Jump to content

Destruera ammunition

Scribe

Recommended Posts

Läste på mil.se hur EOD i Kosovo destruerade bl.a amunition och andra vapeneffekter. Länk

Är det någon som har bilder där man ser hur själva tunnan man poppar i ser ut?

Hur lång tid tar det innan ammunitionan poppar efter att man tänt på?

Jag antar att detta är en ganska fältanpassad form av ammunitionsdestruktion. Hur går man tillväga när man destruerar ammunition i vanliga fall i Sverige?

Läste på mil.se hur EOD i Kosovo destruerade bl.a amunition och andra vapeneffekter. Länk

Jag antar att detta är en ganska fältanpassad form av ammunitionsdestruktion. Hur går man tillväga när man destruerar ammunition i vanliga fall i Sverige?

"På samma sätt som i kosovo"

Jag har själv gjort lite sådant med ammo och tändhattar och lik. Det tar allt från 15sek till 1min innan den första smäller!! man använder en gasol brännare för att antända ammon med! (iallafall där jag var) har ingen bild men den för tändhattar ser ut som en gammal oljetank som står upprätt och den för ammo är ungefär som ett litet cementhus med rullband, för ammon, så den åker in i eldhärden...... lätt beskrivet!!! :worthy:

Inte så fältmässig som man kan tro, US Army/Navy EOD använde sig av det på hemmaplan enligt de jag snackade med för några år sedan.

Även polisen nyttjar denna teknik på vissa håll i Sverige.

Fördelen är att det är enkelt att destruera större mängder med ammo utan att nyttja sprängämnen, tunnan sköter sig ju i mångt och mycket av sig själv och säkerhetsavståndet är ju betydligt kortare än när man använder sprängämnen.

(nej, jag vet inte hur stort säkerhetsavståndet är på "tunn-användningen")

Guest koenigsegg88

Jag kan knappt något om ämnet, men eldar de ammunition i en vanlig tunna? Flyger inte det skott hej vilt då? Den ammunition som man lämnar in till befälen efter skjutning, var tar den vägen sen?

Edited by koenigsegg88

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men det är väl en myt att det börjar flyga kulor i luften om man lägger dom i elden?

Kan hända att jag sitter på samma cykel, en om krutet i en hylsa blir tillräkligt varm för att explodera borde ju kulan flyga iväg. Åtminstånde en bit eller???

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men det är väl en myt att det börjar flyga kulor i luften om man lägger dom i elden?

Kan hända att jag sitter på samma cykel, en om krutet i en hylsa blir tillräkligt varm för att explodera borde ju kulan flyga iväg. Åtminstånde en bit eller???

Det är ju ingen pipa som styr iväg kulan, men givetvis kan det flyga flisor från hylsan (som ofta spricker) men det är ju bara att elda på, ta en kaffe och när det har svalat så kontrollerar man.

Tunnan är ju ändå stängd, samt att de versioner jag har sett har varit i kraftig plåt.

Felfri ammunition återanvänds, defekt ammunition torde störtas.

Vanlig ammunition som inte har någon form av spräng/brand funktion är ju harmlös, så man behöver ju inte ha noja direkt.

Vanlig ammunition som inte har någon form av spräng/brand funktion är ju harmlös, så man behöver ju inte ha noja direkt.

Harmlös är väl att ta i, de e väl inte jätte skönt att sitta men en kula i lårbenet, även om d inte är en spräng/brand proj.

Sen kanske de e så att en vanlig kula inte kan gå igenom tunnans plåt

Harmlös är väl att ta i, de e väl inte jätte skönt att sitta men en kula i lårbenet, även om d inte är en spräng/brand proj.

Exakt. Om patronen inte ligger i ett patronläge så kommer hylsan att ge efter innan kulan flyger iväg. Jämför med en hylssprängning på kpist m/45, då har man gott om mässingsflis och en kula i lådan...

Finkalibrig ammunition har ADR-klassningen 1.4S. Det innebär i princip att om den skulle börja brinna och explodera så ska effekterna av det hålla sig inom emballaget, dvs ammunitionslådan. Farligare än så är det inte.

