Jump to content

Beväringars hälsa äventyras av munkar

lanrezac

Recommended Posts

Nu inte munkar i kloster med tonsur... :banghead:

http://www.yle.fi/internytt/artikel.php?id=90027

12.01.2007 09.16

Beväringar som äter munkar och andra söta bakverk löper ökad risk för att drabbas av vuxendiabetes och blodkärlssjukdomar, visar en doktorsavhandling vid universitetet i Uleåborg.

De flesta beväringar äter tre gånger mera bakverk under sin armétjänstgöring än normalt. Den skadliga inverkan som det ökade fettintaget har motverkas inte av den nytta som ökad motion ger beväringarna, sägs det i avhandlingen.

Enligt avhandlingen har medelvikten hos finländska beväringar stigit med tre kilo under åren 1997-2004.

Det är lite vanskligt det där. När jag låg inne så åt jag gärna lite mer godis, kakor whatever än vanligt, och oftare, samtidigt som jag tänkte att "äh, det där springer jag bort nästa vecka när vi är ute i fält ändå, så frossa du!"

Var det inte just ordet "beväring" som man inom försvarsmakten inte fick kalla väri... de värnpliktiga. :D

Det är ju rätt kass om man på sikt försämrar sin hälsa när man ligger inne. Men det är kanske inte så jätte mycket man kan göra åt saken. Sötsuget tenderar i ialla fall hos mig stiga när den fysiska ansträgningen eller framförallt tristessen gör det.

Haha, detta problem är högst reellt...

Citat en vän som gjorde lumpen som stabsassistent: "En övning levde vi bara på mazariner och några mackor. Bokstavligt talat."

Och själv satt man (inte för att jag hann sitta så mycket) i en kompanistab och kunde snart förstå att lumpen faktiskt kan försämra ens kondition. Chokladbollar, ljust bröd och så en princesstårta någon gång. Min kondition blev _mycket_ sämre i lumpen än vad den var innan, om min hälsa också äventyrats kan jag inte säga.

En ledarskapskurs, tvåveckors på gamla f10 i Ängelholm i början på 90-talet...

Efter en hård dag kom kvällsfikan, kaffe,te och en hel bricka med wienerbröd.

Efter två hårda dagar kom kvällsfikan, kaffe,te och en hel bricka med wienerbröd.

Efter tre hårda dagar kom kvällsfikan, kaffe,te och en hel bricka med wienerbröd.

Efter fyra hårda dagar kom kvällsfikan, kaffe,te och en hel bricka med wienerbröd.

Enhälligt stövlade vi femte dagen in till matmor och tackade för de goda wienerbröden men skulle vi kanske kunna få ut några knäckebrödskivor och litet smör och ost istället till nästa kväll?

Det kan bli litet för mycket ibland. :D

Kan nog skriva under på detta, 200g Ostbågar för 10kr på markan. Blev väääldigt många sådana. Gällde iofs bara de tre sista månaderna men jag gick upp ca 4kg. Man tänkte ju att man iaf springer av sig allt, man märkte att det inte stämmde när det var försent.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...