Jump to content

Riktare

Guest Rikard

Recommended Posts

Jag rycker snart in som riktare i artilleri och skulle vilha ha svar på lite saker.

Är det 100 % chans att jag får bli riktare i artilleri kanonen, eller är även laddarna och så utnämda till riktare såhär innan och att dem sen typ väljer varannan person riktare och laddare, eller är jag om det står på mina mönstringspapper att jag ska bli riktare 100 % säker att jag blir det?

Hur stor risk är det att om man skriver in fel koordinater eller liknande att det kan få en förödande effekt? eller sker övningarna på så sätt att det alltid är helt tomt på folk och matrial inom artilleri kanonens skottvidd så att man inte kan på något sätt om man som nybörjare skriver in fel kooordinater skada någon.. ?

Hur är allmänt befatningen riktare? kul? jobbigt? etc.

Tack på förhand.

Det var ett tag sen jag låg inne och mycket har förändrats. Jag vet hur arbetet kring Haubits 77 (FH77) fungerade men du kanske kommer att utbildas på Archer, kortfattat kan man säga att det skiljer en del.

De som skrev dina mönstringspapper (pliktverket) och där du kommer att tjänstgöra (Artreg, Boden) är inte delar av samma myndighet och ibland kan det bli lite fel. Det finns viss risk för att du får någon annan befattning än riktare men den är liten.

Följande gäller för FH77:

En pjäsgrupp (alla som tillhör samma pjäs, "kanonen") är uppdelad i två omgångar, den ena tjänstgör på pjäsen och den andra har annan verksamhet. Endast en person kan rikta pjäsen, det finns inte tillräckligt med uttrymme på riktarplats för fler. Om det skulle vara så att det finns mer än en riktare i omgången har den som inte riktar en annan uppgift inom omgången, vem som gör vad görs upp inom gruppen eller plutonen. Även riktare utblidas på att vara pjäsmän (de som laddar pjäsen) och att vara "säkerhetskontrollant artilleriammunitionsupplag (artam)" (personen som kontrollerar granater och laddningar). Var beredd på att du kan komma att göra en del sådant även om du är riktare. När jag gjorde lumpen växlades det en hel del mellan vad man var utbildad till och vad man gjorde. Riktare sitter stilla ganska mycket, när det är kallt kan det vara tacksamt om man får göra annat ibland.

En riktare skriver inte in kordinater. Framför riktaren sitter en liten dator, en så kallad pjäspresentationsenhet (PPE), innan skjutning visas där information om hur eldröret skall vara inställt (i sida och elevation), vilken granat gruppen ska skjuta och vilken laddning som ska användas. Kordinater för var granaten ska hamna räknas ut av andra soldater, riktare håller under skjutning på med att ställa in eldröret enligt instruktioner (rikta) och skjuta (på order från gruppchefen) samt lite annat knappande och vridande men det är överkurs tills vidare. Det är liten risk att rikta fel. Instruktionerna är mycket tydliga och gruppchefen skall kontrollera att pjäsen är korrekt inriktad innan skjutning. Ett område på minst 2 mil, 360 grader runt pjäsen spärras inte av under övning men andra förband tillåts inte öva inom det område som granaterna förväntas slå ner. Det används istället andra system för att minimera olyckor, kontroll av varandra är ett bra och vanligt sätt. Gruppchefen kontrollerar vad riktaren gör och när pjäsen laddas, artam kontrollerar vad som laddas i pjäsen.

Att beskriva hur en militär befattning kommer att upplevas av dig är svårt. Det beror mycket på hur du är som person. Utbildningen varierar ganska mycket efter olika skeden. En sak som många upplevde under min tid var att arbatet runt pjäsen präglades av mycket varierande stressgrad.

Det är inte bra att få reda på för mycket information innan man rycker in för det förstör lite av det roliga. (du kommer få se vad det är :banghead: ) Ta det som det kommer och oroa dig inte för mycket

Hoppas det går bra för dig. Har du fler frågor tveka inte att skriva här eller skicka ett personligt medelande (PM).

Lycka till!

Tillägg: Här finns en bra länk: http://www.soldf.com/fh77.html

• 3 months later...
Är det någon som kan mer utförligt kan berätta när och hur Zäta används i rikning och målangivlese..

Zäta i position är höjdangivelse.

Zäta i anropssignal är BrigadArt med viss reservation för ålderns åsamkan på minnet.

Är det någon som kan mer utförligt kan berätta när och hur Zäta används i rikning och målangivlese..

Zäta i position är höjdangivelse.

Zäta i anropssignal är BrigadArt med viss reservation för ålderns åsamkan på minnet.

Jo det visste jag men lite mer utförligt..

Menar du i m.ö.h. eller från UPK/UFA eller nått annat?

det anges i meter över havet.

Tack för svaret!

Dock så har jag en till fråga lite OT: :happy:

När och varför används S (=sida)?

och: t.ex. över ett målläge kan det stå: 3101, vad står det för? (nedanför står det z..)

det anges i meter över havet.

Tack för svaret!

Dock så har jag en till fråga lite OT: :happy:

När och varför används S (=sida)?

och: t.ex. över ett målläge kan det stå: 3101, vad står det för? (nedanför står det z..)

Är kanske ute på tunn is nu eftersom jag bara fick lära mig artobs, inte riktig eldledning, det fick bara troppchefer och högre. "Sida" använde vi när vi observerade och sedan meddelade pjäserna hur de sköt. Exempelvis: Rätt i längd, elden låg rätt i x-led men fel i sida, y-led. Om vi t.ex. kallar in artilleri över en gruppering och elden ligger rätt så att den teoretiskt ligger så att den når fram och träffar mitt i målet men ligger 200 meter till höger om målet är den rätt i längd men fel i sida.

Guest Guest_Markus_*

med "snart" antar jag att du menar Våren 08? Det är väl då nästa inryck på A9 är?

Är det 100 % chans att jag får bli riktare i artilleri kanonen, eller är även laddarna och så utnämda till riktare såhär innan och att dem sen typ väljer varannan person riktare och laddare, eller är jag om det står på mina mönstringspapper att jag ska bli riktare 100 % säker att jag blir det?

Har du körkort? Om du har det skulle jag nog våga mig på att påstå att det är större chans att du blir förare på TGB13, TGB40 eller en dumper än att du blir riktare. Ifjol verkade det nästan som att pliktverket och A9 inte hade haft någon som helst kommunikation, på tok för många var antagna som riktare och alldeles för få var förare. Men det är ju mycket möjligt att dom lärt sig sen ifjol.

Det finns ingen som har befattningen laddare, utan det sköter man inom troppen, oftast blir det att man växlar lite då och då, det är rätt enkelt och tar inte så lång tid att lära sig varken laddare 1 eller laddare 2.

Men du hinner nog lära dig allt det där ändå, det är ingen panik. Kommer nog ändå att dröja ett par månader innan ni ens kommer att se en haubits på nära håll, först är det grundläggande soldatutbildning som gäller.

I överlag grymt bra befäl på A9 också, ofta lätt att få permissioner osv.

Lycka till!

• 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...