Jump to content

ryggen gevär ak4b ?

Recommended Posts

Beordras på ryggen gevär så är det pipan uppåt vänster och inget annat som gäller. Personligen tycker jag dock att om man har mynningsskydd monterat så vore det bättre med pipan nedåt höger - men det är fortfarande fel. Det som saknas för Ak4 (speciellt om man råkat sy upp en trepunktsslinga...) är möjligheten att slinga vapnet likt Ak5 vid skyddsvaktstjänst osv.

vad jag tänker på är att det är lätt att få skit i pipan

Tja... är man så korkad att man har pipan nedåt i en meter snö så kommer darwins principer ta hand om det när det blir strid... Upp till vänster är ngt som nyttjas på uppställningar. Annars så kör jag upp till höger eller ned till höger när jag har bössan på ryggen. Men som sagt yttre faktorer styr hur jag placerar vapnet. Dock är det på bröstet det vanligaste för mig, ned till vänster eller upp till vänster.

Edited by Fk Satan

det tycker jag med... men står man i mat kön så är det många som har pipan neråt..fattar inte varför det ska vara så svårt att bära den rätt

Jag gissar på att det dels beror på att många är grundutbildade på Ak5 där pipan skall vara nedåt och dels på att det av nån outgrundlig anledning anses vara mer combat med pipan nedåt. Har sett det tusen gånger i Hv och har en plutonchef som alltid uttryckligen anger att pipan ska vara nedåt på Ak4 vid uppställningar med "på ryggen gevär"

Som allt annat så bör man väl ta lite hänsyn till aktuell verksamhet... Är det lite "soft" läge där man måste använda händerna och fippla så har jag pipan uppåt, då jag inte vet om jag måste böja mig t.e.x. Är det sådant läge så att jag inte riktigt vet om jag kommer bli beskjuten, då är det pipan neråt, då det går snabbare att komma i gynnsamt läge så.

Och som Axial säger, är man grundutbildad på AK5 så är det nog vanligare att man har pipan neråt.

Jag gissar på att det dels beror på att många är grundutbildade på Ak5 där pipan skall vara nedåt och dels på att det av nån outgrundlig anledning anses vara mer combat med pipan nedåt. Har sett det tusen gånger i Hv och har en plutonchef som alltid uttryckligen anger att pipan ska vara nedåt på Ak4 vid uppställningar med "på ryggen gevär"

Även på Ak5 ska mynningen vara upp till vänster vid "på ryggen gevär", lämpligtvis med vapenremmen under pistolgreppet. Men på kpist vill jag minnas att pipan skulle vara ned till höger vid "på ryggen gevär".

Edited by 106

Då reglementen är härliga saker som går att ta på och som kan läsas av alla så ber jag att få hänvisa till FMR Försvarsmaktens Formella grunder 2000 där vi på sidan 61 finner att Ak5 får bäras på ryggen i två (2) lägen, pipa upp och pipa ned. Jag hävisar här till text och bild på ovan nämnda sida, bilderna är bild 6:14 och bild 6:15.

Ak4an skall, allt enligt sidan 62 i densamma reglemente, bäras med pipan upp, se bild 6:16. Kpist m/45 bärs med pipa ned, bild 6:17

:rockon:

/2LT Mordred

På bröstet, eller i slinga vid sidan är ju att föredra (= Annars pipan uppåt vid uppställningar o.dyl.

Tycker nästan att huvudsaken är att folk bär på vapnet, och inte ställer det mot något träd så fort man ska göra något. Blev tyvärr tvungen att skälla lite vid sista övningen när man hittar en Ak4:a liggande på marken utan någon i närheten. SÅ tung är den inte att bära..

Till skillnad från AK5 får AK4 bäras på ryggen gevär laddat. Detta enbart för att man, just det, bär den bara med pipan uppåt. Upptäcker man att det sätts i system att AK4 bärs med pipan nedåt kommer man säkerligen att åtgärda detta i där avsedd skrift...

Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt. Nu kan jag inte länka till SÄKI, men ni som har den på skiva kan lägga ut det.

Det är bra att man ifrågasätter självklara saker. Man upptäcker då att alla är inte införstådda med konsekvenserna av att hitta på egna djungellösningar. Jag verkar som skjutinstruktör och håller en hel del trupputbildning på eget förband och utbildningsgrupp. När jag utbildar försöker jag få soldaten att inse vikten att inte riskera sin eller andra människors säkerhet, vare sig i utbildning eller skarpt.

Riskera inte din eller dina kamraters säkerhet. Öva säkert!

/Koskela

Till skillnad från AK5 får AK4 bäras på ryggen gevär laddat. Detta enbart för att man, just det, bär den bara med pipan uppåt. Upptäcker man att det sätts i system att AK4 bärs med pipan nedåt kommer man säkerligen att åtgärda detta i där avsedd skrift...

Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt. Nu kan jag inte länka till SÄKI, men ni som har den på skiva kan lägga ut det.

