Jump to content

Hur slippa betala sin Parkeringsbot frågas?

robot

Recommended Posts

Jag undrar om det finns medlemmar som är duktiga på ämnet parkeringsböter? Jurister, p-vakter, sakkunniga lr andra som helt enkelt sitter på information som kan ge sin syn på saken. Jag har läst en hel del på nätet om ämnet, men hittar inte det jag söker. Bidra gärna med tips, länkar och annat som kan passa. Framförallt önskas en länk till en speciell person, nämligen han som är känd för att ha överklagat minst 400 p-böter och aldrig förlorat. Lite flummig beskrivning kanske, men jag hoppas nån vet vem jag menar. Tror även att han har skrivit en bok om ämnet som kan vara värd att vila ögonen i. (Han har mer lr mindre som intresse att motarbeta stat, kommun och p-bolag av ren princip, och använder sig av lagboken till punkt och pricka och slår sin motpart på fingrarna gång på gång.)

Min bot: En kontrollavgift utförd av Rationell Parkeringsservice RPS AB (Solna), som utför kontroller i området där min vän bor. Överträdelsen är "förbud att parkera. Zon". Området är helt nybyggt och har på tok för få parkeringsplatser, ungefär som Hammarby Sjöstad till utseendet till den som vet. Bilar brukar därför stå lite hej vilt på nätterna då folk måste sova. Jag stod inte i ett av de angivna parkeringsplatserna, utan stod på andra sidan gatan intill en lekpark mellan kl 01-03.

Kan jag klara mig ur min bot på nåt sätt?

Min tanke är att prata med bostadsföreningen. Är det nån som har haft tur med sin förening och kan tipsa om vilka ord som bör användas?

Bör jag vara ärlig och ifrågasätta boten, lr ska jag ljuga ihop en historia? Observera att tiden jag stod i området.

Tack på förhand

Ps. Jag är jävligt lack, om det inte framkom! Både på min bot och företeelsen.

Jag har personligen svårt att tro att din överklagan kommer att leda till ett ändrat beslut.

Om du parkerade bilen där det inte är tillåtet så är boten berättigad.

Jag tycker dock synd om dig. Ring och tala med företaget och förklara situationen, om inte det hade fungerat så skulle jag överklaga.

Juristen du söker kanske är Trafikjuristen (länk)

Jag är inte juristutbildad, men jag har överklagat en p-bot och vunnit. Det saknades en skylt på platsen.

Inte direkt vad du vill höra men...

Om man medvetet parkerar på en för ändamålet ICKE avsedd plats, då får man nog skylla sig själv. Reglerna finns av en anledning och ska följas. Om det sedan inte fanns en enda plats i området, eller i närliggande område, då må det vara en förmildrande omständighet. Men allvarligt talat så förstår jag inte hur du kan vara förbannad när du medvetet har begått handlingen...

Jag har själv överklagat mina tre överträdelser... vunnit en gång, fått anstånd en annan och förlorat en tredje. Detta var mot Carpark, som är riktigt djävla snikna.

Då jag fick anstånd så var det för att överträdelsen var klockren... glömde att förnya min månadsparkering. Där bråkade jag inte ens utan bad dem bara vänta för att sommarekonomin var trasslig.

Då jag förlorade så var det för en överträdelse på 10 timmar på en månadsparkering för att jag hade missuppfattat vilken tid (0715 vs 1715) som gällde samt att jag hade överskjutande tid på 14 timmar (hade köpt den biljetten "för tidigt" och hade bevis för det).

Då jag vann så var det för att jag hade erlagt avgift men råkat skymma datumet med en annan biljett och kunde bevisa att jag verkligen hade erlagt avgift. Dessutom var det jultider. :D

Om du vinner eller inte beror helt på parkeringsbolaget... men tyvärr är nog dina chanser små. Enligt dina egna ord var det en tydlig överträdelse, då finns det inte mycket att göra. Visst... du kan försöka valsa ihop något. Men går du nog över linjen till "Bedrägligt beteende".

Jag beklagar... skittrist när sådant händer. :navy:

/J

P.S: På juridikforumet på Flashback är de förvånadsvärt duktiga. Kanske skall kolla där?

