Jump to content

Samma rättigheter som en "vanlig" värnpliktig?

Recommended Posts

Satt och kollade på Hemvärnets hemsida och hittade detta;

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...99&ncid=559

Min fråga angående detta är, om man går den där sortens VPL kan man då läsa vidare till Yrkesofficer? Eftersom att i slutet på artikeln är det en tjej som funderat på det? Är det inte så att HvM graderna skiljer sig ifrån ordinarie? Jag blev väldigt häpen när jag såg detta, då jag trodde att man endast kunde läsa in till YOF om man gjort Lumpen? All hjälp mottages gärna, då detta kan vara ett alternativ för mig om jag nu efter ansökan om mönstring ändå inte får mönstra eller om jag nu får mönstra men inte får göra lumpen. :):rolleyes:

Edited by Sahi

Det som krävs är samma krav som för US, dvs 90 dagars värnplikt.

Sen om dom har så stora chanser är ju en helt annan femma.

Är ingen skillnad på "HvM" och "ordinarie" grader, är Lt är alltid en Lt. Oavett om han tillhör HV eller t.ex Pansar.

Är ingen skillnad på "HvM" och "ordinarie" grader, är Lt är alltid en Lt. Oavett om han tillhör HV eller t.ex Pansar.

Nej, där har du fel.

Det är skillnad på olika som man säger. Det måhända sitta två stjärnor på vänster kragspegel men det sitter HV-tecken på höger. Det skiljer ändå något i utbildningstid och innehåll om man jämför en YO/Lt med en Hv/Lt.

Formellt sätt så är en Hv/Lt normalt inte behörig att söka nivå 6-tjänster i US om vederbörande inte har en civil kompetens som är för den avsedda befattningen.

En HV-Plutch med 10 dagar på HvSS ligger inte bra till för att få leda en pluton i Utlandsstyrkan, om jag exemplifierar det hela. Däremot så kan denne HV-Plutch kanske vara C Specrepgrp om denne te.x. jobbar som civilanställd på LedTek Tele.

/K

Okej, Det låter intressant! Väldigt intressant! Hoppas att denna möjlighet finns kvar några år, så att man kan gå den vägen om det nu lönar sig och jag nu inte skulle få göra ordinarie värnplikt och angående graderna så har jag hört att om man har en grad efter ordinarie värnplikt t.ex Sergant efter ordinarie Vpl och Kapten i Hv så använder man Sergants graden om man skulle tjänstgöra utanför Hv? :dribble::baskerKav:

Edited by Sahi

Okej, Det låter intressant! Väldigt intressant! Hoppas att denna möjlighet finns kvar några år, så att man kan gå den vägen om det nu lönar sig och jag nu inte skulle få göra ordinarie värnplikt och angående graderna så har jag hört att om man har en grad efter ordinarie värnplikt t.ex Sergant efter ordinarie Vpl och Kapten i Hv så använder man Sergants graden om man skulle tjänstgöra utanför Hv? :) :)

Jag har sett bfa-are användandes grader erhållna via Hemvärnet, under sin tillfälliga tjänstgöring.

Att bli officer går även utan GU, om vederbörande har ett inom försvaret efterfrågat yrke.

Det kan vara läkare, sjuksköterka, apotekare eller hälsoskyddsinspektör mfl.

Dock kommer utbildningen och tjänstgöringen givetvis att vara inriktad mot befattning i motsvarade yrke.

Okej, Det låter intressant! Väldigt intressant! Hoppas att denna möjlighet finns kvar några år, så att man kan gå den vägen om det nu lönar sig och jag nu inte skulle få göra ordinarie värnplikt och angående graderna så har jag hört att om man har en grad efter ordinarie värnplikt t.ex Sergant efter ordinarie Vpl och Kapten i Hv så använder man Sergants graden om man skulle tjänstgöra utanför Hv? :dribble::banghead:

Jag har sett bfa-are användandes grader erhållna via Hemvärnet, under sin tillfälliga tjänstgöring.

Att bli officer går även utan GU, om vederbörande har ett inom försvaret efterfrågat yrke.

