstående.

Förutom det märkliga i att Finland skulle vara Nato medlem men inte Sverige. Tror inte de kommer söka medlemskap med mindre än att vi gör det samtidigt.

Well nu vet du många år senare...

 

Båda länderna sökte samtidigt men bara Finland släpptes in...

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, TKraften said:

Well nu vet du många år senare...

 

Båda länderna sökte samtidigt men bara Finland släpptes in...

 

//TF 

Nu får du tagga ner. Det är inte så att NATO har sagt "jaha, nej men vad synd, Sverige fick visst inte komma med." Det kommer att lösa sig, även om det tar lite längre tid, eftersom det i högsta grad ligger i NATOs intresse att det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, AR123456789 said:

Nu får du tagga ner. Det är inte så att NATO har sagt "jaha, nej men vad synd, Sverige fick visst inte komma med." Det kommer att lösa sig, även om det tar lite längre tid, eftersom det i högsta grad ligger i NATOs intresse att det löser sig.

Oj vilken hård ton?

 

Jag hoppas också att det löser sig och att Sverige inte behöver vänta så lång tid men har vi otur kan ju detta kanske ta 5 års väntan.

 

Jag hoppas även att Ungern inte gör nu en fuling och bara i sin tur godkänner Sverige. Blir dock inte förvånad om det blir så. 

 

Natos intresse?

 

2 sk Nato länder blockerar och jag ser inte hur de övriga 28 Nato länderna skall kunna påverka dessa återstående två.

 

Konsensusorganisationen Nato funkade nog bra när man bara var 12-28 länder men nu är man 30 och minst två av dessa 30 länder verkar ju numera inte ha Nato som primärt intresse.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TKraften said:

Well nu vet du många år senare...

 

Båda länderna sökte samtidigt men bara Finland släpptes in...

 

//TF 

Vi sökte samtidigt precis som jag tydligen sa för 16! år sedan.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

Finland har inte släppts in före. Finland ryktas få ok från Turkiet före Sverige. 

Sant. Ja jag håller tummar & tår att detta scenario inte blir verklighet i en kommande framtid.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...