Det jag tänker på spontant, efter att ha läst ett antal trådar om P-bot, är om alla skyltar är rätt?

Finns det en skylt om vem som övervakar parkeringen?

Som jag har förstått det ska det finnas en skylt med namn på firman samt tfnnr till dem, men jag kan ju ha missförstått gamla trådar.

Jag fick böter en gång på en icke avgiftsbelagd parkering. Däremot skulle man ha en parkeringsskiva.

Hade varit inne i affären och handlat (ca. 10-15 minuter) och när jag kommer ut sitter det en lapp. Jag överklagade.

Saken var ju den att eftersom det inte var någon avgift så behövde jag inte lösa biljett. Istället erbjöd jag mig att ta ett foto på min korrekt inställda parkeringsskiva och skicka till dom. Ärendet lades ner.

Vad är ditt problem egentligen? Av din profil och det faktum att du har ett körkort utläser jag att du borde vara en vuxen människa. Som vuxen borde du veta att om man parkerar sin bil i strid mot föreskrifterna riskerar man att en kontrollavgift tas ut. Betala p-boten. Hur svårt kan det vara? Kan du inte avvara 400 kronor skulle du inte ha parkerat där. Vuxna människor tar ansvar för sina handlingar.

/mdn

Bostadsföretaget byggde om på kompisens gård, dom förde över lite förhyrda parkeringar till gästparkering.

Det resulterade i att dom boende som vanligt kapade åt sig gästparkeringen då den är närmare huset och således var det tomma förhyrda platser och fullt på gästparkeringen.

Så valet var att ställa sig i p-förbuds zon eller stå någon kilometer bort.

Jag ställde mig brevid ett hus, men inte ivägen på något sätt. Samt undvek gräsmattan eftersom jag vet att det är det värsta bostadsföretaget vet..när bilar står med nått hjul på gräsmattan.

Såklart fick jag en p-bot, jag kontaktade områdesvärden och pratade med han, och efter en diskussion om att jag gjort fel men egentligen inte haft så mycket val så "nollade" han boten.

Man har dock inget större val om dom tjurar till det. Jag tror inte det står någonstans att dom måste se till att det finns parkering. Dom kan snarare säga, parkera en mil bort och gå!

Gissar dock att dom fick ändå betala p-bolagets avgift. Då dom flesta p-bolag går ut på att tjäna pengar på p-bot exempelvis "carpark".

I grund och botten så är det systemfel på många förhyrda platser/gästparkeringar. Låt dom förhyrda ha ett klistermärke i fönstret så kommer man ifrån att dom ockuperar besöksparkeringen.

I grund och botten så är det systemfel på många förhyrda platser/gästparkeringar. Låt dom förhyrda ha ett klistermärke i fönstret så kommer man ifrån att dom ockuperar besöksparkeringen.

Fast nu är det väl så att det är dem som inte har hyrt en parkering men ändå bor i området som ställer sig på gästparkeringarna. Det vore ju meningslöst att betala för en parkeringsplats och sedan ställa sig på en gästplats.

Inte direkt vad du vill höra men...

Om man medvetet parkerar på en för ändamålet ICKE avsedd plats, då får man nog skylla sig själv. Reglerna finns av en anledning och ska följas. Om det sedan inte fanns en enda plats i området, eller i närliggande område, då må det vara en förmildrande omständighet. Men allvarligt talat så förstår jag inte hur du kan vara förbannad när du medvetet har begått handlingen...

Hmm..du kommer inte från Sthlm va? Du är välkommen hit så ska jag visa hur parkeringsplanering kan vara underdimensionerad å det grövsta. Det måste ju finnas nån här på forumet som bor i Hammarby Sjöstad som kan berätta hur det ser ut när föreningen har byggt 95 p-platser till tusentals människor. Tycker du verkligen att alla regler ska följas? I alla lägen?

Förbannad är jag för att parkeringen inte störde någon överhuvudtaget, ingen person, ingen transport, ingen blåljus, inget. Dessutom var tidpunkten 01-03, en tid då bostadsgästerna sover, folk måste ju få sova.

