Jump to content

reservofficer med flygtjänst?

Recommended Posts

Hej.

Finns det inom flygvapnet fortfarande reservofficerare med flygtjänst?

Jag har läst att under kalla krigets dagar var det inte helt ovanligt att flygvapnet hade "deltids"förare som b.la flög Draken och Lansen vid sidan av sina ordinarie arbeten som Kaptener och styrmän hos SAS och Linjeflyg.

Enledningen till att jag undrar är att 1 av flygvapnets 2 aktiva Lansenförare är just reservofficer med flygtjänst och till vardags är befälhavare hos SAS Sverige där han spakar Boeing 737-600/800.

Har just han någon specialtjänst eller finns det fortfarande ett flertal reservofficerare med flygtjänst?

MvH Kerran

Vad har dessa reservare med flygtjänst för slags flygtjänst idag?

Flyger de SAAB 340, Gulfstream och C-130 på något slags deltidsschema?

Stellan Andersson som är den ende aktive reservare med flygtjänst jag känner till flyger J32 Lansen.

Utbildningen till reservofficerare i flygvapnet med flygtjänst finns inte kvar. Hur många flygande reservofficerare det finns har jag inte koll på men gissar att det är väldigt få. Såvitt jag vet är de flesta som flyger transporten aktiva y-off.

Fanns det en särskild utbildning för det eller var det bara gamla yoff och/eller fältflygare som placerades som det? Kan inte minnas att jag sett det i något rekryteringsbroschyr sedan iaf slutet på 80-talet, men jag vill minnas att jag läst någonstans att SK60E användes för utbildning av reservofficerare i flygtjänst. Vad flög de för typer, var det spetsnos eller enbart lätt attack?

Jag har ärligt talat inte så bra koll men jag är rätt säker på att man utbildade ro i flygtjänst åtminstone till slutet av 70-talet och jag tror att även de fick flyga spetsigt. Någon med mer kunskap om detta får gärna uttala sig.

Edit: Kan det vara så att de slutades utbildas i samband med att man slutade utbilda fältflygare i början av 80-talet?

Edited by sgt_filur

Jag har läst någonstans, förmodligen i någon flottiljårsbok, att en av anledningarna till att 35D fick fortsätta att flyga på F18 efter att F1 lades ner var att det var den sista versionen som man lät ro flyga. På så sätt så kunde de få sina flygtimmar och så hade man en kader piloter att ta av ifall man plockade fram förrådsställda 35or vid mobilisering.

Om detta stämmer så är det väl rimligt att anta att eventuella ro i flygtjänst därefter enbart har flugit lätt attack och de civila flygplan som skulle tas in som transportflygplan.

Jag har läst någonstans, förmodligen i någon flottiljårsbok, att en av anledningarna till att 35D fick fortsätta att flyga på F18 efter att F1 lades ner var att det var den sista versionen som man lät ro flyga.

Men F1 hade 35F när de lades ner och Adam Gul flyttades över till F18 (som Petter Röd).

Men F1 hade 35F när de lades ner och Adam Gul flyttades över till F18 (som Petter Röd).

Som sagt, det är bara en minnesbild. Var det så att F18 flög 35D innan de lades ner som flygflottilj och att jag blandade ihop det med F1?

Som sagt, det är bara en minnesbild. Var det så att F18 flög 35D innan de lades ner som flygflottilj och att jag blandade ihop det med F1?

F18 hade endast J35B, dessa ersatte J34 och tjänstgjorde till flottiljens nedläggning 1974. De J35F som senare fanns på F18 tillhörde F16 (men divisionen kom ursprungligen från F1) och av dessa var det endast en som fick 18 på nosen, nämligen 35475 som till nedläggningen målades röd och fick beteckningen F18-11.

Under 80-talet var det bara F4 och F21 som flög 35D, så det skulle ju kunna gälla de flottiljerna istället. Men egentligen är ju den exakta versionen ointressant, om det du har ett minne av stämmer så var det alltså ett byte av version eller flygplanstyp (t ex till JA37) som gjorde att de fick sluta flyga spetsnos.

En bild över vilka versioner som fanns var och när finns här. Hade önskat att de gett varje version en färg så det hade blivit mer överskådligt, men det funkar ju.

Annars är jag mest intresserad av att veta hur utbildning/uttagning gick till. Tycker ju att det vore logiskt om de fältflygare och officerare i flygtjänst som slutade på något sätt fanns kvar i organisationen och kom in på "repövning" då och då, särskilt de fältflygare som slutade direkt efter kontraktstiden.

Hittade följande på SFF:

Skrivet av / Written by Gunnar Rendefors at 29. Feb 2004 23:06:49:

Jag skulle vilja veta mellan vilka år som FV rekryterade reservoff. i flygförartjänst.

Mvh

Gunnar Rendefors

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av / Written by Göran Jacobsson at 01. Mar 2004 13:10:51:

Som svar till / As an answer to: Reservofficerare i FV skrivet av / written by Gunnar Rendefors at 29. Feb 2004 23:06:49:

Hej Gunnar!

Rekrytering av Kat Crf skedde under olika tidsepoker och med olika målsättning.

GFU 1932-1945

1951-1953

1957-1960

1977-1980

Noterbart är att en del officersaspiranter (Cof) övergått till Crf under GFSU/KS även under andra tider än ovan nämda. Mellan 1977-1980 utbildades inte reservarna på tungt system utan bara på Sk 60 där en del av utbildningen var civil flygning. Hoppas svaret räcker, återkom gärna annars.

Edit: Länk

Edited by sgt_filur