Sign in to follow this  
Followers 0
Unicorn

Sverige blir anfallet II

38 posts in this topic

Håller med alla ovanstående.

Förutom det märkliga i att Finland skulle vara Nato medlem men inte Sverige. Tror inte de kommer söka medlemskap med mindre än att vi gör det samtidigt.

Oj. riktigt bra skrivet det där. Väldigt trovärdig . Kanske är dags å skriva en bok om det hela ?

Kan inte göra annat än att hålla med mina föregående talare.

Skrämmande, oroande och nära. Man kan inte bygga upp (rusta ned) sitt försvar med iden om att inget kommer hända.

Kommer hänvisa till denna text om någon nära vän eller familjemedlem ifrågasätter mitt val att göra GMU.

Tack för den Unicorn. En ruggigt visionär sak.

Du postade den 2007 och skrev om händelser 2012 och nu är vi snart där. Framtiden blir spännande.

En officer jag frågade sade lite skämtsamt att invasionsarméer är lika utdaterat som karolinsk plutonseld och kavalleriangrepp. 

Ett scenario jag funderat över är den s.k proxykrigsföring som Ryssland (även USA) ägnat sig åt. Exempel på detta är Ukraina där Ivan har låtit beväpna och träna ukrainare som definierar sig som ryssar. Samma sak i Syrien där USA låtit träna jihadister för att störta Al-Assad. 

Hur ser vi på ett sådant scenario i Sverige? Ivan stödjer en militant, högerextrem organisation som med hjälp av vapen skapar oroligheter?

/Narva

Jag hoppas att det var MYCKET skämtsamt eftersom anfall mot annans territorium fortfarande är något som genomförs. Som officer borde vederbörande ha koll på det.

Det är en ganska stor mängd reguljära ryska förband i Ukraina-kriget.

Ryssland påverkar redan idag viktiga processer i Sverige. Att de skulle beväpna grupper som skulle kunna ställa till med rejält med oro nationellt är inte utopiskt men idag är det svårgörligt.

7 hours ago, Narva said:

En officer jag frågade sade lite skämtsamt att invasionsarméer är lika utdaterat som karolinsk plutonseld och kavalleriangrepp. 

Ett scenario jag funderat över är den s.k proxykrigsföring som Ryssland (även USA) ägnat sig åt. Exempel på detta är Ukraina där Ivan har låtit beväpna och träna ukrainare som definierar sig som ryssar. Samma sak i Syrien där USA låtit träna jihadister för att störta Al-Assad. 

Hur ser vi på ett sådant scenario i Sverige? Ivan stödjer en militant, högerextrem organisation som med hjälp av vapen skapar oroligheter?

/Narva

Ett krig skulle inte starta plötsligt med att horisonten fylls med ryska fartyg. förmodligen börjar de med illegalister, specialförband och medlöpare som ställer till oreda. Sen händer något som Ger Ryssland en ursäkt att skicka trupp för att bevaka sina intressen och återställa lugnet. Men specialförband, drönare och bombflyg kan inte besätta Land, till det behövs Infanterister.