Men både ditt svar, och min replik ger ju inte mig ett dugg. Så svara gärna igen, men med info och inte nån moralkaka : )

Vad är ditt problem egentligen? Av din profil och det faktum att du har ett körkort utläser jag att du borde vara en vuxen människa. Som vuxen borde du veta att om man parkerar sin bil i strid mot föreskrifterna riskerar man att en kontrollavgift tas ut. Betala p-boten. Hur svårt kan det vara? Kan du inte avvara 400 kronor skulle du inte ha parkerat där. Vuxna människor tar ansvar för sina handlingar.

/mdn

Mitt problem ser du i mitt första inlägg. Förtydligande; jag har fått en p-bot som jag tycker är onödig. Både att jag har fått den, och att den utdelades.

Ja, jag borde vara vuxen, tycker man. : ). Ja, jag borde veta att man inte ska parkera sin bil på fel plats, och att en överträdelse kan resultera i p-bot. Men jag vill ju inte betala min bot. Svårt att betala är det inte, men trisst och irriterande. 400 kr kan jag avvara, men gör det hellst inte. Och jag borde nog visst ha parkerat där. Ja, vuxna människor tar ansvar för sina handlingar.

Du kommer däremot från Sthlm, du måste ju om nån veta vilket trassel det är med p-platser i olika områden. Fast jag vet ju dock inte var i sthlm du bor.

Tack för inlägget, men varken ditt svar, lr min replik gav mig någonting. Skriv gärna igen med info, och undvik moralkakan.

Jag undrar om det finns medlemmar som är duktiga på ämnet parkeringsböter? Jurister, p-vakter, sakkunniga lr andra som helt enkelt sitter på information som kan ge sin syn på saken. Jag har läst en hel del på nätet om ämnet, men hittar inte det jag söker. Bidra gärna med tips, länkar och annat som kan passa. Framförallt önskas en länk till en speciell person, nämligen han som är känd för att ha överklagat minst 400 p-böter och aldrig förlorat. Lite flummig beskrivning kanske, men jag hoppas nån vet vem jag menar. Tror även att han har skrivit en bok om ämnet som kan vara värd att vila ögonen i. (Han har mer lr mindre som intresse att motarbeta stat, kommun och p-bolag av ren princip, och använder sig av lagboken till punkt och pricka och slår sin motpart på fingrarna gång på gång.)

Min bot: En kontrollavgift utförd av Rationell Parkeringsservice RPS AB (Solna), som utför kontroller i området där min vän bor. Överträdelsen är "förbud att parkera. Zon". Området är helt nybyggt och har på tok för få parkeringsplatser, ungefär som Hammarby Sjöstad till utseendet till den som vet. Bilar brukar därför stå lite hej vilt på nätterna då folk måste sova. Jag stod inte i ett av de angivna parkeringsplatserna, utan stod på andra sidan gatan intill en lekpark mellan kl 01-03.

Kan jag klara mig ur min bot på nåt sätt?

Min tanke är att prata med bostadsföreningen. Är det nån som har haft tur med sin förening och kan tipsa om vilka ord som bör användas?

Bör jag vara ärlig och ifrågasätta boten, lr ska jag ljuga ihop en historia? Observera att tiden jag stod i området.

Tack på förhand

Ps. Jag är jävligt lack, om det inte framkom! Både på min bot och företeelsen.

Det första jag tänker på är att om du "stod på andra sidan vägen" och då dessutom utanför "förbjudet att parkera-zon"-skylten så är boten ogiltig. Om du däremot passerat en sådan skylt och inte stått uppställd på utförd parkeringsplats så är det nog svårt för din del.

Det andra som redan är nämnt är att om det inte finns en tilläggsskylt till parkering förbjudet-skylten som säger vilket bevakningsbolag det är samt telefonnummer så har dom ingen rätt att sätta böter. Att "alla andra gör det" eller att du "stod sent på natten så det störde ju ingen" är inte godkända anledningar för avskrivning.

Edit:

Det finns faktiskt bolag som inte driver ärenden hela vägen genom inkasso till rätten. Så du kan ju chansa på det.

