Jump to content

Det nittonde infanteriregementet?

Recommended Posts

Jag låg vaken halva natten och försökte klura ut varför det enda kvarvarande "infanteriregementet" (som inte utbildat renodlat infanteri på hur länge?) fortfarande benämns med bokstaven I innan siffran. Är det någon som har koll och VET hur det ligger till? Själv har jag några teorier men jag vet inte om de stämmer. På den tiden då vi fortfarande hade brigader, hette det ju MekB19. Är det rätt uppfattat att brigaden inte hade tillräckligt antal strv och att den då istället benämndes som mekaniserad och att detta lever kvar i dagens regementsnamn? Innan hette det ju till och med I19/P5 (Norrbottens regemente med Norrbottens pansarbataljon) fram till 1975. Utbildade regementet mekaniserat infanteri sedan? Å andra sidan har ju regementet mer pansar (ett strv-komp) än vad exempelvis I5 hade och det kallas fortfarande för I19, till och med innan de övriga regementena i Boden minskades ner till bataljoner under I19. I5 var väl ett mekaniserat infanteriregemente? Hur ligger det då till med P10 och P18 som i slutet inte hade någon utbildning på strv alls utan bara pansarskytte, om jag inte är helt ute och cyklar? Är I19 bara ett namn som lever kvar för traditionernas skull? Borde det inte byta namn till P19 eller något liknande? Många frågor, som förmodligen är ganska korkade. Det är sånt här man ligger sömnlös och funderar på när man har för mycket fritid :rockon:

Snälla Bullen, hjälp mig! :happy:

Edited by Lord Väder

Kan det ha att göra med att I19 har en pansarbataljon, en jägarbataljon och ett ingenjörskompani och således inte kan anta ett enhetligt namn som Lv6, T2, S1 m.fl. nyligen har gjort? Det skulle ju inte heller vara det enda regementet av något truppslag så närmaste namn skulle väl bli VinterReg eller nåt, vilket jag antar knappast är ett gångbart namn bland heraldiker och andra gamlingar.

Kan det ha att göra med att I19 har en pansarbataljon, en jägarbataljon och ett ingenjörskompani och således inte kan anta ett enhetligt namn som Lv6, T2, S1 m.fl. nyligen har gjort? Det skulle ju inte heller vara det enda regementet av något truppslag så närmaste namn skulle väl bli VinterReg eller nåt, vilket jag antar knappast är ett gångbart namn bland heraldiker och andra gamlingar.

Precis, men då borde infanteribeteckningen bli ännu mer malplacerad. Ing och K känns inte så tätt knutna till infanteriet. Nu har ju även de regementena med unika kompetenser även fått andra namn än truppslagsnamnet och siffran: TrängReg, LedR (förstår fortfarande inte var det bara blev R och inte Reg), Lvreg, Artreg. Det som gör I19 unikt skulle som sagt vara vinterförmågan då. Det namnförslaget som Blackadder föreslår ovan låter vettigt annars.

Skillnaden mellan I19 och de andra exemplen ovan (LG, LedR osv) är väl att I19 formellt sett aldrig lagts ner. Formellt sett så lades ju I1 och K1 ner som förband medan det nya förbandet LG sattes upp. På samma sätt är det med S1, det regementet läggs ner och ett nytt sätts upp - låt vara på samma plats, samma personal och i stort sett samma uppgifter som det tidigare.

Men jag håller med om att det kan se lite lustigt ut. Själv är jag av den uppfattningen är numreringen av förband har spelat ut sin roll. Nu har vi så pass få att alla skulle kunna ha någon form av förkortning istället.

Varför inte slopa alla gamla nr som man har.Typ A9 och ta den första fiffran så det bli A1. F7 skulle bli F1

Så gjorde man förr..Ta I18 i Västerås som dom lade ner 1927 men uppstog på Gotland som I18 och senare blev P18.Detta är väl ingen dum ide :-P

Om du har upplevt kaos hos FMLOG så är det nog inget mot för vad som skulle uppstå då :-P

Varför döpa om saker stup i kvarten? Dom kämpade jättehårt med MekB19 men "som en gummisnodd så kommer jag tillbaks till dig"..Och så hette det I19 igen..

Bättre namnen finns kvar även om verksamheten ändrats lite, det skapar kontinuitet.

Varför inte slopa alla gamla nr som man har.Typ A9 och ta den första fiffran så det bli A1. F7 skulle bli F1

Så gjorde man förr..Ta I18 i Västerås som dom lade ner 1927 men uppstog på Gotland som I18 och senare blev P18.Detta är väl ingen dum ide :ph34r:

De enda regementen detta skulle vara aktuellt för vore i så fall P4 och P7, annars så är alla andra regementen de enda regementena i sina respektive truppslag, plus då I19 och LG som har tryckt in massa skit under samma namn.

