Jump to content

P4 Skövde/Kvarn 2008


Vart och som vad är du inskriven?  

52 members have voted

  1. 1. Vilket kompani?

    • Lifkompaniet / stabsgranatkastarkompaniet
      9
    • Skånings kompani
      15
    • Wartofta kompani
      7
    • Södra Wadsbo kompani
      5
    • Norra Wadsbo kompani
      2
    • Grenadjärkompaniet / Kvarn
      14
  2. 2. Vilken befattning?

    • Skytte
      16
    • Stab / Underhåll
      5
    • Vagnsbesättning
      16
    • Bevakning / Insats
      5
    • Spaning
      4
    • GRK
      4
    • Systemtekniker
      1
    • Sjukvård
      1
    • 0


Recommended Posts

Vaf får vi för båge på Wilska? Pansarskytte eller ska dom klämma in lätt mekaniserat skytte? :-P

 

Pansarskytte har väl ingen egen båge? Vi kanske helt enkelt inte får någon alls.

 

Precis som simon skriver får pansarskytte en båge med texten "Pansarskytte".

Finns även en båge med texten Mekskytte som jag vet att grenkomp har fått förut, vet inte om det är så idag dock.

Skulle tro att Wilska eventuellt kommer få något sådant också.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 888
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Någon som har koll på vilket kompani man rycker in om man är Robotsoldat!? :)

 

Har läst Wilska på lumpen.nu forumet. Men minnet kan svikta.

Mitt råd: ta en titt på lumpen.nu forumet och kolla i gruppen "pansar"

 

 

hittar banne mig inget på lumpen.nu om Robotsoldater... verkar ju helt klart dött! Vill ha lite fakta! Ge mig! :)

Link to comment
Share on other sites

hittar banne mig inget på lumpen.nu om Robotsoldater... verkar ju helt klart dött! Vill ha lite fakta! Ge mig! :)

Då letar du dåligt, jag hittade direkt. På lumpen.nu i gruppen Pansar (tråden har jag tappat, mitt närtidsminne är inte så värst bra) står det att robotsoldater utbildas på Wilska kompani. Jag tror t.om. att det va Wallen88 som även finns här på Soldf som skrev det på lumpen.nu (mitt närtidsminne kan svikta).

 

Ett annat tips är att du ställer frågan i någon av trådarna "Skövde 2006" eller "Skövde 2007", de har garanterat koll på vilket kompani som utbildar robot. Men än så länge så är mitt tips Wilska.

Link to comment
Share on other sites

Då är jag tillbaka som förste kaffekokare på P4 för åtminstone ett tag framöver, har jag otur blir det för alltid.

 

Ett tips för alla i den här tråden pch inte bara Pansarbjörnen är att kolla gruppen "Pansar" under fliken "Armén" i Luckans frågeforum. En av de få uppstyrda och läsvärda grupperna.

Link to comment
Share on other sites

Wilska utbildar just nu en pvrobotpluton. Huruvida även Skånings klämmer in en i framtiden kan jag inte svara på, men Wilska är bekräftat.

 

Vem av er lyckliga är det som skall rycka in på det stoltaste kompaniet?

 

;-)

Link to comment
Share on other sites

Vem av er lyckliga är det som skall rycka in på det stoltaste kompaniet?

 

:navy:

 

Menar inte att vara ett as nu, men det stoltaste kompaniet (om det ens finns något sådant) är verkligen inte Wilska.

Wilska känns lite mer som ett lillebrorkompani. :D

 

Vidare finns ju även vaktplutonerna på Wilska.

Edited by Pada
Link to comment
Share on other sites

Då letar du dåligt, jag hittade direkt. På lumpen.nu i gruppen Pansar (tråden har jag tappat, mitt närtidsminne är inte så värst bra) står det att robotsoldater utbildas på Wilska kompani. Jag tror t.om. att det va Wallen88 som även finns här på Soldf som skrev det på lumpen.nu (mitt närtidsminne kan svikta).

 

Jo det var nog jag som skrev det, men man ska inte lita på vad jag säger eftersom jag fortfarande bara är en skolpojke (i 2 veckor till) 0:)

Link to comment
Share on other sites

Vem av er lyckliga är det som skall rycka in på det stoltaste kompaniet?

 

:baskerKav:

 

Menar inte att vara ett as nu, men det stoltaste kompaniet (om det ens finns något sådant) är verkligen inte Wilska.

Wilska känns lite mer som ett lillebrorkompani. :baskerPa:

 

Vidare finns ju även vaktplutonerna på Wilska.

 

 

Verkligen inte, det stoltaste är ju Wartofta. Såg att det var en lycklig (?) själ som hade det som inryckningskomp.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Verkligen inte, det stoltaste är ju Wartofta. Såg att det var en lycklig (?) själ som hade det som inryckningskomp.