Däremot så är det inget säkert sätt att lämna över en handling via lapp på vindrutan eller vanligt brev. Så innan det har dom faktiskt ingen rätt att lägga till påminnelseavgifter förrns dom skickat ett rekommenderat brev till dig som du tagit del av. Så EGENTLIGEN ska man kunna vänta tills dess och först då ringa och säga att man inte vetat om boten och då kanske prata igenom den och spela lite dum och sen betala, men vägra diverse påminnelseavgifter. Däremot är det mer sannolikt att det hamnar hos inkasso först och dom kommer troligen att ringa dig om du "inte får deras vanliga brev". Och då kommer du ha extraavgifter som du troligen inte kommer att slippa om du inte tar det till rätten. Man kan väl försöka medla och säga att man inte fått någonting(om man inte varit i kontakt med dom via telefon eller fått ett rekommenderat brev) och att man kan ta kontakt med bolaget istället(för att slippa dessa extraavgifter, troligen kommer det dock inte att funka). Och jag tror det är svagt i rätten att benhårt hålla vid "nej jag fick ingenting" om dom hävdar att dom skickat 50 brev. Även om det vore helt rätt att döma till din favör om dom inte skickat något rekommenderat brev eller ringt dig.

Chansning. Men frågan är ju hur mycket man orkar göra för en böter. Det brukar ju inte handla om några hiskeliga summor som inte ett "nej jag stannar nog hemma och tittar på film istället för att gå på krogen"-val brukar lösa.

Jag känner att jag måste förtydliga mig, då en del ifrågasätter min moral då jag gått emot p-regler. Bostadsföreningen är helt avskilt från övrig trafik och människor. De som parkerar där är de som bor där, alternativt gäster till dem. P-platserna räcker inte till, så bilar står lite hur som hellst på nätterna. Jag ställde in mig i ledet och ställde mig på en förbjuden plats, men som inte störde nån. Att det var fel vet jag. Men jag tycker ändå att boten är onödig. DÄRFÖR undrar jag om jag kan hitta nån utväg utan att betala? Alltså inte nån som ifrågasätter min moral, mitt intellektuell eller min mogenhet åldersmässigt.

Vänligen/ robot

Det andra som redan är nämnt är att om det inte finns en tilläggsskylt till parkering förbjudet-skylten som säger vilket bevakningsbolag det är samt telefonnummer så har dom ingen rätt att sätta böter.
Källa på det? Jag hittar ingenting i Lagen om kontrollavgift som antyder att så skulle krävas.

Jag känner att jag måste förtydliga mig, då en del ifrågasätter min moral då jag gått emot p-regler. [...] Jag ställde in mig i ledet och ställde mig på en förbjuden plats, men som inte störde nån. Att det var fel vet jag. Men jag tycker ändå att boten är onödig. DÄRFÖR undrar jag om jag kan hitta nån utväg utan att betala? Alltså inte nån som ifrågasätter min moral, mitt intellektuell eller min mogenhet åldersmässigt.
Jag ifrågasatte inte din moral. Personligen ser jag inget moraliskt fel med att bryta mot parkeringsbestämmelserna i fall där det inte stör någon. Vad jag dock har problem med är att du är sur och tvär över något som var fullkomligt förutsägbart och förväntat med tanke på vad du gjorde. Det är i mina ögon omoget.

Nåja. För att hjälpa till kan jag tipsa om 10§ i den tidigarenämnda lagen. Kanske kan det gå att övertyga någon om du viftar med den. Hålla i en rättegång kommer det däremot inte att göra.

/mdn

Hmm, nu ska vi se:

Robot bryter med avsikt mot gällande regel och beläggs med avgift för det. Robot tycker inte att det är rätt och vill inte betala avgiften.

AVBRYT, För bövelen!

Du har valt att parkera där du gjorde med vetskap om ev. konsekvenser. Ta konsekvenserna och sluta lipa.

/K

Fast nu är det väl så att det är dem som inte har hyrt en parkering men ändå bor i området som ställer sig på gästparkeringarna. Det vore ju meningslöst att betala för en parkeringsplats och sedan ställa sig på en gästplats.

Tyvärr är det så i delar av denna stad att gästparkeringen är närmare bostaden och därav ställer sig boende där.