Nej du, anledningen till att AK5 inte får bäras på ryggen med en patron i loppet har ingenting att göra med om pipan är uppåt eller nedåt. Det har att göra med att omställaren på AK5 har visat sig ha en tendens att få ett eget liv när vapnet bärs på ryggen, vilket inte AK4ans har (såvida man inte bär verktyg...).

En gång i tiden har det på vissa GU-förband utbildats på att bära AK4 med pipan nedåt, så jag har full förståelse för att det fortfarande förekommer.

OT men förutom bärandet så är det inte BOA på nylonremmar. Tyvärr, efter som jag tycker att puts o stuts gäller på kasern och max fältmässighet i skogen. tyvärr måste man ta hänsyn till civila i bebyggelse och se "putsad" ut.

Givetvis bär man ak4 med pipa upp.

Nej du, anledningen till att AK5 inte får bäras på ryggen med en patron i loppet har ingenting att göra med om pipan är uppåt eller nedåt. Det har att göra med att omställaren på AK5 har visat sig ha en tendens att få ett eget liv när vapnet bärs på ryggen, vilket inte AK4ans har (såvida man inte bär verktyg...).

En gång i tiden har det på vissa GU-förband utbildats på att bära AK4 med pipan nedåt, så jag har full förståelse för att det fortfarande förekommer.

Fel av mig, rätt av dig. Jag belönar mig själv med ett 40 minuterspass på gymmet! :baskerHV:

/Koskela

Samt att flera anser det vara bekvämare att ha pipan nedåt, dvs kolven hamnar mot skulderpartiet hellre än värmeskyddet.

I de fall man har sprungit snabbmarsch med Ak4 med avtaget underbeslag, får man lätt skavsår på ländryggen med pipan uppåt.

Det är lätt att vara bekväm och göra som man själv vill eller brukar, right?

Jag brukade ha AK4 på ryggen med pipan nedåt åt höger, pga. smidigheten. Med vapnet på bröstet så är det ju bara att svinga runt vapnet på ryggen. Bara att lyfta upp remmen på vänster axel, trä in höger arm mellen vapent och remmen och så: klart! Slutate med det efter att ha fått upplysning av ett av våra yngre befäl att med vapnet på ryggen var det inte var tillåtet med pipan nedåt, men motiveringen var "vad tror du händer när man sätter sig ner?". :baskerHV:

Alltså endats med pipan nedåt för att det var smidigt, inte för att det såg combat ut, el. motsv.

Edited by Munken_swe

Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt.

Man kan göra lång slinga på AK4 om man sätter karbinhaken i bakre fästet. Funkar klockrent.

Finns fästpunkt till picatinny, kan man göra precis som på Ak5:an. Finns egen tråd för det någonstans..

Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt.

Man kan göra lång slinga på AK4 om man sätter karbinhaken i bakre fästet. Funkar klockrent.

Finns fästpunkt till picatinny, kan man göra precis som på Ak5:an. Finns egen tråd för det någonstans..

Ja just det.

Kanske vore något att investera i.

-EDIT-

Jag har blivit befordrad, hurra!!!

Edited by Henil

Halft OT men jag har blivit instruerad att i SäkI 2007 har man gått tillbaka till att tillåta laddad AK 5 på ryggen.

/K

Delar den uppfattning, stycket där förbudet mot laddad ak5 på ryggen tidigare återfanns är nu borta vilket bara kan tolkas på ett sätt, det är tillåtet.

Edited by Fu Gson

Halft OT men jag har blivit instruerad att i SäkI 2007 har man gått tillbaka till att tillåta laddad AK 5 på ryggen.

/K

Inte nödvändigtvis riktigt till Krook. I vilket läge har man behov av att ha "på ryggen gevär" med laddat vapen?

/K

Inte nödvändigtvis riktigt till Krook. I vilket läge har man behov av att ha "på ryggen gevär" med laddat vapen?

När man ska jobba med händerna och inte kan ha AK:n på framsidan eller sidan. Att lägga i från sig den är inget alternativ alla gånger.

Jag kan se tretusenfyrahundraåtta olika lägen där jag kan tänkas ha behovet att få ha AK:n på ryggen.

/K

/K

När man ska jobba med händerna och inte kan ha AK:n på framsidan eller sidan. Att lägga i från sig den är inget alternativ alla gånger.

Jag kan se tretusenfyrahundraåtta olika lägen där jag kan tänkas ha behovet att få ha AK:n på ryggen.

/K

Ja självklart, men varför ha den laddad? Du kommer i alla fall att vara total puck tvåa om något händer.

Ja självklart, men varför ha den laddad? Du kommer i alla fall att vara total puck tvåa om något händer.

Jag är definitivt pucktvåa om jag måste göra patron ur för att kunna arbeta.

Skillnaden är kanske att jag inte ser det ur GRO-perspektiv och att jag gått med laddat vapen på ryggen rätt ofta?

/K

Jag är definitivt pucktvåa om jag måste göra patron ur för att kunna arbeta.

Skillnaden är kanske att jag inte ser det ur GRO-perspektiv och att jag gått med laddat vapen på ryggen rätt ofta?

/K

Definitivt.