Dock kommer utbildningen och tjänstgöringen givetvis att vara inriktad mot befattning i motsvarade yrke.

Vad är bfa-are?

Okej, Det låter intressant! Väldigt intressant! Hoppas att denna möjlighet finns kvar några år, så att man kan gå den vägen om det nu lönar sig och jag nu inte skulle få göra ordinarie värnplikt och angående graderna så har jag hört att om man har en grad efter ordinarie värnplikt t.ex Sergant efter ordinarie Vpl och Kapten i Hv så använder man Sergants graden om man skulle tjänstgöra utanför Hv? :dribble::banghead:

Nu går du händelserna i förväg.

Det som du anger är en möjlighet som lyfts upp inför framtiden och då ersätts GU av Aspirantkurs.

Vissa specialkompetenser såsom de du räknat upp erhåller vid tjänst i FM officers tjänsteställning. Dessa bär då tjänsteställningstecken i stället för gradbeteckning och tecknen är vita på grön botten. (UniRFM2003 sid 181)

Det ger dem inte befälsrätt över andra än direkt underställda och dessa kategorier är ofta själva underställda riktiga officerare med färre stjärnor på kragen (dock bronsfärgade).

Annars är det som Sahi skriver, det som händer i HV stannar där. Så också graden. Jag vet att vissa har jobbat tillfälligt i FM och använt sig av sin HV-grad och jag hoppas att de då använde HV-kragspegel och inget annat. För annars är det att förvilla, tycker jag.

BFA = Befälsförstärkningsavtalet, som möjliggör att folk kan jobba viss tid i FM som befäl utan att ha genomfört YOP eller ROP.

Det som du anger är en möjlighet som lyfts upp inför framtiden och då ersätts GU av Aspirantkurs.

Vissa specialkompetenser såsom de du räknat upp erhåller vid tjänst i FM officers tjänsteställning. Dessa bär då tjänsteställningstecken i stället för gradbeteckning och tecknen är vita på grön botten. (UniRFM2003 sid 181)

Det ger dem inte befälsrätt över andra än direkt underställda och dessa kategorier är ofta själva underställda riktiga officerare med färre stjärnor på kragen (dock bronsfärgade).

Annars är det som Sahi skriver, det som händer i HV stannar där. Så också graden. Jag vet att vissa har jobbat tillfälligt i FM och använt sig av sin HV-grad och jag hoppas att de då använde HV-kragspegel och inget annat. För annars är det att förvilla, tycker jag.

BFA = Befälsförstärkningsavtalet, som möjliggör att folk kan jobba viss tid i FM som befäl utan att ha genomfört YOP eller ROP.

Mycket intressant, jag må säga!

Edited by Sahi

Det är väl inte riktigt att gå händelserna i förväg eftersom det redan fungerar så för de som genomför Reservofficersprogrammet för medicinalpersonal (ROP MED). Tydligen ska det genomföras en kurs med start i höst och de som inte genomfört GU får istället gå GSU-US. FSC om ROP MED.

Det är väl inte riktigt att gå händelserna i förväg eftersom det redan fungerar så för de som genomför Reservofficersprogrammet för medicinalpersonal (ROP MED). Tydligen ska det genomföras en kurs med start i höst och de som inte genomfört GU får istället gå GSU-US. FSC om ROP MED.

Med start i höst.

Det är väl i framtiden? Det genomförs väl inte per idag?

/K

Med start i höst.

Visst, men utbildningen (eller motsvarande) har ju funnits tidigare också så jag ser det ändå inte riktigt som att gå händelserna i förväg. Däremot ska det bli intressant att se vad som händer med det andra alternativet med något spår in i FM för de med annan efterfrågad civil utbildning och eventuell aspirantkurs.

