Ribbe Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Hej, Det är så att jag skulle vilja ta reda på vad min farfar gjorde i lumpen men vet inte hur. Jag har hela hans personnummer och ska väl tilllägga att han är avliden. /Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Hej, Det är så att jag skulle vilja ta reda på vad min farfar gjorde i lumpen men vet inte hur. Jag har hela hans personnummer och ska väl tilllägga att han är avliden. /Rikard ringa till öfrbandet han tjänstgjorde på? Dom kan ju skicka dig vidare dit du ska isf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbe Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 Hej, Det är så att jag skulle vilja ta reda på vad min farfar gjorde i lumpen men vet inte hur. Jag har hela hans personnummer och ska väl tilllägga att han är avliden. /Rikard ringa till öfrbandet han tjänstgjorde på? Dom kan ju skicka dig vidare dit du ska isf... Problemet är att jag inte vet var har tjänstgjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 spontan tanke bara, krigsarkivet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mer+pliktverket Här står allt du behöver veta. Har själv tänkt kolla upp vad min farfar och morfar gjorde i uniform under beredskapsåren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 (edited) http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mer+pliktverket Här står allt du behöver veta. Har själv tänkt kolla upp vad min farfar och morfar gjorde i uniform under beredskapsåren Om jag inte har fel för mig så kan man bara få ut info om sig själv. Dom knappar in ditt personnummer och sen skickas det till den adress där du är folkbokförd. En avliden är ju inte folkbokförd längre. Frågan är ju dessutom om pliktverket sitter med uppgifter så långt tillbaka i tiden. Det är säkert reglerat hur länge uppgifterna sparas. Krigsarkivet låter som det bästa alternativet, fast det är ju bara att lyfta luren och kolla med pliktverket. Edit: För många fingrar.. Edited January 19, 2007 by SBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbe Posted January 19, 2007 Author Report Share Posted January 19, 2007 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mer+pliktverket Här står allt du behöver veta. Har själv tänkt kolla upp vad min farfar och morfar gjorde i uniform under beredskapsåren Mailade du pliktverket och skrev med din farfars och morfars personnummer och din adress? Sedan skickade dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted January 20, 2007 Report Share Posted January 20, 2007 Mailade du pliktverket och skrev med din farfars och morfars personnummer och din adress? Sedan skickade dem? Jag har inte försökt än, tyvärr. Kan maila pliktverket nu i helgen, alternativt ringa på måndag, och återkomma när jag har fått svar om dom kan hjälpa till eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbe Posted January 20, 2007 Author Report Share Posted January 20, 2007 Mailade du pliktverket och skrev med din farfars och morfars personnummer och din adress? Sedan skickade dem? Jag har inte försökt än, tyvärr. Kan maila pliktverket nu i helgen, alternativt ringa på måndag, och återkomma när jag har fått svar om dom kan hjälpa till eller inte. Det gick visst lite fort när jag läste, trodde du redan hade försökt.. Men återkom gärna med vad de säger på pliktverket! /Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Pliktverket skikar inte utt något på mail man måste skika in det pappers vägen alltså dom kommer bara be dig skika det i vanligt kuvär med namn underskrift dom hänvissar till PUL. Detta gjorde jag för 3 veckor sedan och har ännu inte fått något så ska ringa dom i morgon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Oki då kom dom en jävulsk massa papper alla HV övningar är med tex... Dock anser Pliktverket att jag har varit med i HVU vilket jag aldrig varit :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Jag mailade pliktis i söndags och frågade hur man skulle gå göra för att få tag i tex sin morfars gamla register, men har inte fått något svar än. Mitt skolschema hindrar mig från att hitta nångon vettig själ på pliktverket via telefon så för mig återstår bara att vänta lite till om ingen annan har mer tid än mig? Finns det ingen från pliktverket här på forumet föresten? @Hornet, Vet dom verkligen så mycket om en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Jag mailade pliktis i söndags och frågade hur man skulle gå göra för att få tag i tex sin morfars gamla register, men har inte fått något svar än. Mitt skolschema hindrar mig från att hitta nångon vettig själ på pliktverket via telefon så för mig återstår bara att vänta lite till om ingen annan har mer tid än mig? Finns det ingen från pliktverket här på forumet föresten? @Hornet, Vet dom verkligen så mycket om en? Hej sökare! Enl. offentlighetslagarna har Du rätt att begära ut uppgifter som inte är hemliga även om annan person. Ring pliktverket, presentera ditt ärende, avge ett pers.nr. Du får reda på tjänstgöringsställe, befattning, betyg, tidsperiod. Detta kräver att personer med behörighet finns tillgängliga på pliktverket. Alla har inte behörighet att rota i registren hur som helst. Skriftligt utdrag om dig själv kräver namnunderskrift och hänvisning till nån paragraf i offentlighetslagarna. Några veckor senare får du en tegelsten i brevlådan med allt Du inte visste om dig själv. Ganska kul faktiskt. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Jag mailade pliktis i söndags och frågade hur man skulle gå göra för att få tag i tex sin morfars gamla register, men har inte fått något svar än. Mitt skolschema hindrar mig från att hitta nångon vettig själ på pliktverket via telefon så för mig återstår bara att vänta lite till om ingen annan har mer tid än mig? Finns det ingen från pliktverket här på forumet föresten? @Hornet, Vet dom verkligen så mycket om en? DE VET ALLT! Hehe! Från mönstringsdagen med alla testresultat till dags dato! Allt Du gjort inom FM som registrerats. Alla kurser m.m. För dem som är med i t.ex Hv finns varenda timme bokförd. Från Årsstämma till Förbandsövning. Allt som det lämnats tjänstgöringssedel på. Betyg och omdömen från kurser m.m. Grader mellan...och! Förordnanden. Medaljer. Det som inte finns där om dig finns i alla andra hundratals register vi förekommer i. Fritt fram att begära utdrag från vart och ett. Om man inte är med i SMB kand det här vara ett läsvärt alternativ......Egentligen är det ganska ointressanta uppgifter, men ändå kul att veta. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 27, 2007 Report Share Posted January 27, 2007 Det roligaste med alla papper var att jag varit med i HVU mellan 2002 och 2006 tydligen uttan att jag knappt har vettat vad HVU var för något :P Någon som gjort ett misstag någonstans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts