Jump to content

Största stridsvagnen under VK2


Christer

Recommended Posts

Ingen dålig sak denna vagnen :surprise: Men den är nog lite klumpig (188000kg och 13-20km/h). :baskerKav:

 

Jo, de tyska generalerna skrek efter en snabbare stridsvagn, svaret blev Maus. Fast K-wagen från 1vk i min länk är ännu brutalare. 22 mans besättning.

Edited by dalmas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fantasin var var det iaf inget fel på.

Det är omöjligt att sitta och spekulera i historiska dittendatten, så oerhört många faktorer som spelar in.

Men man undrar ju hur det hade gått om Hitler hade låtit bli att lägga näsan i blöt i allt.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

 

Attackflyget skulle iallfall inte ha några problem med att missa den iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

 

Attackflyget skulle iallfall inte ha några problem med att missa den iallfall.

Att missa är det väl aldrig några problem med, lite värre ibland att träffa.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

Ja, vägen själv allraminst - bärigheten hos en vanlig landsväg av 40-talsstandard var inte riktigt den vi är vana vid idag.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

Ja, vägen själv allraminst - bärigheten hos en vanlig landsväg av 40-talsstandard var inte riktigt den vi är vana vid idag.

Med tanke på bandytan så blir marktrycket ändå inte så ruskigt högt. Dock kan det bli

svårt att hitta vägar som aldrig är smalare än 14 meter. Det var nog offroad som skulle

gälla. Om man får säga så utan att det blir ett fall för Godwin[1] så var Hitlers tanke att

det de tyngsta vagnarna skulle vara mobila fort mer än traditionella stridsvagnar.

 

[1] Godwins law of usenet: när Hitler nämns så spontandör tråden.

Link to comment
Share on other sites

Dom hade förmodligen rönt samma öde som Char 2C (Char du Rupture) dvs bombas sönder innan dom nått fronten

Jag tror nog inte att de gör en sån där vagn utan att sätta ordentligt luftvärn på den, och så hade den ju pansar på 150 - 360 mm också... Fast det kanske inte en bomb bryr sig om?

 

Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

Ja, vägen själv allraminst - bärigheten hos en vanlig landsväg av 40-talsstandard var inte riktigt den vi är vana vid idag.

En sån där behöver väl knappast en väg att åka på? Jag tror inte att en skog skulle ha så mycket att säga till om :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jävlar i havet. Landkreuzer P. 1000 Ratte:

Length 	35.00 m
Width 	14.00 m
Height 	11.00 m
Weight 	1800 tonnes

Herrejävlar! En sån där lär ju mosa allt som kommer i vägen!

 

Måste vara en dröm för en Shturmovik- eller Typhoonpilot att råka på sen sån där. Men man får väl anta att den skulle ha havt ett par Möbelwagen eller Wirbelwind i släptåg...

 

Ett fruktansvärt resursslöseri... Men det hade onekligen varit kul att få se besten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog inte att de gör en sån där vagn utan att sätta ordentligt luftvärn på den, och så hade den ju pansar på 150 - 360 mm också... Fast det kanske inte en bomb bryr sig om?

 

Tja, slagskepp och hangarfartyg hade ofantligt mycket mer luftvärn

än vad dessa fantasifoster var tänkta att ha och vi ser ju hur bra det fungerade mot störtbombarna vid Midway.

 

En sån där behöver väl knappast en väg att åka på? Jag tror inte att en skog skulle ha så mycket att säga till om :rolleyes:

 

Måhända inte, men floder lär bli problematiskt, och likaså kommer vägnät elnät,

telenät och järnvägsnät hela vägen från fabrik till fronten att ta skada,

för att inte tala om åtgången av bränsle och reservdelar när man inte kan transportera vagnen på räls.

 

Måste vara en dröm för en Shturmovik- eller Typhoonpilot att råka på sen sån där. Men man får väl anta att den skulle ha havt ett par Möbelwagen eller Wirbelwind i släptåg...

 

Japp. Äntligen ett mål som faktiskt går att träffa med verkningsfulla vapen som arak.

Akan och tksp var ju tämligen odugligt även mot normala stridsvagnar

och Typhoon bedömdes efter försök på en stationär vitmålad Panther

ha en träffprocent på c:a 0,5% mot stridsvagn,

men en mastodont som P1000 kunde de säkert träffa med flera procent av raketerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...