Jump to content

Utländsk helikopter över Malmö...

Recommended Posts

När jag körde för att handla lite mat inför helgen upptäckte jag en helikopter som hovrade drygt en km från SVT:s byggnader i Malmö. Den var av större modell, och helt klart av militär karaktär, jag VET att det inte var någon helikopter som FM i sverige använder. undrar om någon var eller observerade vad det var för helikopter och kanske någon som vet något om ngn övning?

Trevlig helg!

Danmark flyger AgustaWestland EH-101 Merlin.

Länk till bild

Ytterligare bild

Sist jag kollade hade danmark inga egna helikoptrar, däremot lånade de RAF's med besättning. :o

Var kollade du då?

En faktabok om alla världens specialförband jag fick för ett tag sen...kommer inte ihåg vad den heter men jag kan kolla upp det när jag kommer hem idag.

Länk till bild

Ytterligare bild

Sist jag kollade hade danmark inga egna helikoptrar, däremot lånade de RAF's med besättning. :surprise:

Var kollade du då?

En faktabok om alla världens specialförband jag fick för ett tag sen...kommer inte ihåg vad den heter men jag kan kolla upp det när jag kommer hem idag.

Danmark har haft helikoptrar sedan 1955. Intill nu har vi bara haft redning-, antitank- och observationshelikoptrar. Bara våra redningshlikoptrar har haft bra transportkapasitet, men inte tillräcklig flygtid til också att stötta dom danska specialförband. Intill nu har våra specialförband tränat med helikoptrar från RAF och The Army Air Korps. Det har nu ändret sig med leveransen av transportversionen av EH-101 Merlin.

Länk till bild

Ytterligare bild

Sist jag kollade hade danmark inga egna helikoptrar, däremot lånade de RAF's med besättning. :banghead:

Var kollade du då?

Danmark har haft helikoptrar sedan 1955. Intill nu har vi bara haft redning-, antitank- och observationshelikoptrar. Bara våra redningshlikoptrar har haft bra transportkapasitet, men inte tillräcklig flygtid til också att stötta dom danska specialförband. Intill nu har våra specialförband tränat med helikoptrar från RAF och The Army Air Korps. Det har nu ändret sig med leveransen av transportversionen av EH-101 Merlin.

Som vanligt var det mitt minne som krackelerade lite...Kollade igår i boken och det gällde Understödshelikoptrar för specialförban som regstrup skrev så utförligt om.

• 4 years later...

Under min tid i flottan 07 såg jag Sea King hkp som flög från Sverige till Danmark. Jag ställde mig då frågan varför?

Vi som bevakningsbåt fick inte överträda gränsen till danskt vatten men det verkade som om danskarna fick flyga som dom ville över gränsen.

Denna Sea King hade danska beteckningar som jag såg i gyrokikaren vi hade ombord.

Under min tid i flottan 07 såg jag Sea King hkp som flög från Sverige till Danmark. Jag ställde mig då frågan varför?

Vi som bevakningsbåt fick inte överträda gränsen till danskt vatten men det verkade som om danskarna fick flyga som dom ville över gränsen.

Denna Sea King hade danska beteckningar som jag såg i gyrokikaren vi hade ombord.

Jo då, ni får så gärna åka över till Danmark, om ni ber om det först och Dansken säger ja. Precis samma sak gäller för Sea Kingen, de är hjärtligt välkommna när vi säger jag. Mao bara för att du såg dem flyga i gyrokikaren, innebär inte att de flög hur de ville.

GMY

• 5 weeks later...

Inte så ovanligt att Danska helikoptrar svänger över Sverige. Danska militären skickar ofta sina helikoptrar till sjöräddningar på Sveriges sida. Ett sammarbete som verkar fungera bra. I sommras var en pojke försvunnen vid en badplats. Då kom danskarna och hjälpte till i sökandet. Man skickar även över sjöräddningsbåtar från Danmark om dom svenska är för långt borta. Iallafall när vi låg mellan Ven och Landskrona och kajkade då det börjat blåsa upp till storm och motorn hade sagt upp sig.

En man räddades vid lunchtid av en dansk räddningshelikopter sedan en jolle kantrat i Lommabukten och mannen hamnat i havet. Mannen fördes till Lunds lasarett. Någon svensk räddningsinsats hann aldrig dras i gång.

MALMÖ. En man räddades vid lunchtid av en dansk räddningshelikopter från Roskilde sedan en jolle kantrat i Lommabukten och mannen hamnat i havet.

Någon svensk räddningsaktion hann aldrig dras i gång innan danskarna fiskade upp den nödställde och förde honom till Lunds lasarett.

Det var två man ombord i jollen. Larmet slogs av den som lyckades få båten på rät köl. Han kunde dock inte plocka upp sin kamrat eftersom denne drev iväg. 21674918-5df006ce80beb0c5acde1d5225192b80.jpeg?ss

Edited by Pluton24