Okej, Det låter intressant! Väldigt intressant! Hoppas att denna möjlighet finns kvar några år, så att man kan gå den vägen om det nu lönar sig och jag nu inte skulle få göra ordinarie värnplikt och angående graderna så har jag hört att om man har en grad efter ordinarie värnplikt t.ex Sergant efter ordinarie Vpl och Kapten i Hv så använder man Sergants graden om man skulle tjänstgöra utanför Hv? :happy::rockon:

Skall man vara riktigt noggrann så är hemvärnsbefäl dessutom inte officerare utan "befäl med officers tjänsteställning". Förr var gradbeteckningarna blå för att särskilja detta, har vi tur så kanske detta återkommer i nya UniRFM. ;)

Skall man vara riktigt noggrann så är hemvärnsbefäl dessutom inte officerare utan "befäl med officers tjänsteställning". Förr var gradbeteckningarna blå för att särskilja detta, har vi tur så kanske detta återkommer i nya UniRFM. ;)

Har vi ännu mer tur så kommer alla gamla värnpliktigaofficerare att få rosa gradbeteckningar... =P

Men mer seriöst - Hv består till mycket stor del av folk som fått någon form av grad under vpl, ska då även denna grad bli blå? På tiden med blå grader bestod väl Hv inte av soldater som kom från GU, utan snarare gamlingar som inte gjort lumpen alt. blivit av med sin krigsplacering?

Med start i höst.

/K

Precis som 106 skrev syftar jag givetvis på reservmedicinalofficerare, som bär precis samma gradbeteckning som alla andra officerare.

Vidare har genomförd GU inte heller varit ett krav för ROP MED, åtminstone inte de senaste åren eftersom det inte alltid funnits kandidater att välja och vraka bland. GU är givetvis meriterande, men specifika fackkunskaper och meriter kommer i första hand.

Angående det här med "frivilliggrader" och hemvärnskragspeglar, finns det mig veterligen inget som bestämt säger att en frivilliggrad måste bäras i kombination med hemvärnskragepegel (källa?). Frivilliga inom Flygvapnet från FVRF och Lottorna, har ju alltid burit Flygvapnets försvarsgrenstecken. Aktuellt tjänstgöringsställe borde rimligtvis också komma i första hand. Jag tror att alla inom försvaret förstår skillnaden mellan grad/befattning, RO/YO och frivilligpersonal.

Jag har exempelvis stött på fd yrkesofficerare som burit hemvärnats kragspegel med stolthet - vilket skapar förbandsanda. Att enbart tillåta frivilliga att bära sin grad i kombination med HVs kragspegel, kanske utan att öht tillhöra hemvärnet vore lite av en devalvering av hemvärnet. Vilken YO/RO (aktiv eller fd) skulle då vilja använda HVs kragspegel?

@Conan

Mycket riktigt bär man alltid kragspegel för det truppslag eller den försvarsgren man för tillfället tillhör, oavsett om det är hemvärn eller något annat. En lotta placerad i hemvärnet bär hemvärnets kragspegel och en placerad i flygvapnet bär flygvapnets kragspegel. Avtalspersonal (lottor, bilkårister mfl) bär dessutom frivilligtecken (blått märke vid höger bröstficka).

Som jag har förstått det gäller följande:

Personer som gjort GU och tillhör någon frivillig försvarsorganisation och där genomför befordringsutbildning är fortfarande värnpliktigt befäl.

Personer som gjort GU och tillhör hemvärnet och genom Hv genomför befordringsutbildning befordras endast som hemvärnsbefäl, men inte som värnpliktigt befäl. Som värnpliktigt befäl har de kvar sin tidigare grad.

Jag tycker man borde slå ihop all befordringsutbildning och lägga ner kategorin hemvärnsbefäl, så att samma regler gäller för alla.

@Conan

Nu är vi något OT men UniRFM reglerar vem som bär vilka tjänstetecken. Ett exempel där valfrihet finns är ju Fd YO tjänstgörande i HV som får bära antingen sitt senaste tecken eller HV:s dito. Detta gäller även personal vid utbildningsgrp.

Personalkategorin och tjänstgöring styr och för att dra en krok på vad 106 skriver så ska en HV-Lt som är furir från GU vara furir om denne tjänstgör i annan organisation än Hv, exempelvis som BFA.

/K

Edit förtydligande:

Vem får bära ett förbands tecken och tillhörande grad? Jo anställd personal. Vem får anställas? YO, RO, BFA och FA samt BSA och US-personal är de kategorier uniformerad personal som anställs.