...

Finkalibrig ammunition har ADR-klassningen 1.4S. Det innebär i princip att om den skulle börja brinna och explodera så ska effekterna av det hålla sig inom emballaget, dvs ammunitionslådan. Farligare än så är det inte.

Emballage = plåtlåda? Eller enbart pappförpackningen?

Emballage = plåtlåda? Eller enbart pappförpackningen?

Plåtlådan. En av anledningarna till att vi numera har plåtlådor istället för de gamla av masonit är att masonitlådorna inte uppfyller ADR-kraven.

KD803 när ändrades de reglerna ? Vet att vi hade masonitlådarna under 2004

Masonitlådorna finns fortfarande kvar, men de nytillverkas inte. Försvarsmakten har ännu så länge dispans för att använda dessa.

Frågan om hur farliga kulor från exploderande finkaliberammunition är har faktiskt avhandlats i SVTs Aktuellt, i samband med nerskjutningen av Hammarskjölds plan 1961:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=471598

Oavsett resulatet av provpoppandet kan det konstateras att journalister redan på 60-talet hade svårt att skilja på äpplen och päron...

:rolleyes:

Det var ju just det, det finns ingen pipa att skicka iväg proj'en med, dvs ingen kula far iväg någonstans, minst av allt med kraft för att sätta sig i ditt lårben.

Hylsan spricker oftast, då kan det yra lite flis, men inget som flyger i väg i v0...

Exakt. Om patronen inte ligger i ett patronläge så kommer hylsan att ge efter innan kulan flyger iväg. Jämför med en hylssprängning på kpist m/45, då har man gott om mässingsflis och en kula i lådan...

Detta gäller enkom FM då?

För det sades inget på min ADR-utbildning om detta. I så fall kommer priset för civila ammunition skjuta i höjden.

Man poppar ammunition lite varstans i sverige. Ett tjockt plåtrör anänds, enkelt sätt att göra sig med am utan att behöva ett skjutfält.

Vet inte om jag kommer fel in i samtalet, men finkaliber am går under 1.4S enligt ovan.

ADR-bestämmelserna för 1.4S är olika om det gäller transport privat eller ej.

mvh

Van der Kaye

Mjo du kommer lite fel in i samtalet. Men det är delvis pga av att jag inte citerat så bra och inte uttryckmig på ett vettigt sätt. :navy:

KD803 nämner i senare inlägg.

KD803

och

KD803

Plåtlådan. En av anledningarna till att vi numera har plåtlådor istället för de gamla av masonit är att masonitlådorna inte uppfyller ADR-kraven.

Det jag motsätter mig är kravet på plåtlåda. Mig veterligen finns det inget krav(i ADR-reglerna) på att effekterna ska hålla sig inom emballaget vid brand. Däremot vid transport!

Det är uppfattat, sorry om jag kom in lite fel.

Som jag är lärd så är finkaliber am klassat enligt UN0012, 0339,0412 etc

Under detta faller all finkaliber upp till kaliber 19,1mm.

Dock med undantag för patroner till hagelvapen då dessa ingår i klassen.

Transport av denna klass kräver godkända lådor/emmbalage för klassen.

Har för mig att plåtlådorna är enligt 4A/Y28,5/S/01.

Men i vissa fall är lådor i trä/plywood ok.

Krav finns på www.raddningsverket.se

mvh

Van der Kaye

Edited by Van der Kaye

Det är uppfattat, sorry om jag kom in lite fel.

Som jag är lärd så är finkaliber am klassat enligt UN0012, 0339,0412 etc

Under detta faller all finkaliber upp till kaliber 19,1mm.

Dock med undantag för patroner till hagelvapen då dessa ingår i klassen.

Transport av denna klass kräver godkända lådor/emmbalage för klassen.

Har för mig att plåtlådorna är enligt 4A/Y28,5/S/01.

Men i vissa fall är lådor i trä/plywood ok.