Edited by johanp

Är det kanske läge att byta namn på alla regementen till Utbildningsplats *** som Fk Satan föreslog för ett tag sedan? Då slipper man använda truppslagsbeteckningar och siffror till höger och vänster. Det skulle ju lösa alla problem förutom det traditionsmässiga. Men den biten kan ju HV ta hand om. Vi får ju så mycket annat gammalt och använt... :ph34r:

Edited by Lord Väder

Så gjorde man förr..Ta I18 i Västerås som dom lade ner 1927 men uppstog på Gotland som I18 och senare blev P18.Detta är väl ingen dum ide :)

Jag tycker inte riktigt om att man bytte numrering på 20-talet heller, det blir så mycket lättare att hålla reda på saker och ting om de alltid har samma nummer. Att det sedan finns några luckor i nummerserierna får man väl acceptera, liksom det finns luckor i nummerserierna för materiel. Fast i fallet materiel tycker jag bäst om när sakerna har ett årtal t ex Ag m/42.

Jag tycker inte riktigt om att man bytte numrering på 20-talet heller, det blir så mycket lättare att hålla reda på saker och ting om de alltid har samma nummer. Att det sedan finns några luckor i nummerserierna får man väl acceptera, liksom det finns luckor i nummerserierna för materiel. Fast i fallet materiel tycker jag bäst om när sakerna har ett årtal t ex Ag m/42.

Själv så har jag alltid undrat hur de 846 tidigare batteriladdarna såg ut, eller varför inte de 270 första motorvärmarna... :)

• 3 weeks later...

Jag gör ett nytt, tafatt försök att få liv i tråden. Ingen på HKV ville svara på min fråga. Inte förvånande på något sätt. Är det någon som blivit upplyst nyligen och kan besvara min fråga? :rockon:

Personligen tycker jag dumheterna började redan när man började ge förbanden nummer. Tacka vet jag landskapsnamn och namn efter kungligheterna! Kronprinsens Husarer, Livgardet till fots, Upplands regemente, Änkedrottningens regemente , Tavastehus läns regemente, Kunglig Majestäts Tyska Livregemente till Fot, Drabantkåren, Adelsfanan. Det var finare förr.

Usch och fy för de boljsjevikklingande nummerförbanden. 451:a infanteriregementet, blä!

:lala:

Och om man nu har gett sig fan på att plocka bort varenda liten del av traditioner som kan kopplas till invasionsförsvaret och ersatt många av regementsnamnen med något som berättar om deras faktiska kompetenser (Led, Art, Lv osv.), så kan man väl vara konsekvent och göra det på alla andra regementen också. Det är ju bara löjligt att vissa regementen behåller sina gamla namn och benämningar. Det ska vara preussiskt och uniformt! :lala:

Ta det lite lugnt. Den dagen ni längtar efter kommer nog, tyvärr; den dagen då det endast finns ett förband av varje sort.

Lord Väder borde tänka till på vilket namn I19 borde ha istället för I19 (Norrbottens regemente gills inte). Ska det vara Mek 3 eller Mek 4?

Mek 1 borde vara antingen LG G-bat eller P4.

Mek 2 borde då vara antingen P4 eller P7, beroende på ovanstående.

Mek 3 borde då vara antingen P7 eller I19, beroende på ovanstående.

Vad händer sedan när det läggs ner ytterligare förband? Ska man byta namn igen då med alla kostnader som det innebär?

Nej, jag röstar för att man ska behålla gamla namn så länge som de känns bra, och alla jag vet kallar I19 för just I19, trots att det inte är mycket rent infanteri där.

/K

Tillägg:

Man undrar när tex ING 2 blir INGENJÖRSREGEMENTET

Med FMs nya förkortningsmissbrukande så hoppas jag för Eksjös skull att de aldrig byter namn. Det skulle ju bli IngR!

-Gör du lumpen nu?

-Ja, jag ligger på IngR (uttalas Inger)

Lord Väder borde tänka till på vilket namn I19 borde ha istället för I19 (Norrbottens regemente gills inte).

Nähä? Och varför inte det då?! Kan Livgardet heta som det gör så kan väl Norrbottens regemente heta som det gör? :baskerPa: Men skippa truppslagsbeteckningen och siffran.

Ojojoj! Jag tycker att det börjar gå lite väl off topic nu. Kan vi inte försöka komma tillbaka till ämnet om VARFÖR I19 FORTFARANDE HETER I19 (av vilka anledningar) och inte eventuella namnbyten? Eller ska vi skita i den här tråden? :)

Lord Väder.

Om du läser mitt tidigare inlägg så förstår du varför.

1. Vilket namn skulle de ha?

2. Från när ska namnet gälla?

3. Vad händer vid nästa försvarsbeslut?

4. Varför lägga pengar på något sånt, just nu?

5. mm mm.

I 19 heter Norrbottens regemente, I 19 för att det är regementets gamla inkörda namn och benämning. Innan det byter namn så bör FMs organisation stabiliseras och ny benämning på markstridsplattformarna bör då ha fastställts. Innan dess så är ett namnbyte bara fånigt och dyrt.

Eftersom funktionsplattformarna som tagits upp som exempel i tråden är ensamma i sitt slag så har ett namnbyte kunnat motiverats. Så är det dock inte för markstridsplattformarna än.

/K

Krook:

Ok, nu är jag inne på ditt spår. Såg inte riktigt skogen för alla träd. Men håll i alla fall med om att beteckningen "I" känns malplacerad? :baskerPa: Tack för att du rätade ut ett antal förvirrade frågetecken åt mig. Tröttheten börjar sätta sina spår...

Edited by Lord Väder