Vilka får då bära officersgrader under tjänstgöring i GRO? Jo, det får YO, RO och BFA samt i förekommande fall FA, göra. Dessa har fått sin tjänstegrad genom FM:s ordinarie kompetensutvecklingsspår. HV är inte ett av dessa.

Edited by Krook

Nu är vi något OT men UniRFM reglerar vem som bär vilka tjänstetecken. Ett exempel där valfrihet finns är ju Fd YO tjänstgörande i HV som får bära antingen sitt senaste tecken eller HV:s dito. Detta gäller även personal vid utbildningsgrp.

Har själv aldrig sätt någon officer som jobbar vid utbildningsgrupp använda HV kragsspeglar.

Förklaringen till det är ju rätt enkel, dom är ju inte Hv-soldater.

Edited by FkN

Har själv aldrig sätt någon officer som jobbar vid utbildningsgrupp använda HV kragsspeglar.

Förklaringen kanske ligger i att de hellre nyttjar sina gamla kragspeglar. Det säger nog mer om HV än om dem.

/K

Jag säger bara "Aaaaaaah!" och ler förnöjdt.

Personer som gjort GU och tillhör någon frivillig försvarsorganisation och där genomför befordringsutbildning är fortfarande värnpliktigt befäl.

Personer som gjort GU och tillhör hemvärnet och genom Hv genomför befordringsutbildning befordras endast som hemvärnsbefäl, men inte som värnpliktigt befäl. Som värnpliktigt befäl har de kvar sin tidigare grad.

Jag tycker man borde slå ihop all befordringsutbildning och lägga ner kategorin hemvärnsbefäl, så att samma regler gäller för alla.

Det där går ju att krångla till det ännu mer, många har gjort GU, tillhör Hv och har genomfört befordringsutbildning genom frivilligorganisation(främst FU)... =D

Sen anser jag att någon som gått två veckor befordringskurs via Hv är mer befogad att kalla sig vpl befäl än en som gjort tre kvällar via FMCK. Eller att en gruppchef som gått i befattning en viss tid samt gått nån veckokurs och därav blivit befordrad har mer rätt till sin grad än nån som bara gått en utbildning via FU men som inte går i den befattningen. Finns ju oceaner med angreppsvinklar på detta problem.

Det sista stycket du skriver är ju faktiskt ett under i sig att det inte redan har inträffat. Korkat som tusan att ha massa olika system.

Det där går ju att krångla till det ännu mer, många har gjort GU, tillhör Hv och har genomfört befordringsutbildning genom frivilligorganisation(främst FU)... =D

Jo, jag hade först skrivit ett längre inlägg, men kom på att det blev alldeles för krångligt så jag strök det mesta. Extra krångligt blir det när man ska börja blanda in kategorier som avtalspersonal och de gamla värnpliktiga officerarna, samt alla varianter av reservofficerare och personer som får tjänsteställning (och krigsplacering) efter civila meriter.

Sen anser jag att någon som gått två veckor befordringskurs via Hv är mer befogad att kalla sig vpl befäl än en som gjort tre kvällar via FMCK. Eller att en gruppchef som gått i befattning en viss tid samt gått nån veckokurs och därav blivit befordrad har mer rätt till sin grad än nån som bara gått en utbildning via FU men som inte går i den befattningen. Finns ju oceaner med angreppsvinklar på detta problem.
För att ens få gå en befordringskurs frivilligvägen (både avtalsorg och annan frivvht) krävs X77 (eller VG) från tidigare utbildningssteg/GU. Får man t ex bara X66 eller G på GB-kurserna så får man inte fortsätta till PB-nivån. Vad jag vet finns inga sådana begränsningar i Hv, särskilt inte när det bara gäller att gå i befattning.

Man blir inte befordrad genom att göra några kvällskurser genom FMCK utan de har ungefär samma utbildningsstege som de andra avtalsorganisationerna. För att en menig Mc-ordonnans med genomförda grundkurser ska bli furir inom FMCK krävs följande kurser: TFU-GB (1v), GB-Led (2v), UGL (1v) och GB Mc (2v), dvs totalt 6 veckor. Tror det är ungefär motsvarande längd på utbildningen inom FBU.

