Jump to content

Nyfiken

Raffsec

Recommended Posts

• BlåGul -1

AG42B Ljungman, måhända?

AG42.JPG

Finns information på sidor länkade från SoldF.com.

Vapnet användes (om jag inte är helt ute och cyklar) på senare dagar som riktvapen på någon PV-pjäs.

QUOTE (Raffsec @ Jan 7 2003, 08:42 PM)

På 9cm pv pjäs användes en strippad ak4 med spårljus.

Njao, det skall väl vara en AG42 som sitter där?

http://www.mtek.chalmers.se/~m95perm/vapen...g_m42.html#1110

HMM ja där ser man nu har bror min ljugit igen he he

Edited by Raffsec

• BlåGul -1

Raffsec, nu har du skrivit fyra svar på en rad var.

Du kan använda "edit" för att ändra i tidigare inlägg. Om du kollar upp källor innan och väntar på svar mer än fem minuter så kan du skriva lite mer städade inlägg, så blir trådarna inte fulla av massa meningslösa chat-liknande kommentarer.

//9x19, blågul

På en bössa som finns/fanns i försvaret kallad AG som enligt min bror användes av infanteriets prsk 85-86 när han låg inne på P10 bilder och övrig info samt om någn skjutit med den hur är den.

85-86, var det AK 4 med kikarsikte som gällde för prickskyttar/skarpskyttar, under samma period pågick studien för framtagandet av ett nytt prickskyttevapen, den som sedan mynnade ut i PSG90. Hela studien syftade till att ta fram ett nytt vapen och en ny utbildningsplan, vapnet är som bekant klart även om det görs REMO på en del vapen och utbildningsplanen justeras kontinuerligt.

Vid den tidpunkten så utbildades det inte prickskyttar i den bemärkelse som det görs idag, omfattningen var mycket begränsad och utbildningen bristfällig.

- HvPrsk

AG42 använde av svenska trupper i Kongo som prickskyttevapen. Var på en föreläsning med en som varit med där nere och han berätta att de var nöjda med vapnet. Du flesta hade kpisten så förmågan att slå ut fi på längre håll var begränsade, så AG var uppskattat.

EOD

Edited by EOD

AG42 använde av svenska trupper i Kongo som prickskyttevapen. Var på en föreläsning med en som varit med där nere och han berätta att de var nöjda med vapnet. Du flesta hade kpisten så förmågan att slå ut fi på längre håll var begränsade, så AG var uppskattat.

EOD

AG 42 användes inte som "prickskyttevapen", men det användes på det avstånd som k-pisten inte nådde ut till. Svenskarna hade med sig Gevär m/41b som prickskyttevapen i Kongo. Åtminstone vad jag har hört/läst.

Har en bild någon stans på en svensk som skjutit ett lejon med det...

- HvPrsk

Du kan nog ha rätt HvPrsk, han sade något i still med att...

-"Kpisten räckte ju inte fram, då skulle man fått använda dem som GRK, så vi plocka fram AG och pricksköt dem" Drog slutsatsen att man använde AG som prickskytte vapen men jag böjer mig.

EOD

Inskjutningsvapen 1110 är i princip en strippad AK2.

Vid antagandet av Sveriges första AK fanns det fyra stycken olika vapenalternativ:

AK1 - En 6,5mm AK, baserad på Ag m/42.

AK2 - En 7,62mm AK, baserad på Ag m/42.

AK3 - FN-FAL

AK4 - HK G3