Krav finns på www.raddningsverket.se

mvh

Van der Kaye

Mjo UN-klassningen är jag medveten om.

Och jag är även medveten om att dessa skall emballeras på ett för klassen korrekt sätt.

Frågan var vilka emballage som var godkända.

Bland ADR-regelerna så hittar jag inget "4A/Y28,5/S/01".

Men jag stödjer min tolkning på paragraf 4.1.1, 4.1.3 och 4.1.5. Och min tolkning är att dessa ämnen är godkända. :camo:

LP101 FÖRPACKNINGSINSTRUKTION LP101

Följande storförpackningar är tillåtna, om de allmänna bestämmelserna i 4.1.1 och 4.1.3 samt de särskilda

bestämmelserna i 4.1.5 är uppfyllda:

Innerförpackning

Krävs inte

Mellanförpackning

Krävs inte

Storförpackning som ytterförpackning

stål (50A) aluminium (50B)

metall annan än stål eller aluminium (50N)

styv plast (50H)

trä (50C)

plywood (50D)

träfibermaterial (50F)

styv papp (50G)

Källa: ISSN 0283-6165 SRVFS 2006:7, ADR-S Statens räddningsverks föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng

Återgå gärna till ämnet "Destruera Ammunition", om jag inte har helt fel givetvis

The Box o´Truth

Dom här snubbarna skjuter på fulla magasin för att se vad som händer. De får ammunitionsbrand i ett flertal fall, men det enda som händer är att tändhatten trycks ut och att trycket "pyser" ut genom tändhålet som en svetslåga. Inga flygande kulor eller sprängda hylsor.

Ämlans Nifelhel, nu fick han mig att åka och hämta ADR-böckerna på jobbet... :baskerKav:

Detta gäller enkom FM då?

För det sades inget på min ADR-utbildning om detta. I så fall kommer priset för civila ammunition skjuta i höjden.

Nej, det jag skrev grundar sig på ADR. Numera så är FMs regler i princip desamma som ADR, och de dispenser man fortfarande har ska försvinna nästa år.

Det jag motsätter mig är kravet på plåtlåda. Mig veterligen finns det inget krav(i ADR-reglerna) på att effekterna ska hålla sig inom emballaget vid brand. Däremot vid transport!

Nej, det finns inget krav på plåtlåda. Däremot ska förpackningen vara typgodkänd, vilket den gamla masonitförpackningen inte är. Att man då valde plåtlådan beror förmodligen på att den redan fanns och var typgodkänd. Man kunde ju dock mycket väl ha valt en förpackning i annat material så länge den är godkänd. För lösammunitionen så ersattes ju masonitlådorna av den värdelösa papplådan som dock är godkänd...

ADR gäller just vid transport... ;-) Som framgår av nedanstående definitioner så ser man att 1.4S ska kunna utsättas för brand (t ex vid en trafikolycka) utan att det får några stora konsekvenser. Det är ju dock inte enbart emballaget som gör detta, utan hur godset är utformat. Men emballaget är en del av helheten som ger godset dessa egenskaper.

Ämnen och föremål vilka endast uppvisar obetydlig explosionsrisk i händelse av antändning eller initiering under transport. Verkningarna är i stort sett begränsade till förpackningen och inget utkast av splitter av betydelse kan förväntas. Brand utifrån får inte förorsaka massexplosion av innehållet i förpackningen.
Ämne eller föremål som är förpackat eller utformat så att alla farliga verkningar genom vådaantändning begränsas till förpackningen, såvida denna inte har skadats av brand, i vilket fall dock alla verkningar av tryckvåg eller splitter (kaststycken) blir så begränsade att de inte väsentligt hindrar eller omöjliggör brandbekämpning eller andra åtgärder i kollits omedelbara närhet.
Edited by KD803

• 2 weeks later...

Tunnan som används är två ihopsvetsade splitterskyddsrör.

Har ingen tid på hur länge det tar innan det börjar poppa, men man väntar en halvtimme efter att sista "poppet" hörts

• 3 weeks later...