Jump to content

Träningskläder.

Viper_FE

Recommended Posts

Ja som sagt mitt ämne var Träningskläder. (Hoppas jag satt på rätt ställe)

Jag är på jakt efter träningskläder som ska användas till Marschträning osv. eftersom man inte får ta sin uniform och dra ut och träna med har jag för mig?(Är med i Frivillig Ungdom.)

Sakerna jag behöver är ungefär dessa: Jacka, tröja, byxor. Sen kan ju kanske ni komma med förslag på saker man kan ha på sig?

Hade tänkt ha dom till Marschträning eller ute i terrängen och tränar. Tänkte använda tillsammans med vår kära M90 Känga. :rolleyes:

Man kan ju inte direkt ta ett par jeans till M90 Kängor.. ser lite konstigt ut och man kan ej träna i jeans.

Vanliga "Sweat" pants går ej för dom tål inte stryk :)

Så har ni några bra förslag på vad ni använder eller på saker ni kan rekommendera så skriv dit namn på den så klart och helst en sida man kan köpa dom ifrån. Eller t.o.m en butik. :ph34r:

Tack i Förhand ,O

// ViperFE

Edited by Viper_FE

Billigt: m/59-brallor från närmaste överskott, 90-skjorta dito samt fleece från H&M

Dyrt: Byxor från Fjällräven, exempelvis Vidda, undertröja i merino från Lundhags, samt fleece och goretexjacka från dyr friluftsbutik, exempelvis Naturkompaniet. Något billigare kan hittas hos Taiga.

Tänkte på en sak??

Skulle man kunna ta sina M90FBs (Fältbyxor.) Och sen en vanlig Tröja/Jacka över det? Det är ju ej Hela uniformen så det borde ej strida emot reglmentet eftersom det inte är hela Uniformen och jag har sett folk som har på sig dom byxorna för synsskull. Dom är ej i militären utan köpt dom online etc.

Själv har jag:

Jacka: Haglöfs Helium goretex xcr

undertröjor modell hellyhansen som transporterar

byxa från lundhags , regnbyxa Tierra goretex paclite

funkar riktigt bra. kan tillägga att jag kom över de flesta prylarna på rea, ganska dyra saker faktiskt.

man har ju sett en hel del folk med m90 fältbyxorna på exempelvis nordstan i gbg, men jag är nog helt fel person att uttala mig i den frågan. hör med dina befäl vad de tycker.

Tänkte på en sak??

Skulle man kunna ta sina M90FBs (Fältbyxor.) Och sen en vanlig Tröja/Jacka över det? Det är ju ej Hela uniformen så det borde ej strida emot reglmentet eftersom det inte är hela Uniformen och jag har sett folk som har på sig dom byxorna för synsskull. Dom är ej i militären utan köpt dom online etc.

Nej. Den uniform/skyddsklädsel du har fått ut från FVRF får du enbart använda i tjänsten samt under transporter till och från övningstillfällen. Det gäller hela din utrustning.

Seriöst vem kommer att bry sig om du går omkring i dina 90.byxor. Skulle inte tro att ditt befäl kommer o knackar dig på axeln o säger "Aja baja! Så får man inte göra". Naj jag tycker att du gott kan ta byxorna o en jacka till, sen kan du få gå hu jävla långt du bara vill.

Ja som sagt mitt ämne var Träningskläder. (Hoppas jag satt på rätt ställe)

Jag är på jakt efter träningskläder som ska användas till Marschträning osv. eftersom man inte får ta sin uniform och dra ut och träna med har jag för mig?(Är med i Frivillig Ungdom.)

Sakerna jag behöver är ungefär dessa: Jacka, tröja, byxor. Sen kan ju kanske ni komma med förslag på saker man kan ha på sig?

Hade tänkt ha dom till Marschträning eller ute i terrängen och tränar. Tänkte använda tillsammans med vår kära M90 Känga. :rolleyes:

Man kan ju inte direkt ta ett par jeans till M90 Kängor.. ser lite konstigt ut och man kan ej träna i jeans.

Vanliga "Sweat" pants går ej för dom tål inte stryk :banghead:

Så har ni några bra förslag på vad ni använder eller på saker ni kan rekommendera så skriv dit namn på den så klart och helst en sida man kan köpa dom ifrån. Eller t.o.m en butik. :ph34r:

Tack i Förhand ,O

// ViperFE

ITAB, behöver jag säga mer?

www.fritidsklader.se

Köp ställ som du kan bruka civilt också!

Seriöst vem kommer att bry sig om du går omkring i dina 90.byxor. Skulle inte tro att ditt befäl kommer o knackar dig på axeln o säger "Aja baja! Så får man inte göra". Naj jag tycker att du gott kan ta byxorna o en jacka till, sen kan du få gå hu jävla långt du bara vill.

Antagligen kommer ingen komma och knacka honom på axeln, MEN det är inte tillåtet. Dessutom är det inte speciellt snyggt att bland M90 med civila kläder.

Antagligen kommer ingen komma och knacka honom på axeln, MEN det är inte tillåtet. Dessutom är det inte speciellt snyggt att bland M90 med civila kläder.

Fältbyxa 90 går att köpa civilt och kan således inte regleras för fem öre i nåt reglemente hur dessa bärs utanför tjänsten. Att det sen ser fördjävligt ut är en annan sak, sen är det säkert bara de av civilisterna som har gjort lumpen relativt nyligen som kommer att tycka så, resterande kommer inte ens se skillnad mot t.ex. ett par woodland.

@ Rickard N: Ja dom ska väl tåla lite stryk rent allmänt så dom inte går sönder när man går/ springer ute i skogen. Sweatpants är lite opassande för kängor. Vill ju gå in mina eftersom dom jag fått är rätt nya så...

@almkvist: Tack för sidan kollar igenom den.

@ Skoog: Ja jag vill ju inte precis bryta reglerna även om inte mitt befäl kommer och knackar på min axel :baskerKav:

Edited by Viper_FE