Jump to content

Gillar du krigsfilmer?

LaSofiore

Recommended Posts

Det gör jag, och ska därför göra ett reportage om det i tidningen som jag jobbar för, Värnpliktsnytt. Är det någon (gärna officerare) som vill svara på lite frågor i stil med "Vilka är dina favorit-krigsfilmer?" "Hur ska en bra krigsfilm vara?". Hör av dig till mig isåfall! /Informationssoldat Tedenstad

Det gör jag, och ska därför göra ett reportage om det i tidningen som jag jobbar för, Värnpliktsnytt. Är det någon (gärna officerare) som vill svara på lite frågor i stil med "Vilka är dina favorit-krigsfilmer?" "Hur ska en bra krigsfilm vara?". Hör av dig till mig isåfall! /Informationssoldat Tedenstad

Är ingen officerare, men svarar ändå (du får väl bortse från mitt svar i såfall). Jag älskar krigsfilmer. Speciellt baserade på 2:a världskriget. Favvo är ,givetvis, Band of brothers. :baskerPa: Ok, det går att diskutera om detta klassas som en film..... :rodna:

om dom är bra så gillar jag dom verkligen. min favorit sort av filmer att kolla på

det finns förstås en del saker som ibland ser dåliga ut i krigsflmer

brist på realism

1. "en kille mot 8000" a.k.a rambo-stil

2. "dåliga skyttar", dom har i många filmer väldigt svårt att sikta rätt

ex. i rambo 2. Rambo står helt utan skydd på en stor sten, medan en asiat skjuter på honom och skotten hamnar som vanligt precis bredvid eller under/framför fötterna.

finns också dom stunder då dom tar en väldig tid på sig att reagera med sitt vapen tex om "de goda, DG" gömmer sig bakom skydd och "de onda, DO" har siktet rakt mot dom. det tar då cirka 2-3 sekunder för "DG" att hoppa ut ur skyddet och skjuta, vilket räcker mer än väl för "DO" att skjuta först

"DO" verkar också ha stora svårigheter att följa med om "DG" springer i sidled och är oftast 1-2 meter bakom

3. "långsamma bomber", om en bomb ska sprängas efters en viss tid, så gillar jag alltid att ta tid på hur lång tid det verkligen tar, och än så länge har det alltid tagit runt 1.5-2 gånger så lång tid det står på mätaren

4. "för bra skydd", många gånger ser man folk göma sig bakom skaer som inte skulle ge så bra skydd i verkliga livet, tex ett litet träd (kräver 70 cm), en liten jordhög (kräver 70 cm, packat) och liknande

dock är Band of Brothers bra

84 Charlie MoPic

Stalingrad

Warriors

Tango Lima (dokumentär)

Dessa är otroligt välgjorda ur ett militärt perspektiv

Andra bra krigsfilmer:

Apocalypse Now

Plutonen

Full Metal Jacket

Repmånad (ett måste)

• 3 weeks later...

I denna tråd nämner folk sina favoriter bland krigsfilmer. Observera dock att det kanske inte är av rent "militära" kvalitéer som folk väljer. Och givetvis är det inte bara officerare som svarar där utan hela forumets vidd av militärintresserade, men för något slags statistik kanske det kan vara intressant:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14064

Min personliga favorit är helt klart Stalingrad, den känns på något sätt mer trovärdig än många andra filmer om krig. Under kulspruteutbildningen i lumpen förklarade dock en löjtnant för oss att "Har man inte sett Järnkorset, så har man inte börjat leva."

• Forumsledning

Den var bra Sofie. Har du du sett The Wartapes ? ..kan rekomendera den. Ingen vanligt krigsfilm kanske snarare en dokumentär reallife filmat av soldater från usa i irak, som sedan klippts ihop och blivit 1½h sjysst rulle om verkligheten.

http://thewartapes.com/about/

Ur Krönikan:

Jag blev helt förvirrad när jag hade min första uppställning och de inte stod där och vrålade, med galen blick, så att saliven fräste ur munnen på dem. Det slog mig att jag sett för många krigsfilmer.

Det här var inte den amerikanska marinkåren, det här var Upplands regemente i Enköping.

Det har gått utför med stackars upplands regemente. På min tid minsann! Då stod saliven som en kvast ur munnen på det elaka befälet och trängdes med okvädingsorden vilket på ett effektivt marinkårswannabesätt formade soldaterna. Fast just det... befälet var ju jag... och inte gick det särskilt bra heller.... Tur att tiderna förändras och att till och med jag kan lära av mina misstag. :)

Min personliga favorit är en BBC-"mockumentary" (drama gjord att se ut som en dokumentärfilm) som handlar om händelserna före, under och efter "Bloody Sunday" i Derry, Nordirland år 1973, där 26 (obeväpnade?) demonstranter sköts av brittiska fallskärmsjägare. Egentligen handlar filmen inte direkt om krig (beroende på hur man ser det, den officiella brittiska hållningen är ju att krigstillstånd ej rådde i Nordirland vid den här tidpunkten. Folk som var där tycker nog annorlunda). Däremot skildrar den händelser i en konflikt som mer liknar den som svenska soldater i US/NBG kan tänkas hamna i idag, än filmer om Vietnam eller 2:a världskriget.

BBC är mästare på den här typen av program och man kände sig uppriktigt skakad efter att ha sett filmen. En måste-se-film för alla som vill förstå konflikten i Nordirland och väldigt bra för att bättre förstå väpnade konflikter idag.

Läs mer om filmen här: Bloody Sunday (2002)

Edit: korvfingrar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...