Det sista stycket du skriver är ju faktiskt ett under i sig att det inte redan har inträffat. Korkat som tusan att ha massa olika system.

SLK, SKBR, FMCK, FVRF, SBK mfl genomför faktiskt ledarskapskurser och instruktörskurser tillsammans redan idag, men exakt vilka kurser som krävs på respektive nivå samt förkunskapskraven skiljer sig lite. FBU har tyvärr ett eget system där det är färre fastställda kurser och mer som är upp till förbandschefen att besluta om, utbildningarnas längd skiljer däremot inte särskilt mycket. Det är därför jag inte förstår varför man inte kunde börja med att ha en gemensam plan för utbildningsgången och genomföra ledarskapskurserna tillsammans. Att befattningskurserna skiljer sig åt är ju naturligt.

Förklaringen kanske ligger i att de hellre nyttjar sina gamla kragspeglar. Det säger nog mer om HV än om dem.

/K

NEJ

Förklaringen ligger i att dom inte är HV-soldater, dom tillhör inte Hemvärnet.

På t.ex Livgardesgruppen så är dom flesta Infanteri eller Pansar, och bär i och med detta dessa kragspeglar.

NEJ

Förklaringen ligger i att dom inte är HV-soldater, dom tillhör inte Hemvärnet.

På t.ex Livgardesgruppen så är dom flesta Infanteri eller Pansar, och bär i och med detta dessa kragspeglar.

Just för Livgardesgruppen gäller LG tjänstgöringstecken men i övrigt så bör du läsa UniR FM 2003, innan du svarar så tvärsäkert.

Som fotnot 1 över Sammanställning av tjänstetecken på uniform m/87 (A) för förband, skolor m m, på sid 278 så står det att läsa:

Officer får bära samma tjänstetecken som hemvärnsbefäl. Dock skall då resp MD tjänstgöringstecken bäras på höger bröstficka.

Fotnoten är kopplad till förteckningen över Utbildningsgrupperna och gäller för samtliga utom Livgardesgruppen.

Så jag upprepar att det är valfritt för YO tillhörande övriga utbgrp att bära antingen de gamla tjänstgöringstecknen (som oftast är från landskapsregementet) eller HV-tecken med MD-tecken anbringat på bröstfickan.

Det gäller uniform m/87 och kan således också tillämpas på m/90 med den bärande ordning som gäller för FU. Är du med nu Fk N?

Tillägg:

Sid 191 i UniRFM reglerar tyvärr endast RO och FA YO tjänstgörande i HV. De äga också rätt att bära eget truppslagstecken.

Hur som helst är det fler som får bära facktecken för HV än som gör det.

Edited by Krook

två frågor:

(---)

Ska man då inte bära frivilligtecken på höger bröst (bröstficka) ? Så fick då jag lov att ha det på den tiden jag sladdade runt i FBU som vpl Fu.

Hur ska andra veta vilken grad som gäller så? I PLIS framgår väl endast grad och inte vilken typ av grad det är? Nu hittar inte jag mitt registerutdrag men jag har för mig att där står det inte i klartext att jag blivit sergeant genom hemvärnet utan endast sergeant och befordringsdatum. Visserligen går det att lista ut genom att korsläsa aktuella händelsedatum men...

Håller med. Det borde rimligen vara så att en löjtnant är en löjtnant är en löjtnant men det spåret har vi varit inne på tidigare.

@Axial

CSS eller LSS PA är andra program som håller rätt på FM:s anställda personal. PLIS används mig veterligen INTE för anställd personal.

Så saknar du grad i CSS/LSS så saknar du grad i GRO. HV-meriter finns inte i den normala FM-världen om du inte genomfört tjänsten i HV inom ramen för ditt ordinarie arbete som officer och att det då knackats in i CSS/LSS.

Ropar folk efter flerbefälssystem eller vill folk ha en 5-årig utbildning för HV-plutonchefer?

En löjtnant är inte en löjtnant alltid och frågan är om det behövs, eller om man ska införa alternativa system för frivorg?

/K