Viper_FE Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 (edited) Ja som sagt mitt ämne var Träningskläder. (Hoppas jag satt på rätt ställe) Jag är på jakt efter träningskläder som ska användas till Marschträning osv. eftersom man inte får ta sin uniform och dra ut och träna med har jag för mig?(Är med i Frivillig Ungdom.) Sakerna jag behöver är ungefär dessa: Jacka, tröja, byxor. Sen kan ju kanske ni komma med förslag på saker man kan ha på sig? Hade tänkt ha dom till Marschträning eller ute i terrängen och tränar. Tänkte använda tillsammans med vår kära M90 Känga. Man kan ju inte direkt ta ett par jeans till M90 Kängor.. ser lite konstigt ut och man kan ej träna i jeans. Vanliga "Sweat" pants går ej för dom tål inte stryk Så har ni några bra förslag på vad ni använder eller på saker ni kan rekommendera så skriv dit namn på den så klart och helst en sida man kan köpa dom ifrån. Eller t.o.m en butik. Tack i Förhand // ViperFE Edited January 17, 2007 by Viper_FE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Billigt: m/59-brallor från närmaste överskott, 90-skjorta dito samt fleece från H&M Dyrt: Byxor från Fjällräven, exempelvis Vidda, undertröja i merino från Lundhags, samt fleece och goretexjacka från dyr friluftsbutik, exempelvis Naturkompaniet. Något billigare kan hittas hos Taiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 17, 2007 Author Report Share Posted January 17, 2007 (edited) tack så mycket ska kolla upp dessa och så får vi se sen Fin uppställning precis vad jag ville få reda på faktiskt hah // ViperFE Edited January 17, 2007 by Viper_FE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 17, 2007 Author Report Share Posted January 17, 2007 Tänkte på en sak?? Skulle man kunna ta sina M90FBs (Fältbyxor.) Och sen en vanlig Tröja/Jacka över det? Det är ju ej Hela uniformen så det borde ej strida emot reglmentet eftersom det inte är hela Uniformen och jag har sett folk som har på sig dom byxorna för synsskull. Dom är ej i militären utan köpt dom online etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Själv har jag: Jacka: Haglöfs Helium goretex xcr undertröjor modell hellyhansen som transporterar byxa från lundhags , regnbyxa Tierra goretex paclite funkar riktigt bra. kan tillägga att jag kom över de flesta prylarna på rea, ganska dyra saker faktiskt. man har ju sett en hel del folk med m90 fältbyxorna på exempelvis nordstan i gbg, men jag är nog helt fel person att uttala mig i den frågan. hör med dina befäl vad de tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Tänkte på en sak?? Skulle man kunna ta sina M90FBs (Fältbyxor.) Och sen en vanlig Tröja/Jacka över det? Det är ju ej Hela uniformen så det borde ej strida emot reglmentet eftersom det inte är hela Uniformen och jag har sett folk som har på sig dom byxorna för synsskull. Dom är ej i militären utan köpt dom online etc. Nej. Den uniform/skyddsklädsel du har fått ut från FVRF får du enbart använda i tjänsten samt under transporter till och från övningstillfällen. Det gäller hela din utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 Seriöst vem kommer att bry sig om du går omkring i dina 90.byxor. Skulle inte tro att ditt befäl kommer o knackar dig på axeln o säger "Aja baja! Så får man inte göra". Naj jag tycker att du gott kan ta byxorna o en jacka till, sen kan du få gå hu jävla långt du bara vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Nu vet jag inte om jag kanske är ute och cyklar, men varför går det inte att använda sweatpants (som jag antar är typ mjukisbyxor/träningsoverall) för marschträning? Vad för typ av stryk skall byxorna tåla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Ja som sagt mitt ämne var Träningskläder. (Hoppas jag satt på rätt ställe) Jag är på jakt efter träningskläder som ska användas till Marschträning osv. eftersom man inte får ta sin uniform och dra ut och träna med har jag för mig?(Är med i Frivillig Ungdom.) Sakerna jag behöver är ungefär dessa: Jacka, tröja, byxor. Sen kan ju kanske ni komma med förslag på saker man kan ha på sig? Hade tänkt ha dom till Marschträning eller ute i terrängen och tränar. Tänkte använda tillsammans med vår kära M90 Känga. Man kan ju inte direkt ta ett par jeans till M90 Kängor.. ser lite konstigt ut och man kan ej träna i jeans. Vanliga "Sweat" pants går ej för dom tål inte stryk Så har ni några bra förslag på vad ni använder eller på saker ni kan rekommendera så skriv dit namn på den så klart och helst en sida man kan köpa dom ifrån. Eller t.o.m en butik. Tack i Förhand // ViperFE ITAB, behöver jag säga mer? www.fritidsklader.se Köp ställ som du kan bruka civilt också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Seriöst vem kommer att bry sig om du går omkring i dina 90.byxor. Skulle inte tro att ditt befäl kommer o knackar dig på axeln o säger "Aja baja! Så får man inte göra". Naj jag tycker att du gott kan ta byxorna o en jacka till, sen kan du få gå hu jävla långt du bara vill. Antagligen kommer ingen komma och knacka honom på axeln, MEN det är inte tillåtet. Dessutom är det inte speciellt snyggt att bland M90 med civila kläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Antagligen kommer ingen komma och knacka honom på axeln, MEN det är inte tillåtet. Dessutom är det inte speciellt snyggt att bland M90 med civila kläder. Fältbyxa 90 går att köpa civilt och kan således inte regleras för fem öre i nåt reglemente hur dessa bärs utanför tjänsten. Att det sen ser fördjävligt ut är en annan sak, sen är det säkert bara de av civilisterna som har gjort lumpen relativt nyligen som kommer att tycka så, resterande kommer inte ens se skillnad mot t.ex. ett par woodland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 (edited) @ Rickard N: Ja dom ska väl tåla lite stryk rent allmänt så dom inte går sönder när man går/ springer ute i skogen. Sweatpants är lite opassande för kängor. Vill ju gå in mina eftersom dom jag fått är rätt nya så... @almkvist: Tack för sidan kollar igenom den. @ Skoog: Ja jag vill ju inte precis bryta reglerna även om inte mitt befäl kommer och knackar på min axel Edited January 18, 2007 by Viper_FE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 Det går att köpa hela uniforman civilt på nätet för ca 1100 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 Jo det har jag sett på några ställen. Dock har jag ju min Men funderar på att kanske ha en egen för annat bruk såsom på SoftAirgun Krig Paintball fighter osv... Kan va kul o ha en rejäl Uniform/Klädsel då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts