Jump to content

NBG Kontinuitet?

Slugg

Recommended Posts

Jag har sökt, och läst både här och på mil.se och inte lyckats få svar på min undran.

Kommer NBG vara ett återkommande åtagande från Sverige under flera års tid eller kommer det när beredskapen för det gänget som rekryteras nu tar slut lämmnas över till ett annat land?

Eller en omformulering av mina funderingar om man inte söker en tjänst som är intressant nu eller tackar nej, finns det chans att söka igen om ett år eller så?

Edited by Slugg

2011 ska Sverige köra nästa EUBG, som det nu är planerat i alla fall. Vem vet vad som hänt innan dess?

Det innebär att rekrytering torde ske 2010 och att FM gärna ser att DU söker. Har FM brist idag (vilket är fallet) så kommer det säkerligen inte vara ett gynnsammare läge för FM om tre år.

Förhoppningsvis kommer FM vara lite mer på förhand nästa gång iom att man då har erfarnheterna från NBG 08 att luta sig mot.

/K

• Forumsledning

Så här ser det ut enligt den svarta folder FM om NBG har gjort.

År och länder med beredskap.

2007 - 1 Frankrike, Belgien

2007 - 1 Tyskland, Nederländerna, Finland

2007 - 2 Italien, Ungern, Slovenien

2007 - 2 Grekland, Cypern, Rumänien, Bulgarien

2008 - 1 Sverige, Finland, Estland, Norge

2008 - 1 Spanien, Frankrike, Tyskland, Portugal

2008 - 2 Tyskland, Frankrike, Spanien, Belgien, Luxemburg

2008 - 2 Storbritannien

2009 - 1 Italien, Spanien, Portugal, Grekland

2009 - 2 Tjeckien, Slovakien

2009 - 2 Belgien, Frankrike

2010 - 1 Polen, Tyskland, Lettland, Litauen, Slovakien

2010 - 1 Storbrtannien, Nederländerna

2010 - 2 Italien, Turkiet, Rumänien

2011 - 1 Sverige, (samarbetsländer ej klara)

2011 - 1 Nederländerna, Tyskland, Finland

Enligt uppgift så ska Sverige ha ledaransvar och bidra med 2000 soldater, Finland 200, Norge 150, Estland 50.

Militärstrategiska ledning kommer ske i samarbete med Storbritannien

Står även att arbetstiden under utbildning och beredskapsperiod kommer vara i genomsnitt 40h i veckan.

..om nån fått den kanske ni sett att det finns lite fel i den.. bland matrielen som visas.. typ.. Vattenbehållare 10liter!! .. jevlar vätskeblåsan till min sv2k var bara på typ 2.5 eller nått.. ;)

..om nån fått den kanske ni sett att det finns lite fel i den.. bland matrielen som visas.. typ.. Vattenbehållare 10liter!! .. jevlar vätskeblåsan till min sv2k var bara på typ 2.5 eller nått.. ;)

Det är faktiskt inget fel, utvecklingsenheten på MSS i Kvarn förevisade för oss bl.a. en vattenbehållare 10 liter (motsv. Camelbak) för användning inom missionsområden med extremt klimat som håller på att tas fram. Den är tänkt att i första hand användas som grupputrustning för gruppens vätskeförsörjning så enskilda soldater behöver inte oroa sig för att behöva släpa runt på 10 liter vatten på ryggen i Liberia, Sudan etc...

...om man inte blir utsedd till "vattenman" förstås :surprise:

• 3 weeks later...

Det är i alla fall tänkt att man är i beredskap fram till slutet 2009. Så hörde jag det av XXXXXXX - NAMN BORTTAGET AV BLÅGUL som är Ckomp för CB01, mek.skytte kompaniet som skall utbildas i Revingehed!

Förhoppningsvis så är 122orna klara för nästa NBG :rolleyes: ... Då kommer det vara många som känner sig extra trygga om det händer något!

Edited by 9x19

Det är i alla fall tänkt att man är i beredskap fram till slutet 2009. Så hörde jag det av XXXXXXX - NAMN BORTTAGET AV BLÅGUL som är Ckomp för CB01, mek.skytte kompaniet som skall utbildas i Revingehed!

Förhoppningsvis så är 122orna klara för nästa NBG :rolleyes: ... Då kommer det vara många som känner sig extra trygga om det händer något!

Då får vi hoppas att sverige köper in några C5:or med; så att vi kan ta dem med oss vart vi än åker ;)

Förhoppningsvis så är 122orna klara för nästa NBG :rockon: ... Då kommer det vara många som känner sig extra trygga om det händer något!

Har du skrivit fel eller tror du att du ska stå i beredskap i två år?

NBG har beredskap i 6 månader och de anställdas kontrakt går ut 2008-12-31.

/K

Förhoppningsvis så är 122orna klara för nästa NBG :banghead: ... Då kommer det vara många som känner sig extra trygga om det händer något!

/K

Saxat från mil.se:

Några viktiga datum:

1 juli 2007 - anställs du i Försvarsmakten. Perioden börjar med semester.

augusti 2007 - startar utbildningsperioden (tredje terminen)

1 januari 2008 - börjar beredskapsperioden

30 juni 2008 - slutar beredskapsperioden

30 november 2008 - slutar din anställning i Försvarsmakten.

I flygvapnet anställs du från 1 januari 2007 och påbörjar din utbildning senare samma månad.

http://www.mil.se/article.php?id=15918

Jag är medveten om att det är många bud från många olika håll, men det här är det mest officiella jag har sett hittils. Jag är också medveten om att ingenting är helt klart än och att det kan komma att ändra sig framöver.

