Magnus Redin Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Hur har ni det? Här i en lägenhet i Linköping är det ganska lungt men med 200 000 utan ström är det en rejäl storm. Kan det behövas några räddningsinsatser utöver att hjälpa grannarna med att få undan träd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Blåser rejält några mil utanför götet, såg dock inga fallna träd när jag var ute och åkte för några timmar sedan... och strömmen har varit här hela tiden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Den här stormen måste vara kraftigare för min soptunna föll omkull tidigare idag och det gjorde den inte under Gudrun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Tja är i småland är det som vanligt men det tog 30min att hämta pizzan istället för 10 som normalt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA 937 Pierre Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Stormen här i Skåne är nog väre än Gudrun då en massa hyfsat tunga pltar flög iväg som vi fick lägga tillbaka, med ännu mer stenar på... Tågen är inställda i skåne, likväl flera bussar.. jag som hade tänkt träna kickboxning idag xD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Hörde precis att en 9-årig pojke dött här i motala idag pga fallande träd. Tragiskt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Fin snö och ovanligt blåsigt i Hudiksvall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Jag fick visst inte åka tåg till Sthlm idag. Yossarian--> <--Per Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Snöar och blåser här i Hälsingland (Söderhamn för att vara exakt). Verkar också som om tågen bli inställda här och man inte lär hinna tillbaks till K1 innan tjänsten börjar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SToH Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Skövde är inte särskilt blåsigt men jag fick en massa hagel i huvet förut när jag var och handlade. Gött att strömmen är kvar iallafall så man slipper koka mat på gasolköket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Blåsigt och torrt i Lund. 7 C i skrivande stund. Hoppas att tågen går i morgon bitti för jag vill inte ta bilen in i Malmö för att komma till jobbet. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Blir nog inget Skövde imorrn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Jaha då har jag varit med om en uppskakande upplevelse. Jag o min far skulle ut till varamon o kolla till stugan. kommit en bra bit på vägen när det knakar till bredvid bilen. Ett stort jäääävla träd rasar mitt framför bilen -"nääääh vi drar nog härifrån tror jag" -"ehhm ja det är nog bäst så" Precis när vi ska börja backa så hör vi att det knakar till igen, och detta träd rasar precis bakom bilen. Nu börjar jag bli lite skraj, då det inte är några småträd som ramlar Låter mer som ett ryskt artilleribatteri som brassar på ute i skogen. Så efter vi grälat lite om vad vi ska göra, tog ett tag eftersom vi båda var rätt så långt nere i stresskonen så kommer vi fram till att vi lämnar bilen o beger oss till närliggande mack, innan det hade vi ringt 112, då vi inte hade några personskador (än ) så kan dom inte hjälpa oss. Påvägen till macken så knakar träden runt om oss och vi ser även ett par st rasa. så därifrån ringer vi polisen i motala då vägverket inte svarade. Dom sa att dom skulle meddela vägverket och dom skulle sedan at bort träden. Så nu när man tänker på vad som kunnat hända så blir jag mer och mer skraj. tänk om vi hade åkt några sekunder tidigare? tänk om vi hade backat lite tidigare? Men men. Jag klarade mej iallafall Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 nån som vet om IA06 ska ut och hjälpa till?? verkarju ha flåsat på rätt bra nere i skåne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Den här stormen måste vara kraftigare för min soptunna föll omkull tidigare idag och det gjorde den inte under Gudrun. Du får höra av dig till SMHI och tipsa dem om dina alternativa mätmetoder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Skövde är inte särskilt blåsigt men jag fick en massa hagel i huvet förut när jag var och handlade. Gött att strömmen är kvar iallafall så man slipper koka mat på gasolköket. Jag tycker det har blåst som faan i Skövde idag. Jag fick jaga både det ena och det andra på jobbet idag, blev även attackerad av stora grenar som kom emot mig med djävulens hastighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Har en stor björk alldeles utanför sovrumsfönstret. En seg rackare! Måste ha rört sig en halvmeter ca om man tittar rätt mot huset mittemot. Annars ganska lugnt eller nåja, viner runt knutarna och ibland har det låtit som om fönsterrutorna skulle