Gästparkeringen är dessutom vanlig "24-timmars" vilket gör att p-bolaget inte kan komma åt dom boende som "tjuvparkerar".

Det handlar oftast om en 100-200m extra till dom förhyrda platserna..

Vilket bevisligen räcker för att aktivera "latmasken" ;)

Hmm..du kommer inte från Sthlm va? Du är välkommen hit så ska jag visa hur parkeringsplanering kan vara underdimensionerad å det grövsta. Det måste ju finnas nån här på forumet som bor i Hammarby Sjöstad som kan berätta hur det ser ut när föreningen har byggt 95 p-platser till tusentals människor. Tycker du verkligen att alla regler ska följas? I alla lägen?

Förbannad är jag för att parkeringen inte störde någon överhuvudtaget, ingen person, ingen transport, ingen blåljus, inget. Dessutom var tidpunkten 01-03, en tid då bostadsgästerna sover, folk måste ju få sova.

Men både ditt svar, och min replik ger ju inte mig ett dugg. Så svara gärna igen, men med info och inte nån moralkaka : )

Skulle det spela någon roll om jag kommer från Stockholm eller inte, ni lever väl efter samma lagar och regler som vi andra dödliga? Moralkaka eller inte, jag ställer mig i de andras led -> har du medvetet parkerat fel och fått en kontrollavgift, då får du ta mig fasen skylla dig själv.

Men visst...jag kunde ju kanske sagt till polisen som stoppade mig förra sommaren att det är så lite trafik på vägarna där jag kommer ifrån, så jag stör ingen om jag kör lite för fort... Sure!

Rätt ska vara rätt...och i det här fallet så har du fel.

Det andra som redan är nämnt är att om det inte finns en tilläggsskylt till parkering förbjudet-skylten som säger vilket bevakningsbolag det är samt telefonnummer så har dom ingen rätt att sätta böter.
Källa på det? Jag hittar ingenting i Lagen om kontrollavgift som antyder att så skulle krävas.

/mdn

Nedan klistrar jag in en text från en fd p-vakt, numer polis. Tyvärr ingen källhänvisning till lagstöd men ändå.

Marmel: Det finns rättsfall på att skyltarna vid LKOP ska vara av den typ som föreskrivs i VVFS, dvs bland annat av reflexivt material, rätt storlekar osv. Dessutom ska som sagt tilläggstavla finnas med namn och telefonnummer till den som är behörig att utfärda kontrollavgifter och telefonnummer till denna. Det som beskrivs nedan, med övertejpningar i icke reflexivt material, som jag har sett på några ställen här nere i Malmö/Lund, gör att utskrivna böter kan bli ogiltiga. Dessutom finns krav på att skyltningen skall vara tydlig och lättöverskådlig. "Hemmasnickrade" skyltar är alltså INTE giltiga för utfärdande av kontrollavgift. Däremot kan de vara straffrättsligt bindande (egenmäktigt förfarande genom parkering på annans p-plats).

/fd p-vakt

På samma forum svarar en annan polis så här:

Se även Vägmärkesförordning (1978:1001) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19781001.htm

Orkade inte läsa allt men läs paragraf 6:

6 § När vägmärken används för att tillkännage förbud eller villkor som avses i lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering skall det av en tilläggstavla framgå vem som har upplåtit eller förbjudit parkeringen. Förordning (1999:720).

Nu till det viktigaste av allt, som ingen verkar ha nämt. Jag kan ha missat.

Betal först överklaga sedan.

Om du inte gör det behöver P-bolaget inte bemöda sig, dina brev kan gå rätt i sopen och din skuld till inkasso.

Tror tom det står i det finstilta på baksidan av boten.

/martinator

Om boten är på, säg 500:-, betala 510:- och kräv sedan tillbaka överskjutande del. Det kommer att kosta P-bolaget både tid och pengar (avgifter). Inte för att du förmodligen vinner nåt på detta, men det kan ju kännas bättre att få ge igen lite.