Förhoppningsvis så är 122orna klara för nästa NBG :(( ... Då kommer det vara många som känner sig extra trygga om det händer något!

/K

Jo sant, beredskapen är under 6 månader. Är lite osäker just nu när jag läste detta, men åter kommer så fort jag har snackat med majoren.

Då var det dags att tänka till lite innan man skriver ut andras namn i fortsättningen....

//

<---

Nu har jag snackat med Majoren. Han sa att man är ju i beredskap till slutet av 2008 som det står på mil.se, dock är det möjligt (och tänkt) att man fortsätter att vara anställd efter beredskapen ett år till. Sen är det lite oklart med just anställningen efter beredskapen.

Tja alla glada människor!

Idag snackade jag med Ckomp för Mekskyttekomp, som är del av bataljonen CB01 i NBG som skall utbildas på P7.

Det jag fick reda på är att ringveckan är v.713.

Vad tycker ni?

Mvh

Edited by Kadhem

Hur många har sökt NBG och hur många kommer att tacka JA?

Skulle varit bra om ni skriver befattningen ni har sökt och på vilket regemente ni kommer att ligga på.

Det här är andra gången i den här tråden du bryter mot operationssäkerhet genom att antingen namnge personer i förband eller uppmana andra att uppge sina befattningsnummer och förband. Det är OK, för du har inte fått lära dig vad begreppet operationssäkerhet innebär än, men det kommer du att göra efterhand din grundutbildning kommer längre.

Vem som tillhör olika beredskapsförband, var dom finns och vad dom gör är INTE upp till den enskilde att ropa ut på internet eller någon annanstans. Det här forumet, likväl som andra medier, läses av på regelbunden basis av människor som är intresserade av vad våra förband gör och vem i förbanden som gör det. Inte alla är militärt intresserade människor som du och jag, utan en del är militärt intresserade människor som inte gillar såna som du och jag. Det finns ingen anledning att ge dom information dom inte behöver/ skall ha.

Beredskapsförbanden är en helt annan grej en vad vi har varit vana vid. Det handlar inte om baccisresor till kosovo längre (grov generalisering), det finns och kan utvecklas en påtaglig och reell hotbild mot Svenskar i dessa förband.

Jättebra att du är intresserad av NBG, men tänk på vad du skriver. Detta gäller alla på forumet.

Hur många har sökt NBG och hur många kommer att tacka JA?

Skulle varit bra om ni skriver befattningen ni har sökt och på vilket regemente ni kommer att ligga på.

Det här är andra gången i den här tråden du bryter mot operationssäkerhet genom att antingen namnge personer i förband eller uppmana andra att uppge sina befattningsnummer och förband. Det är OK, för du har inte fått lära dig vad begreppet operationssäkerhet innebär än, men det kommer du att göra efterhand din grundutbildning kommer längre.

Vem som tillhör olika beredskapsförband, var dom finns och vad dom gör är INTE upp till den enskilde att ropa ut på internet eller någon annanstans. Det här forumet, likväl som andra medier, läses av på regelbunden basis av människor som är intresserade av vad våra förband gör och vem i förbanden som gör det. Inte alla är militärt intresserade människor som du och jag, utan en del är militärt intresserade människor som inte gillar såna som du och jag. Det finns ingen anledning att ge dom information dom inte behöver/ skall ha.

Beredskapsförbanden är en helt annan grej en vad vi har varit vana vid. Det handlar inte om baccisresor till kosovo längre (grov generalisering), det finns och kan utvecklas en påtaglig och reell hotbild mot Svenskar i dessa förband.

Jättebra att du är intresserad av NBG, men tänk på vad du skriver. Detta gäller alla på forumet.

men det är ju inget tvång för andra att svara vilka befattningar de fått eller vart de skall ha sin utb.

Sen att kan dessa personer som inte tycker om militärer bara söka på mils hemsida och se vilka som utbildar för tex NBG

Edited by husky258

En annan fråga som jag inte hitta någon bra tråd till.....

Är det någon som vet vilken vecka beskeden kommer börja skickas ut / telefonerna börja ringa till NBG rekryteringen??

mvh rillleee

Om du läser ungefär 3 inlägg längre upp så står det klart och tydligt att ringveckan för CB01 börjar V713. Om du sedan läser valda delar i t.ex. tråden om missioner man har tackat nej till så kommer du att märka att vissa förband redan har börjat ringa. Så, förmodligen kan det ringa lite när som...

Personligen hade jag min ringvecka i mitten av Oktober (för att förklara att det för en gång skulle inte finns något klart svar på den frågan, när ringveckan börjar och slutar)

• 4 months later...

FM kommer låta F(HQ) finnas kvar även efter att NBG har gått av sin beredskap. F(HQ) kommer vara ett stående beredskapsförband.

FM planerar för att kunna ha en hög beredskap för insats utomlands under andra halvan av 2009. Lyckligtvis så sammanfaller "Termin 4 - beredskap" för de vpl som rycker in i jan 2008 med Sveriges andra ordförande period i EU. Vilka förband mm som skall finnas då utöver F(HQ) är inte klart.

lite kuriosa för de som kanske missat det, angående BG:n 2011:

Mål vid I 19:

Vara huvudansvariga för Battlegroup 2011 innebärandes

bemanning, utbildning och insats.

taget från i19:s hemsida. Kan ju bli intressant ur många olika aspekter.