Jump to content

Rättegång

Mercai

Recommended Posts

Hej,

Är kallad som vittne i en missshandelsrättegång. Tyvärr är rättegången mitt i vår förbandsövning som jag självklart inte vill missa. Rättegången är dessutom ett hopplöst fall av nattklubbsbråk som bara kommer läggas ner.

Tror ni att man kan slippa ifrån att vittna för att delta på en viktig övning? Som VC på strv har jag ju dessutom en ganska "viktig" tjänst (dvs inte så lätt att köra utan).

Sveriges domstolar -> Till vittne

Att vittna är en samhällsplikt. Det är viktigt att du kommer i rätt tid och till rätt plats, inte bara för att domstolen ska döma rätt, utan också för att en förhandling kostar samhället stora pengar. Om du inte kommer kan rättegången få ställas in. Detta innebär dock inte att den inte blir av, utan du och alla andra berörda blir kallade vid ett nytt tillfälle.

Du kan bli skyldig att betala vite eller riskerar att hämtas av polisen om du inte kommer. Du kan till och med få betala kostnader för andra som kommit till domstolen.

Om du har svårt att komma ska du genast ringa eller skriva till domstolen och meddela detta. Giltiga ursäkter kan vara:

avbrott i allmänna kommunikationer,

plötslig sjukdom (meddela tingsrätten att du är sjuk, läkarintyg krävs alltid),

någon annan hindrande omständighet som man inte kunde förutse.

Arbete eller semester räknas inte som giltig ursäkt.

Vittnesförhör via telefon eller video

Domstolen kan i vissa fall besluta att ett vittne får höras per telefon i stället för att inställa sig personligen.

Om du ska delta i en rättegång per telefon får du i regel använda telefonen hemma eller på din arbetsplats.

Alla som är närvarande i rättssalen kan lyssna på samtalet med dig och har också möjlighet att tala med dig. Även eventuella åhörare i domstolen kan lyssna på samtalet med dig via högtalare i lokalen.

Vid vissa domstolar finns det möjlighet att vittna genom videokonferens. Det är domstolen som beslutar i vilka fall detta kan ske.

Det kan också förekomma att du får vittna per telefon på någon myndighet på den ort där du bor, till exempel polisen. Då ska du vara beredd att styrka din identitet med till exempel körkort eller pass. Domstolen ringer upp dig när det är dags för rättegång eller förhör.

min understrykning i sista citatet

Jag ser det ju som viktigare att vittna även om det bara är en mindre viktig rättegång, i dina ögon.

Mycket medveten om den aspekten av det hela... Men efter mycket övervägande står jag ändå fast vid att det inte är så viktigt.

Brukar man få ha det på telefon?

Någon av er som haft det?

Har du överhuvudtaget läst vad folk skriver i din tråd?

Testa att läsa Tikkanens inlägg en gång till.

Tror dock inte att man får det för att man hellre vill deltaga i en övning.

Har givetvis läst Tikkanens inlägg, och om även du gör det en gång till kanske du märker att de inte svarar på någon av mina frågor?

Har givetvis läst Tikkanens inlägg, och om även du gör det en gång till kanske du märker att de inte svarar på någon av mina frågor?

Okej, jag kan ta det i en kanske mer lättläst variant.

Är du kallad till rättegång så måste du vittna, övningen är oftast inte ett giltigt skäl till att utebli, dock kan du i undantagsfall få vittna via telefon.

Det enklaste sättet att få reda på om du får vittna via telefon är att skriva ett brev till rätten. Om du får vittna via telefon så ringer rätten upp dig när det är dags att vittna.

Frågor?

Edit: fel i quoten

Ursäkta?

Du frågade om man brukar få genomföra förhöret per telefon.

I Tikkanens inlägg står det "Vittnesförhör via telefon eller video

Domstolen kan i vissa fall besluta att ett vittne får höras per telefon i stället för att inställa sig personligen."

Är inte det svar på en av dina frågor?

I övrigt så är det väl lättast att, som redan påpekats, ringa till rätten och fråga vad som gäller.

The Swede

The Swede: Att det var möjligt att ha det på telefon är jag ju helt klar över. Det jag frågade var ju om man brukar få göra detta, dvs hur vanligt det är. Frågade även om någon här haft telefonförhör. Den sista frågan vet jag fortfarande inte, så kan fortfarande inte se svaren? Och ja, visst är det lättast att ringa/skriva till dem. Men vill gärna ha lite "kött på benen" härifrån innan jag ringer.

Tikkanen: Tack för bra info!

Snor tråden lite, hoppas det är ok.

De flesta verkar vara av den inställningen att det är självklart att vittna, men hur mycket kan man tvinga medborgarna att ställa upp. Vårt rättsamhälle bygger ju på detta.

Antag att du ser en misshandel, du ställer initialt upp när polisen ställer inledande frågor, efter ett tag blir du kallad till rätten som vittne, samtidigt får du reda på att den åtalade tillhör "motorcykel buren ungdom", är det då lika självklart att vittna?

Jag tycker att vittna borde vara frivilligt. Låt folk samvete sätta gränsen.

I de flesta fall tycker jag det är en självklarhet att vittna, men som nu när det rör sig om ett krogbråk utan något egentligt "offer" känns det mest som om de slösar med min och andras tid.

Ang. om de nu skulle tillhöra "motorcykel buren ungdom", så tycker jag det är samhällets uppgift att alltid se till så att man kan vittna utan rädsla för represalier.

Ang. om de nu skulle tillhöra "motorcykel buren ungdom", så tycker jag det är samhällets uppgift att alltid se till så att man kan vittna utan rädsla för represalier.

Det tråkiga är ju att samhället då och då inte klarar av att skydda vittnen, och historier om detta påverkar säkert människor att inte vittna. Jag är inte säker själv om jag skulle göra det när det väl kommer till kritan.

Hur mycket av övningen kommer du att missa? Har du talat med din kompaniChef om detta problem? Har aldrig tanken slagit dig att prata med de som jobbar på regementet. Övertygad om att de kan hjälpa dig. Rätt vad det är så får du ledigt för denna aktivitet, kronbil och hela köret. För hur mycket kommer du att missa av övningen?

Jag har vittnat över tfn. Gällde ett ingripande JAG hade gjort som O.V. dock kallades jag som vittne åt "staten".

Jag ringde Åkl och meddelade att jag hade problem att ta mig till platsen den dagen osv. Var inga problem att lösa över tfn. Tog mig ca 15-20 minuter istället för en heldag.

Nu var det 1998 så det är ju ett tag sedan.

Har pratat med åklagaren nu och det var inga problem över telefon. Får t.o.m. göra det utifrån övningsfältet, LYSANDE!

Tack till de personer som lämnade användbar information och försökte (lyckades!) svara på mina frågor!

I february 2006 så vittnade jag i en konkurs förhör (mao inte hälften så viktig och känslig som det denna tråden handlar om) över telefon. Jag var då nere i Jordanien och hade inte möjlighet att komma till rätten. Detta accepterades utan problem efter det att jag ringde hon som hade hand om ärendet tidigt och klargjorde att jag måste närvara på annan ort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...