/M

En modell som sägs ha fungerat tidigare är att betala in boten på ett nytt inbetalningskort, alt överföring, men att inte ange OCR nummer. Detta gällde då Vägverket om jag inte missminner mig. Vad som skedde är att pengarna inte kan kopplas till en bot/faktura och dessa återbetalas då senare. Dock har man då sedan inbetalningen ett kvitto på att boten är betald och kan visa upp den för att på så sätt "bevisa" att boten är betald.

Å ena sidan är väl detta förfarande inte riktigt reko, fast å andra sidan kan man kanske tycka att de som riggar system som inte fungerar ska acceptera en kostnad för detta.

Om du inte gör det behöver P-bolaget inte bemöda sig, dina brev kan gå rätt i sopen och din skuld till inkasso.

Tror tom det står i det finstilta på baksidan av boten.

/martinator

Det beror på hur säker man är i sin sak... Jag fick böter på min LASTBIL i en lastzon under arbetstid för att jag hade problem med en leverans till en kund... 11min hade tydligen P-lisan stått å kollat om jag var i närheten och TROTS att butiksägaren intill lastzonen sagt att jag förmodligen skulle va tebax rätt snart så skrevs det en bot på 700kr medan jag utförde mitt jobb... jag har inte ETT öre tålamod till övers för P-tanter/gubbar efter det! De gånger jag gjort bort mig å parkerat fel tidigare har jag haft överseende, muttrat lite o betalat. Men denna gång gav jag mig fan på att ALDRIG mer!

Klockan slog 8 enligt va som stod på boten att ringa till Polisen dagen efter, vi diskuterade en liten stund och han berättade EXAKT va som stod i lagboken gällande det hela.

För det första! Betala bara om du är osäker på att du kommer vinna! För vinner du så ere bara massa strul att få tillbaks dina pengar!

För det andra! Betala absolut inte om du är helt övertygad om att du kan vinna - dvs att boten är felaktigt utfärdad å liknande...

För det tredje! Har du INTE betalat och förlorar överklagan efter överklagan finns risken att ärendet hamnat hos Kronofogden, MEN så länge du överklagar så får iaf inte Kommun lisorna här i Sthlm överlämna ärendet till kronofogden. Det var det som polisen lärde mig iaf... VÄRRE är det dock med de privata (CarPark, Rationell P-service å liknande)

Lastbilen i min fråga står ju reggad på åkeriägaren, jag fick fullmakt från honom att föra mitt ärende. Jag betalade inte då det inte fanns en SUCK i världen att dem skulle få de där pengarna av mig! Jag hade inte gjort nåt fel...

å hade det vart 350-400kr hade man säkert muttrat lite å betalat men 700kr för att göra sitt jobb RÄTT, njae...

Skickade in min första överklagan där jag förklarar att jag hade en leverans och att det var anledningen till att jag inte befann mig vid bilen... avslag! Dem hävdade att om jag själv erkänt i mitt brev att jag inte befann mig vid bilen, vilket skulle betyda att boten va giltig...

Skam den som ger sig när man inte gjort nåt fel!

Skickade in ett TRE A4 sidor långt brev med information om leveranser som kan ta längre tid pga strul med kunder, koder, telefoner, avemballering osv samt utdrag ur lagboken som ska tolkas som att arbete i samband med lastbilen inte är samma sak som arbete VID lastbilen... RÄTT stor skillnad i mina ögon

Fick dessutom en skriftlig förklaring från både min åkeriägare och terminalasvarig för det gods jag hade kört ut om att min berättelse var korrekt...

GRANTED! :wub: Ahh...

Fine, dem funkar säkert skitbra i stan att böta idioter som parkerar för nära övergångsställen så vi lastbilschaffisar inte kommer runt hörnen utan att skrapa typ två-tre bilar på andra sidan vägen, eller när dem ringer på bärgare för nån idiot står med sin AMG-merca i min lastzon för att hans butik ligger breve...

MEN när man utför ett hederligt arbete för att dra in pengar så vill man knappast lägga ut nästan likamycket man får ut efter skatt per dag på att betala för att behöva jobba!

Tack till lapplisorna som gör ett BRA jobb inne i stan...

INTE TACK (skulle vilja säga nåt annat, men då skulle folk börja babbla om mognadsgrad osv så jag låter bli) till de lapplisorna som förstör för hederligt folk utanför innerstans murar...

