Jump to content

Känga till polisen

Fu Frippe

Recommended Posts

Om Meindl Performance har minsta likhet med Island gäller följande:

i) Kängan är åt skogen för varm att gå runt i på stan sommartid, i synnerhet med dubbla strumpor.

ii) Sulan som helhet är åt skogen för hård för att förflyttning på huvudsakligen asfaltunderlag skulle vara särskilt bekvämt.

iii) Sulans yttersta del är åt skogen för mjuk för att slitas mot asfalt dagarna i ända.

iv) Sulan är åt skogen för tjock för att köra bil i på ett bekvämt och högpresterande sätt.

Min bedömning är att såväl terränglöpningsskor som Doc Martens-kängor skulle ge ett högre stridsvärde än Meindls vandringskängor. Kängor avpassade för ändamålet torde vara ännu bättre.

Min bedömning är att såväl terränglöpningsskor som Doc Martens-kängor skulle ge ett högre stridsvärde än Meindls vandringskängor. Kängor avpassade för ändamålet torde vara ännu bättre.

För att inte tala om hur snyggt det hade varit på våra polismän med dylika skodon! :)

5.11 ATAC (eller vad de heter) fungerar bra på hårda underlag tycker jag. Dock har jagitne använt dem så länge att jag kunnat se om de är för mjuka och därmed slits för fort. Någon som vet?

För att inte tala om hur snyggt det hade varit på våra polismän med dylika skodon! :)

Om du vill veta min åsikt är ett par välputsade 8- eller 10-håls Martens (typ 1460 eller så) betydligt snyggare än det mesta jag ser på våra konstaplars fötter idag.

Var dessutom mycket populärt bland de patrullerande medlemmarna i världens kanske bästa ordningspolismakt för några decennier sedan.

Om Meindl Performance har minsta likhet med Island gäller följande:

i) Kängan är åt skogen för varm att gå runt i på stan sommartid, i synnerhet med dubbla strumpor.

ii) Sulan som helhet är åt skogen för hård för att förflyttning på huvudsakligen asfaltunderlag skulle vara särskilt bekvämt.

iii) Sulans yttersta del är åt skogen för mjuk för att slitas mot asfalt dagarna i ända.

iv) Sulan är åt skogen för tjock för att köra bil i på ett bekvämt och högpresterande sätt.

Jag är inte helt beredd att hålla med dig på dessa punkter, kanske kan det vara en smula individuellt beroende på tycke och förutsättningar?

Förvisso är jag inte street-beating polisman, men nog har jag nött min späda 100kg-kropp i mina Meindl (som fyller 12 år i år, omsulade och lite reparerade på insidan är de bättre än någonsin!) dag ut och dag in i alla möjliga länder/klimat (ok, de har en tendens att bli lite kalla på vintern mycket pga för lite utrymme för tjocka sockor) och underlag. Blir de för svettiga är det bara att släppa på snörningen och släppa in/ut lite luft.

Jag upplever inga problem att köra bil eller MC med dem i någon situation - men så kör jag heller inte blåljus eller ninja-mc..

M/90, Marten och Gettagrip upplevde jag däremot som lite för varma i sommarsolen.

Kan det vara en idé att titta på sommar- resp. vinterkängor? Hur är Meindls sommarkängor?

Torde det inte vara lite knöligt att hitta en sko/känga som passar i -20 likväl som +30 grader..? Jag gissar att flera konstaplar, likväl som väktare, köper privat - får de/ni något skobidrag för detta?

Senaste nytt. :)

Det blir en "lättare" känga nu och en "tyngre" känga nästa år, så att vi kan växla beroende på var/med vad man tjänstgör...

Grupperna har fått i uppgift att fundera ut ett par alternativ och sedan skall vi bestämma oss i april. (På grund av vissa organisatoriska omständigheter).

Priset vill jag inte tala om, för ni blir bara förbannade på vår rabatt! :lala:

• 2 months later...

Kan komma med ett lite insiderinfo om att jackan(skjorta) från M/90L kommer att dyka upp inom polisen(i polisiära färger), innan sommaren

om RPS får tummen ur.

OT slut.

Hej!

Vart har du hört att M90L skulle dyka upp som en del i den polisiära utrustningen. Det låter bättre än troligt.

• 1 month later...

Nu vill en utredning ha bort kängorna

". Byxorna bör också bli rakare och kängorna bytas ut mot smidigare skor.

"Det går inte att bortse från att uniformen har ett eget värde som kan bidra till att förstärka eller förminska de uppfattningar som finns om polisen. Uniformen är förstås inte viktigast, utan det förtroende, den kompetens och empati som polisen i !uniformen förmedlar", skriver Lars Göran Carlsson i ett pressmeddelande."

Dagens nyheter

Edited by kronvrak

Till slut blev det så att vi fick en viss pott pengar att handla för, så jag köpte ett par såna här.

Dessutom blev det lite annat, men det är bara kängorna som jag kan tänkas använda militärt! ;-)

En liten fråga bara; vad finns det för argument att ha dessa skodon på sig i polisyrket? Vandrar ni mycket i träsk eller bergig terräng?

:rolleyes:

De är tänkta att ha på vintern och när man gör eftersök i skogen. (Mästocka och nejderna runt Hylte tenderar att bli blöta...) Dessutom fick vi ett bra pris på dem... :D

I daglig tjänst övriga året kör jag med mina Magnum. (Fast nu går jag in mina Lowa fram till semstern).

Edited by Fu Frippe