komma in. Satt och kollade ett skatbo som klarade sig galant i vinden! Ena rackarns byggare de där pica pica... detta i göteborg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viper_FE Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Ja här i karlskrona är det blåsigt. Rejält. Blåsigt. Min mormor ringde och berättade att flera träd blåst omkull? Ja tur att man är inne i stan och inte ute på landet. Fy. Men måste ändå gå till skolan :( Tänk om det träd som står där rasar över skolan hah Skojar bara. Vet ej exakta M/S men nog är det storm vindar om inte mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Tre 20 meters tallar har falligt i parken 25m från min lägenhet, satan vad det blåser! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Ytterligare en person i Jönköping är död. Här på västkusten har det blåst riktigt bra, ett 50 tal tegelpannor har blåst av kyrkn och vi har blivit av med 2 nockpannor. I övrigt varit rättså lungt här, 3 mil norr om gbg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 tycker den här stormen är betydligt lugnare om man jämför mot gudrun... speciellt när man stog utanför strandhotellet i falkenberg i 45graders lutning mot vinden i värsta titanicinspererade posen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Skövde är inte särskilt blåsigt men jag fick en massa hagel i huvet förut när jag var och handlade. Gött att strömmen är kvar iallafall så man slipper koka mat på gasolköket. Jag tycker det har blåst som faan i Skövde idag. Jag fick jaga både det ena och det andra på jobbet idag, blev även attackerad av stora grenar som kom emot mig med djävulens hastighet. Åkte precis hem från Mariestad... kom inte så långt att börja med... Stooort träd över vägen... Som tur fanns det en vänlig samarit med motorsåg, som kunnde röja upp, eftersom räddningsverket/vägverket var påväg och i närheten (My ass) Bara att konstatera en sak... IGEN... man skall aldrig lita på staten, utan man måste hoppas på sina medmänniskor och göra sitt bästa för at hjälpa dom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Kollla in denna site och sätt muspekaren på en flygplats så ser ni hur det blåser (METAR) mätt 20 min efter och 10 min före hel timme : http://www.ostersundsflygklubb.nu/ofk/metais.asp Exempel METAR: ESSL 141720Z AUTO 31032G42KT 9999NDV BKN038/// 04/M03 Q0994= Betyder att det blåser från 310 grader med 32 knop och i byarna upp till 42 knop i Linköping. TAF är en prognos och förutspår vädret framöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Blåser tydligen i 25-45 knop här Tycker inte att det blåser SÅ mkt... tycker mest det är lite småmysigt... Sen så brukar skåne vara blåsgt, speciellt där jag bor, men ändå... Här kan det inte blåsa så mkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Hos föräldrarna (på skånska landsbygden) hade några träd vält över vägen och Skånetrafiken är ur funktion. En kille på en väns arbetsplats i Helsingborg hade fått sin balkong bortblåst, och det var vid nyår innan den riktiga blåsten kommit hit. Vid Hanö hörde jag att vinden låg på 40 sekundmeter. Kort sagt är det rätt blåsigt här nere. Vid Gudrun hade vi dock hiskliga strömavbrott, vilket inte inträffat denna gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Har stormat rätt så bra här i NÖ Skåne och det kulminerade under eftermiddagen. Enda skada som hänt här hemma var en flygande planka, 3 meter lång, som gärna vill bosätta sig i mitt uterum men inte orkade knacka och ta dörrvägen. Rakt genom fönstret var tydligen snabbaste vägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted January 14, 2007 Report Share Posted January 14, 2007 Sundsvall: 15 cm snö 15-25 sekundmeter under em. Vackert fyrverkeri längs 10KV ledningen. Ca 6 tim strömavbrott som resultat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 15, 2007 Report Share Posted January 15, 2007 Inga tåg från Borås idag heller. Kommer jag någonsin komma härifrån? Satt en stackare med sina inryckningspapper på stationen också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted January 15, 2007 Report Share Posted January 15, 2007 Sydvästskåne har klartat sig relativt oskadat. Tågen går hyffsat normalt med vissa försningar. Men det är tydligen stopp efter Hässlehåla. Har utsikt mot havet nu och nu bryter inte ens vågorna längre. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted January 15, 2007 Report Share Posted January 15, 2007 Hmmmm... Orkan i Sverige. minusgrader i södra Kalifornien. Fartyg som slits sönder uten på Norskahavet. Radikala skillnader i temperatur som vi inte upplevt i mannaminne. "Day After Tomorrow" any one? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.