 

Jo verkligen..."täten till höger" :/

 

Självklart är det Lifkompaniet 'the shit' och det vet alla. :-P

Edited by Pada
Link to comment
Share on other sites

Jo verkligen..."täten till höger" :unsure:

 

 

 

Helt ärligt, där förstod jag inte riktigt vad som var det roliga? :rodna:

 

En anekdot från minuterna före insittning i götasalen en gång.

Du får väl fråga runt lite, det är vida känt över hela P4 då i princip alla andra kompanier stod och tittade på när detta hände.

Kan möjligen ha varit stridstrossen som stod för denna uppvisningen, men jag är inte helt säker.

Link to comment
Share on other sites

Det var säkert stridstrossen! :lala:

 

Menar du att det marscherades in i götasalen?

 

Nej, det var precis innan när de skulle ställa upp utanför.

 

Aja, ska inte gå för långt ifrån ämnet med detta nu...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så ska vi på Wilska hålla tummarna för att vi inte hamnar på en robot-pluton (för den som inte vet vad det är låter det nog jävligt coolt dock :D ) för roboten ska vara förjävlig att bära runt på, tror man får va tre pers som bär varsin del.

 

Angående Wilskas märke, en hyvens typ på min MSN (jag tror han hänger här) skickade denna bilden: http://img219.imageshack.us/my.php?image=normalv5002mj4.jpg

Edited by T-bone
Link to comment
Share on other sites

Wilska är ett lätt mekaniserat skyttekompani.. Betoning på lätt p.ga Patgb203.

Tar tillbaks skyttet till de gamla rötterna där soldaterna strider till fots och "vapen centrum" kretsar kring dem och inte på vagnen som det gör på andra mek.sk komp med strf90.. Planen på Wilska är att använda Patgb'n så lite som möjligt i själva striden om inte terrängen tillåter det, då används den som understöd och är ju inte direkt kopplat till det anfallet som avancerar snabbt framåt.

 

Angående Robot... ja... Vill ni bära tungt och ha den största eldkraften så kör på det.. Just på grund av vapensystemets tyngd så används rb.plut i en mindre "snabb" roll... Ni har dom tyngsta och ballaste grejerna. Har jag varit tillräckligt otydlig? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Angående Robot... ja... Vill ni bära tungt och ha den största eldkraften så kör på det.. Just på grund av vapensystemets tyngd så används rb.plut i en mindre "snabb" roll... Ni har dom tyngsta och ballaste grejerna. Har jag varit tillräckligt otydlig? :rockon:

 

Nä du får bli otydligare. ;-)

 

Hur plockar dom ut folk till rb-plut? Dom som vart starkast på mönstringen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat notera att flera av dessa trådar har börjat dyka upp. P4, K3 & andra med inryck i Januari.

Är det ingen inryckning till dessa regementen nu i sommar p.g.a NBG?

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat notera att flera av dessa trådar har börjat dyka upp. P4, K3 & andra med inryck i Januari.

Är det ingen inryckning till dessa regementen nu i sommar p.g.a NBG?

 

Det är inte bara NBG som anledningen, utan även att terminssystemet som spökar. På något sätt är det tydligen bättre för eventuella studier att missa en höst och en vår, istället för att ligga inne juli-juni och sen kunna börja plugga. Jag finner det mycket märkligt.

 

EDIT: Omformulering.

Edited by Skoog
Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte viljat göra min GSU under sommarhalvåret, det är ett som är säkert.

Så pass mycket som du är ute och springer och rör dig och står i, så kommer du inte frysa särskilt mycket ändå, fastän det är januari...

Link to comment
Share on other sites

Wilska utbildar just nu en pvrobotpluton. Huruvida även Skånings klämmer in en i framtiden kan jag inte svara på, men Wilska är bekräftat.

 

Vem av er lyckliga är det som skall rycka in på det stoltaste kompaniet?

 

:Malaj:

 

Men det kan jag: Det finns ingen robotpluton på PSK kompanierna i org 2008 - så nej.

 

Ingen kommer att rycka på Wilska kompani under 2008, eftersom kompaniet inte kommer att utbildas.

 

 

Vad jag har hört så ska vi på Wilska hålla tummarna för att vi inte hamnar på en robot-pluton (för den som inte vet vad det är låter det nog jävligt coolt dock :clap: ) för roboten ska vara förjävlig att bära runt på, tror man får va tre pers som bär varsin del.

 

Du slipper, det kommer inte att finnas någon robotpluton 2008 på P4.

 

Eftersom "Lätta skytte kompaniet" inte utbildas under 2008 kommer soldaterna som placerats där att flyttas till andra kompanier. En extra skyttepluton på Skånings, en Eskortpluton på S Wadsbo osv

 

Detta beror på befälsbrist i IA07 och NBG och FS15 spår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...