Jump to content

Länka till forumet på respektive faktasida.

Recommended Posts

• Forumsledning

För att kunna länka in mer information tror jag det skulle vara intressant att länka in en eller kanske ett par trådar från Forumet och göra det till standard på respektive sida.

Vad är er respons på det? Låter det bra?

Tex Stridvsäst 2000

[sTANDARDISERAD IKON] Forum.SoldF.com

Diskussion om Stridsväst 2000 på SoldF.com forum >>

I mina ögon har det tre fördelar.

1. Mer fokus på att forumet finns för dem som kommit till faktasidan och missat forumet.

2. Visa att det finns ett ställe att snacka om prylen i fråga, inte bara statisk info

3. Att det finns ett ställe med mer information som dessutom kommer leva kvar ett tag.

Bakgrund - VARFÖR?

Väldigt många av de sidor som används i framtagandet av en sida till SoldF.com försvinner inom några år.

I dagsläget finns inte många svenska privata samlingssidor för försvars och materiel kvar på nätet.

Tänker på Unofficial Swedish Army page som inte uppdaterats sedan 1999 och Unofficial Royal Swedish Army Page som lagts ner.

TForces länk-granskning har i princip gjort att många sidor helt står utan länkar till andra sidor eller mer info -länkar.

Dels pga försvarsmaktens borttagande av SoldR böckerna, men även andra privata initiativ som helt sopats bort, FMV som tagit bort och totalt byggt om sin webbserver till Episerver. Som bekant är försvarsindustrin en bransch som ständigt köps upp och byter ägare hela tiden. Vilket gör att sidor flyttas, läggs ner och försvinner.

Här är SoldF.com ganska unik. Under 9 år har vi i princip inte ens ändrat filnamn/sökväg på resp faktasida.

Enda skillnaden var när vi väl köpte domännamnet år 2000. Så iaf 6-7 år har det varit intakt.

Dessutom finns all information kvar.

Håller helt med, låter som en bra idé och visar på vad forumet är till för och vad tanken bakom soldf.com är (att vara en sida som visar användarnas syn på materielen och inte bara tillverkarens siffror). Som KD803 skrev kan det innebära lite mer jobb för blågul med de "officiella" trådarna (i brist på bättre ord) och om en sådan spårar ur så måste man kanske bedöma om den ska finnas kvar som länk på soldf.com, något som inte får glömmas bort. Man måste isf. kanske märka tråden på något sätt för att visa på att den här tråden är länkad till från soldf.com (antingen i första inlägget, i topic eller kanske i ett helt nytt inlägg i tråden av blågul där sidan med stridsvästen tex. länkas. Ett annat alternativ är ju att ha en viss symbol för sådanna trådar).

Några små tankar bara.

/ignis

Den tanke som Henke framför tycker jag är bra, forumet är ju definetivt en kunskapsbank.

Men i min mening så är det allt för ofta så att de tre bra posterna dränks i fem nya som är av relevans, men innehåller en hel del irrelevant. Därefter följer ju spaltmeter med irrelevant käbbel om IP hit och dit. Inget illa menat, men SoldF.com är som en mycket väl inordnad butik med bra sortiment med trevlig personal, men forum.soldf.com är definetivt fikarummet, och det är i bland rena zoo't!!!

Så dem trådar som det skall länkas till bör vara väldigt hårt modererade och sanerade.

Jag skulle nästan hellre se att tråden kopierades till en statisk sida, skribenternas nick presenterades och innehållet rensades på alla spinnoffer och allt som saknar relevans.

Mina fem ören med fem års ränta...

Edited by Sytare

Den tanke som Henke framför tycker jag är bra, forumet är ju definetivt en kunskapsbank.

Men i min mening så är det allt för ofta så att de tre bra posterna dränks i fem nya som är av relevans, men innehåller en hel del irrelevant. Därefter följer ju spaltmeter med irrelevant käbbel om IP hit och dit. Inget illa menat, men SoldF.com är som en mycket väl inordnad butik med bra sortiment med trevlig personal, men forum.soldf.com är definetivt fikarummet, och det är i bland rena zoo't!!!

Så dem trådar som det skall länkas till bör vara väldigt hårt modererade och sanerade.

Jag skulle nästan hellre se att tråden kopierades till en statisk sida, skribenternas nick presenterades och innehållet rensades på alla spinnoffer och allt som saknar relevans.

Mina fem ören med fem års ränta...

Om man gör så kan man ju lika gärna ha "användares kommentarer" och där har citat från både forumet och verkliga livet, om det är ett citat från forumet kanske man kan ha en liten länk till inlägget där det står eller till den användarens profil. Det jobbiga då är ju att någon måste sammanställa: vad är bra, vad är dåligt osv.

/ignis

edit: tillslut blir soldf.com en konsumentråds-site á pricerunner med användarrecensioner och betyg ;)

Edited by Ignis nitidus