Hmm, nu ska vi se:

Robot bryter med avsikt mot gällande regel och beläggs med avgift för det. Robot tycker inte att det är rätt och vill inte betala avgiften.

AVBRYT, För bövelen!

Du har valt att parkera där du gjorde med vetskap om ev. konsekvenser. Ta konsekvenserna och sluta lipa.

/K

Du har förstått min situation i din första mening. Men den beskrivningen förtäljer ju händelsen strikt regelmässigt och inte hur människor och samhället fungerar. Vad ska avbrytas undrar jag? Jag tar konsekvensen, men jag tycker att boten var/är onödig. Jag lipar inte, mest irriterad känner jag.

På ungefär samma sätt som Richie_3000 nedan känner jag att parkeringslagarnas tillämpning inte fungerar som dom ska. Reglerna fyller ett mycket viktigt syfte med ordningen med parkerade bilar. Men som jag uppfattar det så anser du+några till här att allt är svart lr vitt. Rätt ska va rätt, reglerna är tydliga och ska under alla omständigheter följas.

Jag trodde faktiskt inte att så många skulle gå till atack mot min beskrivning. Det kan vara så att jag inte beskriver situationen så tydligt att den framgår så som jag upplever situationen. Eller så tycker du + några andra här att jag har fel, helt och hållet.

Området där jag stod med bilen var i ett helt avskilt område, där bostadsföreningen valt att anlita ett p-vaktsbolag. Min vän är bekant med ordförande i föreningen, så vi ska vid tillfälle fråga lite hur det är tänkt. Alla står huller om buller därför att bostadsägarnas bilar inte får plats. När jag anlände ställde jag mig på den plats som gav mig böter. Men tiden var mellan 01-03 och jag hjälpte min vän med lite transport, flytt och installation.

Tycker att din ton är tråkig, välj den med omsorg nästa gång. Hade situationen varit annorlunda, t ex att jag snålat på en parkering inne i stan eller annat som är mot reglerna och dessutom stör andra, hade jag inte brytt mig så som jag gör nu.

Skulle det spela någon roll om jag kommer från Stockholm eller inte, ni lever väl efter samma lagar och regler som vi andra dödliga? Moralkaka eller inte, jag ställer mig i de andras led -> har du medvetet parkerat fel och fått en kontrollavgift, då får du ta mig fasen skylla dig själv.

Men visst...jag kunde ju kanske sagt till polisen som stoppade mig förra sommaren att det är så lite trafik på vägarna där jag kommer ifrån, så jag stör ingen om jag kör lite för fort... Sure!

Rätt ska vara rätt...och i det här fallet så har du fel.

Givetvis spelar det ingen roll var man bor, annat än att situationen kanske ser olika ut beroende på kvantitet på bilar på en viss yta. Jag hoppas innerligt att du inte utläser det som att jag talar om kvalitet på människor, vilket jag nästan tolkar på ditt svar. Absolut lever vi under samma regler, och bör ha samma tillämpning, efterföljning överallt, vilket jag också hoppas är fallet. Alltså, det är bra att människor tänker olika och står för det.

Jag vet att jag gjort fel enligt reglerna som finns, men jag tycker att den är tråkig, onödig och inte fyller sitt syfte, fast syfte kommer jag nog få reda på när jag byter ord med föreningen. Jag skyller mig själv, det är väl ingen annan som sagt nåt.

Tycker du verkligen att en hastighetsöverträdelse kan jämföras med en felparkering i ett avskilt område 2 timmar mitt i natten som står ett sätt som inte stör någon annan? Om du tänker så har jag hädanefter svårt att ta din kritik på allvar.

Det måste vara så att jag har skrivit min beskrivning så att du/ni upplever situationen helt annorlunda än vad jag upplever den som.

@Robot

Jag har bott i Tjockhult och har fått min beskärda del av p-bot varav alla var korrekt utskrivna, tyvärr. Jag hade den föga förmånen att bo i innestan och där är kontroll och uppföljning av parkeringsreglerna helt avgörande för att det ska bli görligt att framföra samt parkera fordon där.

