Jump to content

Anropssignaler

Guest Guest_olle_*

Recommended Posts

Guest Guest_olle_*

Hej

jag undrar vad det är för nya anropssignaler, man hör nu för tiden...... 91 heter inte 91 utan 41 mm. Är det någon som har enb sammanställning på bataljon och kompani nivå?

Den gamla numreringen enligt FAL-A verkar ha ersatts med något som liknar "G-strukturen" som de flesta förband är indelad i. Om det stämmer så borde tex. chefen Und heta, XX21 istället för XX51, chefen log 41 istället för 91(?).

Mig veterligen så har det inte kommit ut någon fastställd uppdatering men jag kan ju ha missat det.

/K

Den gamla numreringen enligt FAL-A verkar ha ersatts med något som liknar "G-strukturen" som de flesta förband är indelad i. Om det stämmer så borde tex. chefen Und heta, XX21 istället för XX51, chefen log 41 istället för 91(?).

Mig veterligen så har det inte kommit ut någon fastställd uppdatering men jag kan ju ha missat det.

I Kosovo (innan det blev B-coy och liknande) användes det på batstaben men inte på kompanierna, dvs C S4 var VL41 men QM1 på 3.mekskytte var SL91.

I Kosovo (innan det blev B-coy och liknande) användes det på batstaben men inte på kompanierna, dvs C S4 var VL41 men QM1 på 3.mekskytte var SL91.

Precis, eftersom vi då nyttjade oss av FAL-A...

Nja, det var väl någon hybrid där kompanierna körde på FAL-A men batstaben på det nya systemet?

Ja, men det är fullständigt logiskt. I det nya insatsförsvaret så är bataljoner inte längre Lägre förband... :dribble:

Nja, det var väl någon hybrid där kompanierna körde på FAL-A men batstaben på det nya systemet?

Det har du faktiskt alldeles rätt i, my mistake! :banghead:

När är det tänkta att ersättaren till FAL-A ska komma ut "på riktigt", och vad är de stora förändringarna?

FAA (Fasta Anropssignaler Armén) kommer förmodligen ut senare under året och är en omarbetning av FAL-A och FAK, där förbanden är uppdaterade och viss numrering är omgjord.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...