Jump to content

Utlandstjänst

Recommended Posts

Jag har blivit väldigt sugen på att tjänstgöra utomlands en tid men det är en sak jag undrar över. Hur ser vardagen ut generellt nere i t.ex. kosovo? Jag vet att det är svårt att svara på eftersom det beror på vilken huvudtjänst man har därnere. Men går det inte att generalisera, jag menar, det finns ju stora likheter i lumpenvardagen vart man än kommer i landet.

Tacksam för svar

Jag kanske inte kan svara rättvist eftersom det var ett tag sedan jag var där..men det e som du skriver...vilken tjänst man har...det är i själva verket det som styr..

En annan sak som också har stor betdelse är vad man får för chefer.....en bra chef en bra mission...fan det lät bra..

Jag låg på ett komp som efter ett tag in i missionen fick uppdraget insatskomp(mer insatsplut)..detta gjorde att man fick se ganska mycket av det trasiga balkan..

Guest Andrew

Instämmer ! ... en bra chef en bra mission.

Stämmer också att det beror väldigt mycket på din befattning.

Vissa lämmnar (stabsråttor och annat löst folk *ironisk*) t.ex inte campen speciellt mycket .... till skillnad ifrån befattningar som t.ex Herr Svensk som låg på Vakt & Eskort som rullar runt i stort sett över hela Kosovo.

Eller Sökplutonen som letar efter vapen och får jobba med alla möjliga nationer vilket innbär arbete i stort sett i alla AOR ( Area Of Responsbility ).

Det är svårt att generalisera , men vardagen är lugn för de flesta som ligger på skyttekompanierna.

Rutintjänst , rutintjänst och ytterligare lite rutintjänst. :)

Stay Safe // Andrew

Vad är "bra meriter" om man vill göra utlandstjänst?

Som jag fattat det hela med KS-bataljonerna så behöver du inga speciella meriter. Verkar vara svårt att locka folk dit.

Men med tanke på ditt alias här så har du inte lumpat än, vilket kanske innebär att det dyker upp andra missioner när du är klar med lumpen. Då kanske det blir svårare att bli antagen. Detta gäller alltså psk-tjänster.

Lumpen som KB på K3 lär väl inte direkt vara någon dålig merit precis inför kommande tjänstgöringar.

Edited by APC-mannen

Vad är "bra meriter" om man vill göra utlandstjänst?

Som jag fattat det hela med KS-bataljonerna så behöver du inga speciella meriter. Verkar vara svårt att locka folk dit.

Men med tanke på ditt alias här så har du inte lumpat än, vilket kanske innebär att det dyker upp andra missioner när du är klar med lumpen. Då kanske det blir svårare att bli antagen. Detta gäller alltså psk-tjänster.

Lumpen som KB på K3 lär väl inte direkt vara någon dålig merit precis inför kommande tjänstgöringar.

Jag menar mer civila meriter: språkkännedom, betyg...

Guest Andrew

Språkkännedom är aldrig fel beror väl iofs helt på vilka språk man behärskar. Engelska talar ju de flesta Svenskar dugligt och det räcker gott & väl för vanliga bef. inom skyttekomp i Kosovo. Betyg ? menar du skolbetyg motsv. ? Samma sak här söker du grpch bef. så tittar man nog en hel del på betyg kanske men inte som vanlig menig.

Men som skrivits här tidigare ...lättast att komma med är om du känner någon kompch , pch eller stfPch.

För övrigt stämmer jag in i allt som APC mannen skrev här tidigare.

"baccis-resor" :) eller lite roliga skjutningar med andra nationer.

Vår KompCh fixade så att hela Sierra Lima fick åka och skjuta den Tyska pek-skjutningen.

Samtliga fick mottaga Die Deutsche Shütze Snohr i form av guld , silver el. brons.

Något som uppskattades av de flesta tror jag ... det är ju alltid kul att skjuta lite MG42 ,P8 eller den underbara karbinen G36. :D

Min uppfattning är att meriter spelar mindre roll, uttagningen är "hit or miss", jag har flertalet bekanta som har bra betyg, erfarenheter som är lämpliga för de befattningar de sökt, alt. bra betyg från GU och inte varit ute tidigare.

De får avslag gång på gång samtidigt som en del polare som inte har speciellt bra betyg eller andra meriter kommer med...

Sök bara, lycka till...

Oh yeah, skulle nå't vara en merit så är det pansar GU, kanske mest för att du lär känna "rätt" människor.

Jobrotation är ju helschysst. Jag pratar finska och i Bosnien var jag med finnarna i några dagar. Det var skojigt faktiskt. Kan ju dra en liten anekdot därifrån, de hade bl.a. en 4-ölsregel i bastun på lördagskvällen. Man fick köpa 4 öl med sig från mässen efter middagen och ställa i en kyl i anslutning till bastun. De fick dock endast drickas där och ingen annanstans. Sen var det mässkväll som var något helt annat än på Swebat... Kanske inte helt lyckat egentligen, men det är klart att det var kul med lite party!

För övrigt anser jag att det vore ju faktiskt enklare att ta bort all alkohol från campen, då skulle man ju bli av med (nästan) alla supskandaler som brukar uppstå. Det är ju klart att det är skojigt att kunna dricka några bira på mässen, men 6 månader skulle i alla fall jag klara helt nykter. Förmodligen lär det väl inte bli så nån gång, men håll med om att det skulle vara bra mycket enklare!

Jobrotation är ju helschysst. Jag pratar finska och i Bosnien var jag med finnarna i några dagar. Det var skojigt faktiskt. ...

Själv pratar jag inte ett ord finska men fick likväl 4 finnar som varken pratade engelska eller svenska till min grupp i 2 dygn. Det löste sig till slut och var riktigt roligt! :P

Jag har dessutom genomfört jobrotation med både norrmän och britter, mycket mycket intressant och lärorikt! Bland det mest givande under utlandstjänsten enligt mig.

För övrigt anser jag att det vore ju faktiskt enklare att ta bort all alkohol från campen, då skulle man ju bli av med (nästan) alla supskandaler som brukar uppstå. ...

Njäe, tror nog det skulle införskaffas alkohol på andra vägar då.

Men egentligen kvittar det faktiskt om det finns alkohol på campen enligt mig. Dricks det enligt reglerna och på anvisade platser, dvs mässarna, under kontrollerade former kan det omöjligt uppstå några problem... B)

Nu är det ju inte så och kommer nog aldrig heller bli så, iaf inte så länge vi inte ersätter soldaterna med robotar...

• Forumsledning
För övrigt anser jag att det vore ju faktiskt enklare att ta bort all alkohol från campen, då skulle man ju bli av med (nästan) alla supskandaler som brukar uppstå. ...

Njäe, tror nog det skulle införskaffas alkohol på andra vägar då.

Men egentligen kvittar det faktiskt om det finns alkohol på campen enligt mig. Dricks det enligt reglerna och på anvisade platser, dvs mässarna, under kontrollerade former kan det omöjligt uppstå några problem... B)

Nu är det ju inte så och kommer nog aldrig heller bli så, iaf inte så länge vi inte ersätter soldaterna med robotar...

Jag håller med SFC om att det där skulle bli bara värre om det förbjöds.

Sen tycker jag att det är var och ens Ansvar att fixa det där själv. Klara man inte av det borde man inte vara där. Detta vet jag att det missbrukas en del, men då finns det kompisar i plutonen som oxå borde göra nått åt det.

Jag hade en i plutonen som fick åka hem pga av att vi var för tafatta och inte gjorde nått åt saken direkt.

Där nere är man en familj så gått det går, vilket betyder att man tar han om varandra.

slut.