Man kan ha synpunkter på att det finns för få p-platser men om man avsiktligt negligerar regelverk så innebär det något annat. Det är snarast ett tecken på samhällsförakt och om det sprids så har vi parkeringskaos i hela Sthlm.

När jag ändå är i gång så kan vi måla f-n på väggen och säga "det som börjar med en silversked...". Om man kan strunta i parkeringsbestämmelserna, kan man då även strunta i annat, som tex vägra betala O-bot för fortkörning trots att du blivit "barad"?

/K

@Robot

Jag har bott i Tjockhult och har fått min beskärda del av p-bot varav alla var korrekt utskrivna, tyvärr. Jag hade den föga förmånen att bo i innestan och där är kontroll och uppföljning av parkeringsreglerna helt avgörande för att det ska bli görligt att framföra samt parkera fordon där.

Man kan ha synpunkter på att det finns för få p-platser men om man avsiktligt negligerar regelverk så innebär det något annat. Det är snarast ett tecken på samhällsförakt och om det sprids så har vi parkeringskaos i hela Sthlm.

När jag ändå är i gång så kan vi måla f-n på väggen och säga "det som börjar med en silversked...". Om man kan strunta i parkeringsbestämmelserna, kan man då även strunta i annat, som tex vägra betala O-bot för fortkörning trots att du blivit "barad"?

/K

Innerstan ser jag som en helt annan situation än ett avskilt bostadsområde där föreningen ansvarar för hur bilarna står. En felparkering i innerstan kan leda till många tråkiga situationer, dålig framkomlighet, olyckor ( t ex vid övergågnsställen), irriterande medborgare, hinder för yrkesförare osv. Jag har själv jobbat med fordon i sthlms innerstad och har förmodligen liknande upplevelser som dig. Men det har väl i princip ingenting med mitt första inlägg? Ge mig gärna en förklaring. Än en gång så gällde det ett avskilt område där endast bostadsägarna har sina bilar. Ingen trafik, inga lastbilar osv. Och min parkerig var inte ivägen för nåt.

Orden"att skapa en höna av en fjäder" har väl få gånger passat så bra att använda. Hur kan du spinna iväg min felparkering till samhällsförakt och fullständig kaos? Det måste ju ändå vara skillnad på olika situationer? Det känns som om vi skriver om helt skilda inriktingar, har du uppfattat min parkering rätt verkligen? Tycker du verkligen att en hastighetsöverträdelse kan jämföras med en p-bot av min sort, då har jag nog svårt att ta din kritik på allvar.

Ps: vad betyder "barad"?

Barad är slang för "tagen på bar gärning".

Jag uppmanar alla att tänka till ett slag.

Vilket samhälle kommer vi att få om det geografiska läget på ett agerande är det som avgör om det ges straffeftergift eller ej, i fall där den föreskrivna regeln är lika?

Alltså, man får inte parkera mot gällande bestämmelser i Sthlms innerstad men ute i X-krok ska man få parkera mot gällande bestämmelser.

Har vi då ett rättssamhälle?

Vad är skillnaden på en hastighetsöverträdelse och en felparkering? Minst 31 km i timmen, eller?

Jag tycker inte att det är värre att köra 105 km/h på en 90-väg än att parkera otillbörligt stick i stäv mot skyltning och bestämmelser.

Varför är din felparkering så mycket mer förlåtlig än en fortkörning? Bägge är väl medvetna handlingar?

Om jag kör bil på en väg där ingen annan trafik sker just nu så kan jag väl få dra på lite? "Det är ju så rakt och fint och bilen behöver sotas ur lite."

Rent generellt så är jag intresserad av diskussioner kring ämnet: Vilka regler får man bryta mot?

Jag brukar köra det på teambuilding och det brukar skapa diskussion.

Och Robot, vilka regler förutom parkeringsbestämmelser får man bryta mot?

/K

• 3 weeks later...

/martinator

Det beror på hur säker man är i sin sak...

Du är enligt lag skyldig att betala din bot även om du har för avsikt att överklaga.

7 § Avgift skall erläggas inom föreskriven tid även om talan föres om undanröjande av betalningsskyldigheten.

Utdrag ur: Lag (1976:206) om felparkeringsavgift

/martinator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...